Slime Rancher 2 – úvodka

Slime Rancher 2 – chovatelem slimů podruhé

10. 10. 2022
Zdroj náhledu: Monomi Park

Simulátory v mém herním repertoáru všeobecně nemají moc velké zastoupení, protože se u nich většinou nedokážu zabavit na moc dlouhou dobu. Já vím, náročný to hráč. Existuje však jeden klenot, v němž jsem utopila desítky hodin bez toho, aniž bych za celou dobu, byť jen jedinkrát, pocítila nudu. Když se vývojáři ze studia Monomi Park rozhodli odhalit práce na druhém díle, srdce mi málem vyskočilo z hrudi nadšením. Slime Rancher 2 konečně otevírá brány předběžného přístupu zcela nového tajuplného ostrova, jehož roztomilí hopsaví obyvatelé už netrpělivě čekají na to, až je naženeme do ohrádek a dáme jim všechnu naši lásku a péči.

Zcela nový svět

Hned na úvod musím zodpovědět tu nejzákladnější otázku… druhý díl si od svého předchůdce bere skutečně mnoho a v podstatě moc nemění již zajetý systém. Ostatně na tom není nic špatného, protože fanoušci od pokračování nic jiného ani nechtějí. Slime Rancher 2 je v jádru prakticky totožná hra, ale přestože první a druhý díl sdílí jakousi společnou DNA, je každý svým způsobem unikátní a jiný. Zatímco první Slime Rancher dokonale vydláždil cestu pro svého nástupce, ten staví na jeho pevných základech a přidává několik nových prvků a mechanik, po kterých hráči tak dlouhou dobu toužili, ale na Far, Far Range se jich nedočkali. První novinkou je větší prokreslenost příběhu. Hlavní hrdinka Beatrix LeBeau jednoho večera odpočívá na molu po náročném dni na své farmě, když vtom na horizontu zahlédne tajemnou, nikým neřízenou loď. Ta na palubě veze pouze dopis, který Beatrix zve, aby prozkoumala dosud neprobádanou oblast Rainbow Island.

Nebyla by to Beatrix, kdyby ani sebešílenější nabídku nepřijala, a tak nasedá do loďky a vyráží na cestu vstříc novému dobrodružství. Hra začíná na vaší zbrusu nové základně zvané observatoř, nebo také zimní zahrada. Na rozdíl od předešlého ranče je tento prostor obehnán skleněnými zdmi a nabízí vám daleko více možností vyžití, než je pouhé pěstování plodin, chov slizáčků a prodávání jejich exkrementů na online marketu. Základna plní stále ty stejné funkce a rozšiřuje své možnosti o nové mechaniky, jako je například daleko propracovanější systém upgradů, možnost z natěžených surovin vytvářet předměty, a dokonce si ji můžete také vyzdobit nejrůznějšími dekoracemi! Slime Rancher 2 hodlá být větší a lepší než jeho předchůdce a už nyní, v rámci předběžného přístupu, kde nám autoři zpřístupnili pouze zlomek z plnohodnotné hry, se mu to daří.

Nač šetřit barvami

Hlavní podstatou ať už prvního, nebo druhého Slime Ranchera je objevování a můžete si být jisti, že tentokrát bude o dost snazší se na Rainbow Island ztratit. Herní prostředí je jedním slovem OBROVSKÉ a druhým slovem NÁDHERNÉ. Mapa je poměrně rozsáhlá, i co se týče předběžného přístupu, během kterého se dostanete na místa zhruba jedné třetiny z celkové rozlohy. Prostředí je členěno na několik oblastí od sebe oddělených mořem či vysokými horami. Každý kousek krajiny je plný života a především pak samotná začátečnická lokace hraje všemi barvami duhy a vytváří tak naprosto dokonalé scenérie lahodící oku. Plno jak hlavních, tak vedlejších cest často působí dojmem labyrintu, ale pravá zábava nastává ve chvíli, kdy z těchto vyznačených koridorů vystoupíte a vydáte se svým vlastním směrem.

Na každém kroku je co k vidění a svět rozhodně není prázdný. Někdy se vám podaří natrefit na pozůstatky po předešlých obyvatelích a tajemství se kupí jedno přes druhé. Příběh se začíná zamotávat a zahlcovat hráče otázkami bez odpovědí, ale naštěstí na pár z nich dostanete odpověď už nyní. Beatrix na tuto záhadu není sama a společně s několika vedlejšími postavami, které můžete znát už z prvního dílu, zkoumá, v čem je Rainbow Island tak výjimečný. Hráč tedy příběh rozvíjí skrze videohovory, pátrací drony a díky vlastní představivosti.

