Osm miliard přání – recenze

Osm miliard přání – jaké by bylo to vaše?

28. 12. 2023

Komiksy již dávno nejsou pouze akční zábavou pro milovníky superhrdinů. A já jsem moc ráda, že se česká vydavatelství pouští i do komiksů, které nemají takový mainstreamový potenciál. Do takových, které menší míru akce vyvažují výborně napsanými postavami a skvělým dospělým příběhem, jenž se nebojí pokládat vážné otázky. Vydavatelství Mighty Boys se právě na takovéto komiksy zaměřuje, a navíc je vydává až po dokončení série v krásných vázaných omnibusech. Nejinak je tomu i v případě série Osm miliard přání, kterou vytvořil autor Charles Soule s ilustrátorem Ryanem Brownem.

Autor
Kresba
Vydavatel
Série
Překlad
Žánr
Počet stran
Tisk
Vazba
Rozměry
Rok a měsíc vydání
ISBN
Vydání

Charles Soule
Ryan Browne
Mighty Boys
Mighty Shorts
Filip Štěpánek
sci-fi
280
barevný
vázaná
170 × 260 × 26 mm
prosinec 2023
978-80-909078-0-5

Zdroj: Mighty Boys

Osm lidí vejde do baru…

Starý barman, trojčlenná indie kapela, asijský pár se špatně fungujícím překladačem a chlapec, který v den svých dvanáctých narozenin jde do baru vyzvednout svého namol opilého otce. Touto komorní scénou nezačíná špatný vtip, ale epická jízda odehrávající se v průběhu osmi století. V jednom okamžiku se totiž před každým člověkem na světě objeví džin a dovolí mu mít jedno přání. Možná se to zdá jako málo, ale lidí na světě je v tom okamžiku osm miliard, a to je množství, které rozhodně se světem zamává. Kolik se jich ale dožije konce?

Během prvních osmi vteřin zazní přání jen jediné, vyslovené majitelem baru: „Přeju si, aby nic z toho, co si někdo venku bude přát, neovlivnilo tenhle bar ani kohokoliv v něm“. Lidem uvnitř tak jeho oběť dá čas. Čas na rozmyšlenou a na pozorování světa, který se již v prvních osmi minutách změní k nepoznání. Na světě je totiž spousta impulzivních lidí a ti si tak budou přát věci jednoduché, jako jsou peníze, láska nebo neviditelnost. Jenže ne všichni lidé na světě jsou dobří. A přání dětí a hormonálních náctiletých? Ta jsou nevyzpytatelná a často setsakramentsky nebezpečná.

Příběh celé knihy se pak okolo této osmice točí, ačkoliv to zdaleka nejsou jediní protagonisté příběhu. Každá z postav dostane svůj prostor, u každé se dozvíte něco o její hořkosladké minulosti i nevyzpytatelné budoucnosti. Žádná z postav není černobílá, i očividní klaďasové vás dokážou pořádně překvapit. A většinu záporáků rozhodně dokážete pochopit. Vždyť pravda a dobro jsou velice relativní pojmy, obzvlášť ve světě, v němž mají přání takovou moc a dá se s nimi obchodovat.

Osm tisíc detailů

Skvělým prvkem komiksu, který autorům dovoluje se opravdu kreativně rozjet, je rozpínající se časová osa příběhu. Zatímco děj prvního sešitu se odehrává v průběhu prvních osmi minut od objevení džinů, dále se podíváme na prvních osm dní, týdnů, měsíců, let a staletí.

Každý z těchto časových úseků navíc uvozuje skvělá ilustrace stavu, ve kterém se naše planeta právě nachází. Přáli jste si někdy, aby Země oživla? Nebo snad, aby se celá proměnila v cupcake? Tak tady vám autoři naservírují ještě mnohem divočejší splněné představy. Obzvlášť impulzivně vyslovená přání na počátku příběhu jsou velice zajímavá, a autoři si s nimi opravdu vyhráli. V komiksu narazíte na tisíce drobných detailů, je tedy radostí jej číst znovu a znovu a pokaždé nějaké nové detaily objevit.

