Omerta City of Gangsters náhled

Omerta – City of Gangsters aneb návrat do doby gangsterů

14. 10. 2025
Zdroj náhledu: Kalypso

Když se řekne „Omerta“, vybaví se vám ticho, čest a kodex mlčení. Mnoho hráčů se poprvé s tímto slovem a jeho významem seznámilo díky české hře Mafia, která dobyla svět a získala si srdce nejednoho hráče. Haemimont Games však toto slovo přetavili v takticko-strategickou hru s gangsterským motivem, zasazenou do bouřlivých 20. let minulého století. Může hra z roku 2013, která kombinuje tahové souboje s městským managementem, obstát na poli her dnešní doby? Na tuto otázku se pokusíme dnes odpovědět.

město

zdroj: Kalypso

Dva kohouti na jednom dvorku

Ve 20. letech zuřila v USA prohibice a především organizovaný zločin. Omerta – City of Gangsters se vás ujme jako čerstvě připlouvajícího imigranta z Evropy, který má jediný cíl, vypracovat se od nuly na vrchol zločinecké hierarchie v Atlantic City. A jak jinak toho dosáhnout než skrze pašování alkoholu, vydírání, kontrolu podniků a občasný přímý střet s konkurencí?

Děj se odehrává v několika městských částech, přičemž každá představuje samostatnou mapu. Skrze příběhové mise si postupně budujete impérium, které ovlivňuje jak nelegální, tak i „bílou“ ekonomiku. Hra vám tedy dává volnost stát se nejen mafiánským bossem, ale i obchodníkem s nemovitostmi, tedy pokud máte chuť kombinovat byznys s pochybnými praktikami.

Pokud patříte mezi fanoušky žánru nebo znalé hráče, tak se vám zcela jistě vybaví spojitost s mladším titulem Empire of Sin, který vyšel v roce 2020. Z tohoto důvodu se sluší hned ze začátku uvést pár věcí na pravou míru.

Rozhodujete-li se mezi Omerta – City of Gangsters a Empire of Sin, vězte, že obě hry vás zavedou do doby americké prohibice, ale každá volí jiný přístup. Omerta od bulharského studia Haemimont Games nabízí přístupnější, jednodušší zážitek, který kombinuje městský management s tahovými souboji v lehce stylizované grafice. Vyniká silnou dobovou atmosférou a výborným hudebním doprovodem, ale bojuje s omezenou umělou inteligencí a postupně se opakující hratelností. Je ideální pro ty, kteří hledají svižnou gangsterskou jednohubku bez větší strategické hloubky.

Naopak Empire of Sin, ambicióznější titul od Romero Games, klade důraz na RPG prvky, diplomacii a komplexní taktické boje ve stylu XCOM. Každá postava má vlastní schopnosti, vztahy a příběhové pozadí, což dává hře větší variabilitu i znovuhratelnost. Technicky je propracovanější, ale zpočátku trpěla bugy a její vyšší komplexita může odradit začátečníky. Pokud však toužíte po hloubce, nelinearitě a skutečně filmové gangsterce, Empire of Sin nabídne bohatší a náročnější zážitek. Nyní ale zpátky k Omerta – City of Gangsters.

akce

zdroj: Kalypso

Dvě tváře jedné hry

Jedním z největších lákadel Omerty je její kombinace dvou odlišných žánrů, městské strategie a taktických tahových bitev. V rámci real-time strategického režimu si stavíte nelegální podniky jako destilérky, speakeasy bary, kasina, ale také třeba sklady nebo třeba “legální” prádelny peněz. Vaším cílem je co nejefektivněji využít zdroje a to legální i ilegální peníze a vybudovat ziskové impérium. Hra nabízí systém reputace, který ovlivňuje chování ostatních gangů a vaše možnosti. Nezákonné aktivity zvyšují heat (pozornost policie), zatímco legální činnost pomáhá vaší veřejné pověsti. Klíčem je tak nalézt určitý balanc, rovnováhu, protože na jedné straně po vás půjdou ostatní gangy a na straně druhé policie. Nicméně za čas se přeci jen budete muset rozhodnou, kterou dráhu si zvolíte.

Nechybí zde možnost vydírat podnikatele, zastrašovat svědky, uplácet úředníky nebo ovlivnit volby. To vše tvoří pestrou mozaiku interakcí, které dělají každou městskou mapu trochu jinou. Tento prvek celkem dobře funguje.

