Pronty – úvodka

Pronty – maličký strážce podvodní říše

2. 5. 2022
Zdroj náhledu: 18Light Game Ltd.

Žánr Metroidvania je na herním trhu poměrně mladý a s velkou oblibou po něm sahají spíše menší nezávislí vývojáři. Jasně definovanému základu totiž stačí přidat nějaký originální prvek, který by hru dostatečně odlišil, a prakticky nikdy nebude mít problém si najít hráče. Není to samozřejmě tak jednoduché a právě najít ten neokoukaný prvek je tím, co vám může podrazit nohy nebo váš titul vynést do oblak. Japonské herní studio 18Light Game Ltd. však vsadilo na jistotu a zvolilo si podmořský svět, kde se z hlediska kreativity může daleko více vyřádit. V dobrodružné cestě hry Pronty: Fishy Adventure potkáte naprosto jedinečné nepřátele, kteří vám v paměti utkví ještě dlouho poté, co se s nimi střetnete, což se nestává jen tak u ledajaké hry.

Velká ryba, velké trable

Určitě znáte bájné město Atlantidu, které jednoho dne z neznámých důvodů zmizelo pod hladinou oceánu. Příběh hry Pronty: Fishy Adventure se potýká s podobným problémem, ale nepředbíhejme. Pronty je jeden z mnoha geneticky upravených strážců podmořských kolonií. Lidé ve svých futuristických městech vedli normální život až do doby, než se na obzoru objevila hrozba jménem Rakshasha. Tato obrovská příšera nejenže zničí vaši základnu, ale vezme útokem také město Royla, které jste měli ochraňovat.

Pronty ZX-921 je bohužel zrovna čerstvým rekrutem, kterému chybí zkušenosti z reálného boje v otevřeném oceánu. Naštěstí na vše není sám a k ruce mu je mechanický mečoun Bront E-29, sloužící zároveň jako jeho zbraň. Oba dva se musí pochlapit a střemhlav se vydat na největší záchrannou misi jejich života. Rakshasha je cíl číslo jedna, ale bude to skutečně ten největší problém? Zápletka sice zní prostě, ale během asi patnácti hodin podvodního dobrodružství se utvrdíte v tom, že je Pronty: Fishy Adventure cokoliv, jen ne jednoduchá videohra.

Modrá, nebo červená?

Protože se jedná o Metroidvanii, čeká na vás rozsáhlá mapa plná spletitých cestiček, vedlejších uliček a mnoha různorodých prostředí s ještě rozmanitějšími nástrahami. Samozřejmě se hned zprvu nebudete moct dostat úplně všude, protože řada cest vám bude nepřístupná. Postupně budete nabývat nových schopností, abyste se mohli vracet a otevírat si nové a dříve blokované části mapy. S tím samozřejmě souvisí, že během putování z bodu A do bodu B potkáte hned celou řadu sběratelských a upgradovacích předmětů.

K vylepšení jsou klíčové modré a červené ampulky, které vám při dostatečném nasbíraném množství dovolí vylepšit hned několik aspektů. Červenou tekutinu můžete investovat buď do navýšení kapacity životů, či do staminy, která je primárním hnacím motorem tolik potřebného dashe. Je už na každém hráči, kterou volbu upřednostní. To samé platí v případě modré tekutiny, ale tentokrát se jedná o vylepšení pro vašeho mechanického parťáka. Nyní budete volit mezi odolností vůči přehřátí a zvýšením poškození. Po mapě se samozřejmě skrývá plno skrytých objektů, jako jsou všemožné nahrávky, čipy či speciální schopnosti v podobě jakýchsi kosočtvercových tokenů (o jejich fungování v odstavcích níže). Opomenout nemohu ani arény s výzvami a hned tři různá zakončení hry. O obsah si tedy starost dělat nemusíme.

Když myslíte, že to už lepší být nemůže, tak může

Důležitou součástí hry jsou souboje. Co musím už na začátek vypíchnout, jsou skutečně originální nepřátelé. V moři se nachází celá řada zmutovaných ryb a čehosi, co se z nich a dalšího harampádí skládá. Naštvané rybky s nabroušenou zubní protézou jsou na denním pořádku, stejně tak odstřelovací mořští koníci, agresivní plovoucí býci, ryby plivající energetické koule, ryby s vystřelovacíma očima na pružině, ryby odrážející lasery jako diskokoule, krab s rotačními kulomety místo klepet, zmutovaná želva se lví hlavou a mnoho dalších podivností.

Tím nejpozoruhodnějším jsou však bossové. Ještě nikdy jsem se nesetkala s tak jedinečnými bossy, jako právě v této hře. Nejzajímavějším setkáním pro mě určitě bylo se žralokem prošpikovaným ostrými čepelemi, toxickou mrtvolou Poseidona, podivnou kreaturou vypadající jako ruka, školním autobusem s obrovskou tlamou a opět bych mohla jmenovat spousty dalších příkladů. Každý z bossů má úžasný vstup na scénu, kdy vás na daný souboj dostatečně nabudí a krásně představí, s čím že budete mít tu čest. Samotný souboj je u každého pojat zcela jinak. Někdy budete muset překonat více fází, jindy naopak více nepřátel najednou. Abych to zkrátila, střety s bossy se vážně povedly snad ve všech ohledech.

