Rail Route - náhledovka

Rail Route – vlakovým dispečerem v různých koutech světa

4. 8. 2021
Zdroj náhledu: bitrich.info

Titul Rail Route mě svým nápadem uchvátil již při svém představení. Vžít se do role vlakového dispečera a na vlastní kůži vyzkoušet, jak taková práce vypadá, může být velmi zajímavé a věřím, že mnoho hráčů po kvalitním simulátoru podobného ražení jistě dlouho volalo. Mít možnost ovládat celou železniční síť v Praze či třeba v americkém Washingtonu DC? No řekněte mi, který hráč manažerských a logických simulátorů by to nechtěl. Dnes si titul Rail Route od českých tvůrců z Bitrich.info rozebereme trochu dopodrobna a zjistíme, jak taková práce vypadá, co všechno obnáší a jak se vůbec tento nadějný a zajímavý simulátor povedl.

Absolutní volnost

Co vás na Rail Route už v úvodu uchvátí, je jeho absolutní volnost, kde si můžete s nadsázkou řečeno dělat, co chcete. Hlavní menu vám totiž již po prvním spuštění nabídne několik režimů, ze kterých si můžete libovolně vybírat, a hra vás žádným způsobem nenutí do jednoho či druhého režimu. Krom dostupného tutoriálu, který je v tomto případě opravdu krátký a na pochopení velice jednoduchý, zde najdeme dva hlavní herní režimy. Tím prvním je volná hra, což je nekonečný režim, kde začínáte s krátkým úsekem, jež si postupem času rozšiřujete o nové stanice, více tratí a více spojů. Každé rozšíření samozřejmě stojí nějaké peníze. Ty získáváte za úspěšné vybavení jednotlivých vlaků, přičemž při odbavování a plánování trasy je třeba myslet na několik zásadních věcí. Co ve volné hře musíte jednoznačně dodržovat, jsou přesné časy příjezdů na jednotlivá nástupiště a také umístění každého vlaku na správnou kolej. Když všechno budete dělat správně, hra se vám odmění tučnou finanční odměnou a také body pro různá vylepšení vaší tratě. V opačném případě čekejte nemilosrdnou penalizaci, přičemž největší penalizaci získáte za srážku vlaků, což v překladu znamená, že v tomto bodě pro vás hra končí a je nutné začít znovu či načíst poslední uloženou pozici.

Chyby se neodpouští

Všechny zmíněné aspekty budete bez problému zvládat v prvních hodinách, kdy je vaše železniční síť poměrně krátká a nevlastníte ani vyšší počet vlakových spojů. Mnohem větší výzva začne tehdy, když vaši mapu vyplníte několika stanicemi, ze kterých povede několik tras s různými rychlostními limity. V této fázi budete mít pravděpodobně na starost i více vlakových spojů najednou a šance na srážku se zde velmi razantním způsobem zvyšuje. Eliminovat toto riziko můžete částečně i vy při plánování a stavbě dalších tras, které si v Rail Route ve volném režimu stavíte a navrhujete podle svého gusta. Hra vás tímto způsobem nutí přemýšlet i do budoucna, kdy je dobré vědět, jakým způsobem a směrem chcete vaši síť dále rozšiřovat.

Neméně důležité je přemýšlet i nad příjmem zakázek (nových spojů), kde není problém bez sankce odmítnout ty, které se pro vaši stanici nebudou hodit. Volný režim nabízí bezpochyby skvělý management, logické uvažování nad jednotlivými úkony a nutnou dávku soustředění, což přináší netradiční způsob výzvy, kde sebemenší zaváhání může být ve zlomku sekundy fatální. Hra naštěstí čas od času váš postup ukládá a v případě jistoty si ji můžete uložit kdykoliv i vy sami. Užitečným pomocníkem je i možnost pozastavení času, díky čemuž máte čas si jednotlivé kroky dále promýšlet. Kromě zastavení lze čas i zrychlit, a to až 25x, což se především hodí pro urychlení jízdy vlaků na delší vzdálenost.

