SENTRY - úvodka

SENTRY – taktický mozek a adrenalin

6. 8. 2025
Zdroj náhledu: Zdroj: IGDB.com

Když vám někdo řekne, že je čas vstát z hibernačního spánku a zachránit loď před totálním zničením, řeknete si: „Nemrknu ani okem, tohle je práce přesně pro mě.“ SENTRY totiž není jen další koridorová střílečka, ale důmyslný mix FPS akce a obranné taktiky, který chytne každého, kdo má rád rychlý prst (HA) na spoušti a zároveň rád přemýšlí. Jako fanoušek žánru jsem si říkal: „Jo, další base defense,“ ale omyl! Počin od Fireblade software mě překvapil svojí propracovaností, jednoduchou hratelností a pohlcující atmoškou.

Všichni jsou mrtví, Dejve!

V jádru stojí jednoduchý, ale silný motiv: posádka vaší lodi je mrtvá a vy, voják systému SENTRY, se probouzíte, abyste ochránili zbytek lidstva. Loď byla napadena mimozemskou invazí, která se šíří jako mor a vaším úkolem je udržet strategické body dřív, než vše padne do temnoty. Není tu žádný sáhodlouhý příběh, ale vše důležité se dozvíte přirozeně během hraní. Prostředí je tísnivé, místy až působí jako správná hororová hra. Nemáte čas číst deníky, musíte přežít. A právě tenhle styl „příběh skrz akci“ dává celé hře hutný nádech naléhavosti. Nepřátelé nepolevují a vy nemáte kdy přemýšlet o minulosti, jen o tom, jestli přežijete další vlnu.

V tomto počinu nejste superhrdina s tragickou minulostí. Jste voják. Precizní, probuzený, připravený zemřít za ostatní. Vaše postava je víc funkční než osobnostní, ale přesně to sedí, nejde o duši člověka, ale o instinkty vojáka co poslouchá rozkazy. A nepřátelé? Nikdy stejný typ. Každý z nich má své chování, někteří se plíží, jiní nabíhají jako tanci. Časem přijdou i spoluhráči v kampani, ale hlavní tah držíte vy, zbraň v ruce, zdi za zády a oči na detektoru pohybu. Žádné plkání. Tady mluví činy, a tak se rodí hrdinové.

Hra je first person shooter v tom nejčistším smyslu: zaměř, vystřel, přežij. Ale přidává vrstvu navíc, a tou je taktika. Mimo přímou palbu totiž připravujete obranné systémy, věže, pasti, štíty (ne jak v La Quimera, kde jen couváte) a snažíte se pokrýt slepá místa dřív, než dorazí další vlna nepřátel. Tohle propojení tower defense a střílečky funguje nečekaně dobře a přináší návykový herní rytmus. Začnete v klidu, rozmýšlíte pozice, ale jakmile zazní alarm, zapomenete na plánování a začíná boj o holé přežití. 

Zdroj: IGDB.com

SENTRY je neuvěřitelně instinktivní

V momentě prvního pohledu očekávám vždy responsivní ovládání. A je tomu tak.  Zbraně reagují přesně, míření je ostré a přepínání vybavení rychlé a intuitivní. Přechod mezi budováním a bojem je plynulý. Postavíte věž a za vteřinu už couváte s brokovnicí v ruce. Hra nezdržuje žádnými zbytečnými „meníčky“, všechno je rychle pod palcem. I když zaplaví obrazovku peklo efektů, pořád víte, co děláte. Klávesové zkratky i gamepad fungují bez zaváhání. V tomhle ohledu SENTRY ctí klasiku FPS her, tedy rychlost, přesnost, kontrola. A přesně proto se hraje tak dobře.

Titul běží plynule, bez propadů i v intenzivních pasážích, kde obrazovka připomíná ohňostroj. Optimalizace je solidní. Nenašel jsem bugy, které by narušovaly hru, jen pár vizuálních glitchů v texturách, ale to jsem se rozhodl při té přehršli efektů jednoduše odpustit. 

Zdroj: IGDB.com

I přes efekty vypadá vážně dobře

Grafika není fotorealistická, ale stylová. Kombinace stylizovaného sci-fi a ostrých kontrastů. Design prostředí připomíná staré dobré vesmírné základny z klasik jako Doom 3 nebo Aliens. Plné úzkých chodeb, blikajících světel a kovových plátů. Nepřátelé jsou vizuálně rozlišení a dobře čitelní i v akci. Ačkoliv nejde o grafický průlom, estetika hry je konzistentní a podporuje intenzitu hratelnosti. Navíc v kombinaci s temným, industriálním sci-fi vyobrazením mě to prostě baví. A bonus? Vážně je to přehledné i přes chaos na obrazovce. Epileptici radost mít nebudou, ale jinak není co vyčítat. 

Audio považuji též za povedené, byť se tedy nejedná o žádný nadčasový odvaz. I zbraně jako SMG, AR44 a EM-X by mohly mít výraznější "ráz", což by ještě více umocnilo pocit z boje. Jedním slovem bych řekl běžný standard.

Má-li SENTRY větší slabiny, pak v trochu pomalejším začátku. Prvních pár misí slouží jako výukové území, které zkušenější hráče může trochu nudit. Chybí tu větší variabilita v designu misí. Některé obranné pasáže jsou si pocitově dost podobné. Také některé systémy by zasloužily větší hloubku, hlavně v oblasti přizpůsobení výzbroje nebo upgradu obranných věží. Ačkoliv je základní koncept silný, dlouhodobě by hře prospěla kampaň s větším příběhovým obloukem. Ale to všechno jsou v zásadě připomínky k potenciálu, ne zásadní chyby. Ostatně, hra je stále v předběžném přístupu.

Sentry je velice dobrá střílečka s twistem. Spojuje precizní FPS mechaniky s taktickým plánováním, a to vše v silné sci-fi atmosféře. Pro každého fanouška žánru, který hledá víc než jen běhání a střílení, je tohle výzva, která stojí za to. Napětí, zábava a hlavně, skvělý pocit z přežití v neúprosném prostředí. Baví neskutečně a věřím, že ještě chvilku  bude.

Klady
  • líbí se mi obohacení tower defense
  • kvalitní first person mechaniky
  • zbraňový arzenál
  • vesmír
  • hodně rozmanité barvy
Zápory
  • vskutku pomalejší start
  • předběžný přístup je stále cítit
Platforma PC
  • Datum vydání 25.03.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.