Project Hospital intro art

Project Hospital – nemocnice na kraji města

8. 1. 2023

Práce v nemocnici je záslužná a velmi důležitá. Ne nadarmo se říká, že lidé z nemocnic a celkově z integrovaného záchranného systému svou práci milují. Nedělají tuto činnost jako povolání, ale jako poslání. Ne každý však může být součástí této vznešené skupiny. V českém titulu Project Hospital si budete moci vybudovat zdravotnické zařízení podle svého gusta a mít tak vlastní nemocnici jako na dlani.

Zdroj: igdb.com

Zlaté české ručičky

Za budovatelskou strategií Project Hospital, která byla vydána v říjnu 2018, stojí české studio Oxymoron Games. Titul svým charakterem a hratelností spadá do her kategorie tycoon, které zahrnují jak výstavbu, tak i provoz a zároveň řízení ekonomické stránky celého komplexu.

Milovníkům žánru může hra na první pohled připomínat dnes již kultovní hru tycoon z nemocničního prostředí Theme Hospital. Na tento titul navázalo 18 let poté britské studio Two Point Studios se svým titulem Two Point Hospital. Český Project Hospital byl pak vydán necelý čtvrt rok po Two Point Hospital. Ihned se tak rozhořela debata, který z titulů je pouhý klon a který přináší něco nového, případně která hra je více zaměřena na arkádu a která na realističnost.

Česká stopa šla v tomto ohledu naprosto jinou cestou. Two Point Hospital se drží vtipné, až komediální stránky původní předlohy. V Project Hospital se jede se zaměřením na reálná prostředí a situace, které se v nemocnicích mohou odehrávat. Vývojáři se již v rámci práce na svém titulu nechali slyšet, že spolupracují se skutečnými doktory z celého světa, aby byl zážitek co nejlepší a co nejlépe odpovídal skutečnosti. Titul je i několik let po vydání stále výjimečný, tím spíše, že nabízí dnes již více 200 druhů možných reálných diagnóz.

Stejně jako tomu je u většiny titulů z této kategorie, i zde začínáte s malou prostou klinikou, kterou však postupně rozšiřujete a vylepšujete o nejnovější vybavení. Důraz musíte klást také na estetiku a přehlednost.

Na začátku nové hry máte možnost vybrat si, zda budete hrát plnohodnotnou kampaň, která začíná třemi tutoriály a zavede vás na již zmíněnou malou kliniku, abyste se poté mohli ujmout role šéfa nemocnice. Další volbou je možnost vybrat si z předpřipravených scénářů, které zahrnují různé situace, a samozřejmě nesmí chybět ani volná hra v sandboxovém režimu.

Zdroj: igdb.com

V Project Hospital se staráte o všechno

Když již máte za sebou tutoriály a víte základ, je čas posunout se k praxi. K tomu, aby nemocnice správně fungovala, je potřeba kromě specifických ordinací postavit i místnosti pro pacienty. Musíte mít dostatečně prostorné čekárny a odpovídající kapacitu toalet. V rámci ordinací a míst k vyšetření máte na výběr z řady devíti různých oddělení (všechna inspirována reálnými odděleními v klinikách a nemocnicích), která musíte postupně vybudovat. Ze začátku vám může trvat se v celém systému trochu zorientovat, jde spíše o zvyk a o to, si věci prostě osahat.

Všechny místnosti, které postavíte ve svém zařízení – ať už se jedná o pokoj pro lékaře, ordinace, operační sály, rentgeny, nebo i zmíněné čekárny jsou prakticky holé. Musíte je tedy vybavit nábytkem a vybavením, tak jako v každé správné nemocnici. Nábytku a vybavení je zde opravdu slušná porce. Vybavení se samozřejmě dělí na nutné pro chod dané místnosti a dekorativní, jež ocení návštěvníci nemocnice, hospitalizovaní i personál. Celkový příjemný vzhled nemocnice se odráží v její popularitě, prestižnosti a v této návaznosti samozřejmě i v příjmech.

