Je celkem známá (a smutná) věc, že videohry na motivy filmů se jen málokdy vydaří. Peter Jackson si toho však byl vědom a u adaptace svého remaku King Konga z roku 2005 si dal záležet na tom, aby tomu tentokrát tak nebylo. Jako vedoucího projektu se proto rozhodl zapojit někoho s bohatými zkušenostmi a přizval herního designéra Michela Ancela, který je znám především plošinovkovou sérií Rayman. Tento tah se ukázal jako správný a výsledkem je Peter Jackson’s King Kong: The Official Game of the Movie, jedna z nejlepších her na motivy filmu, které byly kdy vydány.
Vzhůru na Ostrov lebek
Příběh King Konga snad většina hráčů zná, takže jen malé shrnutí:
Filmaři Carlu Denhamovi (Jack Black) se dostane do rukou mapa vedoucí k bájnému Ostrovu lebek; najme proto loď a se svou věrnou kamerou vyráží na expedici, aby dostal na stříbrné plátno prehistorická zvířata, která ještě nikdo nikdy neviděl. Při ruce jsou mu scenárista Jack Driscoll (Adrien Brody) a herečka Ann Darrow (Naomi Watts), kteří mu mají pomoci stvořit unikátní film. Když Ann zajmou domorodci z ostrova a obětují ji obří gorile, titulnímu Kongovi, Denham s Driscollem mu jsou v patách.
Kongovi se však Ann překvapivě zalíbí, a zatímco Driscoll prožívá mnoho peripetií s místními dinosaury, aby ji zachránil, mezi ní a lidoopem vznikne pouto. Když se tedy Denhamovi podaří chytit Konga a odvézt ho do New Yorku, je zrovna ona důvodem, který jej donutí utéct do města. A když Kong po útoku letadel umírá pádem z Empire State Building, Denham vše shrne nesmrtelnou hláškou, že krás(k)a zabila zvíře.
Všichni zmiňovaní herci (i ostatní, nejmenovaní) si své role zopakovali také zde, což je každopádně pozitivum. Jinak se však hra na mnoha místech od příběhu filmu odklání a adaptuje jej poměrně volně. Navíc zvolila dvojitou perspektivu, a tak se pasáže Driscolla střídají s příběhem Konga.
This island is really…
Hra za Jacka vás přenese do minimalistické FPS. Vaše postava může najednou nést pouze oštěp a střelnou zbraň, s obojím lze ještě provést útok na blízko. Ve hře se nenachází žádný zaměřovací kříž ani HUD (obojí se sice dá zapnout v nastavení, ale tím si poněkud zkazíte atmosféru), musíte proto používat přímo mířidla na zbraních a speciální tlačítko, kterým si nahlas přepočítáte munici. Arzenál přitom tvoří zbraně z třicátých let a nábojů málokdy máte dost, takže je třeba hrát spíše opatrně a používat hlavu. Ostatně i vaše zdraví je řešeno jednoduše – první zásah zraní, druhý (pokud přijde příliš brzy) zabije. Oštěpem kromě toho můžete nabodnout návnadu pro odlákání nepřátel nebo jej můžete zapálit, načež způsobuje bonusové poškození a může rozšířit oheň i na jiné předměty v okolí.
Hra také pravidelně obměňuje náplň úrovní, aby nepůsobila jednotvárně – najdou se zde například pasáže s ostřelovačskou puškou, plavba na vorech nebo delší úseky beze zbraní. Kromě dinosaurů se utkáváte i s různými dalšími plazy nebo přerostlým hmyzem a nikdy se zcela nezbavíte pocitu, že lovná zvěř jste tu ve skutečnosti vy. Nepřátelé utíkají, když se ukryjete, abyste je nemohli postupně ustřílet z dálky; zároveň jsou rychlí a útočí z velice osobní vzdálenosti. Zejména setkání s nesmrtelným V-Rexem, kterého můžete pouze na chvíli odlákat nebo zdržet, proto patří mezi zážitky, po nichž jsou noční můry takřka zaručeny.
