SILT - cover

SILT – stylový podmořský horor

8. 4. 2023
 

Pro někoho může být moře symbolem svobody a dobrodružství, pro dalšího však nikde nekončící masa vody a obrovské hlubiny jsou symboly nevýslovné hrůzy. Vývojáři ze Spiral Circus Games přistoupili k moři tím druhým způsobem a servírují nám podmořskou hlubinu, která spíše než Julese Vernea dá vzpomenout na H. P. Lovecrafta. Pokud bych měl hru připodobnit nějakému hernímu protějšku, tak jen suše konstatuji, že SILT je takovým „Inside pod vodou“.

Plavu a nevím kam

Probudíte se jako neznámý potápěč uprostřed hlubiny s jedinou informací, a to tou, že pro opravení prastarého stroje potřebujete oči několika mořských monster. Takto začíná cesta poměrně znepokojivými hlubinami, které jsou plné fantaskních výjevů. Po grafické a vizuální stránce není co vytknout, SILT vypadá úžasně a vy jen bušíte jeden printscreen za druhým. Design podvodního světa je poměrně vzrušující, protože kombinuje relativně běžné věci v netradičních kulisách a výjevech. Velice zajímavým prvkem konkrétně je podsouvání suchozemských věcí pod vodní hladinu.

Bohužel mnoho chvály nemám pro příběh, protože nelze chválit něco, co ve hře prostě a jednoduše absentuje. V SILTu není mimo úvodní anotace žádný text, natož třeba mluvené slovo. To by nevadilo, protože právě třeba výše zmíněný Inside se taky bez slov obešel, ale vizuálně a hratelně se děj odvyprávět podařilo. Nechyběl ani závěrečný poetický zvrat či tajný konec. SILT nic z toho nemá, je to opravdu jen směs jednotlivých výjevů, kde byste něco na pozadí hledali jen velmi těžce. Vyprávět něco abstraktně a nechat hráči velký prostor na interpretaci není vůbec špatný způsob, ba bych řekl, že je i celkem kýžený. Něco ovšem na pozadí musí být a zde nic není. Tvůrci evidentně vsadili na to, že vše bude vypadat cool, a ono vskutku vypadá, bohužel je to jen na těch screenshotech, a už ne v samotné hře.

Jsem rybou a za chvíli budu úplně jinou

Váš potápěč toho mimo plavání všemi směry ve 2D prostoru moc neumí. Respektive umí jednu jedinou věc a to je „posednutí“ ryb a jiných mořských tvorů. Právě ovládání ryb je hlavní mechanikou, jak postupovat prostředím. Samotné vtělování se do ryb a jiných mořských živočichů není úplně intuitivní a mohlo by být vyřešeno mnohem dynamičtěji. Řešení environmentálních puzzlů, chcete-li tomu tak říkat, či prostě postup prostředím jsou však velmi zábavné. Zjistit jednotlivé schopnosti všech podvodních obyvatel a jejich následné kombinace bylo příjemnou výzvou. V druhé polovině hry se dá říct, že je hra i celkem náročná. Vychytat jednotlivé kroky, jak postoupit dál, není triviálním úkolem a párkrát jsem se i zasekl.

Má to ovšem také své neduhy. Občas nevíte, kde je onen průchod do další části. Je pravda, že většinou ono pomyslné „vykrojení“, které ukazuje, kam dál, je nalezitelné v pohodě. Občas ovšem musíte přejít trošku v pokus/omyl, kde jen narážíte do stěn a doufáte, že se další díra objeví co nejdříve. Hra je taky velmi pomalá, vše v ní trvá dlouho, všechny animace působí jak o čtvrtinu zpomalené. Záměr je bezpochyby k posílení atmosféry a aby vizuál mohl lépe vyniknout. Během hraní, když nějakou oblast opakujete třeba už popáté, to je ovšem zdrojem frustrace. Hra totiž často vyžaduje několik špatných pokusů, abyste zjistili, jak dál, jinak vám nenapoví vůbec.

Potápět se ještě budu, ale jen trochu

SILT zaujme a díky tříhodinové délce hráče u obrazovky udrží. Výsledný dojem je však pouze lehce nadprůměrný. Mimo působivého, ale prvoplánového vizuálu hra nenabízí zhola nic zajímavého, co už byste neviděli lépe někde jinde. Hudební doprovod je poměrně mdlý a grafické stránce spolehlivého parťáka zkrátka nedělá. Po technické stránce je hra vyladěná, ale nepříjemně mě zaskočilo, že si není schopna zapamatovat přenastavení ovládání. Sice se jedná jen o osm tlačítek, ale je poněkud bizarní, že zapnete hru, bušíte do klávesnice, a přitom se nic neděje.

SILT však můžu v klidu doporučit, protože přes veškeré výtky je to fajn jednohubka. Postupovat kupředu je zábavné, prostředí hororovou atmosféru udrží a konec přijde dřív, než se jednotlivé prvky okoukají. Na herní seanci asi nikdo dlouze vzpomínat nebude, ale fanoušci obdobných her si ty tři hoďky bez problému užijí.

SILT jako podmořský 2D horor zaujme svojí stylizací, která je sice super, ale nic hlubšího se za ní neskrývá. Atmosféře nepomáhá soundtrack, ten je poměrně mdlý. Ovládání ryb a postup prostředím jsou fajn prvky, které celek táhnou po celou dobu. Díky krátké tříhodinové stopáži se hra udrží svěží až do konce, který bezpochyby velmi brzy zapomenete a už si na něj nevzpomenete, přesto hraní nebudete litovat.

Klady
  • design
  • ovládání ryb
  • environmentální puzzly
Zápory
  • mdlý soundtrack
  • absence příběhu
  • místy poněkud těžkopádné a zdlouhavé
Platforma PC
  • Datum vydání 01.07.2022
  • 0.0

    Doporučujeme

    František Hampl

    K prvním hrám přičuchl už ve školce, ale do hraní ho pořádně až na základce vtáhla první Mafie, druzí simíci a třetí Heroes of Might and Magic. Hry ho od té doby nepustily, PC velice rychle doplnil „PSPéčkem“, od kterého přesedlal k větším konzolím, a dnes už je hrdým konzolistou. Jeho hlavním zájmem jsou příběhové adventury a RPGčka, ale nepohrdne ani dobrou strategií či karetkou. Pokud nepřebývá ve svém hráčském doupěti plném Lega a deskovek, tráví nejvíce času v kině a na farmačce.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.