Každý fanoušek závodních her, a především simulací, pamatuje na léta 2015 až 2017, kdy se nám na monitory našich počítačů a konzolí objevila zajímavě vypadající závodní série Project Cars od vývojářů ze Slightly Mad Studios. První díl Project Cars z roku 2015 a jeho pokračování Project Cars 2 z roku 2017 daly naději, že by se na poli závodních simulací a okruhových závodů mohla objevit zajímavá konkurence, jelikož oba dva díly slavily jak u hráčů, tak i herních kritiků velký úspěch a jméno tvůrců se postupem času dostávalo mezi stále více hráčů. Jenže v roce 2020 přišel zlom. Třetí díl Project Cars 3, od něhož všichni čekali další posun vpřed, byl spíše krokem vzad. Tvůrci se totiž rozhodly změnit svoji strategii a spíše než cestou simulace se vydali směrem k přístupnějším a arkádovějším závodům, které si mohou užít i hráči, kteří k závodění příliš velkou lásku nemají. To samozřejmě vyvolalo velkou vlnu nevole zarytých fanoušků série a Project Cars 3 se tak ve výsledku stal pouze průměrným titulem, na nějž se velmi rychle zapomnělo. Definitivní hrobeček si však Slightly Mad Studios vykopalo vydáním Fast and Furious Crossroads, které se stalo adeptem na jednu z nejhorších her vůbec a po akvizici Codemasters a EA se po vývojářích slehla zem, studio bylo oficiálně zrušeno, přičemž série Project Cars šla také k ledu.
Někteří původní členové týmu se nicméně rozhodli závodní hru Project Cars oživit a během posledních let založili studio Straight4 Studios, které slibovalo velkolepý návrat v podobě dnes recenzovaného závodního simulátoru Project Motor Racing. Titul měl nabídnout starý známý mix simulace s prvky arkády ze série Project Cars a vše vyšperkovat propracovaným systémem kariéry a spoustou tratí či závodních aut. I když některé z těchto prvků tvůrci dokázali do hry implementovat, ty ostatní, a především způsob zpracování, technické problémy a spousta bugů titul sráží na kolena a dávají fanouškům jistou otázku. Co se to s tvůrci ze Slightly Mad Studios vlastně stalo? Zapomněli snad vytvářet kvalitní závodní hry? Na všechny otázky se pokusíme najít odpovědi v naší dnešní recenzi.
Engine z Farming Simulatoru je zřejmě strůjcem některých problémů, které Project Motor Racing má
Mnoho z vás si určitě všimlo, že oficiálním vydavatelem Project Motor Racing je GIANTS Software, tedy tvůrci známého farmářského simulátoru Farming Simulator 25. Tím se dostáváme, dle mého názoru, k prvnímu problému, a to konkrétně k enginu, který Project Motor Racing používá. Jedná se totiž o GIANTS Engine 10, totožný s tím z Farming Simulatoru a i když nechci na hru házet nějakou špínu, jelikož i tato farmářská série se každým ročníkem stále vylepšuje, nejsem si jist, jestli GIANTS Engine 10 byl tím pravým ořechovým pro závodní hru. Nebudeme si tu asi nic nalhávat, nedá se říct, že by Farming Simulator byl čistokrevným simulátorem, což svým způsobem vlastně není ani Project Motor Racing. Například z hlediska jízdního modelu bych asi úplně problém neměl. Mix simulátoru s troškou arkády mně osobně v Project Motor Racing vyhovoval a pokud jste měli rádi Project Cars, pravděpodobně zde nebudete mít úplně problém, i když nejste úplně zdatný hráč závodních simulátorů.
Bohužel, u některých tříd aut by však chtělo ještě krapet na fyzice zapracovat. Zatímco u jedněch byla fyzika celkem OK vyladěná, u jiných, například GT4 a GT3, reagovalo auto někdy až moc přehnaně a dost často jsem se ocitl v přetáčivém smyku. Věřím však, že pokud Straight4 Studios ještě doladí některé detaily, bude se z hlediska fyziky a jízdního modelu, který si samozřejmě můžete pozměnit zapnutím či vypnutím asistentů, jednat o fajn zážitek jak pro zaryté fanoušky závodních simulátoru, tak i pro nováčky, kteří třeba nemají s tímto žánrem přílišné zkušenosti.
