Risen – Cover

Risen – minulost opět povstala

18. 7. 2023

V roce 2009 spatřilo světlo světa RPG Risen od německého studia Piranha Bytes, fanoušky označované jako nový Gothic. Letos v lednu se titul dočkal vydání na PlayStation, nový Xbox a Nintendo Switch. Hra nebyla remasterovaná, jak tomu obvykle v takových případech bývá. Místo toho jsme dostali původní verzi se starou grafikou a bez větších úprav, pouze přizpůsobenou konzolím. Grafika ve hrách se neustále posouvá a s tím přichází i obrovské očekávání a nároky. Co bylo před pár lety největší boom, dnes působí nedostatečně. Je to proto trochu šok vydat se do čtrnáct let starého prostředí. Ale jakmile tomu člověk věnuje chvilku, okolní atmosféra ho pohltí. Oceňuji, že si na konzoli můžeme hru zahrát přesně tak, jak byla vytvořena, protože původní provedení má své kouzlo.

Vítejte na tajemném ostrově

Na začátku příběhu se ocitáte v kůži trosečníka a jednoho ze dvou přeživších ztroskotání na moři. Ve společnosti Sáry se seznamujete s prostředím a herními principy, zabijete prvních pár příšer a prozkoumáte tropický ostrov Faranga, jediné místo ušetřené magických katastrof, jež postihly zbytek kontinentu. Jako správný trosečník si potřebujete sehnat zbraň, jídlo a přístřeší. Během hraní postupně nabíráte vybavení, zkušenosti i dovednosti. Po prvotním průzkumu se dozvídáte informace o politickém uspořádání ostrova a čeká vás první volba. Ostrov je ovládán Inkvizicí a především inkvizitorem Mendozou, jenž hledá odpovědi na místní tajemné jevy a v mezičase tyranizuje své okolí.

Proti Inkvizici stojí bandité, v čele s Donem Estebanem, jehož Mendoza vyhnal z města do bažin. A někdy mezi, ale spíše ve spolupráci s Inkvizicí, stojí mágové. Suma sumárum to máme tři frakce a na vás je zvolit si stranu a s ní i bojový styl. S bandity budete rozvíjet bojové schopnosti, a to konkrétně s mečem, sekyrou, lukem či kuší. Pokud se přidáte k Inkvizitorům v hlavním městě, bude k vašemu bojovém vybavení patřit hůl a zároveň se naučíte výrobě magických svitků a krystalové magii. A pokud rádi rozmetáváte nepřátele pomocí kouzel, přidejte se k mágům, kteří sídlí ve věži.

Bojuj nebo uteč

Ze začátku jste celkem věchýtek a porazit nepřátele dá zabrat. Zběsilému klikání se rovnou vyhněte a raději svou pozornost upřete na načasování a krytí. Protivníci jsou vychytralí, nestojí na místě a nenechají do sebe bezhlavě bušit. Je to drzost, opravdu. Místo toho uskakují, krouží kolem vás a útočí v náhodných okamžicích. Chce to trpělivost a pevné nervy, mně konkrétně se nedostává ani jednoho, proto jsem zažila pár krušných chvil, ale po dostatečném vytrénování dovedu náročnost ocenit. Jedinou výtku bych měla k odskoku, který provedete dvojitým použitím levé páčky. Nejenže se často nechtěně aktivuje při běžné chůzi, ale toto nastavení je v boji naprosto neudržitelné, vzhledem k tomu, že se zároveň musíte i odkrýt. Tato smutná skutečnost mě zasáhla především proto, že je to moje hlavní herní strategie a kdejakého protivníka už jsem ukotoulela k smrti.

Peníze nebo život

K náročnosti přispívá i vylepšování vašich dovedností. Abyste se vytrénovali ve vybraných činnostech, musíte najít toho správného učitele, zaplatit mu za výcvik a mít dostatek učicích bodů, které získáváte levelováním. K získání nových bojových technik vám nestačí jen hrát a nabírat zkušenosti, ale dost se zapotíte při plnění službiček a obstarávání finančních prostředků. Inteligenci si pro změnu zlepšujete pročítáním učených knih, náhodně roztroušených v okolí, což je za mě milý detail.

