Potentia - náhledový obrázek

Potentia – když si naložíte příliš velké sousto

9. 3. 2021
 

Vývojáři z tureckého nezávislého studia Willy Pumpkin dostali jednoho dne nápad vytvořit akční adventuru s postapokalyptického světa s úžasnou grafikou a atmosférou, jimiž bude připomínat tituly velkých studií. Z jejich skvělého nápadu vznikla hra Potentia. Jak však naše recenze ukáže, někdy je lepší jít vlastní a odlišnou cestou a nesnažit se za každou cenu konkurovat velkým studiím s mnohonásobně větším rozpočtem, zkušenostmi a počtem lidí. Willy Pumpkin se skládá ze čtyř vývojářů a už teď je jasné, že ve čtyřech lidech tenhle pokus nemůže dopadnout dobře a taky bohužel nedopadl.

„Studená válka je u konce. Obě znepřátelené strany uzavřely mír a již nebudou pokračovat ve válečném úsilí. Lidé vyšli do ulic oslavit konec studené války a celé město se jedné noci proměnilo v jednu velkou party zónu. Jeden z našich přátel pořádal ve svém domě večírek. Já a moje žena Anna jsme se potkali v metru a později se přidali k naším přátelům, všichni byly šťastní. Jak se ukázalo, naše štěstí netrvalo dlouho.

Všechno bylo ztraceno v okamžiku, kdy město zasáhla neznámá energetická zbraň. Nikdo nezná skutečný rozsah škod, ani to, zda zbraň zasáhla jen naše město, naši zemi nebo celou planetu. Budovy a infrastruktura zůstaly nedotčeny. Zvířatům a rostlinám se nic nestalo. Lidé… mnoho z nich zmizelo a nikdo neodpovídá na naše volání o pomoc. Nikdo nepřichází na pomoc. Zdá se, že skoro všichni zmizeli.Po útoku přežilo jen pár z nás a to malé množství lidí nestačí na znovuvybudování vlády. Nyní je to o přežití nejschopnějších. Každý nový den přináší nová nebezpečí, ale nakonec to zvládneme, ať je cena jakákoliv.‘‘

Zdroj: willypumkin.com (volný překlad příběhu)

Potentia - post-apokalypsa

Kulisy The Last of Us?

Pokud se na hru Potentia podíváme, můžeme ji na první pohled přirovnat k sérii The Last of Us. Odvážím si dokonce tvrdit, že z ní vývojáři brali většinu inspirace, mnoho aspektů hry je totiž nápadně podobných. Asi největším je samotné zasazení do postapokalyptického prostředí. Hned po pár minutách se ocitneme za zpěvu ptáků ve zničeném městě. Nechybí zde zrezivělé vraky aut ani opuštěné budovy prorostlé stromy. Podobná atmosféra na nás bude dýchat celou dobu, takže pokud máte rádi postapokalyptické prostředí, bude se vám zasazení líbit.

Když už jsem začal vizuální stránku, ta je v Potentii naprosto úžasná. Postapokalyptické prostředí zpracovali vývojáři na jedničku a díky tomu má hra i velmi dobrou atmosféru. Velmi dobře jsou zpracované také budovy nebo vraky aut, kterým nechybí sebemenší detaily. Nepodařilo se mi bohužel zjistit, jaký engine Willy Pumpkin použili, ale ať už jde o jakýkoliv, vizuální stránka je nejsilnější zbraní této hry a na indie titul jsem byl velmi mile překvapen.

Hra také běží bez nějakých velkých problémů. Snímky se držely stabilně bez propadů a za celou dobu mi ani jednou Potentia nespadla.Za povedené můžeme označit i cutscény, které jsou ve hře také obsaženy. Je zde ovšem jedno velké ALE! Vývojáři se zřejmě na vizuální stránku zaměřili na tolik, že úplně zapomněli na ostatní aspekty kvalitních her, které vytvářejí velká studia. O tom si povíme níže.

