Clanfolk intro

Clanfolk – přežijte ve středověkém Skotsku

10. 12. 2022

Skotsko je charakteristické drsnou přírodou, unikátní architekturou staveb a také skvělou whiskey. Tato země toho má za sebou opravdu hodně – vpády Římanů, boje za nezávislost, války biskupů, jakobity a mnoho dalšího. Clanfolk vás zavede do středověkého Skotska 14. století a vaším hlavním cílem bude přežít v tomto drsném prostředí.

Clanfolk rod

Budovatelská strategie, ve které začínáte od píky

Středověký titul Clanfolk, v němž se vydáte do Skotska 14. století, je kombinací budovatelské strategie a survival prvků. Vaším úkolem je spravovat rodinný klan a naučit jeho členy, jak přežít v drsné skotské přírodě, to vše v minimalistické 2D grafice. Hned na první pohled vám jistě neuniklo, že titul je velmi podobný hře RimWorld.

Za hrou stojí vývojáři ze studia Minmax Games, již mají za sebou tituly Space Pirates a Golftopia. Vydavatelem je Hooded Horse, které můžete znát především díky skvělé budovatelské strategie s rogue-lite prvky Against the Storm.

Clanfolk, který se nachází ve fázi předběžného přístupu, je již v tomto stádiu plně hratelný a poskytuje vám pohled do období skutečných skotských horalů ve 14. století, již bojují proti invazi Britů do své krásné, ale zároveň drsné přírody. Nejsou zde státy ani města, veškerá kmenová kultura se skládá z rodinných klanů. Každý z těchto klanů má svá pravidla, hesla, rodinné erby a samozřejmě specifické barvy kiltů, ale také určité slovo mezi ostatními klany. V této době si však byli lidé již dobře vědomi rizik „čisté krve“, tedy pokrevních pout nesoucích rizika nejrůznějších vad a tělesných postižení. Z tohoto důvodu se konaly klanové sešlosti, kde se mladí muži ucházeli o ženy z jich klanů. To mělo zajistit i vzájemnou loajalitu a pomoc v případě napadení nepřítelem.

Začátky jsou však vždy těžké a nikdo učený z nebe nespadl. V Clanfolk se ujmete správy právě takového nově vzniklého klanu. Jde o malou rodinu, kterou tvoří staroušci, jejich děti a děti jejich dětí. Prakticky nikdo netuší, co a jak, a na vás tedy je přiřadit práci sbírání hub či lesních plodů a označit, kam se budou dávat nasbírané suroviny, kde je možnost spát nebo kde získat vodu.

Ve hře se toho dá dělat opravdu hodně. Hned na začátku vám ji proto vývojáři představí a v rámci prvních kroků, které vám ukážou její základní mechanismy a prvky, projdete tutorial. Ten však můžete na vlastní nebezpečí přeskočit.

Clanfolk 1

Podmínky jako v reálném světě

V aktuálním stádiu hry zde není žádná kampaň nebo příběh. Na začátku si tak skrze generátor zvolíte vlastnosti vašeho světa. Konkrétně si můžete zvolit hustotu či množství jezer, počet divokých zvířat, skalnatý, lesní a travnatý povrch a rašeliniště. Vámi vygenerovaný svět má i vlastní číslo pro případ, že se vám bude líbit a budete si jej chtít nahrát i v budoucích hrách.

Následně, když se před vámi již zobrazila mapa, si volíte počáteční umístění, které je nutné vybrat velmi obezřetně. Svět je složen z ploché mapy, na níž najdete rozdílné plochy v podobě jezer, travnatých či lesnatých území a také místa, kde jsou divoká zvířata. Lidé potřebují hlavně přísun pitné vody a čerstvého jídla. Na druhou stranu, dostupnost dřeva na oheň a stavba primitivních chýší je taktéž velmi důležitá. Jak můžete tušit, nutnost přemýšlet je zde již od počátku hry.

Pokud necháte na hře, aby vám ukázala základy, můžete vidět již zmíněnou podobu svého klanu, počet chovných zvířat v podobě slepic a kohoutů, zásobu hub a také profese vašich svěřenců. Nyní je však načase pustit se do práce, je nutné zadat sběr lesních plodů, cestu ke zdroji vody a místo, kde se bude spát.

Sluší se zmínit, že ve hře se střídají denní cykly, mění se počasí a zároveň se střídají i roční období. Budete se muset potýkat s výkyvem teplot, řešit různá zranění a nemoci. Samozřejmě je zde také zub stáří, protože nikdo nežije věčně. Vše navíc probíhá v reálném čase, ale máte možnost zvolit si ze tří rychlostí nebo hru zapauzovat, abyste mohli rozdat potřebné úkoly.

Zdroj: igdb.com

Důležitý je správný začátek

Nejprve je potřeba osvojit si základní znalosti potřebné pro přežití – když umíte základy, můžete se přesunout k pokročilým (na základě doby, ve které se hra odehrává) technologiím. Vše má svůj čas a trvá několik dní, než si vaši hrdinové osvojí, jak chytat ryby, efektivně sekat trávu či jak postavit jednoduchou pryčnu na spaní. O chýši si můžete nejprve nechat jen zdát. Na všechno potřebujete také patřičné suroviny, jako jsou dřevo, kameny a jiný základní stavební materiál.