Větší výdrž, více Adidas

Nyní však už k samotnému boji. Ten je rychlý a poměrně jednoduchý. Většinu práce odvádí Bront, jehož ostrý bodec dokáže všem nepřátelům zasadit nejednu bolestivou ránu. Díky aerodynamickému tvaru jeho těla dobře a hlavně rychle dokáže čeřit vodu, což se náramně hodí. Všechny jeho pohyby ovšem řídí Pronty, tedy hráč. Primárním úkolem je udržet zranitelného Prontyho v delším odstupu od nepřítele, zatímco Bront bude zasazovat údery. Velkou pomocí vám je dash, ale zde se setkáváme s jedním výrazným problémem, a tím je počáteční stamina. Ta má tak žalostně malou kapacitu, že vám stačí dvakrát rychle za sebou uhnout do strany a rázem jste na suchu. Ještě k tomu se nabíjí relativně pomalu, což je při prvních soubojích s bossy ukrutná nevýhoda, která mi přišla, že sem byla dána akorát proto, aby hru o dost ztížila.

Jak už jsem zmiňovala výše, postupem hrou se vám budou odemykat různé nové schopnosti, které lze snadno kombinovat se základními útoky. Nápomocný je rychlý úhyb těsně před nepřítelovým útokem, který na něm zanechá značku a díky tomu mu Bront může zasadit bonusové poškození. Do hry ovšem také vstupují paměťové čipy neboli sloty pro speciální pasivní schopnosti. Ty musíte nejprve najít po mapě, a že si budete moct z čeho vybírat. Mezi více jak dvaceti pasivními schopnostmi je například menší spotřeba staminy, odolnost vůči jedům, zvýšení poškození, elektrické výboje, léčení, viditelné životy nepřátel aj. Navíc si je můžete kdykoliv měnit u k tomu určených zařízení a experimentovat tak s vaší herní taktikou. Ve finále tento systém funguje dobře a dovolí vám vytvářet zajímavá komba odvíjející se od herního stylu každého jednoho hráče.

Sexy prostředí

Pronty: Fishy Adventure je jeden velký umělecký celek, který nelze neobdivovat. Mapa je velká a skládá se hned z několika odlišných oblastí, od těch zahalených do tmy přes toxické prostředí s jedovatými plyny, ropou či vysokými teplotami až po skládky, velrybí žaludky, majestátní město Royla a další krásy tohoto podvodního světa. Hra založená na oceánu nabízí spoustu rozmanitých možností a autoři se jich chopili skutečně se ctí. V kombinaci s ručně kreslenými detaily ony scenérie působí jako živoucí malířovo plátno.

S mnoha rozdílnými nepřáteli a kvalitně zpracovanými animacemi hra samozřejmě dostává ještě větší náboj a celé umělecké dílo završí skvělé audio. Ve hře po většinu času uslyšíte všemožné bublání, čeření vody, pípání a další zvuky za doprovodu příjemného hudebního podkresu, který v těch pravých vypjatých chvílích dostatečně nabere obrátek. Budete mít zkrátka pocit, že jste skutečně pod vodou, a občas se zastavit a zaposlouchat se do hlasů oceánu také není úplně špatné.

Na každém šplouchu vady trochu

Pronty: Fishy Adventure jsem až doteď popisovala jako úžasnou Metroidvanii, ale není všechno zlato, co se třpytí. Bohužel titul trpí na několik chybek, které znatelně narušují celý gameplay. První je určitě až žalostná navigace. Ještě jednou připomenu, že mapa je rozsáhlá, ale nečekejte žádný ukazatel, kudy se máte vydat a co je zrovna vaším úkolem. Hlavně ze začátku budete bloudit, a to hned několikrát. Jakmile dostanete novou schopnost, díky které se můžete posunout do další lokace, musíte si ono místo najít sami nebo si ho ručně označit, narazíte-li na něj předčasně. Připravte se tak na časté bloudění, než pochopíte žalostnou snahu hry vás navigovat k cíli.

Druhým problémem je velice oblíbené Brontovo zasekávání se. Vzhledem k tomu, že vás parťák mečoun automaticky věrně následuje, kamkoliv se vydáte, často se setkáte s tím, že může uvíznout za zavřenými vraty nebo ho potká konflikt s nějakým výklenkem. V takovém případě je zde jednoduchý příkaz, který ho teleportuje přímo k vám, ale kolikrát se mi stalo, že jsem vtrhla do oblasti s hromadou nepřátel a můj mechanický kamarád nikde. Pronty sám o sobě poškození nedává, proto je bez Bronta tak moc zranitelný. O problému se staminou nemluvě a trochu zvláštně podávaný příběh snad ani nebudu zmiňovat. Na tom jsou zajímavé především cutscény v komiksovém stylu a tři odlišné konce, z nichž ten třetí absolutně uletěl do červených hodnot absurdity.

Pronty: Fishy Adventure navzdory několika znatelným problémům odvádí skutečně dobrou práci z hlediska soubojového systému a úžasné audiovizuální stránky. I když se nejedná o přelomový zázrak, hra vám z různých důvodů utkví v paměti a libovat si budete především u střetů se zajímavými bossy. Dobrodružná adventura zabaví na cca patnáct hodin, chcete-li prozkoumat každou píď podmořského světa. Pro milovníky žánru je to rozhodně kousek hodný jejich času.

• okouzlující umělecký styl
  • originální nepřátelé
  • skvělé souboje s bossy