Samorost 2 – úvodka

Samorost 2 – únos, hrušky a vesmírné taxi

11. 10. 2021
Zdroj náhledu: Amanita Design

Že je význam slova „samorost“ vysvětlován také jako člověk, kdo se o nic nezajímá a žije si svým vlastním způsobem života, tady tak úplně nebude pravda. Samorost 2 vypráví příběh o přátelství a záchraně nejlepšího parťáka ze spárů hruškami posedlých mimozemšťanů. Toto pokračování vychází z prvního kratičkého dílu, který vznikl jako závěrečný projekt Jakuba Dvorského ještě při jeho studiu na vysoké škole v roce 2003. O dva roky později se malý skřítek vydává na další dobrodružství po boku svého psího kamaráda. Adventury českého studia Amanita Design snad ani nemusím blíže představovat, protože právě série Samorost je jedno z jejich nejznámějších děl.

Manufaktura na kompoty?

Zápletka je vskutku nenáročná. Když se na vaší malé mírumilovné planetce jednoho líného rána objeví mimozemská loď a z ní vyjdou dva nevítaní návštěvníci, hned víte, že máte zaděláno na problémy. Mimozemšťané však nepřišli proto, aby jakkoli narušili, či dokonce zničili váš nenáročný život. Poté, co sesbírají několik šťavnatých hrušek poblíž vašeho příbytku, jejich pozornosti neunikne ani malý psík snažící se vámi těžce vypěstované plodiny ochránit. Bohužel padne do jejich rukou a spolu s napěchovaným pytlem lupu odlétají pryč. Malý skřítek na nic nečeká a vydává se je sledovat na jejich domovskou planetu připomínající manufakturu na kompotované hrušky.

Jakmile je záchranná mise úspěšná, na cestu zpět již nezbývá dostatek paliva. Proto je mimochodem před odjezdem vždy dobré zkontrolovat stav pohonných hmot. Druhá polovina hry je tak o tom, že se snažíte najít způsob, jakým se dostat zdárně domů. Celou situaci nakonec brilantně řeší vesmírné taxi.

Nové a promyšlenější

Abyste psíka dokázali zachránit a úspěšně odletět domů, budete muset zapojit veškerý důvtip a vychytralost. Dostat se až do sídla únosců totiž nebude vůbec jednoduché a cestu vám zkříží hned několik logických hádanek. Protože jde o point-and-click adventuru, nemusíte se bát ničeho zapeklitého… to bych ráda řekla, ale není tomu úplně tak. Tyto úkoly od minula trošičku přitvrdily a najde se pár chvilek, kdy se možná budete malinko trápit. Někdy jsou úspěšná řešení vážně až moc důmyslně ukryta za malým stéblem trávy, nebo jen na objekty neklikáte ve správném pořadí a hra vám často nevyjde vstříc s drobnou nápovědou. Řešení hádanek jsou tak někdy velice zřejmá a jindy docela obtížná.

Vizuálně se Samorost 2 drží prvního dílu, a tak vás opět čeká až surrealistické pojetí hned tří vesmírných planet a jejich zajímavých obyvatel. Právě tento typ stylizace je pro sérii Samorostu tak ikonický a je jen dobře, že u něj autoři zůstali i nyní. Titul vyšel v roce 2005, ale přesně minulý rok se dočkal remasteru – vylepšené grafiky, nových funkcí a hlavně achievementů. Pod hudbu se opět může podepsat umělec s přezdívkou Floex. Protože v celé hře neuslyšíte jediné vyřčené slovo (i když některé pazvuky malého trpaslíka často připomínají jednoduché citoslovce), je velký důraz kladen na hudební složku, která je velice příjemná.

Samorost 2 úspěšně kráčí ve šlépějích prvního dílu, co se týče ikonického vizuálu, a přináší nám zcela nové dobrodružství trochu většího rozsahu. Bohužel i tak jde hra dohrát za necelou hodinu, což je velice málo.

• surrealistický vizuál
  • sound design
  • zapeklitější hádanky než u prvního dílu