Musím smeknout pomyslný klobouk před uměním Ryana Browna. Osm miliard přání je, alespoň pro mě, ten nejkrásněji namalovaný komiks všech dob. Nádherné syté barvy, ostré postavy i okolí a spousta detailů, to vše vám skvěle zprostředkuje příběh. Džinové jsou vymyšlení skvěle, odkazují na džiny z Pohádek tisíce a jedné noci, přitom se však povedlo jim dát vlastní osobnost. Navíc každý z nich vypadá trochu jinak, odráží totiž vzhled svého člověka tak, aby mu byl džin sympatický. Což je další skvěle vymyšlený detail. Stejně jako to, že džinové jsou jediní, kteří umí porušit integritu komiksových panelů. Řada přání je v komiksu zobrazena jen vizuálně, a i bez jakéhokoliv textu je vám díky ilustrátorovu umění naprosto zřejmé, jak dané přání znělo. A úžasná věc je pro mě také to, že ačkoliv je v komiksu zobrazeno velké množství mrtvých (snad mi odpustíte tento spoiler, který ale doufám nikoho nepřekvapil), jde to i bez nechutností, jako jsou útroby a kusy mozku všude kolem. I krev používá Ryan Browne velmi umírněně. Po vizuální stránce zkrátka Osmi miliardám přání nemám co vytknout.

Zdroj: Mighty Boys

Osm tisíc emocí

Osm miliard přání dovoluje autorům se věnovat velice rozličným tématům. Čtenář si tak užije situace humorné, dojemné, děsivé, překvapující i skrz naskrz předvídatelné. Stát se superhrdinou? Není problém, rozhodně v tom ale nebudete sami. Bude se vám to však líbit? Vždyť život superhrdiny je plný násilí a přestat rozhodně není jednoduché. Řada dobře strategicky promyšlených přání navíc povede k vytvoření různých forem totality. Lidem, které v ní přinutíte žít, je navíc úplně jedno, že vaše úmysly byly ze začátku ušlechtilé.

Kniha ve čtenáři vyvolává spousty otázek i emocí a témata, kterými se zabývá, jsou rozhodně dospělá. Ono je totiž velmi jednoduché vymyslet svoje přání, ale ve světě, kde ho má všech osm miliard lidí, musíte přemýšlet nejen nad tím, co chcete vy, ale co si budou přát i ti druzí. A jak moc jejich přání může ublížit vám a lidem, na kterých vám záleží. Poselství, které se kniha snaží předat, může na některé čtenáře působit příliš optimisticky, sluníčkově a jako vystřižené z éry hnutí hippies. Jenže ona by to asi vážně byla jediná cesta, jak by mohl svět alespoň přežít.

Skvělé bonusy

Autoři si vyhráli s každým aspektem příběhu, a pokud byste na to nepřišli během čtení, dokázaly by vám to bonusy na konci knihy. V nich se totiž dozvíte spoustu střípků „z natáčení“, jako kde se vzalo netradiční barmanovo jméno, jak těžké bylo vytvořit vizuální podobu džinů nebo namalovat panely s osmi postavami a sedmi džiny. Je pravdou, že jsem bonusy nečetla ihned po dokončení příběhu, ale až po několika dnech. Chtěla jsem příběh nechat vstřebat, zarezonovat myšlenky a popřemýšlet nad závěrem. Jsem ale moc ráda, že vydavatelství Mighty Boys tolik bonusů do knihy dalo, protože po jejich přečtení byl zážitek z opětovného čtení komiksu zase o něco jiný. A neméně skvělý.

Osm miliard přání je jednoduše skvělý komiks. Vydavatelství Mighty Boys, autor Charles Soule i ilustrátor Ryan Browne se u mě etablovali jako lidé, jejichž produkci budu bedlivě sledovat. Komiks je plný skvělého příběhu, silného poselství, dokonalé kresby, dospělých témat a úmrtí bez nechutností. Díky velkému množství drobných detailů jej budete chtít číst znovu a znovu. Příběh toho, jak moc dokážou přání ovlivnit svět a lidi okolo, je nadčasový, ale zároveň velice aktuální pro každého z nás. Sama již týden přemýšlím nad tím, co bych si od svého džina přála. Vy to víte?

• dospělá témata
  • spousta drobných detailů a nápadů
  • úžasná kresba
  • na někoho příliš sluníčkové poselství
0.0

Budování světa

Humor

Náročnost

Postavy

Zpracován

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.