PayDay 3 - Masky

Payday 3 aneb ze dna na vrchol?

7. 10. 2023
Zdroj náhledu: igdb.com

Myslím, že většina z nás si v dětství ráda hrála na policajty a zloděje. Já osobně jsem chtěl být vždycky na té opačné straně zákona, poněvadž to bylo jednoduše větší dobrodružství. Vývojáři ze Starbreeze Studios měli pravděpodobně podobnou myšlenku, neboť nám přinesli trio kooperativních kriminálních stříleček, ve kterých se stanete zloději, co se snaží vykrást banky plné peněz a nejen to. Ti z vás, již znají uvedenou společnost, už vědí, o čem mluvím. V dnešní recenzi se podíváme na nejnovější přírůstek do série, Payday 3, a zkusíme zodpovědět otázku, zdali je opravdu natolik špatnou hrou, co si zaslouží negativní hodnocení, nebo naopak stojí za to, ji vyzkoušet.

Představení postav a prostředí

V Payday 3 hráči přebírají roli jednoho z původních členů zločineckého gangu, včetně Dallase, Chainse, Hoxtona a Wolfa. Tyto legendy byly vytrženy ze svého klidného důchodového života a nuceny se vrátit do akce, aby se postavily pochybné zločinecké organizaci, která ohrožuje jejich živobytí. Kromě nich se do týmu vrací i má oblíbená japonská hackerka Joy, jež byla součástí DLC pro druhý díl, a nová postava, slečna Pearl. Celkem si tak můžete vybrat ze šesti postav, což mi připadá skvělé. Hra se tentokrát odehrává ve Washingtonu, nikoliv v New Yorku. Pochopitelně bychom mohli prozradit více informací, ale tím bychom vás připravili o překvapení. Chápu, že někteří fanoušci se zajímají spíše o zločinecký obsah než o příběh, avšak existuje i skupina hráčů, kterou děj zajímá.

Problémy s online prvky

Hlavním negativem Payday 3 už nejsou ani tolik špatné servery, nýbrž neustálý online přístup. Moc nechápu, proč se vývojáři ze Starbreeze Studios k tomuto kroku rozhodli. Pokud zrovna nemůžete sehnat svou partu zločinců a nechce se vám hrát s cizími uživateli, není nic lepšího než si dát sólo akci, nicméně tady nastává problém. V lobby sice lze přepnout na Invite Only ale stejně budete čekat, až matchmaking nalezne server, bez ohledu na to, zda hrajete sami, nebo s několika přáteli. V době psaní článku jsem takto vyčkával klidně i dvacet minut, a to jsem vůbec nechtěl hrát s jinými hráči. Proto jsem doufal, že jakmile bylo oznámeno, že vývojáři vypnou servery, aby je posílili, bude tato funkce nějakým způsobem odstraněna, jenže nestalo se tak. Servery po úpravě sice běží o něco lépe, nicméně je stále frustrující čekat v sólo režimu.

Proč vlastně mám problém s neustálým online přístupem kromě čekání v lobby? Jde o to, že Payday 3 nemá žádný důvod být stále online. V titulu se nenachází žádný kompetitivní aspekt, nenajdete zde mikrotransakce ani žádný obchod, kde byste nakupovali skiny, předměty, vylepšení a podobně za reálné peníze. Rozhodnutí live service u games, jako jsou Counter-Strike 2, Rainbow Six Extraction nebo Destiny, chápu, poněvadž tyto projekty zmíněnými funkcemi disponují. Recenzovaná hříčka kromě toho, že ji lze hrát ve čtyřech lidech, žádný jiný online prvek nemá. Proto pro mě není pochopitelné, proč se autoři rozhodli pro takovýto krok.

NPC v Payday 3 jsou značně frustrující

Další obrovskou nevýhodou hry v její současné fázi je umělá inteligence NPC. Nejdříve si ovšem probereme boty, kteří nahrazují vaše parťáky, pokud zrovna chcete odehrát nějakou tu sólo misi. Předem vás varuji, abyste si zocelili své nervy, protože dokážou celkový zážitek pěkně zkazit. Společníkům nemůžete dávat rozkazy, což mi v pasážích, kde jsem kradl tašky plné peněz, celkem chybělo, neboť oni jen stojí a nepomohou vám. Během mého zločineckého dobrodružství jsem navíc našel několik chyb, kdy parťáci naráželi do zdí nebo jen nečinně stáli na místě.

