Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet and Clank: Rift Apart – cesta mezi dimenzemi

25. 8. 2021
 

Plná porce skvělé zábavy a pořádné stylové akce jménem „Ratchet & Clank: Rift Apart“ od vývojářského studia Insomniac Games vyšla exkluzivně na Playstation 5 teprve nedávno. Přesto však sklidila hodně velký pozitivní ohlas, a to hlavně od recenzentů. Pojďte si tedy v naší recenzi přečíst, jak hra dopadla a jestli jí něco nechybí.

Střetnutí dimenzí

Úvod hry vás uvítá cutscénou, ve které vám představí novou postavu Rivet. Dále začnete gameplayem za Ratcheta, ve kterém si odzkoušíte ovládání. To se v podstatě nijak nezměnilo od Ratchet & Clank z roku 2016, což určitě hráči staršího dílu uvítají. Ratcheta a Clanka po krátkém úvodu zase napadne jejich úhlavní nepřítel Doktor Zlotřilec a jeho banda gaunerů. Doktor Zlotřilec vám na začátku hry ukradne zbraň Dimenzionátor, kterou vyrobil Clank jako dárek pro Ratcheta. Dimenzionátor slouží k otevření nových dimenzí, čehož Doktor Zlotřilec zneužije, aby v nich napáchal různé škody a stal se nepřemožitelným. Ratchet a Clank se tomuto snaží zabránit a zachránit tak všechny dimenze. Hra vás hned ze začátku tedy pěkně uvede do příběhu i do gameplaye.

Zbraně a hratelnost

Ve hře je velká různorodost, co se týče výběru zbraní. Každá z nich je něčím originální a má svoje vlastní ovládání, které využívá adaptivních triggerů DualSense na vašem PS5 ovladači. Každá zbraň se tedy chová ve vašich rukách zcela jinak a jde cítit každý výstřel. Tuto funkci lze také vypnout, pokud by vás nějak otravovala. Já jsem s ní prošel celou hru a za mě tvoří neskutečný zážitek. Zbraně je velká zábava kombinovat, a jelikož máte do každé zbraně omezenou munici, budete je rádi vyměňovat. Dobře se také navzájem doplňují, a tudíž zážitek při zabíjení vln nepřátel je stále zábava.

Každou zbraň si postupem používaní levelujete. Postupně se vám tak odemykají nové upgrady, váš arzenál je tak silnější a jeho používání mnohem zábavnější. Proto doporučuji od začátku hry sbírat každý krystal, za který si tyto upgrady potom nakupujete. Postupem hry si také kupujete nové a lepší zbraně, což dělá hru stále zajímavou a máte díky tomu chuť jít stále kupředu a šetřit šrouby na nové vybavení.

Mini-puzzly

Ve hře budete plnit mnoho vedlejších aktivit, ve kterých si tak na chvíli odpočinete od neustálé akce, které je zde dostatek. V těchto aktivitách budete řešit puzzly za Clanka, anebo hrát hackovací levely za malého robotického pavouka jménem Glitch. Také ve hře otevíráte takzvané kapesní dimenze, ve kterých máte vždy nějakou skákací pasáž a v nichž si po splnění odemknete nový kousek výzbroje. Tyto levely mi přišly dosti zábavné a většinou z nich také dostanete něco užitečného, takže se vyplatí je nepřeskakovat.

Můžete dále sbírat zlaté šrouby, které vám vždy dají nějaký příjemný bonus do hry, anebo jen nějakou blbost. Tato aktivita je zcela dobrovolná, ale je zábava je hledat a najít je všechny.

Grafika, plynulost a rychlost

Graficky vás hra příjemně překvapí hned od první cutscény a gameplaye. Na výběr máte máte hned z několika grafických nastavení, se kterými si můžete pohrát a ponechat si to, které vám nejvíce vyhovuje. Já osobně jsem celou hru hrál na režim grafiky „Výkon RT“, což znamená, že vše běželo zcela plynule ve 4k na 60 FPS s raytracingem. Hra se mi ani jednou nesekla, jela až neskutečně plynule a vypadala celou dobu naprosto skvěle. Na načítání si také nemůžu stěžovat, za celou hru jsem nenarazil na žádný loading screen. Jedině když přelétáte z planety na planetu, vidíte svůj odlet i přílet a mezi nimi vám hra načte novou mapu. To je za mě skvělý způsob nahrávací obrazovky, který ani nepoznáte. Ratchet & Clank se zapíná do chviličky, doslova zapnete a hrajete. Level design je také velmi propracovaný, hra má neskutečně moc malinkých detailů a všechny světy tak vypadají naprosto úžasně a živě.

Nadvláda Císaře Zlotřilce

Všechny dimenze se bortí a v celé galaxii nastává chaos. Jediný, kdo téhle zkáze může zabránit, jsou lombaxové Ratchet a Rivet s jejich malými robotickými kamarády. Na průzkum různých planet pro získání potřebných informací a zařízení se vydávají každý zvlášť napříč všemi dimenzemi. Každý tak má svůj úkol a snaží se ho splnit po svém. Planety mají svůj příběh a svoji tematiku, což dělá každou z nich unikátní.

