Park Beyond AR1

Park Beyond – kolotočáři budou závidět

14. 7. 2023
Zdroj náhledu: igdb.com

Stejně jako je léto pro většinu lidí spojeno se zmrzlinou a letními radovánkami, majitelé Mercedesů jsou často nazýváni kolotočáři. Pokud se jedná o opravdové provozovatelé kolotočů, ti by si mohli jen přát mít možnosti, jako máte v Park Beyond.

Za titulem, který vás zavede do ráje smíchu velkých i malých, stojí vývojářské studio Limbic Entertainment, vydavatel je Bandai Namco. Park Beyond je simulátor, ve kterém máte svobodu vytvořit si zábavní park dle svého gusta. To s sebou samozřejmě nese i různá úskalí, jako je údržba, úklid a dostatek smíchu návštěvníků, kteří vám dávají penízky.

Park Beyond AR2

Od vizí ke králi smíchu a zábavy

Park Beyond se od her ve své kategorii, tedy v žánru tycoon, poměrně liší. Jedná se o snové surrealistické dílo, která má své osobité kouzlo. Zároveň však nepostrádá nutnosti spojené s provozem v rámci svého zaměření, tedy zábavního parku. Během kampaně se seznámíte s Philem – snílkem, idealistou, vizionářem, tvůrcem, manažerem a designerem v jedné osobě. Vy jste snílek návrhář, jehož jednoho dne cesta osudu svede dohromady s roztomile střelenou Blaize, která se stane vaší průvodkyní v tomto šíleném světě.

V úvodu tutoriálu stavíte horskou dráhu napříč rušným městem. Váš úkol je postavit tuto dráhu až k zábavnímu parku na okraji. Může se jednat o pouhý sen, šílenost, ale možná i o zkoušku v přijímacím pohovoru na post ředitele parku. Vaše nápaditost a osobité návrhy upoutají pozornost zmíněného Phila. Rázem se z vás stává ředitel zábavního parku.

Ze začátku máte možnost si určit strategii, na jaké návštěvníky se zaměříte. Zda na businessmany na dovolené ve výletní lodi, teenagery z města, rodiny ze sousedství, nebo zbohatlé Texasany na cestě za dobrodružstvím a adrenalinem. Všechny tyto volby představují určité výhody a omezení do začátku. Zároveň je nutné zvolit vhodný motiv a téma, které pro svůj park vyberete. Od volby zaměření na cílovou skupinu se také odvíjejí priority mise. Každá z úrovní přináší něco nového, i hrozby, s nimiž si jako ředitel musíte umět efektivně poradit. Je zde více hlavních cílů, můžete se zaměřit i na plnění nepovinných výzev, nabízejících nějaké další odměny, které se vám mohou hodit.

V Park Beyond budete jako doma

Při hraní Park Beyond se neubráníte pocitu, že jste něco podobného už hráli, i když to třeba není pravda. Všechno vám bude připadat povědomé a hned od začátku budete mít po pár minutách přesný přehled o tom, co dělat. Je zde naprosto skvělé intuitivní ovládání a uživatelské rozhraní.

Podobně se budete cítit i při budování vašeho chrámu, tedy parku smíchu a radosti. Hra nabízí opravdu hezkou paletu pestrých atrakcí, které si můžete ještě přizpůsobit. Můžete zvolit barevné provedení, ale také si můžete celý park hezky oplotit, sázet keře nebo jiné zpestření. Oproti podobným titulům nenajdete volbu si vypiplat sebemenší detail, velikost písma na tabuli nebo jestli má být zábradlí kulaté, či hranatě kroucené. Park Beyond pracuje se striktními předem vytvořenými objekty (kromě vlastního návrhu horských drah), které je možné kosmeticky upravovat. Není to na škodu, díky tomuto principu se hra stává přívětivější i pro úplné nováčky v žánru, kteří si chtějí v klidu stavět. Druhá strana mince je, že to může odradit hráče, kteří si chtějí právě vypiplat svůj vysněný park.

Vývojářům se velmi pěkně povedlo znázornit ono spojení idealismu, vize a materialismu. Můžete mít skvělé nápady, skvěle promyšlenou podobu parku, ale musíte také na to mít finance. Jednoznačně se vyplatí promyslet strategii ve smyslu, jakou atrakci postavit jako první, tedy v rámci údržby a generování peněz. Samozřejmě je nutné také dbát, na jaké návštěvníky se chcete zaměřit. Je hezké, že máte už postavenou značnou část vašeho parku, skrze který jste si rozvrhli speciální horskou dráhu. Tento projekt však může velmi rychle přijít vniveč. Vaše dráha, která křižuje park, vede pod zemí a sahá do oblak, vás bude stát pěkné peníze a vy si ji nebudete moci za daných okolností dovolit. Je možnost riskovat výstavbu a doufat, že se peníze velmi rychle vrátí, ale může se stát, že nová atrakce prostě návštěvníky nenadchne a vy se budete blížit bankrotu.

Cílová skupina je rozhodující

Při zmínce o pestré paletě atrakcí a cílové skupině je potřeba se mít opravdu na pozoru. Máte samozřejmě na výběr z mnoha atrakcí. U karty každé atrakce je popisek, zda je určena pro rodiny, businessmany či teenagery a také kolik je schopna generovat míry zábavy. Horské dráhy, které budete moci navrhnout přímo, musí vyhovovat kategorii návštěvníků. Pokud jsou vaší cílovou skupinou rodiny, rodiče patrně (i když chápu, že dětem by se to líbilo) nenalákáte na dráhu, kde může rychlost dosahovat až 150 km/h a přetížení několik G. Rodiny budou chtít něco pohodového, jako je bezpečný a zábavný kolotoč ze světa pohádek. Teenageři chtějí vzrušení a businessmani ocení něco elegantního. Park Beyond nechává pracovat představivost a horské dráhy mohou být hodně fantaskní.