Zdroj: IGDB
…a nightmare
Hra za Konga je pak kombinací plošinovky a jednoduché bojovky. Kong umí běhat, šplhat a skákat, k boji má jednoduchý úder, chycení (nepřítele nebo předmětu) a následné odhození. Tyto akce lze řetězit do jednoduchých komb, takže boj není úplně prvoplánový, ale zároveň ani příliš náročný na zvládnutí. V soubojích vám také pomůže možnost kombinovat útoky se skoky a režim zuřivosti – pokud jej zvládnete bez přerušení aktivovat (tematicky tím, že se Kong bije do prsou a řve), odemknete si silnější útoky a stanete se neporazitelnou mašinou, alespoň dokud máte do čeho bušit.
Drobná havěť, s níž se musí potýkat Jack, Konga pochopitelně sotva zpomalí. To však neplatí pro Ann, kterou občas musíte před místní zvířenou chránit; místní domorodci vám navíc také dokážou celkem zatopit. Korunou tomu všemu jsou boss fighty proti již zmiňovaným Rexům i jiným přerostlým nestvůrám.
Jako byste na tom plátně byli
Soundtrack v Peter Jackson’s King Kong: The Official Game of the Movie je velice filmový, s orchestrální aranží, což v tomto případě vůbec není na škodu. V FPS částech hraje klasický dramatický podkres, když se objeví nepřátelé, a různé skriptované útržky při průchodu úrovní – případně zlověstné ticho, rušené jen zvuky džungle. Za Konga naopak hudba hraje neustále a zejména při soubojích s bossy je jednoduše epická.
Je pravda, že grafika nezestárla úplně nejlépe, ale vyloženě ošklivá také není. Kromě toho sami uvidíte, že při sežrání dinosaurem při pohledu z první osoby budete myslet na úplně jiné věci než na počítání polygonů. Při hře za Konga si zase kamera drží odstup, což také skryje ty nejhorší nedostatky.
Zdroj: IGDB
Kdo by tady chtěl arkádu?
Maximálně se může zdát, jako by hra ke konci ztrácela dech. Jack se v poměrně povedeném levelu dostane až do Kongova doupěte, kde zachrání Ann, Kong si střihne náročný boj proti vodním červům… a zbytek pak už působí jako takové nutné zlo. Jack se vrací beze zbraní skrze pár úrovní, které jsou jen upravené verze těch předešlých, Kong jej zase pronásleduje v dlouhých lineárních pasážích bez bossů.
Závěrečné Kongovo běsnění v New Yorku a střet s letadly na vrcholku Empire State Building jsou samozřejmě podstatné z hlediska příběhu, ale oproti Ostrovu lebek znatelně pokulhávají.
Druhou vadou na kráse může být bodový systém. V FPS částech dostává hráč body za každého zabitého nepřítele, zatímco o body přichází za každé použití zbraně (přičemž střelné ubírají více než oštěpy), za každé zranění sebe nebo přátel a za každou smrt. Kong smrt řešit nemusí, body se mu však odečítají v závislosti na času, který mu zabere průchod úrovněmi. Pravda, body slouží pouze k odemykání bonusového obsahu a na hru jinak nemají vliv, ale kdo by se chtěl koukat na svoje předchozí chabé výkony v tabulce nejvyšších skóre?
Herní King Kong je velice podařený titul. Graficky se možná nejedná o špičku a gameplay není nijak komplikovaný, ale FPS pasáže mají skvělou atmosféru, o které se jiným hrám může jenom zdát. Navíc ten pocit, když si v kůži Konga prožijete všechny ty souboje s přerostlými příšerami, také není úplně k zahození. King Kong se v dnešní době už koupit nedá, ale pravidelně se objevuje na různých stránkách s abandonware, takže s trochou snahy si jej sehnat můžete.