Rozhovor s Pavlem Kubátem, vývojářem Imperiums: Greek Wars

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Zdroj: imperiumsgame

Imperiums: Greek Wars je hrou malého českého herního studia Kube Games. Získalo například ocenění jako druhá nejlepší 4X hra roku 2020 webem eXplorminate. Hlavní vývojář a game designér Pavel Kubát přijal naše pozvání k rozhovoru. Nezapomeňte prověřit své štěstí a vyhrát jeden ze dvou klíčů hry Imperiums: Greek Wars v naši soutěži. Více o samotné hře se můžete dozvědět v naší recenzi.

Dobrý den, děkuji, že jste přijal moji žádost o rozhovor.  Naše tradiční otázka na úvod.  Mohl byste pár slovy představit čtenářům vaši hru Imperiums: Greek Wars?

My děkujeme za příležitost si s vámi a s vašimi čtenáři o Imperiums popovídat. ☺

Imperiums je historická 4X tahová strategie zasazená do období Filipa Makedonského. V jádru obsahuje všechny známé mechaniky 4X a velkolepých strategií, ale my se snažíme do hry postupně přidávat i prvky z jiných žánrů.

Co Vás přivedlo k vytvoření této hry?

Především asi záliba v tahových strategiích obecně. Hodně jsem hrál Civilizaci nebo Panzer General, když jsem byl v pubertě, pak samozřejmě i další tituly, ale vždycky mi přišlo, že v každé hře něco chybí. Tahle nedokonalost a možná „nerealističnost“ mě vedla k tomu, že jsem začal tvořit vlastní hry, v té době ještě stolní. Studium IT už pak byl vlastně jen další krok na té samé cestě, která mě nakonec přivedla k Aggressors a Imperiums.

U těch stolních her bych se ještě pozastavil. Zajímalo by nás, za jakými deskovkami stojíte a proč nakonec zvítězily počítačové hry.

Deskové hry mě vždycky bavily a první pokusy s vlastní tvorbou začaly už někdy v sedmi letech. Mapy i pravidla se postupně stávaly čím dál komplexnější a ty poslední, které jsem vytvořil před vstupem na vysokou, byly spíš “podlahové”. Mapy byly opravdu obrovské, ta největší měla 5×5 metrů a v podstatě zabírala kompletně celý obývák. Byly to všechno strategie zaměřené na budování, kolonizování a dobývání, v nichž se odrážel můj zájem o historii, především 2. světovou válku. 

Dneska už tyhle kolosy odpočívají v krabicích. Přesto jsem se před deseti lety pustil do tvorby kompaktnější hry zaměřené na objevování a dobývání “nových” světů z období kolonizace v 16. století. Rád bych ji někdy vydal, ale celý ten proces testování, zpracování a vydání vyžaduje čas, který teď prostě nemám. 

Vzhledem k tomu, že jsem programátor, a k možnostem, které dnešní svět počítačových her nabízí, byl přechod od deskových her k počítačovým v podstatě logickým krokem. Prostě jsem se rozhodl tu moji původní starou deskovku na vysoké naprogramovat a tím se rozjel vlak, který už nešlo zastavit. 🙂 

Je výsledný produkt shodný s původní myšlenkou, nebo se podoba hry během vývoje ještě změnila? Jste s ní spokojen z tvůrčího hlediska?

Původní myšlenka a princip určitě shodné jsou, vždycky jsem chtěl udělat historickou tahovku, ale pravidla a mechaniky prošly mnoha změnami a na samém počátku bych si nikdy nedokázal představit, že bude Imperiums takhle robustní hra. V tvůrčím procesu je těžké odolat pokušení přidat vylepšení nebo nový herní prvek, jakmile vás napadne. Člověk to chce hned vyzkoušet a hru zase posunout o kousek dál, takže se vám základní projekt rozrůstá do všech směrů tak nějak postupně. Dneska už samozřejmě musíme plánovat dopředu a zvažovat, co dostane prioritu, protože jinak bychom nikdy nedokázali nic dokončit. ☺

Navíc je jádro hry stavěno tak, že nám umožňuje hru opravdu rozšiřovat do různých směrů, a i tohle nám vlastně umožňuje být opravdu tvůrčí a nenechat se svazovat ani po technické, ani po žánrové stránce.

Je Vám svět starověkého Řecka blízký, případně starověk celkově?

Starověk celkově je podle mě velice zajímavé historické období. Asi je mi trochu blíž Řím než Řecko, ale tematicky se nám Řecko hodilo víc. Tohle historické období není ve hrách tak pokryté jako právě Řím, a navíc třeba právě postava Filipa Makedonského si rozhodně pozornost zaslouží, protože většina lidí zná spíš jeho syna Alexandra, který ovšem stavěl na úspěších svého otce.