Myslet musíte ale také na potřeby vašich návštěvníků. Musíte mít dostatečný počet toalet, občerstvení i třeba laviček k posezení. Tyto aspekty ve vašem parku určují, jak se zde lidem bude líbit, a tedy i úroveň zábavy. Tato míra slouží k postupnému odemykání nových atrakcí a vylepšování. Budete tak moci části svého parku poupravit a udělat z celkem decentní atrakce high-tech šílenost. Můžete mít animatronické loutky, záchod, který si bude povídat s návštěvníky, prostě všechno, co byste mohli očekávat.

Určité problémy mohou nastat při správě většího parku. Nejenže je problém s cestami, protože každá atrakce má vstupní a výstupní trasu, ale jejich nelogické uspořádání a špatné rozvržení může návštěvníky otrávit. Úroveň spokojenosti tak může rázem klesat. Pokud chcete postoupit na vyšší úroveň, a tím si odemknout nové atrakce, budovy či tematické dekorace, musíte splnit jistá očekávání zákazníků, do nichž patří zábavnost a lidské potřeby.

Není všechno zlato, co se třpytí

Zatím jsem zmiňoval možnosti a vlastnosti, kterými si vás může Park Beyond získat (a kterými si vás získá). Nyní se dostávám k tomu, co se tak úplně nepovedlo. Sluší se zmínit, že samotný koncept hry funguje dobře, pokud se nezaměříte více do hloubky. Mechanismy, které pohánějí hru, odvádí dobře svou práci, když fungují, jak se od nich očekává. Začnu zvolna.

Stává se, že atrakce, která by danou skupinu neměla dle popisku v žádném případě zaujmout, vám z této skupiny generuje nejvíce financí a také úroveň zábavnosti. Důvod, proč tomu tak je, se ovšem nedozvíte. Můžete tak strávit hutnou dávku času, abyste vše postavili, udělali zkušební provoz (stínové zobrazení), a najednou zjistíte, že vše to bylo vlastně k ničemu. Atrakce budete bourat, protože vám prodělávají, a businessmany nakonec zaujme kolotoč s poníky nebo houpačky s chobotnicí. Můžete sice pročítat dojmy jednotlivých panáčků – návštěvníků –, ale nějaký kloudný závěr vám to stejně nedá. S tímto problémem a vlastně se vším, co se v parku stane, by vám měly pomoci grafiky, ale z nich toho taky moc nevyčtete.

Dalším možným problémem jsou návštěvníci. Někdy se totiž stane, jako by se zbláznila umělá inteligence a řekla si „kašlu na logiku a mechanismy, chci si užít, jak chci já“. Máte prosperující park, který se rozhodnete rozšířit, a najednou z nějakého důvodu přestane chodit tolik lidí nebo návštěvníci přestanou mít zájem o nejoblíbenější a nejvýdělečnější část parku. Bez žádné zásadní změny nebo náznaku, nepomůže ani snížit vstupné. Návštěvníci mají kolem sebe dost toalet a automatů s nápoji, všechno v perfektní dostupnosti. K čemu to ale je, když tam nejdou a vám kvůli tomu začne klesat úroveň. Najednou se umělá inteligence slituje, pošle návštěvníky na toalety a vše se dává pomalu do normálu.

Dalším nešvarem, na který měli vývojáři brát zřetel, je nemožnost úkolovat zaměstnance parku, tedy personál. Problémem se to může stát, když se z nějakého důvodu zaměstnanci zapomenou na úklid a údržbu v některé z částí parku. Může se tak stát, že jedna část parku funguje a v druhé je vše rozbité a plné odpadků.

Z tohoto parku bude přecházet zrak

Po vizuální stránce vypadá Park Beyond opravdu líbivě. Všechno působí vesele, barevně, živě a máte pocit takové té šílenosti a nadšení. Mohu vám zaručit, že při hraní se místo soustředění na provoz přistihnete, jak se zblízka kocháte různými atrakcemi a sledujete různé efekty atrakcí. Tady si prostě někdo vyhrál, dal si práci a je to znát. Atrakce jsou hezky zpracovány a je vidět i důraz na detail, který můžete při přiblížení kamery zaznamenat.

Atmosféru opravdového zábavního parku dodávají také zvuky atrakcí, jejich muzika, kterou můžete měnit, a ohlasy návštěvníků. Díky tomu všechno působí živě a vyvolává pocity opravdového parku.

Park Beyond je bezesporu velmi příjemný a uživatelsky přívětivý simulátor zábavního parku. Stavění parku je intuitivní a příjemné. Taktéž zpracování atrakcí se povedlo, a to nejen po stránce vizuální, ale i po audio stránce. Díky tomu působí celý park živě a hra dokáže navodit opravdovou atmosféru zábavního parku. Jde však spíše o titul pro nováčky v žánru nebo hráče, kteří hledají příjemné odreagování místo propracovaných budovatelských simulátorů se zaměřením na správu. Nejvíce titul táhnou dolů technické problémy, které dokáži opravdu zamávat s celkovým požitkem ze hry.

Klady
  • příjemná hratelnost
  • intuitivní ovládání a rozhraní hry
  • možnost vytvářet šílené horské dráhy a atrakce
  • pestrá paleta atrakcí
  • zpracování atrakcí, včetně jejich ozvučení
  • grafika
Zápory
  • technické problémy a bugy v AI
  • nemožnost vydávat příkazy pracovníkům parku nebo je směřovat
Platforma PC
  • Datum vydání 15.06.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.