Gotta Catch ’Em All

Co by to však byl Slime Rancher bez slimů, nebo bez slizáčků, chcete-li. Nový díl a nová lokace samozřejmě znamená plno nových druhů. Opět musím připomenout, že jde stále o předběžný přístup, a tak je ve hře prozatím dostupná zhruba polovina z celkového počtu slimů. Přesto zde najdete toho nejtypičtějšího růžového hopsálka a nechybí ani noční fosforový, vodní, kočičí či ten lávově vybuchující. Některé druhy pro nás nejsou žádnou novinkou, ale přesto asi polovina z aktuálně dostupných potvůrek představuje nové přírůstky. Mezi nimi najdete motýlí, zaječí, netopýří, mývalí nebo rybí slime. Nových druhů není zrovna mnoho, což je na jednu stranu škoda, ale na tu druhou doufám, že si pro nás vývojáři do budoucna chystají už jenom samé novinky. Kromě základních slizáčků nemohou chybět ani ti obrovští, jejichž překrmením odemknete skryté cesty a zkratky.

Jakmile slimíky nacucnete vaší výkonnou nasávací pistolí a odnesete si je na základnu, začíná ta pravá farmařina. Postavit ohrádky s automatickými krmičkami, zatemňovacím filtrem, vyššími zdmi a mnoha dalšími vymoženostmi nestačí k tomu, aby vaši slimové byli spokojeni. Díky široké nabídce všemožných upgradů však dokážete proces chovu z velké části zautomatizovat, aby se vaše pozornost mohla zaměřit na ostatní, neméně důležité činnosti. Pokud nechcete brzy skončit bankrotem, musíte vydělávat. Zdrojem všech vašich příjmů budou hovínka. Ano, čtete správně, hovínka. Když se slime nají, vyloučí exkrement v podobě stejně barevného krystalu podobného Plumbobu. Každý takový krystal má na online marketu svůj vlastní kurz, který se vždy o půlnoci mění. Čím více krystalů jednoho druhu budete prodávat, tím více cena začne klesat kvůli poklesu poptávky. Z toho důvodu je nutné objevovat nové druhy slimů, abyste své příjmy udrželi co nejvíce stabilní.

Prázdný žaludek = naštvaný slime = problém

Zábavnou částí hratelnosti je samotné šlechtění slimů. Pokud slizáček přijde do kontaktu s krystalem jiného druhu, zkříží se. Benefitem tohoto procesu je především to, že takový slizáček po nakrmení vyloučí oba dva typy krystalů najednou. Také jejich repertoár jídelníčku se přizpůsobí. Kočičí slimové například nejedí nic jiného než drůbež, ale pokud je zkřížíte například s růžovými slimy, budou jíst i ovoce a zeleninu. Na druhou stranu jsou tyto zkřížené typy dvojnásobně větší, a tak se vám jich do ohrádky vejde podstatně méně než těch čistokrevných.

Obstarávat slimům potravu je taktéž nedílnou součástí vašeho života na ranči. Slime Rancher 2 kromě nových slimů do hry přidal také rozšířenější nabídku krmiva. Pěstovat plodiny, chovat drůbež a zajišťovat optimální podmínky pro různé druhy slimů, z nich mají někteří specifické požadavky pro chov, je velmi důležitou a zároveň zábavnou složkou hratelnosti. Zapište si však za uši, že jakmile slizáčka jednou zkřížíte s dalším druhem, znamená to pro vás konečnou. Dva druhy a dost! Pokud toto pravidlo porušíte, vznikne agresivní příšerka zvaná Tarr, a té se rozhodně chcete vyhnout. Na závěr tohoto odstavce malý tip, krmte své slimy jejich oblíbeným jídlem (najdete ve Slimepedii), protože pak budou produkovat dvakrát větší množství krystalů a vy tím pádem získáte dvakrát více peněz… a to se přece vyplatí!