Hratelnost pokulhává

Dalším důležitým aspektem pro kvalitní hru je hratelnost. I když se zde pravděpodobně vývojáři také inspirovali z The Last of Us, výsledek jejich snažení odpovídá průměru až podprůměru. Hru můžete hrát dvěma způsoby. První možností je stealth postup, všechny nepřátele můžete v tichosti omráčit pomocí páčidla nebo zabít lukem. Druhá možnost vám nabídne tři střelné zbraně, díky kterým můžete nepřátele jednoduše vystřílet. Hra vás však do stealth akce nijak nenutí, za celou dobu jsem nedošel do fáze, kdy bych musel šetřit municí. Najdete ji všude po mapě a je jí více než dost. Hra obsahuje celkem tři střelné zbraně a granáty. Máme zde pistoli, brokovnici a automatickou útočnou pušku, přičemž nejčastější zbraní, kterou budete používat je právě pistole. Samotné střílení z ní působí docela tragicky a mnohdy k zabití nepřítele spotřebujete dvě až tři střely, i když zasáhnete přímo hlavu. O brokovnici se nebudu raději vyjadřovat vůbec, s ní netrefíte skoro nic, pokud nemáte nepřátele jen pár jednotek metrů od sebe. Útočná puška zase působí, jako byste v ruce drželi spíše nějaký kulomet a pocit ze střílení je hodně zvláštní.

Náplň misí je striktně lineární a nezáživná. Většina úkolů se skládá z typu „dojdi z bodu A do bodu B‘‘. Občas dostanete za úkol vystřílet nepřátele a za nejvyšší vrchol považuji jednu misi, kde je potřeba opravit generátor. Ta je však bohužel jenom jedna.

Nepřátelé s mozkovou obrnou

Kapitolou pro sebe jsou v Potentia samotní nepřátelé a jejich chování, zpracované dosti amatérsky. Nepřátelé mají předem daný směr, kudy jít, a ze své dané osy se nepohnou ani na krok. To by nebyl až takový problém, podobným stylem totiž funguje hodně her. Větší problém je chování při poplachu, když vás spatří. Z nějakého důvodu jdou všichni jedním směrem po stejné ose a často jsou na sobě hodně namačkaní, zřejmě se mezi sebou perou, kdo vás dříve zastřelí.

Nepřátele mají také zřejmě rentgenový zrak, jejich oči vás dokážou odhalit i při opravdu mírném vykouknutí z úkrytu. Často i přesně vědí, kde vás hledat, takže ukrýt se před nimi je někdy až nadlidský úkol. Bez sebemenšího důvodu také naslepo střílí. Celková inteligence nepřátel je na opravdu mizerné úrovni a kazí to celkový zážitek ze hry.

Špatný dabing, krátká herní doba

Příběh ve hře Potentia není špatný, nečekejte však žádné zvraty nebo emoce. Dabing je zpracovaný také docela amatérským dojmem a dialogy v cutscénách spíše působí jako recitační báseň z prvního stupně základní školy. Nejsou v nich obsaženy žádné emoce herců ani nic podobného.

Kritiky bohužel nemůžeme ušetřit ani délku hry, kterou můžete bez problému projít za 2 až 3 hodinky v závislosti na zvolené obtížnosti.

Potentia - panorama

Titul Potentia by mohl být žhavým kandidátem na nejhorší indie hru roku 2021. Čtyřčlenný vývojářský tým z Willy Pumpkin si zřejmě naložil do úst příliš velké sousto a z původně možná ambiciózní indie hry se stal naprostý propadák. Hra zaujme krásnou grafikou v postapokalyptickém prostředí, takže pokud máte rádi takový typ her a nevadí vám mizerná hratelnost, divná inteligence nepřátel a tříhodinová herní doba, za 20 eur se vám titul bude líbit. Pokud však hledáte kvalitní zážitek, sáhněte raději po nějaké starší hře ve slevě.

Klady
  • úžasná vizuální stránka
  • přítomnost cutscén, i když jde o indie hru
  • příběh
Zápory
  • krátká herní doba
  • podprůměrná hratelnost
  • divná inteligence nepřátel
  • amatérský dabing
Platforma PC
  • Datum vydání 11.02.2021
  • 0.0

    Nedoporučujeme

    Stanislav Hřiba

    Hraní se věnuje asi 13 let. Jeho první hry byly Counter-Strike 1.6 a série Hitman. V současnosti hraje hlavně simulátory a závodní hry, ale neodolá občas taky nějaké střílečce nebo kvalitnímu RPG. Nemá rád strategie nebo kontroverzní hry s erotikou. Většinu času hraje na PC, občas zapne i nějakou exkluzivitu na Switchi. Přispíval by rád články a recenzemi právě se závodní či simulátorovou tematikou.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.