Svět závodního jezdce je bezesporu vzrušující. Prohánět se vysokou rychlostí po tratích, soupeřit s ostatními závodníky a v případě úspěchu si vychutnat pověstný vavřínový věnec a skvělý pocit z vítězství. V deskové hře Rallyman GT se přenesete na závodní okruh ve snaze dojet první a pořádně si to vychutnat.
„Go Go GO!“ – Murray Walker
Při pohledu na krabici Rallyman GT, na které je vyobrazena závodní helma, se mi hned vybavila tři slova legendárního komentátora závodů Formule 1 Murraye Walkera a jeho nesmrtelné „Go Go GO!“ Ve svém jádru jde o kostkami řízenou závodní hru pro 1–6 hráčů, která prošla úspěšnou kampaní na Kickstarteru. Jedná se o moderní verzi klasické hry Rallyman, která se pyšní zcela novými ilustracemi a upravenými pravidly. Designérem hry je Jean-Christophe Bouvier, který stojí i za původním titulem Rallyman a nyní pracuje na připravované hře Rallyman: DIRT. Za skvělými ilustracemi stojí ve světě deskových her známý Loïc Muzy, který má za sebou tituly jako Mythic Battles: Pantheon, Dominations: Road to Civilization nebo Versailles. Na český trh hru přináší vydavatelství Blackfire.
Cílem hry je dostat se co nejrychleji do cíle závodního okruhu. Zde se již v úvodu projeví vysoká znovuhratelnost, protože okruh si můžete poskládat, jak chcete. Je zde samozřejmě i několik modelů tratí, které naleznete v pravidlech. Máte tak možnost vybrat si z 32 oboustranných šestihranných destiček předem určeným způsobem nebo si volně vytvořit vlastní divokou závodní dráhu. Na internetu máte možnost nalézt opravdové výzvy a skvosty v podobě tratí jiných hráčů, které ještě více prohloubí atmosféru a pocit ze hry. Dokonce máte možnost si zahrát i na trati Automotodromu Brno a jiných reálných závodních okruhů, stačí jen poskládat destičky odpovídajícím způsobem.
Když máte připravenou trať, je na řadě vybrat si vozidlo. Každý vůz je rozlišen barvou a provedením. Nejprve si vyberete kartu pilota, která je v patřičném barevném provedení, podle nějž má i přiřazený vůz. Již na první pohled je však trochu znalým hráčům patrné, že se jedná o reálné inspirace, a tak je možnost si hravě ztotožnit některé legendární moderní závodní vozy (které nemohu přímo zmiňovat) s obrázky na kartě. Ke kartám pilotů jsou zde karty přístrojových desek, které jsou oboustranné. Na těchto kartách již jsou různé statistiky a informace, jaké máte gumy či počasí nebo jak silně máte poškozený vůz. Na základě těchto informací bude poté záležet, zda jste při manévru vylétli z trati, udělali jste hodiny nebo smyk, případně zda se celý pokus o předjetí povedl správně a efektivně. Zároveň na základě nebezpečnosti daného úseku na trati budete dostávat i žetony poškození vašeho vozidla. Na zmíněné kartě také naleznete počet kostek, které budete v daný okamžik využívat a který bude záležet zejména na počasí.
„Kostky jsou vrženy“ – Julius Caesar
Na kostky je tu kladen opravdu vysoký důraz, protože díky nim budete řadit, tedy zvyšovat a snižovat rychlost, jezdit na volnoběh nebo brzdit. Pozornost budete muset směřovat také k tomu, abyste například nevylétli ze zatáčky šikany, nehavarovali nebo jinak neztratili kontrolu nad svým vozem. Samozřejmě se budete snažit prokličkovat mezi soupeři, kteří se nejen budou snažit vyhrát závod, ale mohou vás v určitých okamžicích i kompletně „zamknout“ a nenechat vám žádný prostor, jak je na trati bezpečně předjet.
Kostek jsou tedy tři typy. Prvním jsou ty, které jsou černé s jasnými čísly a vykřičníky, je jich šest a budete je používat při řazení. Proč šest kostek? Každá kostka představuje rychlostní stupeň a je na ní také vykřičník, který představuje problém. Na rychlostním stupni 1 je vykřičník pouze jeden, vyšší rychlosti už mají vykřičníky po dvou. Následují bílé kostky setrvačnosti, kterými při svém tahu zachováváte aktuální rychlost, na těchto kostkách je bílý prostor a jeden vykřičník pro případnou poruchu. Posledním typem je trojice červených kostek, které představují brzdy. Ty využijete pro rychlé snížení rychlosti, je na nich samozřejmě také několik vykřičníků. Princip pak spočívá v tom, že ke každému snížení rychlosti o daný stupeň potřebujete jednu kostku. Pokud byste chtěli tedy snížit náhle rychlost z 5 na 1, potřebujete kostku brzdy za 4, 3 i 2. Když byste chtěli ze 4 na 1, je potřeba kostka za 3 a 2, tedy za každý stupeň, o který chcete snížit rychlost, je potřeba jedna kostka.
