Roboquest - kouř

Roboquest – recenze komiksové rogue-lite střílečky

17. 10. 2021
Zdroj náhledu: RyseUp Studios

V dnešní recenzi se podíváme na skvěle vypadající střílečku z první osoby Roboquest od nezávislého vývojářského studia RyseUp Studios. V ní se vžijeme do role tzv. Guardiana a naším cílem bude osvobodit svět od nepříjemných a otravných nepřátelských robotů. Titul kombinuje rychlou akci s prvky rogue-lite, což znamená, že tento počin osloví možná jen malou část hráčů, kteří se nebojí kdejaké výzvy a nevadí jim neustálé opakování té samé úrovně za účelem vlastního vylepšení. Jak se Roboquest, jenž je prozatím umístěn v předběžném přístupu, povedl, nám ukáže dnešní recenze

Až příliš klasický příběh

Po příběhové stránce toho moc nečekejte. Roboquest sází na klasickou kulisu o konci světa, kde lidé bojují o přežití. Jak už to tak ovšem bývá, jednoho dne přijde hrdina, v tomto případě tedy spíše hrdinka, a zachrání lidstvo. Příběh hry Roboquest se odehrává ve vzdálené budoucnosti, v roce 2700, kdy lidé žijí na rozlehlých pouštích a bojují o přežití. Vše vypadá beznadějně, když tu náhle mladá holčina jménem Max objeví a aktivuje starého robota Guardiana opuštěného v poušti. Následuje společná nebezpečná cesta do zdejších kaňonů s cílem zničit nepřátelské roboty, hledat odpovědi, a tím dát lidské rase novou naději a šanci na přežití.

Samotný příběh ničím příliš nevyniká a musím přiznat, že mě osobně ani nijak extra neuchvátil, i když určitou odlišnost zde najdeme. Zapomeňte na skvěle zpracované filmečky, Roboquest vypráví příběh komiksovými obrázky s textem, což rozhodně působí dobře. Komiksovým stylem je zpracovaná také vizuální stránka, ale o tom v naší recenzi až později.

Zdroj: RyseUp Studios

Smrt jako cesta k lepším zítřkům

Pokud si z nějakého důvodu libujete v checkpointech nebo jiných způsobech, kterými hra ukládá pravidelně váš postup, a vy díky tomu například můžete od hraní odejít, kdy chcete, u Roboquest by jste takovou funkci hledali marně. Titul nabízí tzv. rogue-lite hratelnost, v níž hraje hlavní prim vaše smrt. Jednoduše řečeno, jste hozeni do hry, která se skládá z několik úrovní, a vaším jediným úkolem je dostat se k cíli. To ovšem musíte zvládnout na jeden zátah, bez checkpointů, ba dokonce i bez vypnutí hry. Každé její hry je totiž potrestáno ztraceným postupem, což znamená, že po dalším zapnutí začínáte od znova. To samé platí, i pokud ve hře zemřete. Má to ale také své výhody.

Každou další smrtí naberete nových zkušeností a víte, jakým způsobem danou situaci lépe zvládnout. Občas se mi stávalo, že nepřátelští roboti byli ukryti někde chytře v rohu, kde nebylo možné si jich na první pohled všimnout, a dostal jsem pořádně na zadek. Každou další smrtí jsem se tak učil poznávat zdejší prostředí nazpaměť a po několika pokusech jsem byl schopen se ve hře dostávat dál a dál. Ano, umíral jsem, a to docela často, ovšem čím více jsem hru poznával, tím více mě bavila a rozhodně žánr rogue-lite zde má své místo. Musím ale říci, že ztráta postupu po vypnutí hry mi nikterak nevoní, poněvadž jsem typ člověka, který vypíná hry kvůli jiným povinnostem docela často, a rozhodně bych uvítal možnost uložení postupu alespoň tímto způsobem. Nemyslím si, že by implementování této funkce titulu nějak zásadně ublížilo, právě naopak.

Kromě nových zkušeností za hraní dostáváte upgrade body ve formě klíčů, za něž vylepšujete svoji v počátcích primitivní základnu. Základna je v každém pokusu vaše startovací místo, kde si můžete vybrat obtížnost a zbraňový arzenál a následně zahájit vaši cestu. Postupem času si za zmíněné klíče kupujete stoly pro vylepšování vašich zbraní i schopností a také různé doplňky, jež vás při každém dalším pokusu udělají zase o něco silnějším.