Nejde však o to, bezmyšlenkovitě rozházet do nemocnice po každém oddělení, někam umístit čekárnu, recepci, záchody atd. Umění leží v postupném a hlavně přehledném a smysluplném rozvržení, aby to nikdo neměl moc daleko. Zejména potřebujete efektivně využít místo, zabezpečit odbornou péči a samozřejmě také úklid. Tak jako v každé nemocnici, všechno souvisí se vším. Pokud zvolíte například nerozumně dlouhou cestu mezi operačním sálem, lůžkovým oddělením nebo akutním příjmem, mohou vám pacienti doslova umírat na chodbě. Plán a rozvržení nemocnice je nutné důkladně promyslet. V určitém okamžiku se však i při sebelepší snaze můžete dostat do problémů s orientací. Některé popisky oddělení jsou vidět pouze v módu managementu a při běžné hře se mohou překrývat. Hodně také záleží na tom, jakou barvu mají stěny a podlahy vaší nemocnice.

Zdroj:igdb.com

Zkušený personál je základ

K nemocnici patří neodmyslitelně také personál, na nějž je zde kladen taktéž velký důraz. Když najímáte jednotlivý personál, nestačí pouze naklikat a rozmístit na chodbu postavy s očekáváním, že se všechno vyřeší samo a vy se budete jen kochat. Na každé pracoviště musíte vybrat vhodné zaměstnance a dbát musíte i na jejich dovednosti. Navíc je na vás, zda zaměstnáte starší a zkušené lékaře, nebo dáte přednost mladým začátečníkům. Všechno je to pak otázka financí a samozřejmě i zkušeností. Starší lékař vás sice bude stát více, ale je velká šance, že důležité operace a jiné úkony zvládne lépe. U začínajících ušetříte, ale přece jen se může sem tam něco přihodit, dotyčný se nemusí úplně přesně trefit s diagnózou apod.

Každý zaměstnanec má rozdílné atributy, které vám napoví, zda bude na dané pozici dobrý a zda jsou jeho kvality odpovídající požadavkům. Pokud trpíte „syndromem bílého pláště“, nemusíte se strachovat. Ve hře máte totiž možnost přidělit každému oddělení vlastní barvu uniforem. Nejenže je to pěkné, ale navíc to hodně pomáhá  orientací.

Manažerská stránka hry je však slabší, rozhodně bych uvítal možnost školit lékaře, pohybovat s jejich platy a další podobné prvky. Co však hra v tomto ohledu ztrácí, to vynahrazuje samotný léčebný proces, který je bezpochyby jejím hlavním tahákem. Každého, kdo vejde (nebo je přivezen) do vašeho chrámu života, můžete kurýrovat ručně (pokud si na to troufáte) nebo nechat vše na personálu – od toho je platíte, no ne? Pokud se rozhodnete vzít osud pacienta do svých rukou, můžete se těšit na opravdu pestré množství různých procedur a vyšetření. Na vás poté je vybrat ty správné, které přesně, ale také včas odhalí dané symptomy, abyste následně mohli určit diagnózu.

Na základě diagnózy a veškerých poznatků je na čase zvolit vhodnou léčbu a případně i jak budete mírnit příznaky či bolesti v průběhu léčebného procesu. Můžete se setkat s jednoduchými případy i se závažnými komplikacemi a dalšími vedlejšími následky. Nemocí, úrazů a vedlejších příznaků, prostě všeho možného, na co můžete narazit  v lékařském prostředí, je zde opravdu mnoho, a co se týče přehledu problémů i jejich léčby, dá se před vývojáři smeknout. Schválně jsem si některé nemoci a vedlejší příznaky, včetně následného léčení, našel v dostupné odborné literatuře a všechno sedí a je perfektní. Pokud se však ničím takovým nechcete zabývat (což je určitě škoda), můžete, jak jsem již psal, celý tento proces nechat na personálu. Dobrý pocit ze záchrany života to ale nevynahradí.

Zdroj: igdb.com

Project Hospital je bezpochyby poklad ve své herní kategorii. Díky jasnému zaměření na realističnost a skutečný chod nemocnice se jedná o velmi povedenou budovatelskou strategii, která dokáže ohromit a zabavit svým přístupem a zpracováním. V určitém stádiu se však může, stejně jako jiné tituly z této kategorie, stát lehce jednotvárnou, zejména když se již setkáte s každou možnou nemocí, úrazem či jinými zdravotními problémy. Těch je však ve hře neskutečně mnoho, takže se to hned tak nestane.

• důraz na realističnost
  • systém určení diagnóz a následné léčby
  • pestrá paleta zdravotnického vybavení i dekorativních prvků