Hráči se střídají po tazích, které se odvíjí podle toho, které auto jede rychleji. V určitých ohledech má však hráč, který začíná jako první, určitou výhodu. To nemění nic na faktu, že ten, kdo pojede rychleji, pojede dřív, ať už je vpředu, či vzadu. Může se ale také stát, že několik vozidel pojede stejně rychle, a v ten okamžik začíná hráč, který je blíže k cíli.
Cesta k vítězství
Každý hráč začíná se standardními typy pneumatik (viz kartička přístrojové desky). Až budete mít vybrané vozy počasí a pneumatiky, vezmete si model vozu a žetony řazení. Když jsou vozy již rozmístěny na startovacích pozicích, hra začíná. Každý z hráčů umístí poblíž svého vozu žeton řazení s hodnotou nula. Hráč, který je na tahu, si vezme kostky rychlostí a rozmístí je podél tratě, čímž si vyznačí stopu, jakou chce jet, a rychlost v daném úseku. V pokročilejší fázi pak hraje roli, zda kvůli bezpečnosti chcete snižovat rychlost a zda vám brždění opravdu vyjde, plus samozřejmě faktor počasí. Následně s kostkami hodíte, můžete se všemi najednou, nebo jednotlivě, což pro začátek doporučuji také kvůli přehlednosti úseků. Pokud vám padne příliš mnoho vykřičníků, můžete nad svým vozem ztratit kontrolu, což opravdu nechcete. Ať už kontrolu ztratíte, nebo ne, přesunete vůz na novou pozici a tu označíte žetonem řazení. Pokud jste tedy skončili na pozici s rychlostí 5, přiložíte žeton 5.
V rámci hry musíte velice pečlivě plánovat zatáčení a průjezd danými úseky. Každá zatáčka má navíc označení, jakou rychlostí ji můžete bezpečně projet v jaké stopě, aniž byste riskovali, že vyletíte mimo trať. K tomu slouží další doprovodné žetony. Navíc je třeba zvážit rychlost pro pořadí zatáček v dalším kole. Tímto způsobem se tak z čisté závodní hry stává hra silně taktická, a i lehce zdlouhavá, protože pokud hrajete opravdu soustředěně a každý hráč se snaží dostat na nejlepší možné maximum a bezpečnost, může se herní doba v plném obsazení vyšplhat i přes hodinu.
Když budete štěstí pokoušet až moc nebo odbydete plánování, může vás potkat ošklivá havárie, která je stejně jako ve skutečných závodech zničující. Havárie je natolik trestná, že se z ní prakticky nelze vrátit, s výjimkou delších závodů. Šance na výhru jsou nicméně v takovém případě stejně mizivé.
Rallyman GT vás rozhodně zaujme
Jak jsem již zmínil, hra vás po stránce ilustrací a provedení rozhodně zaujme. Grafika je tematická, velmi líbivá a provedení se nedá nic vytknout. Dlaždice jsou oboustranné s venkovskou a městskou stranou. Hra si vyžaduje vaši pozornost také díky třeskutým ilustracím a složitému designu zužujících se drah, šikan a úzkých zatáček. Autíčka jsou v příjemném provedení, vše je přehledné a krásně stylizované.
Prvek, který může odrazovat, je pro některé hráče samotná hra, tedy spíše pravidla. Kniha pravidel je poměrně obsáhlá a plná detailů. Kvůli tomu, že je potřeba sledovat množství možných scénářů a další detaily kolem zatáček a havárií, které se zdají složitější, než ve skutečnosti jsou, je vhodné, abyste začali hrát s někým, kdo hru již hrál. Nejedná se o tak složitou záležitost, ale je zde toho prostě tolik, že když vám prvních pár her bude někdo zkušenější radit, snáze podlehnete a doslova vplujete do této dramatické taktické závodní hry.
Hru Rallyman GT můžete zakoupit například zde.
Rallyman GT je spíše deskový taktický závodní simulátor, protože stejně jako v reálném závodě, i zde si musíte dát velký pozor na spoustu faktorů. Musíte řešit rychlost, brzdy, předjíždění a samotný způsob, jakým daný usek trati projedete. Každý, s kým jsem mohl hru hrát, si ji opravdu užil. Opravdové nadšení ale přišlo až po více než pěti partiích právě kvůli tomu, že hra zpočátku může působit velmi složité a její průběh je dost závislý na detailech i znalostech hráčů. Je zde úžasná znovuhratelnost zejména díky možnosti si poskládat trať dle svého uvážení nebo okusit tratě jiných hráčů či reálné autodromy. V určitých okamžicích je hra sice lehce nevyvážená, protože když havarujete, už jste prakticky skončili, ale tak je tomu i ve skutečnosti.