Vzhledem k tomu, že se Payday 3 řadí mezi kooperační tituly, očekával bych, že vývojáři ze společnosti Starbreeze Studios určitým způsobem vyladí jejich chování, aby dokázali alespoň do jisté míry nahradit živé společníky. Jenže tak tomu není a na všechnu dřinu jste sami. Nepomohou vám ani při stealthu, pokaždé se jen postaví na určité místo a čekají, dokud se nespustí poplach. Potom teprve naběhnou k vám se zbraněmi v rukou (aspoň vám pomohou, když jste sraženi). Jejich zapojení je tedy na bodu mrazu a jsou zde naprosto zbyteční.

Co se policistů týče, to je kapitola sama o sobě. Namísto toho, aby taktizovali, snažili se vás co nejefektivněji zneškodnit a přitom zamezili poranění civilistů, na vás naběhnou ve skupince, kterou jednoduše zlikvidujete. Stejně jako vaši společníci postrádají jakoukoliv logiku a místo toho, aby se kryli, postaví se na stejné místo, kde jste právě odstřelili několik jejich kamarádů. Jediná policejní jednotka, co se dokáže do určité míry schovávat, je ta pořádková, jež disponuje balistickým štítem. Nicméně pro ně platí, že se u vás seskupí stejně jako každý jiný strážce zákona. V tomto případě jde o prachobyčejné bezhlavé střílení, které není ani zábavné. Tedy abych to uvedl na pravou míru, akční model není sám o sobě špatně provedený, je rychlý, dynamický a v některých případech i dobrý. Je však podkopáván příšerným chováním umělé inteligence.

Když už jsme se zmínili o civilistech, pojďme si o nich také něco říct. Pokud byste očekávali, že alespoň oni budou užiteční (pokud nepočítáme, že se dají využít pro navýšení času) a jejich vzdělání bude vyšší než základní, mýlíte se. Jejich netradiční chování, které není ani komické, poznáte hned v úvodní misi. Do teď si pamatuji část, v níž jsem ozbrojený vstoupil do zasedací místnosti a zaměstnanci banky, kterou jsem právě vykrádal, na mě absolutně nereagovali. Mohl jsem tam běhat, skákat, střílet a všem to bylo naprosto jedno, dokud jsem později neobdržel jeden z úkolů, co se tam nacházel – teprve v tu chvíli na mě reagovali všichni. Jinak, jakmile si vás kdokoliv všimne, zobrazí se indikátor, díky němuž víte, že jste spatřeni, takže máte čas se schovat. Je úplně jedno, že se v zakázané části pohybuje člověk s maskou a pistolí v ruce, NPC si pravděpodobně řeknou: „Proč bych to měl jít zkontrolovat? Vždyť je to naprosto běžná záležitost.“

Vylepšování postavy a stromy dovedností

Abyste měli mise o něco jednodušší nebo alespoň pro vás taktičtější, můžete si postupně vylepšovat svou postavu. K tomu ale nejprve potřebujete hotovost, kterou získáte krádežemi. Peníze mimo jiné využíváte také v obchodě, kde si pořizujete různá vybavení, co se vám postupně odemykají tím, jak navyšujete úroveň svého profilu. Nemilé na tom ovšem je, že pokud se vám mise nevyvede a místo tichého průchodu spustíte alarm, musíte daný cíl stejně splnit na 100 %. Neexistuje zde varianta, že dodávku naplníte bankovkami jen z poloviny a odjedete do bezpečí, než vás policie zneškodní. Pokud byste náhodou chtěli položit otázku, jestli vám alespoň nějaká částka zůstane při neúspěšném úkolu, odpověď zní ne.

Celkem je k dispozici sedmnáct stromů dovedností, nabízejících výhody pro stealth akce nebo střelbu. Vylepšování dovedností v oblasti Grifter usnadňuje pronikání do soukromých prostor, zatímco Hacker umožňuje přístup k CCTV, díky čemuž lze hackovat strážníkům vysílačky. Naopak bonusy pro poškození u Tank a Mower jsou vhodnější pro hráče, co preferují přímý útok. Spolu s množstvím možností přizpůsobení vašich zbraní, oblečení a masek dává Payday 3 spoustu způsobů, jak si vytvořit své vlastní zločinecké já, což je rozhodně bonus.