Škudli jako o život

Finance jsou naškudlené, ale za co je utrácet? Brzy zjistíte, že vám zimní zahrada začíná být poněkud těsná a chtě nechtě budete muset expandovat. Ranč lze za příjemný poplatek rozšířit o další čtyři oblasti s různými klimatickými podmínkami. V jeskyni například můžete chovat slimy citlivé na denní světlo, aniž by bylo nutné jim stavět ohrádku se zatemňovací clonou, a na pobřeží se nachází několik jezírek ideálních pro vodní slimy. Své těžce vydřené peníze však v první řadě budete chtít utratit za všemožná vylepšení, jako je jetpack, větší výdrž, objem vakuové pistole, možnost sbírat vodu, více životů a další vychytávky Ládi Hrušky.

Tato vylepšení vás však nebudou stát pouze tučný pytel mincí, ale také dalších surovin. Slime Rancher 2 totiž přichází s další novinkou, a tou je možnost těžit nerostné materiály, jako je tekutý písek, diamanty, láva, olej, med, krystalické suroviny aj. Ty najdete, stejně tak jako slimy, různě rozeseté po celé mapě. Upgrady vám pomohou snadněji cestovat po mapě a udržet se v bezpečí, protože i přes mírumilovnou podstatu hry zde můžete zemřít. Beatrix neumí plavat, proto se vodě vyhněte obloukem, stejně tak naštvaným slimům, nebo dokonce Tarru. Ti všichni vás v mžiku dokážou připravit o životy, což vás pošle zpět na ranč, ale bez všeho obsahu, co jste právě nasbírali.

Aby toho nebylo málo, vývojáři vyslyšeli prosby hráčů a druhý díl nabízí možnost vaši základnu dekorovat. Z nasbíraných materiálů, slizáčích krystalů a s přirážkou nějaké té herní měny dostanete možnost vytvořit okrasné keře, stromky, sošky či skalky k zvelebení ranče. Budovat můžete také drobnější stavby, jako například velmi užitečné teleporty, online market, vodní děla chránící před Tarry a mnoho dalších užitečných pomocníků. Stavět můžete nejen na území zimní zahrady, ale také na několika místech mapy. Nechce se vám z nové lokace ťapkat až domů s plným nákladem? Není problém! Stačí si na vhodném místě postavit teleport a jste doma raz dva.

Závislost zaručena

Slime Rancher 2 je neskutečně návyková hra, ke které když se jednou posadíte, nebudete ani po pár hodinách chtít přestat. Její omamné kouzlo tkví v nepřetržitém odměňování, ať už za objevování, či za řádně vedený farmářský život. Oproti jejímu předchůdci je vidět, že se autoři ze všech sil snažili vyladit detaily, zlepšit efekty i textury a rozvětvenost mapy. Není se čemu divit, že hráč velmi snadno sklouzne k závislosti, když vám k tomu všemu hraje extrémně relaxační hudba a slimové jsou tak roztomilí!

Hratelnost se za cca deset hodin obešla bez větších problémů, ale jak sami vývojáři uvádí, Slime Rancher 2 má pár technických vad menšího rázu, jako například občasné bugy, padání snímků, a jednou mi titul dokonce spadl. Naštěstí jsem však díky automatickému ukládání nepřišla o nic. Zmíním to dnes naposledy, ale mějme stále na paměti, že jde o předběžný přístup, mnoho věcí do budoucna přibude a technické problémy se odstraní. Pokud váháte nad koupí právě v tento moment, doporučujeme neotálet ani minutu. Slime Rancher 2 vás už nyní dokáže zabavit na minimálně 5+ hodin a s příslibem vývojářů titul rozšiřovat o nový obsah určitě nešlápnete vedle. Jen pozor na to, že hra postrádá a až do vydání plné verze bude postrádat achievementy.

Slime Rancher 2 si bere ten nejlepší základ z prvního dílu a přidává hromadu novinek, které si hráči do série přáli zařadit již dříve. Rozšiřuje repertoár roztomilých slimů, nabízí nové materiály, upgrady a systém craftingu s možností vyzdobit vlastní základnu k obrazu svému. Sice se nejedná o převratnou novinku, která by nabídla zcela nový zážitek, ale to mi vlastně vůbec nevadí. Milovníci Slime Ranchera dostali přesně to, co požadovali, a já sama si pokračování nemohu vynachválit. Přestože se prozatím jedná o předběžný přístup, už nyní titul stojí za vaši koupi v případě, že jste v tomto světě zcela noví nebo se chcete již podruhé vrhnout do nelehkého života chovatele slimů. POZOR! Velmi návykové! Obsah konzumujte v rozumném množství, jinak už není cesty zpět.

• obrovská nová mapa
  • dechberoucí vizuál
  • rozšířenější systém upgradů