PayPal a Steam - cover

PayPal výrazně omezil možnost platit na Steamu. Souvisí to s nedávnou kontroverzí kolem her pro dospělé?

15. 8. 2025
Zdroj náhledu: Chat GPT

Uživatelé Steamu ve většině zemí se už nějakou dobu potýkají s nemožností platit přes službu PayPal. Společnost Valve se k situaci původně nevyjadřovala, to se však nyní změnilo. Pokud se momentálně v nepodporovaných zemích pokusíte přes PayPal zaplatit, bude vám prostřednictvím krátké poznámky vysvětleno, proč to nejde. Dočtete se, že PayPal počátkem července tohoto roku oznámil, že jeho zúčtovací banka odmítá zpracovávat veškeré transakce na Steamu, které jsou realizované v jakékoli měně kromě šestice vybraných. Mezi ty měny, jimiž přes PayPal stále platit jde, patří euro, britská libra, japonský jen a nakonec kanadský, australský a americký dolar.

Z toho vyplývá, že uživatelé v České republice, kteří platí eury, zasažení nejsou. Měny, na které se vztahuje výjimka, jsou samozřejmě zároveň měnami, v nichž obecně probíhá velký objem plateb a za nimiž stojí silný a jasný právní rámec. PayPal a jeho banka se tedy zjevně snaží, alespoň prozatím, vyhnout transakcím, které z nějakého důvodu vnímají jako rizikové.

Zdroj: Chat GPT (ilustrační obrázek)

Mohou za to hanbaté hry?

Hráči pochopitelně spekulují, že problém může mít přímou souvislost s nedávnou kontroverzí ohledně přítomnosti her se sexuálním obsahem, zvláště tím společensky a eticky kontroverzním. O situaci jsme psali ve chvíli, kdy si fanoušci povšimli, že Steam zavedl nové pravidlo – nyní není dovolené na platformě prodávat hry odporující pravidlům provozovatelů platebních služeb. Dva dny po publikaci článku se k věci vyjádřil portál itch.io, jehož hněv provozovatelů platebních služeb postihl taky. Ukázalo se, že společnosti Visa s MasterCard se o obsah lechtivých her začaly zajímat pod tlakem kampaně australské organizace Collective Shout. Ta se hlásí k minoritní větvi feminismu, do jejíž agendy patří jak úplné odmítání pornografie, tak například boj proti interrupcím.

Internetové diskuze bohužel ukazují, že jádro celé situace bylo obrovským množstvím hráčů zcela nepochopeno. A nemáme teď na mysli oboustranně útočné a urážlivé verbální přestřelky mezi Collective Shout a (oprávněně) nahněvanými fanoušky her. Jde nám spíše o příspěvky, které se podivují, proč společnostem Visa a MasterCard vadí hry pro dospělé, když zároveň zpracovávají platby z vyloženě pornografických portálů.

Jak jsme vysvětlili v našem původním článku, zprostředkovatelé plateb ve skutečnosti takové weby dlouhodobě regulují. Jejich požadavky dokonce před lety vedly k úplnému konci významného japonského webu R18. Visa a MasterCard si tedy speciálně na hry nezasedli, naopak po nich chtějí dodržování stejných pravidel, jaká tvůrci necudných fotografií a videí musí ctít už mnoho let.

V tuto chvíli nelze potvrdit ani vyloučit, že právě tato kontroverze s rozhodnutím PayPalu souvisí. Většina zemí mimo Evropu, Severní Ameriku a hrstku asijských států (Japonsko, Tchaj-wan a Izrael) má k hanbatému obsahu restriktivní přístup, přičemž jejich právní regulace jsou mnohdy nejasně a nekonzistentně vymáhané. To mohou banky oprávněně vyhodit jako rizikový faktor. Mezi ty však patří kupříkladu také obavy z regulace (např. lootboxů) nebo vysoká četnost podvodů a chargebacků.

Tagy:

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.