Old World – logo

Old World – Wonders and Dynasties

10. 3. 2024
Zdroj náhledu: Hooded Horse

Historická 4X tahová strategie Old World, která může na první pohled připomínat Civilization nebo Crusader Kings, si od svého uvedení na trh drží vysoké uživatelské hodnocení hráčů. Za titulem stojí vývojářské studio Mohawk Games. Vydavatelem je společnost Hooded Horse, která má pod taktovkou tituly jako Clanfolk, Against the Storm a mnoho dalších povedených her. Podobnost s Civilization není náhodná, hru vyvinul Soren Johnson, hlavní designér Civilization IV (pravděpodobně nejlepšího dílu této série). To je znát na povědomém konceptu i hratelnosti, ale zároveň přinesl zcela nové prvky. Je komplexní, aniž by byl zbytečně složitý, a zároveň skrývá některé své složitější systémy. Díky všem těmto vlastnostem je pro nové hráče relativně snadné pochopit herní mechanismy, naučit se je a rychle se ve hře zorientovat.

Old World Romulus

Old World – Wonders and Dynasties přináší nové historické postavy, události, divy a charakterové rysy

Vzhledem k tomu, že titul je opravdu úspěšný, není náhodou, že vývojáři vydali již čtvrté rozšíření formou DLC. Po Heroes of the Aegean, The Sacred and The Profane a Pharaohs of the Nile přichází nejnovější Wonders and Dynasties.

Jak název napovídá a dle sdělení vývojářů, nové DLC přináší na 30 jedinečných způsobů, jak začít hru s novými panovníky, a osm nových divů, s nimiž můžete zanechat trvalé dědictví. Každá říše dostala hned několik nových vůdců, kteří s sebou přinášejí i počáteční podmínky, rodokmeny, osobité vlastnosti a klíčové události svého života. Můžete se tak těšit na Sullu, Hannibala či Chammurapiho, ale nechybí třeba ani Šammuramat nebo Hanno.

Novými postavami, a tedy i vůdci, s nimiž můžete své dobrodružství prožívat, se určitým způsobem vyřešil jeden z možných problémů titulu, tedy že opakované hraní vůdců může po čase působit repetitivně. Tomu přidávalo zejména opakování specifických „nahodilých“ událostí v určitý okamžik průchodu hrou. Tento nešvar je nicméně v 4X strategiích celkem častý. Omezenost frakcí a hratelných postav znatelně snižuje celkovou znovuhratelnost, a tak každé přidání nových postav, případně i frakcí, je znatelným přínosem. S příchodem dalších postav jsou úzce spjaty také nové události, které jsou vázány na konkrétní postavy.

Tento aspekt je potřeba ještě trochu rozebrat, protože Old World funguje hlavně na principu postav a událostí. Právě v mezilidských (a mezifrakčních) vztazích je totiž zakořeněna velká část hlavního mechanismu titulu. Ze začátku hry se tedy můžete u specifické frakce stále potýkat s událostmi, které znáte už z předchozího hraní. Konkrétní události spjaté s danými postavami se pak projevují separátně a v rámci postavení a možných vztahů ostatních postav s hlavní postavou. Za příklad uvedu okolnosti Říma, které jsou většinou známé, aniž bych prozradil možný spoiler. Konkrétní okolnosti začátku Říma jsou tak možná úplně jiné než při vaší minulé hře za Řím, ale když dojdete do bodu, kdy Remus začne intrikovat proti Romulovi, budete mít jasný dojem, že tohle jste už přece jen zažili.

Rozdíl pak nastává hlavně ve vlastnostech každého vůdce, které dokážou události ovlivnit. Možné řešení událostí tak v rámci vlastností vůdce může ovlivnit ekonomiku, výzkum nebo i vojenství. Samozřejmě je nutné tyto vlastnosti kombinovat s dalšími vhodnými postavami, jako jsou třeba guvernéři nebo generálové. Při správné kombinaci, provázanosti a vlivu specifických postav se můžete s událostmi vypořádat jinak, než když necháte dění vlastnímu osudu nebo pokud budou mít specifické postavy postihy.

Je třeba zmínit, že DLC samo o sobě nemění způsob hraní, hratelnost ani základní herní mechanismy. Nelze tedy očekávat, že by se jednalo o zásadní efekt, jako třeba u The Sacred and The Profane s jeho zavedením komplexního náboženského systému. Jde však o rozšíření, která výrazně zpestřují hru a mohou přidat několik dalších hodin, které v Old World strávíte.

igdb.com

Old World – Wonders and Dynasties je povedené rozšíření původní hry, které přináší pestrou paletku historických postav s osobitými vlastnostmi, charakterovými rysy a novými divy. Díky těmto postavám, které s sebou nesou i osobité události, s nimiž se budete potýkat, se razantně zvyšuje znovuhratelnost hry jako jednoho velkého celku.

• Datum vydání 11.01.2024
  • Petr Polák