SlavicPunk AR1

SlavicPunk: Oldtimer – adaptace SybirPunku

31. 8. 2023

Cyberpunkové prostředí je celosvětově již několik let velmi lákavé. Subžánr sci-fi, který je zasazen do futuristického světa s modernímimi technologiemi v kombinaci se společenskou spodinou, rozpadem společnosti a nadvládou korporátů a iluminátů, je prostě dokonalý. Izometrická střílečka SlavicPunk: Oldtimer vás zavede do drsného světa cyberpunku středovýchodní Evropy, kde přežijí jen ti nejsilnější.

SlavicPunk AR2

Inspirace, která se povedla

Za titulem stojí polské studio Red Square Games. SlavicPunk: Oldtimer je izometrická střílečka inspirovaná romány polského spisovatele Michała Gołkowského, který její příběh také napsal. SlavicPunk: Oldtimer by se pak dal brát jako alternativní herní adaptace populárních románů SybirPunk od zmíněného autora, které se odehrávají v dystopické budoucnosti.

Děj hry vás zavede do dystopické metropole, známé pouze jako „The City“. Jde o zločinem prolezlé, zkorumpované a špinavé místo plné gangů ve stylu „gopnik“, osvětlené neony a plné moderních technologií i lidmi s kybernetickými vylepšeními. Hlavním hrdinou hry je Yanus, prošedivělý soukromý detektiv, žoldák s pohnutou minulostí, drsnými hláškami a humorem sobě vlastním. V roli Yanuse se budete snažit vyřešit případ kolem ukradeného datového nosiče. Cestu vám budou ztěžovat nejen zástupy nepřátel v podobě gangů nebo téměř všemocné korporace, ale v neposlední řadě budete čelit i vlastním démonům z minulosti.

Příběh je lineární a poměrně slušně napsaný, a pokud máte rádi Michała Gołkowského, případně jste četli SybirPunk, budete opravdu nadšeni. Děj je doprovázen nadabovanými cutscénami, které dobře zapadají do konceptu hry. Další informace o příběhu se pak dozvídáte během hraní z komunikace, která se zobrazuje v pravém horním rohu obrazovky. Někdy je to však v tak nevhodnou dobu, že stačíte přečíst jen první řádky a raději se věnujete boji. to je určitě škoda, protože zasazení hry a lore má určitě co nabídnout. Celkové pojetí je tak neohrabané, až lehce nešikovné, protože nemáte možnost vyvolat žádný deník, inventář nebo uživatelské rozhraní.

SlavicPunk: Oldtimer je ukázkou promarněného potenciálu

Jak jsem již zmínil, jedná se o střílečku z izometrického pohledu, a vzhledem k zasazení hry vám může koncept připadat povědomý z titulu The Ascent. Na rozdíl od The Ascent zde však nemáte tolik možností. Chybí možnost vyvolat již zmíněné uživatelské rozhraní nebo inventář, není zde tak velký volný svět, i když se na ulicích města můžete pohybovat volně, a nenajdete tu ani vedlejší úkoly. Bohužel nemáte ani možnost vyvolat si rozhraní kláves, a tak vlastně nevíte, co která klávesa dělá, protože tutorial toho opravdu moc neřekne. Naštěstí jeden z vývojářů odpověděl na dotazy v diskusní sekci na Steamu, kde přiložil kompletní rozpis kláves.

Hra se pak odehrává v různých lokacích, které se skládají z továren, opuštěných baráků a dalších míst. Ty jsou celkem hezky zpracované a navržené, ale kromě pár výjimek máte vždy předložený koridor, skrze nějž se dostanete za dveře nebo bránu, která se ihned po vašem vstupu zavře. Skrze některé dveře se musíte nejdříve dostat splněním jednoduchých hádanek, když je třeba nahodit přísun proudu k PC, nebo skrze hackovací rozhraní.

Úrovně jsou prakticky jednosměrné cesty. Tím, že zde nejsou vedlejší úkoly, jiné možné aktivity ani interakce s NPC, hra působí prostě pustě. Přitom je zde takový ohromný potenciál. Zasazení světa na motivy SybirPunk, zajímavé postavy, tolik možností k využití, ale bohužel vývojáři tento potenciál promarnili.

