Sherlock Holmes vs Moriarty – úvodka

Sherlock Holmes vs Moriarty – úniková hra

17. 2. 2023

Kdo by je neznal, legendárního britského detektiva Sherlocka Holmese a jeho věrného přítele a kolegu Johna Watsona? Tato dvojice nám v knižní podobě poskytla nespočet příběhů, včetně Psa baskervillského, Sherlocka Holmese a ohnivého démona či Prokletí Sherlocka Holmese. Existuje ovšem také několik videoher, filmů a seriálů. Sherlock Holmes je jistě jedním z nejznámějších a nejoblíbenějších detektivů různých generací. Jakmile české vydavatelství Blackfire oznámilo novou deskovou záležitost z tohoto světa, okamžitě jsem po ní sáhl.

Sherlock Holmes vs Moriarty – obsah balení
Sherlock Holmes vs Moriarty – zadní strana
Sherlock Holmes vs Moriarty – úvodka

Úniková hra s rozptýleným zpracováním

U Sherlock Holmes vs. Moriarty mě překvapila skutečnost, že se tato desková hra zaměřuje na téma únikových her. Musím přiznat, že jsem měl trochu obavy, jak desková hra uchopí toto zaměření, protože k řešení logických hádanek bychom sotva hledali lepší volbu zpracování. Mám-li být však upřímný, po několika hodinách hraní jsem se bohužel přesvědčil, že se mé původní obavy naplnily. Sherlock Holmes vs. Moriarty můžete hrát sami nebo až s pěti dalšími přáteli, staršími než doporučený věkový limit, tj. alespoň nad čtrnáct let, a měli byste si na ni vyhradit alespoň šedesát až devadesát minut, jak je uvedeno na obalu. To ovšem není úplně přesná informace, protože teprve až v pravidlech hry se dozvíte, že časová specifikace se nevztahuje na celou partii, ale pouze na jeden scénář, kterých je zde celkem pět… což může být pro někoho trochu zavádějící, vzhledem k tomu, že jeden z údajně pěti scénářů je rozdělen na dvě části. Pokud budete chtít tuto deskovou hru odehrát v jednom kuse, musíte si naplánovat více než pět hodin volného času.

Co lze tedy očekávat? V poměrně velké krabici je plakát – podle mého názoru zbytečně velký – zobrazující slavný salon na Baker Street 221B. Kromě toho jsou k dispozici dva balíčky složené ze sto dvaceti karet, jejichž názvy a barvy odpovídají scénářům, kterými můžete ve hře procházet. Poznámka: Pokud stejně jako já marně hledáte klasická tištěná pravidla hry, najdete je schovaná v jednom z balíčků, protože jsou napsaná na sedmi kartách. Scénáře jsou rozděleny do pěti malých brožur a popsány: Variace na Enigmu (dvě části), Návrat do Reichenbachu, Post Moriarty a Poslední řešení. Tolik k obsahu. Osobně jsem doufal, že najdu dýmku nebo lupu, ale to bych asi chtěl moc.

Sherlock Holmes vs Moriarty – plakát salonku z Baker Street 221 B
Sherlock Holmes vs Moriarty – sešity se scénáři
Sherlock Holmes vs Moriarty – čeká vás hromada textu

Jdeme na to

Před zahájením dobrodružství Sherlock Holmes vs. Moriarty je třeba provést některé přípravy. Nejprve si rozložíte zmíněný plakát, který slouží jako tzv. palác mysli. Abych byl upřímný, vůbec jsem nepochopil, proč se zde tento plakát vyskytuje, protože jsme ho s mou drahou polovičkou nikdy nepoužili v praxi. Palác mysli má pomoci při řešení jednotlivých hádanek, proto jsou na něm uvedeny symboly, jimiž je celkem jedenáct různých piktogramů. Naleznete zde lupu, alchymistický stolek, mapu, dýmku, čaj, kapesní hodinky, fotografii Irene Adlerové, truhlu s oblečením, knihy, noviny a housle. Pokud se při řešení hádanky setkáte s obtížemi, budete vyzváni, abyste si vybrali nápovědu z plakátu, jehož text je umístěn na konci scénáře. Problémem ovšem je, že plakát je zbytečně velký a svým způsobem nepotřebný, vzhledem k tomu, že je snadné si zapamatovat záchytné znaky, které je možné použít, nebo si před sebe položit dvě kartičky s příslušnými nápovědami. Pro některé hádanky potřebujete kus papíru s tužkou, lupu a zrcátko.