Jednoduchá hratelnost

I přesto, že Rail Route nabízí do detailu propracovaný management a při hraní musíte myslet na nespočet věcí, je samotné ovládání vesměs jednoduché. Pro většinu úkonů vám bude stačit levé a pravé tlačítko myši, přičemž celé ovládání spočívá jen v přepínání semaforů či různých výhybek pro správné nasměrování daného vlaku. Postupem času při postupném vylepšování získáte několik automatických pomocníků neboli systémů, které za vás některé úkony převezmou a vy můžete věnovat svou pozornost bezproblémovému chodu vaší železnice.

Pochválit musíme i velmi intuitivní a jednoduchou stavbu jednotlivých tras. Hra vám sama ukáže, kam je možné vaši železnici dále rozšířit, a tak je prakticky vyloučeno, že byste novou trasu postavili někde mimo. Každá železniční stanice má navíc i vlastní ohraničení, což znamená, že rozšiřování každé stanice je možné jen na určitém území, které žádným způsobem není možné překročit. Tento aspekt tak ještě více nutí hráče přemýšlet nad každým dalším krokem.

Kromě volné hry je zde i režim s jízdními řády

Druhým módem dostupným v Rail Route je režim s předem danými jízdními řády, kde máte za úkol vypravit určitý počet vlaků a dodržovat přitom předem daný jízdní řád. Zde se připravte na úplně jiný typ výzvy, jelikož budete již od začátku ovládat několik různých stanic a vypravovat několik vlaků najednou, přičemž i zde budete velmi tvrdě penalizováni za každou chybu. V případě srážky pro vás hra taktéž končí, stejně jako v režimu volné hry. Ovládat železniční tratě můžete hned v několika místech světa. Zatímco při volné hře máte k dispozici různá velká světová města, jako například Washington DC, Berlín či českou Prahu, v režimu jízdních řádů dostanete na starost úseky různých tratí. Vybalancovat plynulost a vyvarovat se chyb je především v režimu s jízdními řady velmi obtížné a troufnu si říci, že tohle dokážou jen opravdu zarytí a profesionální hráči.

Dovedu si představit, že mnoho hráčů vzteky hru vypne, jelikož nejednoukrát mě hra potrestala i za opravdu malou blbost. I přesto je herní mechanismus velmi návykový, a pokud se vám podaří hru pochopit a dokážete při hraní i trošku přemýšlet, čeká vás neskutečná zábava, u které budete schopni prosedět i několik desítek hodin. Díky výběru hned z několika železničních tratí hra netrpí stereotypem a vyzkoušet každou z nich vám nějaký čas zabere.

Jednoduché vizuální zpracování a příjemná hudba

Atmosféru Rail Route doprovází i velmi příjemný a uklidňující hudební doprovod, což se v některých ohledech může náramně hodit. Co mě ale na hře především zaujalo, je velmi jednoduché vizuální zpracování, které považuji v tomto ohledu za netradiční a jde vidět, že někdy skutečně platí známé pořekadlo „v jednoduchosti je krása“. Miniatury pohybujících se vlaků a sladěnost do odstínu tmavě modré s barevnými prvky působí opravdu skvěle a po této stránce nemůžu Rail Route nic vytknout. Díky jednoduché grafice není hra ani nijak náročná, takže poběží bez problému i na starších či méně výkonných brambora sestavách.

Rail Route je velmi návyková, avšak i dosti složitá hra, která podle mého názoru není určena pro každého. Při jejím hraní se musí hráč obrnit nutnou dávku trpělivosti, zapojit svou fantazii a také dosti přemýšlet. Co na hře jednoznačně chválím, je samotný nápad, jelikož simulátor podobného ražení na herním trhu chybí. Dále musíme zmínit do detailu zpracovaný management, kde i menší chybka může mít pro hráče fatální následky. Za zmínku stojí také velmi jednoduše a skvěle vypadající vizuál i příjemná hudba, která parádně sedne do celkové atmosféry.

• do detailu zpracovaný management dispečera železniční sítě
  • plánování do budoucna a přemýšlení v průběhu hraní
  • pro náročnější hráče skvělá výzva