Kromě klasických dovedností (boj, kouzla) se z vás může stát i prvotřídní zloděj, u vybraných lidí se naučíte kapsářství nebo otevírání truhel, což je velmi výdělečná činnost. Může mít však dalekosáhlé následky, když vás majitel obsahu načapá – nejenom že si vás vezme do parády a při porážce obere, ale v budoucnu se můžete rozloučit se všemi interakcemi s danou osobou. Když vlezete někomu do baráku, hned vám stojí za zády a opravdu ho naštve, když mu například vezmete pivo ze stolku. Pravda, nedivím se mu. Takto vymyšlený trest za krádež se mi zdá tak akorát přiměřený – dvakrát si rozmyslíte, jestli se vám vyplatí, a důsledky nejsou tak fatální, ale zamrzí.

Kromě bojového umu hra staví na interakcích s postavami, budování reputace a rozhodování v dialozích. Dle vašich reakcí se bude odvíjet chování postav, to, jestli s vámi budou spolupracovat a pomáhat vám, nebo vás radši pořádně zmydlí. Naučit se můžete i doprovodné činnosti, jako je výroba zbraní, svitků nebo lov. Studiu Piranha Bytes se povedlo vytvořit spoustu možností, jak hráče zabavit, a díky tomu se jedná o velmi poutavý počin.

Zpátky do minulosti

Je vám asi jasné, že graficky se Risen nedá srovnávat s novodobými kousky, ale na svou dobu je zpracován detailně. Hned v úvodu vstoupíte do lesa, který působí velmi příjemným dojmem. A až neuvěřitelně realistický je pohled na noční nebe. Celou hrou vás provází hudební podkres a bravurně namixované zvuky, které podtrhují celkový zážitek. Prochodíte si různorodá prostředí a v každém si nějakou tu chvilku pobudete. Můžete se utábořit v bažinách, navštívit město a prozkoumávat chrámy nebo jeskyně. Prostředí je příjemně interaktivní a spoustu prvků přebírá z Gothic. Odpočinete si na lavičce, vyspíte v posteli, upečete jídlo nebo zabafáte z dýmky.

Vyobrazení postav je někdy lehce úsměvné (ale opět, víme, v jakém jsme roce), při rozhovoru opakují pár základních pohybů, ale vizuálně jsou zpracovány podrobně a různorodě. Postavy neinteragují jen s vámi, pohybují se po vlastní trase a plní své úkoly, nejedná se o bezcílně postávající NPCčka, což působí realisticky. Oproti Gothic nalezneme v Risen i pár důležitých ženských postav, což je určitě pokrok a fanoušci ho velmi oceňují, i když to stále není žádná velká sláva.

Na závěr bych vám ráda poskytla pár doporučení, abyste neprohodili ovladač televizí:

• Neustále ukládejte, fakt pořád
  • Když máte s protivníkem velké potíže, běžte schrastit peníze a vylepšete sebe nebo své zbraně
  • Útočte s rozmyslem – zběsilé útočení vás přivede leda do hrobu, a to několikrát
  • Sbírejte, co se dá – choďte se schovaným mečem
  • Nechte si pomoct – v Bažině máte většinou někoho na dohled, proto stačí natáhnout protivníka k jinému bojovníkovi (ďábelský smích)

Risen je propracované RPG, které nabízí spoustu herního vyžití. Ač se jedná o starší hru, dokáže zaujmout i v dnešní době a možná právě její old school zpracování dokáže probudit nostalgii a chuť se k ní vrátit i po letech. Hratelnost čas od času pokulhává, ale když se vybavíte trpělivostí, přinese vám příjemný herní zážitek.

Recenzi pro Gaming Professors napsala Tereza Nesvadbová.

• propracované prostředí
  • zábavné mechaniky