Zdroj: RyseUp Studios

Hratelnost bez větších nedostatků

Samotná hratelnost je skvěle zpracovaná a musím uznat, že i přes přítomnost Early Accessu jsem si po této stránce nevšiml žádných závažnějších chyb, které by mi hraní komplikovaly nebo kazily. Vše je rychlé, plynulé, střílení působí opravdu dobře bez větší odezvy a za podobné zpracování by se nemuseli stydět ani vývojáři z větších studií. Malou výtku bych ale měl k nešťastnému nastavení jednotlivých obtížností. Zatímco u nejlehčí mi nepřátele ubírali jen minimum životů a pravděpodobně bych na tuto obtížnost dokázal hru projít na třetí či čtvrtý pokus, u střední už jsem měl problém dostat se dál než do třetí úrovně a nepřátelé mi, stručně řečeno, dávali pořádně na zadek. Nejvyšší obtížnosti nebudu rozepisovat vůbec, jelikož tam jsem byl docela ztracený již v absolutních začátcích.

Nepřátelské roboty můžete zabíjet opravdu rozsáhlým zbraňovým arzenálem. Najdeme zde klasickou pistolku, magnum, útočnou pušku či sniperku, ale také i mnoho netradičních zbraní, jako je kuše, motorová pila nebo zbraň vystřelující elektrický výboj. Vyzkoušet si můžete opravdu všechno, jelikož zbraně se většinou nacházejí rozházeny volně po mapě či ve speciálních truhlách. Malým pomocníkem při postupu hrou bude alespoň fakt, že po celou dobu nemusíte řešit počet nábojů. Ten je u každé zbraně nekonečný a jediné, na co si musíte dávat pozor, je počet nábojů v samotném zásobníku. Vaše vybavení doplňuje štít, jenž vás udělá na pár vteřin pro nepřátelé nesmrtelným, a rovněž různé perky, které zvyšují vaši výdrž, nebo naopak poškození. Postupné vylepšování statistik vašeho robota získáte i běžným hraním. Ze zabitých nepřátel totiž padají body XP v podobě modrých zářících kuliček. Díky nim se vám doplňuje tzv. XP bar, který po naplnění zvýší vaši úroveň. Vyšší úroveň obvykle znamená větší počet životů a také lepší poškození, které udělujete nepřátelům. Nutno ovšem podotknout, že levelování vaši postavy probíhá v rámci samotného hraní, což znamená, že v případě vaší smrti se vám i tyto statistiky resetují a při dalším pokusu začínáte s Guardianem opět na úrovni první.

Na závěr už stačí jenom říci, že Roboquest si můžete užít jak v rámci hry pro jednoho hráče, tak i v kooperaci s dalším kamarádem. To přináší zcela odlišný způsob zábavy a masakrovat roboty ve více hráčích je prostě super zážitek.

Zdroj: RyseUp Studios

Po vizuální stránce Roboquest nezklamal

Dobrý zážitek nabízí Roboquest i po vizuální stránce. Komiksový nádech na mě zapůsobil skutečně skvěle, a byť bych samotnou grafiku zařadil spíše k průměru, troufnu si tvrdit, že její zaměření dokáže nejednoho hráče uchvátit. Rovněž musím vyzdvihnout fakt, že vizuál úrovní se ve hře naštěstí příliš neopakuje a každý level je vždy něčím zcela odlišný od toho předchozího.Žádnou výtku nemám ani po stránce optimalizace. Titul mi po celou dobu běžel slušně bez nějakých propadů snímků či záseků nebo padání. V mnoha ohledech je Roboquest natolik kvalitně zpracován, jako by v žádném předběžném přístupu nebyl. Občasné drobné bugy sice ve hře jsou, ale nepřijde mi nikterak nutné se o nich dalekosáhle rozepisovat. Jsou to vesměs jen drobnosti, které beztak při neustálém soustředění pravděpodobně ani nezaznamenáte. Teď už naše recenze dospěla k samotnému závěru a nám nezbývá než říct to číslo, na nějž bezpochyby většina z vás čeká.

Zdroj: RyseUp Studios

Nezávislá rogue-lite střílečka Roboquest je pro mě opravdovým překvapením snad ve všech ohledech, jelikož jsem nečekal, že na mě tento titul dokáže zapůsobit tak příjemným dojmem. Pokud jste tedy vášnivý fanoušek rychlých stříleček a překousnete fakt, že dohrání hry musíte zvládnout na jeden zátah, můžeme vám za naši redakci Roboquesta jednoznačně doporučit. Pokud ovšem nejste trpělivý člověk a chcete u hry především relaxovat, koupi raději důkladně zvažte.

• žánr rogue-lite
  • široký výběr zbraní
  • křivka učení funguje skvěle