Chystáte se i v budoucnu setrvat u tahových strategií, nebo chcete zkusit i jiný žánr? 

Myslím, že i z toho, co jsem už řekl, je jasné, že tahové strategie jsou pro mě srdeční záležitost. Pokud budeme schopní ve vývoji pokračovat, tak u tohoto žánru zůstaneme, ale plánujeme přidávat nové prvky. Inspirujeme se tím nejlepším z jiných žánrů a chceme posouvat hranice čisté tahovky dál.

Naším cílem je, aby hráč u hry přemýšlel. Dá se říct, že to známé „easy to learn, but hard to master“ je i naším mottem. Ne každý musí myslet a plánovat 4 kroky dopředu jako šachista, ale návaznost jednotlivých rozhodnutí na další mechaniky prostě vede hráče k tomu, že musí zvažovat okamžité i střednědobé důsledky svých rozhodnutí.

Imperiums Greek Wars velitelé

V jakých zemích je Imperiums nejpopulárnější?

Imperiums se nejlépe prodává v tradičních „baštách“ strategií jako jsou USA, Německo, Británie. Dá se říct, že anglicky a německy mluvící země jsou naším hlavním trhem. Hra je ale nyní lokalizovaná do 7 jazyků a pracujeme na dalších.

V celkovém počtu prodaných kopií není zanedbatelný ani český trh, přestože je naše hráčská základna v porovnání s Německem nebo USA relativně malá. Buď jsou Češi patrioti a chtějí podporovat česká studia, nebo jsou prostě hraví a strategie se jim líbí. Samozřejmě v tom svoji roli hraje i česká lokalizace.

Kolik členů vašeho studia Kube Games se podílelo na vývoji?

V týmu jsme dva, plus s námi spolupracuje velice úzce další kolega. Hodně věcí outsourcujeme, spolupracujeme např. s externími ilustrátory, 3D designery apod. Imperiums si navíc vytvořilo opravdu nadšenou hráčskou komunitu, která nám pomáhá hlavně při lokalizacích a testování. Za jejich pomoc a zpětnou vazbu vůbec jsme velice vděční.

Na vašich stránkách jsem zaznamenal různá ocenění. Kterého z nich si nejvíce ceníte?

Nejvíce si asi ceníme výhry na Casual Connect v Londýně za nejlepší herní design, to ale bylo ještě s Aggressors: Ancient Rome. S Imperiums už jsme se na Casual Connect nehlásili, protože nám to časově nevycházelo.

Dá se říct, že největším oceněním je pro nás kategorie herní design, protože tam se oceňuje hra jako celek, že je dobře udělaná, zábavná… Ostatní kategorie většinou hodnotí jen jeden aspekt hry jako je hudba, příběh apod. Získání vícera nominací nás pak samozřejmě těší o to víc – to se nám stalo např. na DevGAMMU.

Nedávno jsme také byli ohodnoceni jako druhá nejlepší 4X hra roku 2020 webem eXplorminate. Toho si velice vážíme, protože to je web zaměřený na strategie, a když se dokážeme prosadit i proti AAA titulům, prostě to pohladí na duši. ☺

Co je Vaším snem, potažmo cílem ve Vaší kariéře herního vývojáře?

Rádi bychom vytvořili platformu, na které bude možné franšízu Imperiums dál rozvíjet do různých směrů. Tak jako Paradox na jednom enginu vydává různé hry, my bychom rádi udělali něco podobného a otevřeli si dveře k vydání dalších her, ať už historických, nebo fantasy, ať už strategií, nebo taktických.

Jinak je asi snem každého vývojáře, aby se jeho hra dostala do širšího povědomí, aby nezapadla. Takové slávy jako např. Civilizace asi nedosáhneme, ale to ani není třeba. Dneska už míříme na realističtější cíle než kdysi na začátku. ☺

Kdyby čtenáře zaujala vaše práce, mohou vás někde sledovat? A máte něco, o co byste se chtěl na závěr podělit?

Pravidelně vydáváme články na Steamu, ale ty jsou pouze v angličtině. Každopádně jsme vždycky rádi za jakoukoliv zpětnou vazbu, k tomu máme Discord kanál, kde nás vaši čtenáři mohou zastihnout prakticky kdykoliv.

Rozhodně chci poděkovat těm, kteří nás podpořili zakoupením hry. Jsme si vědomi toho, že hra má své mouchy, hlavně po grafické stránce, ale neúnavně pracujeme na jejím zlepšování a můžeme vám garantovat desítky hodin zábavy. ☺

Pozn. redaktora: odkaz na oficiální stránky.

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn