Ready or Not – logiáš

Ready or Not – vždy připraven

8. 8. 2023
Zdroj náhledu: @VOIDInteractive

Ready or Not je taktická střílečka v předběžném přístupu vytvořená společností VOID Interactive, kterou můžete hrát sami nebo až se čtyřmi dalšími přáteli. Hra je silně ovlivněna proslulou klasikou SWAT 4 a je považována za pokračování série, což je pochopitelné.

Žádný příběh

Pokud jste doufali v zajímavý příběh jako doplněk pro Ready or Not, musím se vám předem omluvit za zklamání. V tuto chvíli titul postrádá jakékoliv povídkové aspekty, což považuji za velkou škodu. Domnívám se totiž, že by nebylo na škodu, kdyby vaši nadřízení před každou z operací probrali všechny cíle mise formou briefingu. Například kolik je rukojmích, jak je nepřítel vybaven, jakými prostředky je lze v případě potřeby zlikvidovat a proti komu stojíte. V závislosti na obtížnosti operace byste pak zvolili potřebné vybavení.

V současné fázi projektu stačí vejít do prázdné, špinavé konferenční místnosti a každou misi začít u velitelského pultu. Tyto operace jsou prezentovány na poměrně velké mapě, kde na vás čeká čtrnáct různých lokací, z nichž každá nabízí pět různých úrovní obtížnosti.

Kromě neobsazené zasedací místnosti je ve vstupní hale také personál, se kterým nelze komunikovat. Jeho přítomnost nicméně dodává stanici určitý nádech. Co jiného se dá v lobby dělat než zahajovat mise? No, máte možnost vstoupit do prostoru šaten a upravit si vybavení. Je zde také zrcadlo, před nímž si upravíte vzhled, a stolek, na němž si vyberete potřebné doplňky zbraní. V dolní části stanice se nachází střelnice, kde si můžete vyzkoušet všechen početný arzenál, který máte k dispozici.

Co mě však překvapilo, bylo rozhodnutí vývojářů z VOID Interactive, neboť všechny lokace, na nichž budete provádět policejní zátahy, jsou přístupné hned od začátku. Jediné, co postupným procházením a plněním dílčích úkolů získáte, je již zmíněná obtížnost misí. Abych neprozradil, co vás všechno čeká, představím dvě úrovně (nepočítaje tu základní), které považuji za nejlepší, a sice aktivní střelec a bombová hrozba.

V aktivním střelci se po úrovni potuluje protivník, který zavraždí každého civilistu, na něhož narazí. Abyste teroristu co nejrychleji zneškodnili, je nutná kombinace rychlosti a vynikající koordinace: proto tuto obtížnost doporučuji hrát s přáteli. Ve druhé zmíněné obtížnosti musíte zneškodnit bombu, přitom zlikvidovat nepřítele a současně zabezpečit životy civilistů.

Skvělá personalizace zbraní, ale chybějící taktický rozměr

Předtím, než se budeme věnovat podrobnostem změn ve vašem týmu, mi dovolte, abych upřesnil jednu ze svých vět. Konkrétně, jak jsem uvedl výše, „mohli byste si vybrat potřebné vybavení na základě složitosti úkolu“. Někdo by si mou poznámku mohl vyložit tak, že momentálně neexistuje možnost, jak vylepšovat svůj arzenál, což není pravda.

Ve hře Ready or Not můžete nastavit řadu věcí pro sebe (jako velitele) a svou posádku (Alpha a Bravo). Pro každého z nich si vyberete typ zbraně, ať už jde o brokovnici, kulomet, nesmrtící hračku, nebo granátomet. Zvolit si lze také taktické vybavení, jako je balistický štít, beranidlo, optická kamera atd. Rovněž si určíte výzbroj osoby a věci v jejích kapsách, což je munice, C2, případně granáty. Při vybavování družstva je třeba zvážit mnoho věcí.

Ready or Not – úprava zbraní

Tím se dostáváme k jádru mé argumentace: v této fázi hry není třeba taktizovat. Je sice pohodlné vybavit jednotku, čím chcete (veškeré vybavení je k dispozici od začátku), ale chybí tomu žádoucí taktická složka. Po vyzkoušení několika kombinací vybavení jsem zjistil, že je jedno, co si s sebou na cestu vezmete. Stačí jen otevřít obchod s vybavením, vybavit členy své jednotky, čím chcete, a vyrazit do akce. Předměty nemají žádné metriky a nevšiml jsem si žádných větších omezení, například při nošení těžkého nebo lehkého kevlaru. Proto jsem uvedl, že by nebylo na škodu, kdyby vývojáři do hry přidali instruktáž, ze které byste si poté mohli vybrat vybavení.