Když už mluvíme o vozovém parku, musím rozhodně vyzdvihnout její rozmanitost. Project Motor Racing obsahuje kolem 70 závodních vozů v různých třídách, ať už GT4, GT3, LMP, GTO a mnoho dalších. Po této stránce tak nelze hře nic vytknout. Totéž se dá říci i o počtu tratí. Najdeme zde většinu známých tratí, jako je Monza, Spa-Francorchamps, Silverstone a další. Celkové číslo se zastavilo na 18, což je rovněž celkem obstojné číslo. Možná si říkáte, že s takovým obsahem by šlo vymyslet opravdu propracovanou kariéru, ovšem zde vás musím zklamat, protože kariérní režim je tím nejhorším aspektem celého Project Motor Racing.




Kariérní režim je jen slepenec závodů
Největším kamenem úrazu Project Motor Racing je kariérní režim, který je v podstatě jen slepencem různých závodů a šampionátů. Nenabízí žádné převratné ani pokročilé funkce a aspekty, jako je například správa týmu, postupný kariérní růst či možnost nějakým způsobem se srovnávat s vaším týmovým kolegou a tak. Kariéra vám sice nabízí možnost založit si vlastní tým či si ho i dokonce pojmenovat, ale to je tak vše. Můžete si vlastně jen vybrat, zdali chcete začít s velkým rozpočtem a mít ihned v úvodu možnost si koupit jakékoliv auto libovolné třídy, nebo začít kariéru s omezeným rozpočtem a dokončováním závodů si na nové auta vydělávat. To je v podstatě jediný cíl vaší kariéry. Jezdit závody, vydělávat peníze a za ně si koupit další a další auta a odemykat si další a další závody. Nic převratného a nic, co by vás mělo zabavit na dlouhé desítky hodin. Pokud si vzpomenete na Project Cars 2, tam byla kariéra vlastně taky takovým mírným slepencem, avšak tam jste většinou začínali na motokárách a postupně se propracovávali kariérní mapou až k těm nejsilnějším a nejprestižnějším šampionátům. Kdyby podobný styl tvůrci zvolili i u Project Motor Racing, asi bych s tím neměl problém, ovšem zde je to ještě o několik tříd níž a zdejší kariéra je jednoznačně downgradem kariérního režimu z Project Cars.
Naštěstí se ale můžete těšit na dva typy kariéry. První z nich je klasický režim, v němž si můžete libovolně upravovat obtížnost protivníků, nastavit, přeskakovat či restartovat jednotlivé závody, pokud se například ocitnete mimo trať. Tento klasický režim je určen pro běžné hráče, kteří nechtějí nějakou přílišnou vyzvu a chtějí si jen normálně zazávodit. Pro ty otrlejší a pokročilejší je tu nicméně i tzv. autentický režim, který se snaží simulovat skutečné závodění a kopírovat závodní víkend. Tento režim vám protivníky automaticky nastaví na tu nejvyšší možnou obtížnost a zakáže jakékoliv restarty jednotlivých částí víkendu. Pokud se tedy vlivem kolize nebo vaší chyby ocitnete mimo trať či dokonce ve zdi, máte smůlu. Jestliže milujete výzvy, bude pro vás autentický režim jako stvořený.
Kromě kariéry si v Project Motor Racing můžeme zazávodit i v online multiplayeru proti reálným hráčům. Osobně jsem však hru pro více hráčů testoval jen chvíli, jelikož kvůli technickým problémům a různým bugům, o nichž si povíme níže, jsem byl rád za tak nějak funkční kariéru, abych vůbec měl co do recenze napsat. I za ten malý čas jsem dokázal zjistit, že ani multiplayer neobsahuje žádné pokročilejší funkce a i zde si vlastně jen vlastně naklikáte pár možností a jdete závodit. Sečteno, podtrženo, za cenovku 60 euro se jak v případě kariéry, tak i multiplayeru jedná jen o takový základ a určitě bych se nebál polemizovat o tom, jestli za tuto cenovku je obsah dostatečný. Že se toho příliš nezmění, napovídá i skutečnost, že titul vyšel ihned v plné verzi bez předběžného přístupu. Nicméně uvidíme, třeba komunita a fanoušci donutí tvůrce k nějakým výraznějším změnám. Určitě by to celkovému obrazu a přijetí prospělo jako sůl.
Engine se nejvíce podepsal na vizuální stránce a možná i umělé inteligenci soupeřů
Jak už jsem v úvodu řekl, podle mého názoru může použitý engine GIANTS Engine 10 za některé neduhy, které Project Motor Racing má. Samozřejmě může se jednat jen o můj zaujatý pohled, ale když si hru porovnám právě z Farming Simulatorem, dosti věcí mi napoví, že by to tak mohlo být. Jde například o vizuální stránku, která asi není vyloženě ta nejhorší, a to jak v případě Project Motor Racing, tak posledního Farming Simulator 25. Když si ale hru porovnáme s konkurenčními kousky, ať už například F1 25, Assetto Corsa EVO nebo Forza Motorsport, začneme si všímat různých detailů, které prostě v Project Motor Racingu nejsou tak pokročilé. Nejvíce mě asi zklamaly detaily vzdálenějších objektů, především trávy a stromů, kterým chyběla hloubka, ostrost a různé drobnosti, jenž by ve vás donutily se alespoň na chvíli pokochat prostředím.
