V žánru survival her se snaží prosadit stále více titulů, ale většina z nich se drží tradičních vzorců – sběr, budování úkrytu, boj s elementárními hrozbami. Italské studio Troglobytes Games se však vydalo po zcela originální koleji a představuje vám RailGods of Hysterra. Tento titul není jen dalším survivalem. Jedná se o syrový, lovecraftovský zážitek, kde se mobilní základna stává živoucí, krvežíznivou bestií a kde přežití nezávisí jen na zásobách, ale primárně na vašem zdravém rozumu.
RailGods of Hysterra slibuje kooperativní cestu postapokalyptickým světem, který zpustošili Prastaří. V srdci hry leží pouto mezi hráčem, nazývaným Snící, a jeho RailGodem – vnímající, monstrózní lokomotivou. Již od prvních minut je jasné, že se nejedná o pohodovou jízdu. Atmosféra je temná, nepřátelé jsou bizarní a hrozba šílenství visí ve vzduchu hustější než pára z motoru.
Tento titul je zatím stále v předběžném přístupu, což je informace klíčová pro pochopení jeho současného stavu. Je to ambiciózní vize s pevnými základy, ale jak sami tvůrci uvádějí, čeká je ještě minimálně půl roku až rok intenzivního vývoje. Přesto musím hned na úvod konstatovat: koncept RailGods je geniální a po několika hodinách strávených na kolejích cítím, že jde o jeden z nejzajímavějších survivalových mixů poslední doby.
Probuzení do říše nočních můr
Svět Hysterry, jak jej známe, je pryč. Zpravidla je post-apo žánr spojen s nukleární katastrofou nebo pandemií. Zde však realitu roztrhla přítomnost Prastarých – kosmických entit, jejichž pouhá existence pokřivuje čas, prostor a mysl smrtelníků. To, co zbylo, je temná, neustále se měnící krajina, protkaná nekonečnou železnicí, jedinou cestou mezi posledními zbytky civilizace.
Ujmete se zde role Snícího (The Dreamer), člověka, který se probudil z říše snů a je nyní spojen s nejpodivnější entitou v Hysteře – RailGodem. Tím, že jste Snící, jste sice jedni z mála, kdo může vůbec v takovém světě fungovat, ale zároveň jste neustále ohroženi Šílenstvím (Insanity).Příběh je prozatím v rané fázi a slouží spíše jako atmosférické pozadí pro mechaniky, ale jeho lovecraftovská premisa je naprosto pohlcující. Cestujete mezi posledními bezpečnými zónami, sháníte zásoby a objevujete temné příběhy přeživších, abyste pochopili, jak se postavit entitám, které překračují vaše chápání. Klíčovým prvkem narativu je právě symbiotické pouto s RailGodem. Cesta k přežití vyžaduje, abyste konali temné skutky a přijímali „temné dary“, které vás vzdalují od lidskosti, ale přibližují k síle boha.


Survival na kolejích
Jádro RailGods of Hysterra je postaveno na žánru survival a base-building, ale s unikátními zvraty.
Kooperativní a solo hraní
Tento titul bez problémů podporuje jak sólovou hru, tak kooperaci až pro pět hráčů. Právě kooperace je silnou stránkou, protože efektivní správa vlaku, průzkum a boj s hrozbami Prastarých vyžaduje rozdělení úloh. Zatímco jeden hráč řídí RailGoda a stará se o jeho pohon, ostatní mohou vyrábět, prozkoumávat okolní zastávky nebo čistit šílenstvím zasaženou mysl.
Zdraví, hlad a příčetnost
Kromě standardních ukazatelů zdraví a hladu je zde kritický stav příčetnosti (Sanity). Každé setkání s eldritchovskými kreaturami, každý pohled na zdevastovaný svět a každý krok do neznáma zhoršuje psychický stav vašeho Snícího. Nízká příčetnost vede k negativním vizuálním a hratelnostním efektům.
Zvláště zajímavé je, jak se příčetnost obnovuje. RailGod slouží jako vaše útočiště. Uvnitř bezpečí této kolosální pevnosti se mysl Snícího může alespoň částečně očistit od všepohlcujícího šílenství. To vytváří napětí. Jak dlouho se odvážíte zdržet venku, než se vrátíte do bezpečí vlaku?
Procedurální průzkum a plánování
Svět Hysterry není statický. Je to nekonečná železnice a každá zastávka, kterou se rozhodnete prozkoumat, je procedurálně generovaná. Tím je zajištěna vysoká znovuhratelnost. Titul vás nutí plánovat cesty dopředu. Musíte vždy zvážit vzdálenost, známé hrozby v oblasti a potřebu specifických surovin. Pokud plán selže a vlak uvízne, následuje rychlý pád do šílenství a chaosu.
Na každé zastávce Snící opouští svého RailGoda a snaží se získat suroviny (kov, dřevo, chemikálie, prastaré znalosti) a hlavně oběti pro svůj vlak. Mapy jsou rozmanité, obsahují jak ruiny, tak skryté podzemní světy, a vždy jsou plné kultistů a nejděsivějších nočních můr.