Možnost personalizace zbraní je to, co se mi na Ready or Not líbilo nejvíce. Všechny přítomné nástroje spravedlnosti lze různě upravovat. Můžete si je přizpůsobit přidáním hledí, nových hlavní, různých typů rukojetí, reflektoru nebo laserů. Někomu by mohlo vadit, že vybavení nelze barevně odlišit, což je podle mého názoru dobře. Nedokážu si představit, že bych jako člen taktického týmu chodil mezi teroristy s růžovou P90.

Rozmanité lokace a pomalý pohyb

Lokace jsou poměrně rozmanité, díky čemuž se můžete dostat do nemocnice, klubu, na čerpací stanici, na farmu, do domu bohaté pornoherečky nebo třeba na poštu. V některých misích budete plnit již zmíněné sub-questy, které z Ready or Not dělají víc než jen taktickou střílečku. Jedná se především o hledání disků nebo dokumentů, záchranu civilistů, zajetí klíčového svědka nebo poražení protivníků. Aby to nebylo monotónní, má každá mise vlastní sadu úkolů, takže se nemusíte bát, že byste je neustále opakovali napříč všemi akcemi.

Další výhodou je, že nic není stejné jako na začátku. Snažím se tím říct, že každá mapa se postupně mění natolik, že je další postup obtížnější. Během počátečního postupu jste mohli mít na mapě pouze dva protivníky, ale nyní máte tři. Dveře, které byly dříve odemčené, se stanou zamčenými nebo zaminovanými. Protože se mění i umístění protivníků, nemůžete se spoléhat na to, že se budou objevovat stále na stejných místech.

Zklamáním bylo, že kvůli velikosti některých lokací často bloudíte. Nepamatuji si, jak dlouho mi trvalo, než jsem objevil nákladní dokumenty a splnil svou misi. Nebylo by na škodu, kdyby vývojáři časem zakomponovali nějaký kontakt s podezřelými, abyste od nich získali informace o přibližném umístění civilistů nebo zajímavých předmětech. Při jednání s padouchy máte jen dvě možnosti: nemilosrdně je postřílet, nebo zatknout.

Ready or Not – takovou cenu chci taky

Ve hře Ready or Not nemůžete utíkat, a pokud dostanete zásah do nohy, váš pohyb je značně omezen. To nepochybně přispívá ke slibované realističnosti, kterou se Ready or Not pyšní. Má to nicméně poněkud nepříznivý vliv, pokud většinu času strávíte hledáním předmětů, které potřebujete získat pro úspěšné dokončení akce. Ptáte se proč? Chvíli totiž trvá, než se dostanete z bodu A do bodu B, neboť, jak jsem již zmínil, některé z vybraných lokací jsou poměrně rozsáhlé a vaše postava v nich nemůže běhat. To je však jen můj osobní postoj a tato mechanika, která mě poněkud iritovala, může jiným vyhovovat.

Po dokončení úkolu se vám zobrazí tabulka s podrobnými údaji o tom, jak jste si vedli. Jestli jste splnili všechny klíčové cíle, zdali se vám podařilo vyhrát se všemi policisty, nahlásili jste všechny civilisty a podobně. Přesto si nejsem jistý, jaký to má vůbec smysl, vzhledem k tomu, že podobně jako ve škole získáváte za každou jednotlivou činnost určitý počet bodů, které jsou poté sečteny dohromady a vy jste odpovídajícím způsobem hodnoceni známkou. Celkově bych tento mechanismus viděl jako funkční, kdyby odemykal nové vybavení, mapy nebo postavy, jenže neodemyká. Pokud to tedy slouží pouze jako ukazatel toho, jak dobře jste si vedli, jeví se mi to jako nevyužitý potenciál, nicméně na druhou stranu vidět, jak dobře si vedete, je také příjemná věc.