Jakmile dojde ke konfliktu, hra přepne do tahového režimu připomínajícího XCOM. Každý gangster má specifické schopnosti a statistiky, které určují jeho bojové možnosti. Souboje jsou svižné, s důrazem na krytí, pořadí tahů a využití speciálních útoků. Bohužel zde hra naráží na své limity. Umělá inteligence nepřátel není příliš důvtipná a většina soubojů se dá zvládnout bez větší taktické hloubky. Protivníci často dělají nelogická rozhodnutí, běží do otevřeného prostoru, nezvládají takticky využít krytí. Nejsmutnější na tom je, že zde není ani hlubší náznak o taktiku nebo nějaký ten zápal pro gangsterskou akci. Navíc jsou bitevní mapy často malé a stereotypní.

Trocha zajímavosti přichází s prvkem personálií vašich gangsterů, tedy s jejich statistikami, na základě jejich třídy. Ty se škálují do Muscle, Finesse, Smarts, Toughness, Guts a Cunning, které ovlivňují přesnost střelby, šanci na kritický zásah, množství životů i schopnost ovládat určitý typ zbraně. Jak gangsteři získávají zkušenosti, mohou získat nové perky jako například rychlejší léčení, větší odolnost vůči střelbě nebo schopnosti aktivovat berserk mód.

Zbraně jsou poměrně rozmanité a odpovídají dobovému zasazení od klasických baseballových pálek, přes revolvery a brokovnice, až po legendární Tommy Gun. Každá zbraň má vlastní statistiky a speciální efekty, například způsobení krvácení nebo znepřátelení nepřítele. V tomto ohledu by se jednalo o dobrý koncept spolu s kombinací s tahovými souboji, ale bohužel, jak jsem již zmínil, všechny tyto dobré snahy sráží umělá inteligence.

Je zde sice přítomný multiplayer, ale působí jako dodatečný bonus. Nabízí pár scénářů a jednoduché PvP, ale nijak zásadně hru nerozšiřuje. Pokud patříte mezi lovce achievementů, tak zde se můžete rozloučit se 100 %, protože multiplayer je v dnešní době již nefunkční, ale achievementy jsou na něj provázané.

přepadení

zdroj: Kalypso

Omerta – City of Gangsters  jako návrat do doby jazzu

Na technické úrovni je Omerta slušně zpracovaná, i když neohromí. Na hře je jednoznačně vidět zub času. Grafický styl je jednoduchý, ale účelný. Pohled na Atlantic City z ptačí perspektivy, tedy z izometrického pohledu  připomíná SimCity nebo Tropico, s tím rozdílem, že město má svůj specifický 20s styl, prvotní neony, klasická auta, historické budovy. V noci působí město živěji, což pěkně doplňuje celkovou atmosféru.

Ozvučení je jednoznačně silnou stránkou hry. Hudební doprovod kombinuje jazz, swing a ragtime, což perfektně navozuje atmosféru prohibiční éry. Dabing postav je poměrně kvalitní, i když některé dialogy působí strojeně. Zvuky střelby, explozí i ambientní ruchy města jsou na úrovni a neruší.

vyjednávání

zdroj: Kalypso

Omerta – City of Gangsters byl bezesporu ambiciózní titul, který si kladl za cíl spojit dvě zcela odlišné herní mechaniky. Vizuálně i hudebně exceluje dobová atmosféra, která je nezpochybnitelně silnou stránkou hry. V rámci managementu města je hra přehledná a zábavná, pokud vám nevadí určité zjednodušení. Bohužel však selhává tam, kde by měla excelovat, v taktických soubojích. Umělá inteligence a monotónnost hru sráží k průměrnému zážitku.

Klady
  • silná dobová atmosféra
  • kombinace strategie a taktických soubojů v jedné hře
  • možnost vývoje a úprav jednotek
  • přehledný systém ekonomiky, přístupný i začátečníkům
  • příjemné tempo a intuitivní ovládání
Zápory
  • jednoduchá až žádná AI a nízká obtížnost soubojů
  • malé bojové mapy bez taktického prostoru
  • monotónnost po delší době hraní
  • omezený multiplayer a slabší příběhová variabilita
Platforma PC
  • Datum vydání 31.01.2013
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Znovuhratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.