Clanfolk nabízí opravdu rozsáhlý technologický strom s 250 různými znalostmi. Skrze tento strom postupně získáváte znalosti různých činností nebo výroby nástrojů a zboží. Opět se postupuje od jednoduchých a základních věcí až po kvalitní postele vycpané slámou, kamenný krb, železný krumpáč pro těžbu v dolech nebo možnost obchodovat s ostatními klany. Nechybí ani znalosti v chovu zvířat a příprava lahodných pokrmů a tradičních nápojů. S každou novou technologií se posouváte na stupnici šancí na přežití o kousek výše, nicméně vše má svou cenu. Výměnou za technologii, nebo spíše řečeno jejich znalost, se také zvyšuje množství úsilí a nutnost surovin, které je potřeba mít. Můžete tedy vyrábět různé nástroje, které ušetří vašim lidem čas a síly, ale k čemu vám to bude, když nemáte potřebný materiál skladem a jeho získání už do začátku zimy nestihnete. Vynaložili jste tedy zbytečné úsilí na získání nových znalostí, které vám stejně ve finále nebudou k ničemu. Mnoho technologií z rozsáhlého stromu je však jen vylepšení hodnot předešlých znalostí.

Při zmínce o obchodu s ostatními klany se naskýtá otázka, zda jsou ve hře nepřátelé, války nebo agresivní zvířata v podobě medvědů nebo vlků, která by přímo ohrožovala život vašich svěřenců. V aktuálním stavu hry žádní nepřátelé či agresivní útočná zvířata nejsou, ostatně samotné přežití a utkávání se s nemocemi, hladem, žízní a teplotami bohatě stačí. Důležitá je také logistika a připravenost, velmi snadno se můžete dostat do smrtelného nebezpečí, pokud rybník, ze kterého berete ryby, zamrzne, dojde dřevo na topení nebo nemáte zásoby vody, protože ještě neumíte vyrábět džbány či sudy. Pokud však již disponujete určitými znalostmi, můžete zmíněný led z rybníka oškrábat a nechat jej roztát ve džbánu u ohně, abyste získali vodu. Led můžete taktéž rozbít patřičným nářadím.

Vaším cílem je tedy vybudovat soběstačnou osadu a po ekonomické a materiální stránce silný klan, který bude zárukou i pro vaše sousedy. Dobré vztahy se sousedy se vždy hodí, zejména v období sucha. Taktéž není na škodu mít budovu, kde můžete ubytovat hosty a poutníky, což je samozřejmě zdroj kapitálu. Clanfolk je v tuto chvíli naprosto pacifistická hra, což někomu může vyhovovat, někdo jiný by uvítal přece jen určitou nutnost obrany, zejména s ohledem na dobu, v níž se hra odehrává.

Zdroj: igdb.com

Nejlepší jsou začátky

Stejně jako je tomu ve vztahu dvou zamilovaných lidí, i zde se dá říci, že začátky jsou nejlepší. Jednoznačným mezníkem je bezesporu první zima – pokud ji přečkáte, máte určitým způsobem vyhráno. To samozřejmě platí jen za předpokladu, že neuděláte nějakou závažnou chybu a budete mít přísun základních surovin, jídla a dostatek zásob.

Se znalostmi, jako jsou výroba nástrojů, stavění budov a těžba surovin, se svým způsobem dostanete do cyklu hromadění. V určitém bodě prvek přežití prakticky zmizí a pak už jen stavíte a rozvíjíte již zaběhnuté činnosti. Skutečné nebezpečí může nastat jedině v případě, že podceníte výskyt nemocí nebo vám třeba shoří stodola se zásobami. Pro tento případ však již budete mít potřebné znalosti a prostředky, jak těmto nahodilým událostem zabránit. Nejnapínavější a nejnáročnější fáze hry je proto úplný začátek.

Zdroj: igdb.com

Clanfolk jako středověký RimWorld

Po (nejen) grafické stránce se hra podobá titulu RimWorld. Nečekejte tedy epické grafické efekty nebo ručně kreslený art style. V rámci této grafiky je však hra velmi plynulá, a to i na starších sestavách. Když si pohled přiblížíte, můžete vidět i různé detaily, jako bobule na keřích, hromádky dřeva, hezké znázornění kupky sena či nasbírané houby. Postavy mají znázorněné obličeje, tělíčka a nohy, ale jsou bez rukou.

Velké plus je také přehledné uživatelské rozhraní, a to jak v základní sekci, tak i u vašich obyvatel. U každého človíčka vidíte, co umí a jaké má úkoly, ale také jeho náladu, pocit žízně, nutnost spánku apod. Vše je velmi přehledné a srozumitelné.

Ozvučení hry je nevýrazné, mnoho akcí, výrobních kroků a událostí má své vlastní zvuky, postrádají však určitou hloubku. Hraním vás provází ambientní hudba za doprovodu zvuků ptáků nebo kvákání žab. Můžete slyšet také déšť nebo jiné zvuky typické pro změny počasí.

Clanfolk, jak jsem již zmínil, je momentálně ve fázi předběžného přístupu, některé prvky a mechanismy se tak mohou v plné verzi hry ještě lišit.  V hlavním menu však můžete vidět budoucí kroky vývojářů a na co se můžete těšit.

Zdroj: igdb.com

Clanfolk je příjemná budovatelská strategie, ve které se budete starat o svůj klan skotských horalů. Musíte je naučit všechno od základů, dbát na jejich zdraví, přísun jídla a pití a samozřejmě i další různé základní potřeby, jako je nálada, čistota nebo třeba potřeba sociálního kontaktu. Největší výzvu představuje první zima – pokud se vám podaří zajistit základní potřeby a neuděláte žádnou chybu, dostanete se do jednoduchého cyklu získávání a shromažďování materiálu. Jde o čistě pacifistickou hru, bez žádných šarvátek nebo nebezpečí, která by ohrožovala vaši komunitu. Největším nebezpečím jsou zde tedy základní lidské potřeby.

• zasazení hry do Skotska
  • hratelnost a přehlednost uživatelského rozhraní
  • rozsáhlý strom technologií