Poslední přípravou jsou samotné scénáře. Pokud hrajete ve více lidech, je důležité, abyste se mezi sebou dohodli, kdo bude číst, vzhledem k tomu, že je zde poměrně hodně textu. Případně se ve čtení střídejte. Velké množství doprovodného materiálu mi bohužel zkazilo celkový dojem z této deskové hry. Čtením scénářů strávíte mnohem více času než řešením jednotlivých hádanek. To ovšem přesahuje rámec problému, protože fonty písma jsou někdy špatně čitelné a nepřehledné, nehledě na to, že jejich velikost se s každým scénářem zmenšuje.

Sherlock Holmes vs Moriarty – scénáře 1 a 2
Sherlock Holmes vs Moriarty – scénář 3
Sherlock Holmes vs Moriarty – text se zmenšuje
Sherlock Holmes vs Moriarty – z fontu písma brzy bolí oči
Sherlock Holmes vs Moriarty – scénář 4
Sherlock Holmes vs Moriarty – scénář 5

Teorii máme a teď hurá do praxe

Celá stolní hra spočívá v tom, že jeden z vás čte nahlas, zatímco zbytek skupiny pozorně poslouchá a postupuje podle pokynů ve scénáři. Pokaždé, než budete požádáni o vyřešení hádanky, si vezmete kartičku s příslušným číslem nebo čísly a z nápovědy na kartičce se pokusíte zjistit, jaký význam nebo slovo se za hádankou skrývá. Pokud se zaseknete, můžete použít nápovědu z paláce mysli (plakát), abyste si situaci trochu usnadnili. Při náročnější variantě je zamezeno použití nápověd z plakátu, zatímco začátečníci mohou libovolně brouzdat palácem mysli. To je celý smysl hry.

Vyplatí se to kupovat?

Zda se vyplatí koupit si Sherlock Holmes vs. Moriarty, je poněkud delikátní záležitost. Proto bych rád zdůraznil, že tento odstavec odráží pouze můj osobní názor. Proto je v naprostém pořádku, když s ním nebudete souhlasit, protože lidé jsou různí a mají zcela odlišné preference ohledně toho, co se jim líbí, a co ne.

Sherlock Holmes vs. Moriarty se opírá o jednoho z nejslavnějších detektivů na světě a upřímně řečeno, námět této deskovky funguje skvěle. Prožít dobrodružství legendárního šibala s jeho neohroženým přítelem Watsonem je na této deskové hře to nejlepší. Kromě většího obsahu textu, jehož font i velikost se neustále zmenšuje a mění, scénáře vyprávějí slohově poutavý příběh, díky němuž budete v napětí a neustále ve střehu. Problémem je, že je zde zbytečně mnoho textu a dodatečné hádanky, místo aby vás bavily a nějak vás vpravily do Sherlockovy situace, vás jen rozhodí. Vzpomínám si na jednu část, ve které jsme s mou drahou polovičkou museli dát dohromady výsledný kód z notového materiálu. Protože se ani jeden z nás neorientuje v oblasti hudby, bylo to pro nás dost obtížné a otravné. V jiném případě jsme ani po odhalení řešení naprosto nechápali, jak nás dané nápovědy měly navést k tak, z našeho pohledu, nesmyslnému výsledku.

Z hlediska zpracování se desková hra Holmes vs. Moriarty drží v té horní polovině. Celý design je laděn do pěti základních barev – rudá, tmavě modrá, slonovinová, bílá a černá. Podle této barevné palety jsou rozděleny nejen karty, ale i titulní strany různých scénářů, z nichž každý nese jiný odstín pro lepší orientaci. Karty jsou díky lesklé povrchové úpravě odolné a příjemně se drží v rukou. Co mě naopak lehce zklamalo, je papírový insert. Při vytahování všech potřebných materiálů ke hraní se stane, že papírové části oddělující jednotlivý obsah balení zkrátka nechtěně vytáhnete společně s kartami či sešity a následně je budete muset dovnitř vracet. Je skutečně škoda, že zde nenajdete alespoň nějakou malou lupu či cokoliv jiného než hromadu papíru. Přečtěte si i další recenze deskových her.

Sherlock Holmes vs. Moriarty je jedinečná desková hra, ale jejím hlavním problémem je, že více času strávíte čtením než řešením hádanek. Palác mysli, který slouží jako průvodce při hledání odpovědi, je spíše protimluv, neboť vás může v některých okamžicích zmást ještě více než zadání případu, jehož řešení je třeba objasnit.

• tematika Sherlocka Holmese
  • kvalitní zpracování obsahu balení
  • slohová stránka textu