Symbiotická pevnost na kolejích
RailGod je bezesporu ústřední mechanikou a hvězdou celého titulu. Není to pouze stroj, ale entita, vnímající hrůza zrozená ze zakázaných rituálů a poskvrněné magie.
Zatímco vizuální stránka RailGoda se možná ještě v budoucnu bude měnit, jeho podstata zůstane stejně děsivá jako nyní. Je to kolosální, organická pevnost, pulzující eldrichtickým životem. Představte si klasickou parní lokomotivu, která se zkřížila s masou svalů, kostí a zlověstně zářících očí. Je to spojení bestie a stroje, které je stejně děsivé i fascinující.
RailGod slouží jako vaše mobilní základna. Základní lokomotiva je srdcem, ale největší strategická hloubka se skrývá v propracovaném systému budování vagónů. Každý vagón, který ke svému vlaku připojíte, má vlastní specifickou funkci a přináší strategickou výhodu. Výrobní vagóny slouží jako mobilní dílny, kde lze vyrábět zbraně, nástroje či vylepšovat vybavení. Skladovací vagóny pak poskytují nezbytný prostor pro hromadění surovin a zásob. Nechybí ani speciální typy vagónů – některé umožňují regeneraci příčetnosti, jiné slouží k provádění temných rituálů posilujících spojení s tajemným RailGodem. Klíčovým prvkem se přitom stává vaše kreativita – rozvržení celé vlakové pevnosti si lze navrhnout přesně podle vašeho vlastního herního stylu, ať už dáváte přednost obraně, nebo rychlým expedicím a efektivnímu skladování nákladu.
RailGod je vnímající entita a má své požadavky. Nejezdí na uhlí či diesel. Touží totiž po mase vašich nepřátel. Jeho palivem jsou oběti. Klíčovou mechanikou je proto systém obětování. Když Snící porazí nepřátele (kultisty či menší lovecraftovská monstra), musí je uvěznit a přinést do vlaku, kde jsou obětováni temné síle. Tyto oběti nejen že pohánějí vlak na další cestu po této nekonečné železnici, ale také prohlubují symbiotické pouto a odemykají mocné temné dary (Dark Gifts). Jde o vzácný mechanický prvek: namísto standardního sběru paliva musíte aktivně lovit a také rituálně obětovávat.



