Papetura náhled

Papetura – dobrodružství kousku papíru

18. 3. 2022

Máte rádi krásné designové animace? Vyžíváte se ve hrách jako třeba Botanicula nebo Machinarium? Pak je nezávislá adventura Papetura od studia Petums přesně pro vás.

Inspirace slavnými žánrovými předchůdci od studia Amanita je v Papetuře velmi zřejmá a její tvůrce se tím netají. Papeturu má na svědomí Petums, polské „one-man“ studio neboli polského umělce Tomasze Ostafina. Hra je velmi jednoduchá na ovládání a plná překrásných scenérií. Papetura je o maličkém kousku papírku jménem Pape, který s sebou v náručí nosí svého kamaráda Turu, pomocí kterého můžete střílet energetické kuličky. Tím můžete ovlivnit své prostředí a pomoci Papeovi dostat se přes různé hádanky a hlavolamy.

Krátké a jednoduché dobrodružství

Papetura má oproti třeba Botanicule průměrně zhruba poloviční herní čas, můžete to však zvládnout i rychleji. Záleží na tom, na jak dlouho se kde „zaseknete“. Nicméně nějaké časté a složité akce nečekejte, já se za celou hru takhle opravdu zasekla asi jen čtyřikrát. Naštěstí máte vždy k dispozici roztomile zpracovanou nápovědu, kterou získáte za dokončení minihry s broučky. Nakonec ale většinu hry zvládnete projít bez problémů, protože ve hře klikáte opravdu jenom na věci, které můžete nějakým způsobem ovlivnit. To mi chvílemi v krásných scénách přišlo škoda, hra by si zasloužila více interaktivní prostředí. Ať už by šlo jen o nějaké zvuky, zatřepání květem… zkrátka přesně takové ty detaily, které byste v takovém prostředí čekali.

Papetura – adventura bez příběhu

Ve hře se nemluví, nejsou tam žádné texty, takže nečekejte ani bůhvíjak náročný příběh. Jde o klasiku s tajemným nepřítelem, který na vás občas vykoukne na pozadí. Během hry potkáte pár postav, které vás pomocí bublin s obrázky pomohou navést, kam ve hře dále. Na některých místech se vám stejným způsobem na pozadí přehrají jednoduché ilustrace, které mají asi něco vyprávět, ale ucelený příběh jsem z toho nevypozorovala. V podstatě hrou jen projdete s tím, že klikáte a hledáte souvislosti mezi konkrétními věcmi, nad kterými se vám změní ukazatel. Tím, že na vaše kliknutí nereaguje nic jiného než objekty, které potřebujete pro průběh hrou, není zas tak složité najít jejich správné kombinace a pokročit tak dál.

Dá se sice říct, jak už jsem zmínila, že ano, máte úhlavního nepřítele, jakési skryté zlo, které se v podobě tajemné postavičky občas ukáže na pozadí a škodolibě ničí váš svět. Vy jej na konci hry máte porazit, ale opravdový příběh vám hra bohužel nedá. Naštěstí je Papetura opravdu krátká, takže i když vás k hraní netáhne žádný příběh, hru projdete i tak a budete se alespoň kochat jejím zpracováním.

Krásný svět hry Papetura

Tak a teď můžete zapomenout všechno, co jsem napsala výše. Nic z toho na hře neoceníte tak moc jako její vývoj a zpracování. A to přesně v okamžiku, když poprvé uvidíte, jak doopravdy Papetura vznikla. Já jsem viděla tohle video až potom, co jsem hru dohrála a musím přiznat, že mi to vyrazilo dech. Sledujete úžasnou ruční práci umělce, který si láskyplně hraje s každičkým detailem a najednou vidíte každou scénu ve hře, jak je reálně poskládaná z opravdového papíru. Pokud se na video podíváte dřív, než si hru zahrajete, hned od počátku hry budete obdivovat každičký detail fascinujícího papírového světa. Najednou vám nepřijde, že by mohl být více interaktivní, je zkrátka dokonalý přesně tak jak je. Na druhou stranu je ale až tak perfektní, že byste ho zkrátka chtěli víc. Třeba Petums časem přijde s nějakým dalším papírovým dílem.

Přímo ve svém popisu má jednočlenné polské studio Petums uvedeno, že vkládá srdce a duši papíru. A přesně takhle na vás začne Papetura působit, jakmile uvidíte její vznik. Najednou hra není jen o jednom kousku papíru, který můžete ovládat. Celá Papetura je z kousků papíru a každý z nich rozhodně duši má.

A duši celé Papetuře dodává i hudba, která vás hrou provází. Tu má na svědomí Floex aka Tomáš Dvořák z Prahy. Ano, je to on. Ten samý Tomáš Dvořák, který dělal hudbu pro dva díly Samorostu, Machinarium a kartičkovou hříčku Pilgrims. Řekla bych, že tohle všechno je samo o sobě zárukou kvality a Papetura není výjimkou. Konec konců za její soundtrack Floex vyhrál ocenění Aggie Awards 2021.

Papetura je super relaxační záležitost na jeden večer. Hra nabízí krásné designové scenérie a několik originálních postav, které ve hře potkáte. Můžete se tak kochat krásně zpracovaným prostředím. Bohužel ale zamrzí, že právě prostředí, ve kterém se váš papírek pohybuje, není alespoň trošku více interaktivní. Zkrátka byste toho chtěli prostě víc. Papetura je velmi krátká a po většinu průběhu i herně velmi jednoduchá. Jestliže jste tedy příznivce her od Amanity a už je máte všechny zahrané, Papetura je nádherný originální konkurent a rozhodně stojí za to jej prozkoumat.

Recenzi pro Gaming Professors napsala Adéla Vránová.

• krásné designové zpracování
  • neskutečné ruční zpracování papíru