Return of the Obra Dinn úvod

Return of the Obra Dinn – připravte si svoje šedé buňky mozkové

3. 4. 2022

Return of the Obra Dinn je titul od vývojáře Lucase Popea, známého jako autora Papers, Please. Obě tyto hry se zaměřují na důkazy a kontrolu jejich pravdivosti za pomoci křížových odkazů a deduktivní logiky. Tyto hry se svým způsobem zdají pochmurné. My se teď společně podíváme, jak dopadla poslední námořní cesta lodi Obra Dinn.

Ztracená na moři

Return of the Obra Dinn je záhadné dobrodružství z pohledu první osoby založené na průzkumu a logické dedukci. Hráč se ujme role pojišťovacího úředníka, který musí prozkoumat loď Obra Dinn kvůli odhadu škod.

Obchodní loď Obra Dinn se vydala v roce 1802 na cestu z Londýna do Orientu. Vezla náklad o váze větší než dvě stě tun převážně obchodního zboží. Bohužel však po šesti měsících plavby nedosáhla místa setkání na Mysu Dobré naděje. prohlásili ji tedy za ztracenou na moři. Loď se však záhadně objevila 14. října 1807 v přístavu Falmouth (v jihozápadní Anglii). Měla však poškozené plachty a bez cestujících. Hráč je tak vyslán jako pojišťovací úředník na loď, aby zjistil a odhadl škody. Kam se však poděl kapitán R. Witterel a jeho jedenapadesátičlenná posádka?

Práce pojišťovacího úředníka

Vaším úkolem ve hře Return of the Obra Dinn je stát se pojišťovacím úředníkem ve Východoindické společnosti. Prozkoumat loď Obra Dinn a zjistit, co se vlastně stalo. Dostanete šikovnou knihu, jež obsahuje kompletní seznam posádky a cestujících. Kromě toho také komentované mapy palub, slovníček základních pojmů o plachtění. Dokonce i skupinový náčrt lidí na palubě (nakreslený jedním z cestujících). Od hráče se očekává, že veškeré informace zaznamená do již zmiňované knihy. Jedná se o informace typu, o kterého člena posádky se jedná, jak zemřel, popřípadě kdo ho zabil a čím.

Jako většina pojišťovacích úředníků v této hře i vy máte sebou kouzelné kapesní hodinky. Ty vám po otevření a aktivaci v přítomnosti mrtvoly umožní vrátit se v čase až do okamžiku smrti daného člověka. Stává se to doslova jediným okamžikem, protože obrazovka ztmavne. Vy slyšíte jen pár sekund řeči nebo jiných zvuků vedoucích k fatálnímu incidentu. Poté se ocitnete uvnitř scény, která zamrzla v čase, a začne vaše vyšetřování.

Vyšetřování

Vaše vyšetřování ve hře Return of the Obra Dinn začíná v zamrzlé scéně z minulosti. Takzvanou pamětí, jak je tato scéna samotnou hrou označena. V tomto prostoru (který je stejně jako celá hra prozkoumáván z pohledu první osoby) můžete chodit po omezené části lodi. Bohužel nemůžete s ničím manipulovat. Můžete si pouze přiblížit myší pro bližší pohled na jakýkoliv objekt či osobu. Pozadí za bezprostředním okolím prostě zmizí do prázdna. Celá hra se prezentuje v ostře krásném monochromatickém barevném schématu, což je grafický styl popsaný vývojářem jako „1-bit “.

Jakmile se dostanete do vyšetřovacího prostoru, první věc, kterou budete nuceni udělat, je prozkoumat nyní zesnulé tělo před vámi. Poté musíte porovnat jeho tvář s umělcovou skicou ve vaší knize a tím zahájit proces identifikace. Stále neznáte jeho/její jméno, ale možná jste těsně před jejich smrtí slyšeli něco, co by mohlo být vodítkem. Možná vám k identifikaci pomůže něco na tom, co dělali nebo měli na sobě. Kde byli na lodi nebo s kým byli. Zároveň na vás čeká určení jejich osudu (smrti) – byli zastřeleni, pobodáni, otráveni, rozdrceni, nebo se jim stalo ještě něco horšího? Byli zavražděni? Pokud ano, tak kým? To pravděpodobně znamená, že musíte identifikovat někoho jiného pomocí další řady stop.

Zpočátku nebudete mít dostatek informací, abyste mohli vyvodit nějaké pevné závěry o osudu lodi. Jak ji však postupně prozkoumáváte, nacházíte další a další těla, která vám otevírají nové oblasti lodi a odhalují další cestující. Mezery ve vašich informacích se tak začnou zacelovat. Brzy budete mít přístup k řadě různých vzpomínek. Ty povedou k celému vyprávění, osudu lodi Obra Dinn a lidí na její palubě.

Odemykání identit

Odemknutí identity osoby vyžaduje, abyste věnovali pozornost všem detailům napříč mnoha vzpomínkami. Chcete-li zúžit své hledání, můžete si přidat do záložek konkrétní osobu. Díky tomu znovu navštívit pouze ty vzpomínky, ve kterých se vyskytuje. To vám umožní soustředit se na její individuální příběh. Při snaze objasnit její činy a spojit je s konkrétní rolí na lodi. Kromě toho najdeme na Obra Dinn poměrně multikulturní posádku. Doporučím tak si pozorně všímat různých jazyků, kterými se zde mluví, a různých přízvuků anglicky mluvící většiny. Dále je také dobré si všímat podrobností o fyzickém vzhledu každé osoby.

Return of the Obra Dinn doplnění informací

Kniha

Kdykoli můžete svou knihu vytáhnout a prohlédnout si v klidu všechny potřebné údaje. Možná si myslíte, že ten chlap je první důstojník, nebo je to ten chlap s plnovousem, kterého postřelil lodní chirurg? Pokud správně identifikujete tři osoby a jejich osudy, hra vás o tom okamžitě informuje. Poté zapíše tyto informace nastálo do knihy bez možnosti přepsání. Některé budou zřejmé, většina ne, a mnohé budou vyžadovat sledování více scén a spojování četných, napoprvé zdánlivě nepodstatných informací. Pokud všechna vodítka zapadnou na své místo a vy zjistíte dalšího člena posádky, je to nesmírně uspokojující pocit.

Pokud máte rádi hry s vyšetřováním a zapojováním vaší šedé kůry mozkové, rozhodně vám doporučuji zahrát si Return of the Obra Dinn, kde si přijdete na své. Hra má herní čas cca kolem osmi až dvanácti hodin. Můžete se těšit na perfektně napsaný příběh, který vás rozhodně bude bavit. Nesmím také zapomenout zmínit knihu, která je dle mého názoru velice nápomocná a zároveň velice designová.

• dabing
  • fascinující příběh
  • zajímavé detektivní prvky