Umělá inteligence a taktika ve hře

Nyní se pravděpodobně dostáváme k hlavnímu tématu, kterým je umělá inteligence. Ready or Not se propaguje jako realistická hra, která se snaží poskytnout co nejlepší zážitek, a to se jí do jisté míry daří. Je třeba připomenout, že projekt je v současné době ve fázi předběžného přístupu, což znamená, že mnoho chyb může být ještě odstraněno. To neznamená, že chování protivníků je hrozné, ale není ani dobré. Mnohokrát se mi stalo, že jsem se svými chlapci vběhl do místnosti, namířil na protivníky zbraň a zařval na ně. Jenže dotyční jedinci byli takoví alfa samečci, že místo aby odhodili zbraně a vzdali se, běželi rovnou k nám.

Jiné typy protivníků před námi začaly utíkat, i když jsem jim několikrát samopalem zlikvidoval koleno. Člověk by si myslel, že po tom, co jim z kolena uděláte cedník, se prostě vzdají, ale nevzdali. Někdy se také stalo, že jsem nepřítele a jeho družinu neviděl, zato oni nás ano, což by nebyla chyba, kdybychom nedostali kulku mezi oči skrz zeď, za kterou se schovávali. Podivně se nechová jen nepřítel, ale i vaši spolubojovníci. Nedokážu spočítat, kolikrát jsem byl svědkem toho, že kolega prostě stál, aniž by reagoval, a nechal si kulkami prošpikovat hruď. Největším problémem však bylo, že se mi několikrát stalo, že se moji kluci zasekli na schodech nebo v uličce či dveřích a já se přes ně nemohl dostat.

Civilisté také nejsou zrovna nejchytřejší. V zápalu přestřelky se vám stane, že narazíte na scénář s rukojmími. Za normálních okolností byste očekávali, že buď utečou, nebo budou hledat úkryt. Vzhledem k tomu, že stáli na místě či se krčili za neviditelnými předměty, je docela dobře možné, že někteří z účastníků Ready or Not už toho měli plné zuby a chtěli prostě ukončit svůj bezvýznamný život. Když na ně zařvete, aby si klekli, musíte chvíli počkat, neboť je jedno, že na ně míříte zbraní a jste policista, poněvadž selfie je jednoduše důležitější než vlastní život.

Teď se může zdát, že v Ready or Not všichni postrádají inteligenci, což by vás mohlo odradit od koupě. I když jsem poukázal na několik problémů, které se mohou zdát zásadní, obecně tomu tak není. Jedná se o věci, jichž byste si jinak nemuseli všimnout nebo se jim mohli vyhnout, pokud hrajete s ostatními živými hráči.Když hrajete sami, možná si některých nedostatků všimnete, ale zaznamenáte i některé přínosné aspekty. Například mě baví, jak moc se postavy snaží taktizovat. Když je pošlete vyčistit místnost, dávají na sebe pozor a různě se kryjí. Stejně tak pokud je necháte prozkoumat dveře, aby zjistili, zda jsou zamčené, jestli za nimi není nepřítel nebo jestli tam není past, budou vám vše přehledně hlásit, což ve vás vyvolá dojem, že jste skutečným velitelem taktické jednotky.

Pokud hrajete s dalšími živými hráči, je celý zážitek pochopitelně ještě umocněn. Proč? Ve společnosti svých přátel se totiž sami rozhodnete, kdo z nich dostane určité vybavení. Vy například máte balistický štít, kterým bráníte své spoluhráče při vstupu do místnosti, zatímco ostatní jej čistí slzným plynem. Chování protivníků to sice nijak nemění, ale více vás to vtáhne do akce. Chcete-li si zahrát konkurenční produkt Tom Clancy's Rainbow Six Siege, protože vás baví taktizování a kooperace, doporučuji původní nápad vynechat a raději si pořídit Ready or Not, který vám poskytne mnohem realističtější a uspokojivější zážitek.

Ready or Not je zábavná a realistická taktická střílečka s širokou škálou misí a lokací. I přes několik nedostatků v chování umělé inteligence protivníků poskytuje příjemné a zajímavé možnosti pro spolupráci s boty i reálnými partnery. Projekt je stále v rané fázi, takže bychom měli očekávat, že některé jeho nedostatky budou v budoucnu odstraněny. Ready or Not však může být dobrou volbou, pokud chcete získat realistický a plnohodnotný zážitek plný strategií.

• dobrá variabilita lokací
  • možnost personalizace zbraní a týmu
  • kooperace se čtyřmi hráči