Pac-Man 256 – Úvod

Pac-Man 256: stará hra pro novou generaci

13. 12. 2021

Věděli jste, že Pac-Man se původně jmenoval Puck Man? Jméno však bylo před vývozem z Japonska změněno, aby hráče v arkádách nenapadlo přeškrabat P na F. Původní Puck Man také vznikl, když jednomu ze zaměstnanců společnosti Namco přišlo, že dělají příliš mnoho násilných a mužských her. Když přemýšlel nad tím, co takové ženy mají rády (a co by tedy „ženská“ hra měla obsahovat), napadlo ho jídlo a zbytek už je historie. Inu, když na to přijde, i vývoj Portalu začal dost podobně. To už sice s hrou Pac-Man 256, kde se známý hladový puk vrací na obrazovky mobilů, iPadů, konzolí a PC, nemá skoro nic společného, ale třeba jednou budete mít někde příležitost se tímhle zbytečným faktem blýsknout.

Pac-Man 256 – Menu

Tradiční základ…

Jádro hry je jednoduchý nekonečný runner, jak je známý z jiných podobných her na mobil. Míříte směrem nahoru po zpola náhodně generované ploše a obrazovka se roluje spolu s vámi, zatímco ze spodní části postupuje glitch. Pokud vás dožene, nastává game over. Pokud narazíte na ducha, game over. Otázkou není, jestli se tak vůbec stane, ale kolik bodů předtím nasbíráte. Základním způsobem získávání skóre je samozřejmě pojídání teček. S jejich přibývajícím počtem vám roste kombo, a pokud dosáhnete titulních 256 bodů, výsledek bude nadmíru efektní.
Z původního Pac-Mana se vrací ovoce, které vám různě násobí skóre. Je tu i ona Power Pellet, tedy větší tečka, jež zastraší duchy a umožní vám je pojídat. Na rozdíl od ostatních upgradů se nedá vylepšit – každý snědený duch vám však prodlouží její trvání a připočte deset bodů k bonusu za dalšího ducha, kterého chytíte. S trochou cviku je to tedy takřka ten jediný power-up, který budete kdy potřebovat.

…a moderní nadstavba

Kromě toho se zde objevují i nové bonusy, exkluzivní pro tuto hru. Těch je velké množství a patří mezi ně útočné (třeba lasery, tornáda nebo miniaturní Pac-Mani), obranné (led, neviditelnost) nebo jiné (rampouchy, magnet). Vylepšení jsou poměrně dobře vyvážená, a tak jejich výběr závisí čistě na vás – před začátkem každé hry si můžete zvolit tři, která se vám pak budou náhodně objevovat. Tyto bonusy si ještě můžete vylepšovat za penízky, které se objevují při hraní nebo které získáváte z úkolů. Úkoly se většinou týkají pojídání ovoce nebo sbírání a používání bonusů (což je způsob, jak vás nenásilně donutit je alespoň občas obměnit). V souladu s titulem hry všechny peníze získáváte i utrácíte v počtu mocnin dvou.

Výběr duchů

Jako nepřátelé se vracejí duchové známí z původní hry, tedy Blinky, Pinky, Inky a Clyde (nebo červený, růžový, modrý a oranžový). Spolu s nimi se objeví i tři další z her Pac-Attack a Pac-Mania – černý, zelený, fialový (?) – a nově přibývá glitchnutý. Každý z nich má jinou rychlost a jinou AI, takže vám nezbyde než si tyto zvláštnosti zapamatovat, abyste se jim mohli dobře vyhýbat. Někteří duchové si vás nevšímají, jiní na vás reagují a někteří vás aktivně pronásledují. S postupujícím glitchem za zády navíc musíte myslet i jednat rychle a mít dobré reflexy, pevnou ruku nebo velkou dávku štěstí.

Rozdíly oproti originálu

Pac-Man 256 je portem původně mobilního titulu, a proto zde došlo k několika zásadním změnám. Především zmizely všechny mikrotransakce – povětšinou je to vítaný prvek, i když přece jen trochu zabolí nemožnost zhlédnout reklamu pro získání dalšího života (a tedy pro další vylepšení skóre). Na nová vylepšení už si také nemusíte počkat v reálném čase, ale odvíjí se od počtu snědených bodů. Novinkou je kooperativní multiplayer, který vám umožní vzít si ke klávesnici až tři další parťáky. Hratelnost je v základě stejná, ale pokud jeden z vás při hraní zaškobrtne, druhý hráč ho pomocí speciálního bonusu může (i opakovaně) oživit.

Správně modernizovaná arkáda

Graficky je hra pěkná a úhledná. Prostředí, bonusy a další herní prvky jsou 2D, zatímco Pac-Man, duchové a vizuální efekty jsou ve 3D. Vše má také filtr slabých vodorovných čar, které mají napodobit vzhled starých CRT obrazovek z arkád; stejně tak po okrajích máte simulováno vyklenutí displeje. Pokud se navíc dostanete příliš blízko k postupujícímu glitchi, i herní grafika se začne lehce rozbíjet.
Kdyby vám původní vizuál přišel už nudný, v menu se nachází celkem velká nabídka jiných skinů, kterými si klasického Pac-Mana můžete kdykoliv nahradit. V mobilní verzi bylo potřeba je zdlouhavě odemykat, ale v té placené, počítačové jsou všechny dostupné hned od začátku.

Zvukové efekty odpovídají přesně tomu, co od Pac-Mana čekat. Klasická úvodní znělka se dočkala remixu, zvuky z původní hry zní dobře i v současných sluchátkách a nové efekty vylepšení do toho všeho plynule zapadají. Příjemným detailem je, že zvuk známého „waka waka“ se při pojídání teček postupně zvyšuje, jak se blížíte k onomu kýženému kombu 256. Jakmile se tedy dostanete přes dvě stovky, napětí začne znatelně růst (a o to více se navztekáte, pokud vám něco kombo přeruší). Vzato kolem a kolem, předělávka do moderního vzhledu se vývojářům povedla.

Pac-Man 256 je překvapivě dobrý port nekonečného runneru z Androidu/iOS. Mechaniky, které jsou jednoduché na pochopení, ale těžší na zvládnutí dodávají všemu onen správně arkádový nádech a dobrá vyváženost vám zajistí velké množství zábavy. Většina proher pak bude opravdu spíše kvůli hráči než kvůli tomu, že by mu hra nachystala nějaký podraz. Tento nový Pac-Man je proto dobrý titul na občasné odreagování… jen je pravda, že kromě nekonečného opakování s cílem odemknout si vše nebo získat nejvyšší skóre se tu nic moc jiného dělat nedá.

• povedený mix 2D a 3D grafiky
  • staré i nové zvukové efekty
  • návykové
  • zábavná, vyvážená vylepšení
  • výběr skinů
  • kooperativní multiplayer
  • po nějaké době repetitivní
  • nemožnost bonusového života za zhlédnutí reklam
  • oproti mobilu ubyly cizojazyčné lokalizace
  • Datum vydání 21.06.2016
  • 0.0

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.