Samorost 3 – úvodka

Samorost 3 – souboj kolosálních kovových monster

12. 10. 2021
Zdroj náhledu: Amanita Design

Říká se: „Do třetice všeho dobrého.“ I když to chvíli vypadalo, že se pokračování dobrodružství malého vesmírného skřítka jen tak nedočkáme, přeci jen se vyplatilo být trpěliví. Po menší odbočce českého studia Amanita Design, během které na svět přišly legendy jako Machinarium a Botanicula, se pozornost vývojářů opět přesunula k sérii Samorostu. V pořadí již třetí a nejobsáhlejší díl nás opět postaví do role skřítka a tentokrát půjde o mnohem víc než jen o záchranu vlastní planetky nebo věrného psího společníka. Je na čase vytáhnout svaly z kabelky, smontovat z dostupných materiálů nadupanou kosmickou loď a vyrazit zachránit hned celý vesmír! Samorost 3 je nejtěžší, nejhravější, nejzáludnější, nejkrásnější a nejpropracovanější díl celé série, který si v roce 2016 dokonce odnesl ocenění Česká hra roku.

Klenot surrealistické galerie

Jestli jste si u předešlých dílů říkali, že jde vskutku o umělecké dílo, Samorost 3 tuto pomyslnou laťku posouvá ještě mnohem výše. Hned několik málo novot uvidíte na první pohled a vaši pozornost jistě zpočátku upoutá nádherné prostředí. Tvůrci se stále drží typicky surrealistické grafiky, ale přidali větší prokreslenost a důraz na detaily. Jednotlivé scény samostatně působí jako dokonalý obraz a při průchodu hrou tak máte pocit, jako byste se procházeli po umělecké galerii. Nejhorší na tom je, že těch scén vás bude čekat tolik, že většinu času strávíte jen samotným zíráním v úžasu a kocháním se okolním prostředím. Čím více si budete všímat i sebemenších detailů, tím více proniknete do celého promyšleného konceptu. V pozadí je rafinovaně schováno několik achievementů, které je velice snadné minout, budete-li pospíchat. Nestačí tedy jen proplouvat hrou, abyste měli 100% úspěšnost, zhruba polovina z nich je totiž za nepovinné úkony.

Třetí a zatím poslední kousek série nás zavede do různých koutů galaxie pod záštitou zajímavé zápletky. Během své výpravy procestujete snad celý vesmír, navštívíte hned několik rozmanitých planet či kosmických těles a každá zastávka bude vážně jedinečná, to mi můžete věřit. Z domovské planety, na které objevíte zase kousek víc z jejích krás, zamíříte na tu s luminiscenčními brouky a vypasenými netopýry. Následuje vyschlý dřevěný koráb plný termitů a papoušků, rudá planetka s podzemním peklem, na které havaroval Sputnik, malý měsíc se smutným strážcem, harmonický, vzduchem plující ostrov obývaný mnichy mistrně hrajícími na trubku, a hřebem večera je sám velký a překrásný Měsíc. Jestli jste zastánci všech konspiračních teorií, že je na Měsíci ukryta nějaký supertajná zbraň ke zkáze lidstva, Amanita Design tyto spekulace definitivně potvrdila.

Nový level schovávačky

Příběh začíná opět docela mírumilovně. Skřítek objeví kouzelnou trubku, která vám bude po celou dobu hry nejlepším parťákem. S její pomocí budete moct zopakovat zaslechnutou melodii, což vás odmění odtajněním kousku příběhu. Protože jste ve druhém díle přišli o své vesmírné vozítko, bude potřeba si opatřit nové. Poprvé se dozvídáme, že na domovské planetě skřítka žijí také další stvoření, s jejichž pomocí si zkonstruujete menší, ale dostačující organickou raketku, a vzhůru do nekonečna… a ještě dál?

Na každé z již zmíněných zastávek vás čeká pořádná porce logických hádanek a puzzlů, které jsou zatím nejtěžšími z celé série. Mějte oči na stopkách, pozorně pozorujte své okolí a hledejte předměty určené k dalšímu postupu. Vidím tu snahu vymyslet zase něco nového a neotřelého, ale hádanky jsou vážně do prostředí zakomponovány možná až moc dobře. Chci tím říct, že ne vždy přesně budete vědět, co dělat, kam kliknout, co najít, jak to použít apod. Jde sice o point-and-click logickou adventuru, ale já si potom přijdu jako obrovský idiot, když půl hodiny běhám sem a tam, klikám na vše možné a nakonec zjistím, že stačilo malinko nahnout jednu rostlinu, aby vám dala cosi lepkavého, a rázem do sebe vše začíná zapadat. Buď jsem tak špatná v těchto typech her, nebo je Samorost 3 prostě pekelně těžký. Nesmíme opomenout ani zvukovou stránku hry, protože ta jako vždy nezklamala. Umělec Floex už má se spoluprací na sérii Samorostu bohaté zkušenosti, a tak je i hudební stránka titulu promakanější a ještě lepší než posledně. Cokoli, na co kliknete, vydá nějaký zvuk a určitě doporučuji nasadit si sluchátka, bez obav o vaše fyzické zdraví vytáhnout hlasitost na vyšší příčky a užívat si to pohlazení po duši společně s malebným vizuálem.

Dobrého pomálu, lepšího ještě méně

Nic to ovšem nemění na faktu, že není kam spěchat, a jakmile se ze začátku trochu rozehřejete, jde to jako po másle. Musím kladně ohodnotit rozmanitost také logických hádanek. Ať už budete skládat barevné levitující kuličky do sebe, hledat symboly na totemech, klikat ve správném pořadí na tykadla brouků, zapojovat a vypojovat opičí vířivky nebo porazíte místního houbaře v naprosto dokonalé minihře rozanimovaných kartiček. Bohužel se tyto hádanky ve hře neopakují vícekrát kvůli stereotypu, což zcela chápu, ale některé by si to vážně zasloužily, viz ty zmiňované karty či sestavování čehokoliv z více objektů nalezených po mapě.

Jestli je třetí díl už tak pohodový jako předešlé dva, nechám na vašem vlastním zvážení. Pokaždé nadávám, že je titul moc krátký, a ani tentokrát tomu nebude jinak, protože cestujete od jedné malé planetky ke druhé a ta finální oblast je ze všech poněkud nejslabší. Že už se schyluje ke konci, poznáte v průběhu řešení hádanek, a i když je finální boss fight pěkně epický, chybí mi tam trocha toho stupňovaného napětí. Asi jsem moc přecitlivělá, ale dokážu si klidně představit ještě jednu velkou lokaci, na které by se celé zakončení událo. Musím uznat, že mě Samorost 3 docela potrápil, ale nadchnul zároveň. Vývojáři z Amanita Design odvedli skvělou práci a je jen otázkou budoucnosti, zda se série bude i nadále rozšiřovat, nebo jsme tímto řekli malému skřítkovi navždy sbohem.

Samorost 3 je přesně tak dlouhý, jak moc potřebujete. Hratelná doba závisí na schopnostech hráče a pohybuje se cca od dvou hodin klidně po deset a více, chcete-li najít a posbírat všechny achievementy. Během této dobrodružné výpravy narazíte na barvité lokace, zajímavě hravé hádanky a poutavý příběh v ikonickém surrealistickém stylu, na který jsme všichni zvyklí a tak moc ho milujeme. Seberte odvahu a zachraňte celý vesmír!

• vyšperkovaný vizuál se spoustou drobných detailů
  • odkazy na jiné tituly
  • achievementy i za nepovinné úkony