Tím samozřejmě úzce souvisí i optimalizace, která bohužel taktéž není ideální. I přes to, že Project Motor Racing asi nebude trhat rekordy v detailnostech prostředí, měla hra v některých částech vůbec problém plynule běžet i na sestavě vyšší střední třídy (grafická karta Radeon RX 9070XT, Ryzen 7 5700X3D a 32 GB RAM). Za slunného počasí s jasným nebem nebyl problém si udržet konzistentní snímkovou frekvenci na nejvyšší detaily ve 1440p rozlišení, avšak při dešti či zataženém nebi už se objevovaly drobné propady. To nicméně nebyl můj největší problém. Při jednom z updatů, mi totiž Project Motor Racing začal náhodně padat na plochu, s čímž se podle diskusí setkávalo vícero uživatelů. I to by jeden z důvodů, proč jsem musel recenzování na chvíli nechat a počkat, zdali se další aktualizací tento problém vyřeší. Zdá se, že následný update tento problém, alespoň u mě, vyřešil, ovšem při objevování všelijakých technických neduhů jsem si začínal pokládat otázku, zda vývojáři neměli ještě s vydáním trochu počkat. Ano, technická stránka asi půjde opravit, ale můj výsledný dojem z celé hry to asi už neovlivní.



Umělá inteligence a podivné penalizace je dalším kamenem úrazu Project Motor Racing
Podivně působilo i chování soupeřů a hlavně systém penalizací, který vám kvůli své nekonzistenci dokázal mnohdy pokazit i skvěle rozjetý závod. Ale pěkně popořadě. Umělá inteligence se ve hře chová spíše jako robot, který má předem nalinkovanou cestu, přes niž nejede vlak. Velmi často jsem se tak z protivníky dostal do nechtěného kontaktu, který mě poslal mimo trať, kde jsem narazil na další podivný problém.
Tím je systém penalizací, jehož způsob zpracování vás dokáže potrestat i tehdy, pokud za danou situaci úplně nemůžete. Ať už jsem se ocitnul mimo trať svou chybou, která mě jednoznačně zpomalila a nezpůsobila zisk časové výhody, nebo vytlačením soupeřů, téměř vždy jsem za výlet mimo trať dostal buď časovou penalizaci dvou vteřin nebo rychlostní penalizaci, kdy jsem musel na nějakou dobu zpomalit na určitou rychlost. Bohužel, v těchto případech mi tyto penalizace většinou zkazily dobře rozjetý závod, jelikož jsem za výlet mimo trať, který mě jednoznačně zpomalil, dostal další trest, který mě omezil ještě více a párkrát jsem se dostal do situace, kdy s náskokem tří vteřin na čele pole jsem skončil úplně poslední se ztrátou dvou vteřin. V těchto případech už nemělo smysl dohánět ztrátu a bylo mnohem lepší restartovat celý závod, pokud samozřejmě nehrajete autentický kariérní režim. Tím bych asi tuto recenzi ukončil a vrhnul se na nějaké to závěrečné zhodnocení, které tentokrát bohužel asi moc pozitivní nebude.




Project Motor Racing měl vizi, vizi stát se konkurentem pro ostatní zavedené závodní série, jako iRacing nebo Assetto Corsa a rovněž navázat na úspěch série Project Cars, který si našel cestu k mnoha fanouškům a kteří další pořádný díl vyhlíželi dlouhá léta. Spasení ve formě Project Motor Racing však zaostává v téměř všech ohledech. Počínaje odfláknutou kariérou s nevyužitým potenciálem, průměrným vizuálním zpracováním a konče značnými technickými problémy či spoustou bugů. Komu tedy Project Motor Racing doporučit? Za současného stavu bych do hry neinvestoval, pokud by však tvůrci dokázali opravit technické problémy a bugy, mohlo by se jednat o fajn závodní hru pro hráče, co příliš neholdují čistokrevným závodním simulátorům. To samozřejmě ještě za konstelace, že se Project Motor Racing objeví v nějaké větší slevě alespoň za 30–40 euro. V současnosti však jsem nucen titulu udělit jen pět a půl bodu z deseti.