Vyjednávání a stealth systém

Výše jsem se zmínil o tom, že civilisty lze vyměnit za navýšení času, ale nikterak jsem to nerozvedl, takže si o tom promluvíme nyní. Jakmile se vám úkol nepovede a někdo vás odhalí, máte možnost vyjednávat v mezičase, při němž se policisté a vy připravujete na jejich útok. Toto vyjednávání umožňuje výměnu rukojmí za více prostoru na přípravu nebo suroviny, což je rozhodně skvělý doplněk. Nicméně bych si dokázal představit mnohem propracovanější systém, v němž byste mohli například ozbrojené složky podvést ve stylu, že vám dají, co chcete, ale na oplátku nikoho nepošlete. Případně by policisté dali do balíčku se surovinami nějakou trhavinu. Stejně tak je nedostatečný stealth systém, neboť několikrát se mi stalo, že strážci nezareagovali na rozbitou kameru, i přesto, že u ní hned stáli, a neomezený počet pout umožňuje snadno zpacifikovat civilisty místo toho, abyste vymýšleli kreativní způsoby, jak se jim vyhnout. K tomu ještě připočtěte dříve zmíněný indikátor, díky němuž víte, jestli vás někdo vidí, či nikoliv.

Jedná se o špatný titul?

Payday 2 si za dobu své dlouholeté existence získal u příznivců a recenzentů chválu především díky zábavnému multiplayerovému zážitku, který umožňuje spolupráci při plánování a provádění loupeží. Ocenit se také musí větší množství dostupného obsahu, včetně různých misí, zbraní a možnosti vylepšování postav. Kromě toho byly chváleny i vizuální efekty a atmosféra. Nicméně pokud si ovšem dobře pamatuji, ani začátky Payday 2 nebyly bez problémů. Hodně lidí vyjadřuje svou nespokojenost s tím, že Payday 3 nabízí pouze osm map, co se neustále rotují, oproti svému předchůdci. Nicméně nezapomínejme, že mnoho rozšíření, která autoři vydali, nebylo k dispozici okamžitě po vydání, ale trvalo několik let, než se všechno nastřádalo. To samé bude platit i pro nový přírůstek.

Co se týče vizuální stránky, Payday 3 běží na Unreal Engine 4 a po vydání na Steamu měl přejít na UE5. V současné fázi vypadá titul poměrně dobře. Některé modely a scenérie sice mohou působit hůře než u předchozího dílu, ale přesto se zde naleznou pozitivní momenty, jako je například mise v klubu. Grafické zpracování a umělá inteligence se dají neustále opravovat a zdokonalovat v průběhu následujících dní, týdnů, měsíců, nebo dokonce let.

Přestože fandím vývojářům a věřím, že stejně jako u Payday 2 provedou dostatečné úpravy, aby se jednalo o skvělou kooperační hru, s jednou věcí mám největší problém, a tou je pořizovací cena. Vzhledem k tomu, že recenzovaný kousek toho prozatím příliš nenabízí, 40 eur za základní edici se mi zdá výrazně přemrštěných. Proto raději doporučuji počkat na nějaké výrazné slevy nebo až na navýšení obsahu projektu.

Payday 3 má zajímavý potenciál díky různým zločineckým postavám, možnostem vylepšování postav a různým způsobům přizpůsobení. Nicméně trpí několika výraznými problémy, včetně potíží ohledně serverů, online prvků a umělé inteligence NPC. Nedostatečně propracovaný stealth systém a chybějící logika u civilistů dále snižují zábavu z hraní. Celkově jde o průměrný titul se zajímavými prvky, ale mnoha nedostatky, které je třeba vyřešit.

Klady
  • zajímavá prostředí s různými zločineckými charaktery
  • možnost vylepšování postavy a strom dovedností
  • různé způsoby přizpůsobení vašeho herního stylu
Zápory
  • problematické online prvky a dlouhá doba čekání v lobby
  • slabá umělá inteligence NPC
  • chybějící logika a interakce civilistů
  • nedostatečně propracovaný systém vyjednávání a stealthu
  • vyšší pořizovací cena
Platforma PC
  • Datum vydání 21.09.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Michal Mráz

    Hraní her podlehl už jako malý kluk díky svým retro srdcovkám jako byl Doom, Quake, Wolf a Duke Nukem. Skoro žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má RPG, FPS a TPS hry. Jeho seznam dohraných her je delší než účtenka nákupu za doby korony. Jakmile vyjde nějaká nová hra jeho gusta, ihned se po ní sápe.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.