Seed of Life – úvodka

Seed of Life – hledání semena

4. 9. 2021
Zdroj náhledu: MadLight

Opět zde máme další indie dílo menšího formátu, jehož autory byste spočítali na prstech jedné ruky. Seed of Life zpočátku vypadalo velice slibně a zajímavý koncept nalákal nejednoho milovníka dobrodružných logických her. Studio MadLight však možná až moc uspěchalo vydání, a to se titulu stalo osudným. Dosti natahování, všechny detaily se dozvíte v následujících řádcích.

Zápletka a příběh bez spádu

Hlavní zápletkou titulu je mimozemská invaze na jednu mírumilovnou planetu Lumia. Nevítaní návštěvníci se kvůli svým sobeckým zájmům rozhodnou zmocnit životně důležité esence jménem Lumium, která představuje nepostradatelný zdroj veškerého života. Lumium drží celý vesmír pohromadě a bez něj planeta začíná umírat. Jedinou nadějí je nalezení semena života, které by dokázalo zvrátit katastrofický osud a opět nastolit ve vesmíru řád. Mladá dívka Cora jednoho dne najde knihu se vzkazem svého dědečka o tom, jak se vydal na cestu za hledáním semena ve snaze zachránit domov své jediné vnučky. Od té doby o něm nikdo neslyšel a nikdy už se nevrátil. Cora však stále neztratila naději, a tak vyráží na vlastní výpravu dokončit to, co její dědeček započal.

Příběh je naznačen na začátku hry, i když jen stroze, a během hraní se nijak nerozvíjí. Postrádá tedy jakýkoliv zajímavý motiv, který by vás hnal dopředu, abyste z něj postupně odtajnili víc. Žádná hluboká myšlenka, žádná gradace, a už vůbec ne překvapující vyvrcholení. Hra v podstatě končí, jako byste ukončili rozjetou kapitolu. Nečekejte happy ending, závěrečné titulky či rozuzlení zápletky. Líbí se mi, že se Cora za každou cenu snaží udržet svou planetu naživu, ale stylem, jakým je vám příběh podán, se do ní ani nedokážete vcítit, sympatizovat s ní či s ní soucítit. Je vám v podstatě jedno, co se stane, což je hrozná škoda vzhledem k potenciálu hry, který není plně využit.

Mimozemské udělátko

Lumia je plná znečištěných řek, rozpadající se půdy a otráveného ovzduší. I přes to všechno je vizuální zpracování pěkné, třebaže sama Cora má stále jeden a ten samý nepřítomný výraz. Temnota se postupně rozrůstá a zabíjí vše, co jí vstoupí do cesty. Vaší jedinou možností je co nejrychleji proběhnout zamořeným prostředím, vyhnout se žhavé lávě a toxickým plynům a proplížit se kolem mimozemských nepřátel, až narazíte na checkpointy. Tato bezpečná místa vám dokážou obnovit plný počet zdraví a dobít energii Lumium, bez které se neobejdete. Stejně tak pro vás bude nepostradatelným přítelem na cestách jistý talisman s mluvícím stínem Nar, díky kterému budete postupně během objevování světa schopni získávat nové schopnosti, jako odhalování skrytých předmětů a cest ve výšinách, osvětlení prostoru kolem vás, regeneraci zdraví, sprint, vznášení se pomocí magnetického pole a manipulaci se speciálními předměty.

Získávání nových schopností závisejících na postupu ve hře je fajn, alespoň ten sprint by však Cora měla od samého začátku automaticky umět. Její poloběh není ani rychlý, ani pomalý, ale často se zasekne nad svými myšlenkami, během nichž pouze pomalu jde. Tyto nahlas vyřčené myšlenkové pochody přijdou většinou z čista jasna a často je nemůžete nijak přeskočit. Monology doplněné o šnečí tempo nejsou zrovna dobrým způsobem, jak si získat hráčovu pozornost. Ještě když sama protagonistka na konci věty podotkne, že by si měla pospíšit nebo komentuje něco zcela zjevného. Máte tak jen pocit, jako by vás zdržovala.

To vše okořeněno o přehrávaný dabing bez emocí. Občas mi přišlo, jako by se Cora vůbec nezajímala o to, že pomalu přichází o domov, a bylo jí všechno jedno. Až tak strojově na mě dabing působil a je potřeba si na něj chvíli zvykat nebo ho ztlumit. Nejsem moc náročná v těchto ohledech, ale aspoň špetka projevu uvěřitelných emocí a zájmu by neškodila.

