Parky na cestách – náhledovka

Parky na cestách – vezměte si malé parky na výlet

10. 5. 2023

Cesta po národních parcích je bezpochyby činností, kterou by odmítli jen zarytí odpůrci přírody a turistiky. Činnost je to sice pěkná, ale fyzicky i finančně poměrně náročná, takže ne každý si ji může dovolit. Co kdybyste to ale mohli zažít z pohodlí domácího křesla? To by nebylo špatné, že? Přesně takovou možnost nabízí desková hra Parky od Henryho Audubona, kterou u nás vydává Albi. Tohle ovšem není recenze těchto „velkých“ Parků, ale jejich cestovní či, chcete-li, zjednodušené verze Parky na cestách. Jak napovídá název, jedná se o menší verzi hry, kterou je vhodné si vzít třeba na výlet. Do národního parku? Klidně! I když to pro někoho může překombinované, to přiznávám.

Cesta tam a zase zpátky

Ve deskové hře Parky na cestách nejde o zisk co možná největšího počtu kroků napříč parky, i když by to dávalo smysl. Vítězné body totiž dostáváte za odznaky, které získáváte, a dá se říci, že představují, jak kvalitně čas v parcích trávíte. Stejně tak vás k vítězství posouvají fotky, které nafotíte. Čím jsou hezčí, tím více bodů, a pokud se vám na nich podaří zachytit ještě nějaké ptáčky, tak jenom dobře, i ti vás posouvají k titulu nejlepšího cestovatele.

Parky chodíte tam a zpátky a přitom získáváte upomínky v podobě lístků, žaludů a kamínků z každého parku. Stejně tak můžete fotografovat. Na začátku a konci cesty vyměňujete tyto upomínky za odznaky, jak tajné osobní, tak i ty veřejné, o které soupeříte s ostatními hráči. V principu velice jednoduchá hra, kterou vysvětlíte během tří minut hráčům a za pět minut nehráčům.

Dnem i nocí

Přestože se pravidlově nejedná o nijak náročnou hru, hraní rozhodně není nijak banální. Jako hráči jste nuceni taktizovat a riskovat. Budete radši fotit, nebo budete spěchat, ať vám odznak nikdo z protihráčů nevezme? A co když vás spěchání příliš zpomalí poté na cestě zpět? Nebo by bylo lepší jít na pole s medvědem a risknout, jestli náhodou díky němu nezískáte kýženou akci navíc? Rozhodně tedy máte prostor na taktizování. Náhody je ve hře pomálu, protože většinu věcí, co můžete udělat, vidí všichni hráči, takže nehrozí, že by někomu chodily super karty a někdo by nemohl vyhrát, i kdyby se stavěl na hlavu.

Ve hře je hezký mechanismus západu slunce, který mění lokality na jejich noční verze, což nejen zvyšuje sílu akcí v těchto lokacích, ale zároveň ukazuje blížící se konec hry. Ta končí, právě když se sluníčko skloní za poslední obzor. Pomáhá udržet rozumný herní čas, který se pohybuje kolem půlhodinky, což jsem si celkem pochvaloval, protože běhat s turistou dvě hodiny tam a zpátky by asi úplně každého nebavilo.

Pojďme na výlet

Parky na cestách vypadají stejně pěkně jako jejich větší příbuzný. Figurky turistů v přírodních barvách jsou nejen stylové, ale jejich provedení má herní efekt, aby si hráči nepletli směry. Ilustrace jsou taktéž pěkně provedené, i když jich není mnoho. To mě přivádí k největší výtce a tou je variabilita hry. Kromě obligátního zamíchání karet je totiž jediné, co se dá ve hře měnit, pořadí parků, a protože jich je jen pět, je to variabilita vskutku skromná. Hra rozhodně bude náchylnější na ohrání a ve stejné skupině jednotlivé partie působí dost familiárně, jelikož se nic úplně grandiózního při hraní vymyslet nedá.

Hru mohu doporučit úplně, ale úplně každému. Doporučený věk od deseti let bych se nebál snížit, protože tuhle rodinnou hru při troše snahy zvládnou úplně všichni. „Na cestách“ je skutečně výstižné, protože jako právě taková cestovní nebo doplňková hra to funguje parádně. Nezkušené neodradí a ti zkušení si najdou dost prostoru na taktické vymýšlení. Na „velké“ Parky to sice nedosáhne, ale to ani nebylo v plánu, takže Parky na cestách do batůžku klidně přibalte. Pobaví vás bez problémů. Navštivte naše další recenze deskových her.

Parky na cestách jsou zjednodušenou a zmenšenou verzí klasických Parků. Nabízí jednoduché herní mechaniky, které pochopí skutečně každý, ale zároveň ponechávají dostatek prostoru pro taktiku. Je-li libo, hraní může být i velmi kompetitivní. Záleží jen na vašich spoluturistech, jaká vaše cesta napříč parky bude. Nejedná se sice o příliš variabilní hru, ale jako taková doplňková jednohubka funguje bez problémů. Pokud hledáte něco menšího na cesty nebo třeba na chatu, jedná se o ideální volbu.

• jednoduché, přesto taktické
  • svižná herní doba
  • skladné, v pěkném zpracování
  • málo variabilní
  • jednoduše se ohraje
  • Autor Henry Audubon
  • Vydavatel Albi
0.0

František Hampl

K prvním hrám přičuchl už ve školce, ale do hraní ho pořádně až na základce vtáhla první Mafie, druzí simíci a třetí Heroes of Might and Magic. Hry ho od té doby nepustily, PC velice rychle doplnil „PSPéčkem“, od kterého přesedlal k větším konzolím, a dnes už je hrdým konzolistou. Jeho hlavním zájmem jsou příběhové adventury a RPGčka, ale nepohrdne ani dobrou strategií či karetkou. Pokud nepřebývá ve svém hráčském doupěti plném Lega a deskovek, tráví nejvíce času v kině a na farmačce.