Další smutný fakt je, že zde nejsou žádné dovednosti nebo mechaniky, které by bylo možné efektivně vylepšovat. Jediné, co si můžete vylepšit, respektive navýšit, je kapacita vašeho života a staminy. To provedete ve speciálním obchodě. Dále je zde možnost vylepšit zbraně, kterých je pouze pět – revolver, brokovnice, samopal, puška a railgun. Určitá otravná absurdita pak spočívá v tom, že máte obchod, kde si koupíte různá vylepšení zbraní, ale na to, abyste mohli zbraně modifikovat, potřebujete stojan workshopu. Tyto stojany můžete najít i v různých úrovních, ale to bohužel neplatí také pro obchody. Může se vám proto stát, že procházíte barák, kde máte možnost modifikovat zbraně, avšak nemáte u sebe žádné modifikátory.

Ze začátku nebudete vědět, co dělat

Nyní se dostávám k pohybu a bojovému systému. Souboje jsou poměrně příjemné a dynamické. Úroveň výzvy, kterou přestřelky nabízí, je dobrá a souboje jsou zábavné. AI nepřátel je ale náladová. Někdy se vás snaží skvěle obíhat a dostat do křížové palby, jindy se na vás jen tupě snaží naběhnout.

Přestřelky jsou v metropoli běžnou normou a může se do nich zapojit i policie (pokud vás nebo vaše nepřátele při přestřelce zahlédne hlídkový dron), která bude útočit jak na členy gangů, tak na vás. V soubojích pak můžete libovolně měnit mezi zbraněmi, používat různé krytí a také možnost úskoku a kotoulu. Souboje celkově počítají spíše se sázkou na mobilitu než na využívání krytí, což není na škodu a v tomto žánru her je to poměrně běžné. Z mrtvých nepřátel pak následně mohou vypadnout náboje, peníze nebo lékárničky, které seberete, když po nich přejdete. Větší systém lootingu zde kromě vybírání truhel po městě (z nichž vám padá to samé jako z nepřátel) není.

Během soubojů nebo v rámci průzkumu oblasti můžete použít i battlehack. Jde o schopnost, díky níž se ve specifickém rozhraní naladíte na frekvenci vašeho protivníka. Toho následně můžete vyřadit, tedy zabít (což funguje na slabší nepřátele) nebo se jej snažit omráčit, tedy zastunovat (což je kolikrát jediná možnost, jak se zbavit obrněnce se štítem).

Vizuální stránka hry dosahuje příjemné kvality. Nejsou zde žádné super high-tech efekty, ale grafické zpracování a styl, ve kterém se titul nese, dokáže navodit skvělou atmosféru ponurého, vyhořelého města budoucnosti. Bohužel se zde nachází i pár chyb, když se třeba při kotoulu zaseknete o nějaké těleso nebo už mrtví nepřátelé jsou zaseklí v prostoru. Nejhorší z těchto chyb pak je, když se těžkooděnec se štítem zasekne ve dveřích a vy nemáte žádnou možnost, jak ho oběhnout. Pak musíte nahrát postup od posledního uloženého checkpointu.

Ozvučení hry je povedené, jsou zde samozřejmě různé efekty výbuchů, střelba, dokonce i odrážející se projektily, a každá lokace má své specifické audio a doprovodné efekty. Ve městě můžete slyšet opravdový ruch metropole doprovázený zvukovými projevy lidí nebo rozhlasem, který občanům říká, aby se nezapojovali do ničeho, co se jich netýká. Případně aby si hleděli pouze svého. To vše je okořeněno skvělým soundtrackem, jehož autorem je Patryk Scelina.

SlavicPunk: Oldtimer je vcelku průměrná izometrická střílečka, která vychází z děl Michała Gołkowského, konkrétně z románů SybirPunk. Příběh a zasazení hry nabízí příjemnou cyberpunkovou atmosféru, kterou utváří grafické zpracování, ozvučení i hratelnost. Bohužel zde není žádná možnost vylepšit postavu, plnit vedlejší úkoly nebo více interagovat s prostředím. Hru táhnou dolů také různé chyby, které ji dokáží opravdu otrávit. Pokud však patříte mezi fanoušky žánru, může vás titul bavit, a to i přesto, že budete cítit opravdu promarněný potenciál.

• zasazení do světa Michała Gołkowského a jeho SybirPunku
  • velké množství modifikací pro zbraně
  • design prostředí se solidním důrazem na detail