Schopnosti, dovednosti a cesta k božství
Progrese ve hře se rozděluje mezi rozvoj Snícího – lidské postavy a zároveň strážce boha – a samotného RailGoda. Dovednosti Snícího se zaměřují především na přežití ve drsném vnějším světě. Schopnost vedení zvyšuje efektivitu spolupráce a strategického plánování, průzkum zlepšuje šance na nalezení vzácných surovin a skrytých zásob, a výroba pastí umožňuje efektivněji bránit RailGoda nebo chytat nepřátele určené k oběti. Postupným získáváním prastarých znalostí a zkušeností se odemykají nové schopnosti i pasivní výhody, které pomáhají udržet křehkou rovnováhu mezi nutností přežít a nepropadnout se do šílenství.
Jakmile se pouto s RailGodem prohloubí skrze temné skutky a oběti, vlak Snícího odmění. Tyto temné dary jsou esencí lovecraftovského rozměru hry. Nejde o běžné upgrady. Jedná se o nadpozemské schopnosti, které Snícímu propůjčují moc bojovat s titány. Může jít o nové bojové schopnosti (např. kouzla Prastarých), nebo pasivní vylepšení, které posiluje RailGoda jako celek (např. zvýšenou odolnost vagónů).
Cílem hry je povýšit Snícího do stavu boha. To naznačuje, že hluboký progresivní systém povede k odemykání stále silnějších a monstróznějších schopností, které vyvrcholí v boji proti samotným Prastarým.
Temný a pochmurný svět železnice
Atmosféra je pro lovecraftovský horor naprosto klíčová a v Troglobytes Games to pochopili na jedničku.
RailGods of Hysterra sází na temný, pochmurný vizuální styl. Krajiny jsou zdevastované a nehostinné, plné podivných architektonických ruin, které naznačují kosmickou hrůzu. Art design je silně stylizovaný a odklání se od hyperrealismu, což umožnilo týmu vytvořit skutečně bizarní a děsivé modely nepřátel. Samotný design RailGoda a jeho organických částí je působivý a evokuje pocit, že ovládáte něco, co by vlastně vůbec nemělo existovat.
Vzhledem k fázi předběžného přístupu se samozřejmě objevuje jistá nekonzistence v detailech a optimalizaci, ale celkový umělecký směr je jasný.
Zvuková stránka perfektně doplňuje vizuály. Hudba je tísnivá a disonantní, využívá hororové tóny a industriální zvuky vlaku. Zvuky prostředí se navrhly tak, aby neustále narušovaly pocit bezpečí, ať už se nacházíte v pustině, nebo ve vlaku. Vrčení RailGoda, vzdálené řevy monster a šepot, který doprovází klesající příčetnost, vytváří hustou atmosféru.
Dynamické souboje jsou dostatečně řízné, kombinující boj zblízka a na dálku. Využívání RailGodových sil pak doprovází uspokojivé efekty temné magie.


Předběžný přístup a budoucnost
Jak již bylo řečeno, RailGods of Hysterra je ve své základní podobě funkční a hratelný, ale je třeba zohlednit jeho status předběžného přístupu.
V současné verzi jsou implementovány všechny klíčové mechaniky: základní survival, crafting, správa RailGoda, procedurální generování a plnohodnotná kooperace. Nicméně, i když je první dojem ohromující, obsahová hloubka je zatím omezená. Po několika hodinách intenzivního prozkoumávání a budování narazíte na konec aktuálního postupu. Chybí více regionů, biomy a především rozmanitost ve finálních bossech, což by mělo vše přijít v plné verzi.

RailGods of Hysterra je titul s obrovským potenciálem. Nabízí svěží kombinaci žánrů, kde se lovecraftovský horor setkává s dynamickým survivalem a unikátním systémem mobilního base-buildingu. Koncept živoucího, masožravého vlaku, který musíte krmit oběťmi, je sám o sobě natolik silný, že vás dokáže okamžitě zaujmout. Kooperativní aspekt je skvěle zpracovaný a činí z cestování po této nekonečné železnici napínavý a strategický zážitek. Musíte si však také uvědomit, že v současné době jde o základní kostru budoucího kolosu. Zkušenější hráči žánru survival narazí na obsahové limity relativně rychle, což je běžná daň za předběžný přístup. Pokud očekáváte plnohodnotný, desítky hodin trvající survival s bezchybnou optimalizací, doporučovala bych ještě počkat. Ale pokud vás fascinuje představa, že řídíte monstrózního boha na kolejích a pendlujete mezi šílenstvím a božstvím, pak je RailGods of Hysterra jízdenka, kterou si musíte koupit. Už teď je to skvělý začátek ambiciózní cesty.