Zmatení a bloudění

Prvním velkým problémem, kterého si všimnete hned ze začátku, je jistá zmatenost a nejasnost. Nepotřebuji, aby mě hra doslova vodila za ručičku celý čas, ale jakmile zapnu titul jako úplný nováček, nevím, co se děje a co je po mně vyžadováno, aspoň pár informací by se do startu hodilo. Nevyhnete se tak bloudění, hledání cest a zkoumání všeho možného, na co narazíte. Navigace je kritická zejména v dalších lokacích mimo tu počáteční. Strávila jsem hned několik desítek minut pobíháním sem a tam ve snaze zjistit, co po mě hra vyžaduje a kudy se vydat dál. Po získání talismanu sice zároveň s tím dostanete něco jako kompas, ale tři barevně odlišené šipečky nasměrované do všech možných stran mi zrovna moc nepomohly se v prostředí lépe orientovat, spíš naopak. Tento problém by se dal vyřešit menšími nápovědami či minimapou, kterou by si mohli hráči vypnout, pokud by tuto pomoc nechtěli.

Než se naděješ, tvé životy jsou pryč

Dalším problémem je překvapivé zjištění, že mimo oblast vašeho domova a checkpointy nastává dost zásadní omezení – vaše životy se ne zrovna pomalu začnou chýlit k nule kvůli toxickému ovzduší. Pokud tento fakt skloubíte takřka s nulovou navigací, rázem máte obrovskou komplikaci na světě. Než stihnete oblast prozkoumat a zjistit, kudy se vydat dál, jste mrtví. Než doběhnete na to samé místo ve snaze objevit další kousek lokace, jste nečekaně zase mrtví. Při opětovných pokusech o nalezení trasy k checkpointu budete umírat a vracet se tak moc, že si dokážu představit, v jaký moment to slabší povahy vzdají a Seed of Life jednoduše vypnou.

Časově omezené zdraví je zajímavá mechanika, ale v tomto případě se stává největším problémem hry. Přitom by ze začátku před dostáním schopnosti regenerace stačilo přidat více bezpečných zón, například u Lumium schraňujících květin, kde by se vám mohly pomalu doplňovat životy. Hráči by se tak nemuseli střemhlav vrhat do neznáma a opakovaně umírat, dokud nepřijdou na cestu, kudy se bezpečně dostat k cíli. Těšila jsem se, že mě Seed of Life nechá prozkoumat všechny krásy svého polootevřeného světa, ale místo toho jsem jen umírala, vracela se na začátek a strávila spoustu času bědováním. Po prvních minutách hraní jsem si titul už i přestala užívat, protože radost a nadšení ze zapnutí nové hry vystřídalo zoufalství. Buď jsem tak špatný hráč, nebo na tom všem něco skutečně bude.

Největším nepřítelem nejsou mimozemšťané, ale ovládání

Za většinu mých úmrtí mohlo nekontrolovatelné ovládání. Vyšplhat se na nějakou nižší římsu, přeskočit na vzdušené platformy či přejít po úzké lávce se zdálo být obrovskou překážkou. Všudypřítomné lagy k tomu také moc nepomohly a přišly zrovna v tu pravou chvíli, kdy se pár metrů nad zemí pokoušíte přeskákat k jakémusi zařízení, abyste ho vypnuli. Zmínit ještě musím také otřesy. Já vím, že mají evokovat to umírání planety a její nestabilitu, ale když se vám každou chvíli klepe obraz, je to neskutečně otravné.

I přesto, že je titul zařazený mezi logické puzzle hry, najdete jich po světě strašně málo a ještě ani nepředstavují výzvu. V podstatě musíte seskládat symboly tak, aby sebe seděly pro aktivaci checkpointu, a to je vše. Vůbec bych se nezlobila, kdyby autoři přidali více logických hádanek, což by hratelnost mohlo více zpestřit. Hra vyšla před pár dny a nutno podotknout, že se oba vývojáři snaží ze všech sil naslouchat připomínkám komunity a dle nich svou hru upravovat.

Seed of Life je pro mě trochu zklamáním, protože hru sleduji už dlouho a těšila jsem se, až ji poprvé zapnu. Chápu, že na titulu pracovali pouze dva vývojáři a opravdu odvedli skvělou práci, co se týče pěkné grafické podoby světa. Podle mě měla hra vyjít nejprve alespoň v předběžném přístupu, během kterého by se stihly vyladit všechny detaily a stávající problémy. Cena 22,99 € mi totiž za nynější stav hry nepřijde adekvátní. Za mě nyní titul nemohu s klidným svědomím moc doporučit, ale určitě se najdou tací, kteří si Seed of Life užijí se vším všudy. Svět Lumie je působivý, ale to bohužel nestačí.

• vizuálně pěkný svět
  • snadné získání archievementů
  • soundtrack