Příběh v této hře není nijak složitý – hlavně musíme brát v potaz, že by ho mělo chápat i menší publikum, jelikož je to i hra pro děti. Insomniac Games se ale povedl skvěle. Pochopí ho každý, ale i přesto má své kouzlo a hru tvoří po celou dobu zábavnou. Máme tu určitý příběh a motivaci za každou hlavní postavou, lehce si ke všem vytvoříte určitý vztah a některé si i zamilujete. Naopak některé budete nenávidět, a to především Císaře Zlotřilce, který je úhlavní nepřítel celé hry. Snaží se zbavit Ratcheta i Rivet, jelikož mu stojí v cestě a kazí mu jeho plány ovládnout všechny dimenze a stát se tak nejmocnějším vládcem. Přestože tato motivace je jednoduchá, hra z ní dokázala udělat napínavý a akční příběh. V něm je také mnoho vedlejších postav, které vám budou ve hře pomáhat. Hlavně díky prolínání dimenzí, když proskakujete mezi světy, zábavnosti a motivacím hlavních i vedlejších postav vás příběh bude bavit.

Nenajdete tu příliš zdlouhavé cutscény, které by byly o ničem, což je za mě také plus. Všechny animace jsou skvěle zpracovány, takže se pěkně sledují a plynule navazují na gameplay. Ve hře mě zajímal a bavil téměř každý dialog postav. Příběh dobře pochopí i nováčci série, aniž by potřebovali hrát starší hry, a to i přesto, že velice dobře navazuje na předchozí díl Ratchet & Clank z roku 2016.

Prolínání postav, minusy hry a znovuhratelnost

Ve hře hrajete jak za Ratcheta, tak i Rivet. Každou planetu budete moct odehrát pouze s určitou postavou. Zbraně a dovednosti vám zůstávají u obou postav stejné. Máte určitou volnost v tom, jakou planetu upřednostníte – jelikož jich většinou máte na výběr více, můžete si i zvolit za koho právě teď budete hrát. Ve hře budete hrát také za Clanka a Kit. Jsou to roboti, kteří vám postupem hry pomáhají s uzavíráním dimenzí, a hlavně jsou vašimi parťáky po celou dobu tohohle dobrodružství. Hratelnost Rivet a Ratcheta je velice zábavná, a i přesto, že ani jedna postava nemá žádnou speciální schopnost, která by dělala gameplay rozdílný, mi to nevadilo ani ve hře nechybělo.

Co bych ale hře vytknul, je, že spoustu času strávíte v menu zbraní: V každé zbrani totiž máte jen málo munice, tudíž je musíte neustále střídat. Některé planety mi přišly velice rychlé na průchod a málo obsáhlé, což je docela škoda. Uvítal bych také klidně více vedlejších úkolů na planetách a těžší skákací výzvy v kapesních dimenzích. Když jsem si vyzvedával nějakou odměnu v kapesní dimenzi, ani mi nepřišlo, že bych si ji nějak zasloužil, ale to je spíš můj osobní problém, jelikož mám rád výzvy. Jak mně samotnému, tak i spoustě dalších hráčů postup ve hře dost znemožnil jeden velice obtížný skok, který musíte zvládnout pro postup v příběhu. Tento skok mi trval přibližně hodinu, než se mi konečně podařil. Tato pasáž je totiž udělaná velice natěsno a není vůbec lehké ji zvládnout, je hlavně spíše o štěstí a trpělivosti. Vývojáři by ji měli opravit, protože dělá danou část hry zbytečně zdlouhavou.

Díky výběru úrovní obtížnosti udělali vývojáři hru jednoduchou i pro menší hráče. Já jsem hru hrál na nejtěžší obtížnost a přišla mi skvěle vyvážená. Některé pasáže jsem musel nejednou opakovat a hra mě tak nutila přemýšlet, jakou zbraň budu používat na konkrétní nepřátele. Také jsem musel často používat úskok a obtížnost mě dobře nutila se vyhýbat nepřátelským střelám. Po dohrání vám hra nabídne možnost si příběh zopakovat, ale na obtížnost „new game plus“, což ji dělá složitější. V tomto průchodu vám zůstanou všechny zbraně i levely, ale zároveň vám nabídne nové možnosti a zbraně, které v původní hře nebyly. Tento průchod tvoří znovuhratelnost velice zábavnou a můžete tak ve hře strávit mnohem více hodin.


Recenzi pro Gaming Professors napsal Samuel Pernica.

Klady
  • grafika
  • skvělá hratelnost
  • velký výběr zbraní
  • využití adaptivních triggerů
  • charakteristika hlavních postav
Zápory
  • některé planety mi přišly příliš malé
  • skákací pasáže byly příliš jednoduché
Platforma PS5
  • Datum vydání 11.06.2021
  • 0.0

    Doporučujeme

    Gaming Professors

    Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.