Recenze série o zvířecích přeživších Shelter 3 jsou převážně smíšené. Jedná se skutečně o nejslabší díl?
Stádo slonů
Třetí díl série Shelter (česky Přístřeší, Úkryt) zachycuje dravost divočiny i úctu, kterou vzbuzuje. Cíl hry je opět stejný – dostat na konec dlouhé cesty pokud možno celé vaše stádo a během procházení přírodou mu zajistit potravu. Zatímco v prvním díle byla tato úloha přiřazena malému býložravému jezevcovi, druhý díl se s rysím stádem vydal masožravou cestou. Třetí pokračování se však vrací zpátky na začátek, a to se stádem býložravců. Tentokrát rovnou s těmi největšími, slony. K úspěchu obou předešlých dílů tomu třetímu však něco chybí. Že by nepřinesl nic nového?
Krása jako obvykle
Stejně jako předešlé díly série, Shelter 3 nabízí opět nádherné prostředí. Umělecký styl studia Might and Delight vyčaruje úsměv na tváři nejedné živé bytosti. I tady je jeho prozkoumávání hlavním faktorem hry. Každý slon ve vašem stádu má jedinečný vzor kůže, díky čemuž lze jednoduše zjistit, které slůně patří jaké matce, protože oba tento vzor sdílejí. Při průchodu hrou pak navštívíte nejeden bambusový les, spalující poušť či deštný prales. V jeden moment dokonce budete muset projít horskou jeskyní. Jakožto stádo slonů se nemusíte bát okolních býložravců, a tak můžete poklidně procházet mezi pakoni, nosorožci nebo antilopami. Nebyl by to ale Shelter, kdyby v tak překrásném světě nebyly možnosti, jak vás potrápit.
Kombinace předešlých dílů
První díl série nabízel předem danou cestu, kudy se s jezevčí rodinkou vydat, druhý naopak měl velký otevřený svět a jeho dohrání tak zabralo mnohem více času. Třetí díl ale vsází na obojí. Tak vznikla kombinace předem dané cesty, ale po celou dobu v otevřeném světě. Z té je možné kdykoliv sejít a jít se pokochat krásami přírody, avšak příběhově nijak nepokročíte, pokud se předem dané cesty nebudete držet. Na cestě vás čeká rovnou několik stanovišť označené hvězdami. Na každém z nich dostanete na výběr dvě další cesty, kudy se dál vydat. Aby to nebylo jednoduché, ve velké většině případů jsou obě cesty zrádné a doprovázené nepříliš milými masožravci. Žádná z cest pak není nijak okatě značená. K jejímu zobrazení je potřeba stisknout prostřední tlačítko myši a poté je na vás, zda se tímto směrem vydáte dál, anebo se budete ještě chvíli kochat.
Zdroj: mightanddelight
Nástrahy číhají všude
Občas budete donuceni vybrat si pokračování cesty s trochou adrenalinu. Někdy budete dlouho na rozehřáté poušti s velkým nedostatkem potravy, jindy na vás budou číhat masožravá zvířata. Těmi jsou například tygři. Na dospělého slona si sice netroufnou, ale na malá slůňata mají zálusk. Je tedy potřeba spojit stádo a hromadně troubit, aby se tygři zalekli a nechali vás poklidně pokračovat. Jindy zase budete muset přejít řeku plnou krokodýlů. Ani ti si netroufnou na dospěláka, ale, stejně jako tygři, na malém slůněti by si smlsli rádi. Řeka je ovšem rozsáhlá, a tak bude potřeba přecházet mezi malinkými ostrůvky, protože bez nich byste bez újmy nepřešli.
Něco tomu chybí
Zásadním kamenem úrazu je ono opakování. Pokud pomineme fakt, že Shelter 3 spojuje funkce prvního a druhého dílu dohromady, ničeho nového se vlastně nedočkáme. Znovu ochraňujete své stádo a sháníte pro něj živiny. Opět si musíte dávat pozor na masožravce. Navíc je hra zase krátká. Stejně jako první díl se dá dohrát během jedné hodiny. Nabízí se proto otázka, zda není lepší si znovu zahrát první či druhý díl a ušetřit tak dvanáct eur, které vývojáři za hru vyžadují na Steamu.
Zdroj: mightanddelight
Pokud jste sérií Shelter zcela nepolíbeni, začínat třetím dílem nejspíš nebude to pravé. Shelter 3 sice nijak nenavazuje, ale nemá takové kouzlo jako především první díl s jezevci. S klidným svědomím bych hru nedoporučil ani těm, kdo předešlé díly hráli a bavili se u nich. Není zde totiž prakticky vůbec nic nového.
Recenzi napsal a obrázky vybral pro Gaming Professors Kocour.