Slovenský nářez – recenze knihy

Slovenský nářez – fantastika v podání našich východních sousedů

16. 11. 2023

Čeští autoři se již dávno etablovali coby smělí konkurenti zahraniční žánrové produkce. O těch slovenských toho bohužel většina z nás příliš neví. Tedy s výjimkou Juraje Červenáka, jehož fanouškovská základna je u nás velice silná. Kniha Slovenský nářez, kterou u nás nedávno vydalo nakladatelství Epocha, ale představuje dvanáct dalších slovenských autorů fantastiky. S několika z nich jsme se již mohli seznámit, další jsou pro nás zcela noví. Ale nebojte, dojde i na toho Juraje Červenáka. A nádavkem i jeden český bonus.

Autoři:

Editoři:
Obálka:
Ilustrace:
Edice:
Redakce:
Sazba:
Žánr:
Rozměry:
E-kniha:

Juraj Červenák,
Ján Gálik,
Lívia Hlavačková,
Michal Hvorecký,
Peter Jelínek,
František Kotleta,
Anton Stiffel,
Leoš Kyša,
Lukáš Tuma
Zuzana Droppová
Epocha
Fantastická Epocha
Pavlína Kajnarová
Eva Brucknerová
Jaroslav Uhlíř
fantasy, sci-fi
472
vázaná s přebalem
130 × 194 mm
září 2023
978-80-278-0136-7
ano

Ivana Molnárová Dubcová,
Lucia Piknová Droppová,
Janko Iša,
Alexandra Pavelková,
Katarína Soyka,
Zuzana Stožická,
Lenona Štiblaríková
Martin Králik

Zdroj: Epocha

Čtrnáct povídek, čtrnáct žánrů

Když se kniha jmenuje Slovenský nářez, čtenář by čekal, že v ní najde samé akční povídky. Ale není tomu tak. Kniha začíná pořádnou akční řežbou Vae Victis od Ivany Molnárové Dubcové, v níž sledujeme příběh chlápka, který upsal svoji duši ďáblu a rád by se z této smlouvy vymanil. Peter Jelínek se následně v Incidentu ve vile Vistárii podívá na to, kde se v jednom z případů Sherlocka Holmese vzaly stopy po kulkách, které Sherlock zahlédl v titulní vile. Jde o příběh jako vystřižený z perverzního snu H. P. Lovecrafta. V povídce Neviňátko Michala Hvoreckého se přesuneme do ne až tak vzdálené dystopické budoucnosti, kde lidé musí vzít zavděk jakoukoliv prací. I kdyby to znamenalo špiclovat své spoluobčany pro nenáviděný režim. Petr hledá dům je městskou fantasy z pera Alexandry Pavelkové, o klukovi z dětského domova, který hledá dům plnící přání. A který přežívá jen díky své schopnosti ničit věci, jako jsou třeba zámky na dveřích nebo sejfu. Lenona Štiblaríková nás ve své litRPG povídce Krvavá grilovačka vrhne přímo doprostřed masakru na jedné chatě v lesích. Klinika druhé šance Jána Gálika se podívá na život po a na to, co musí pro svoji spásu udělat lidé, kteří nežili zcela příkladným životem. Lívia Hlavačková nás v S císařem na věčnost zavede do feudálního Japonska s nevšedním systémem magie.

Za Hronem temný les je česky dosud nepublikovaný příběh Juraje Červenáka, ve kterém najdete všechny jeho oblíbené atributy – raný středověk, ve kterém jsou staří pohani vyháněni moderním křesťanstvím. Kdo ale přijde na pomoc bývalému knížeti, který přijal Krista, když ho pronásledují nepřátelé? Smrt je jen začátek Kataríny Soyky je typická moderní upírovina, včetně tak trochu incestního sexu a pro člověka nepřežitelné míry násilí. Žoldnéř Janka Iši je příběhem starého žoldnéře, který kdysi přežil válku s šílenými mágy. A kterého poslední služba zavede zpět do magií prosyceného území. Lucia Piknová Droppová nás v povídce Manželský slib přesune na jinou planetu. Planetu plnou džunglí a prastarých vykopávek. Planetu, na kterou zavítá právník hledaje stovky let zesnulou ženu svého Šéfa. Anton Stiffel se V zajetí času podívá na to, co vše je člověk ochoten udělat pro lásku. A Noc zázraků Zuzany Stožické je věnována opovržení sebou samým i druhými, ale také naději, která vás dokáže vrátit do života. Na závěr nám František Kotleta ukáže, co jeho dědeček prožil 16. června 1919.

Jak vidno, každá z povídek je úplně jiná a každý čtenář si tak může najít něco pro sebe. Najdete zde fantasy středověkou i moderní. Budoucnost, která za pár let může být naší realitou, i ta, kde se cestuje mezi hvězdami. Jiné světy, ve kterých je člověk návštěvníkem, i takové, kde se evoluce vydala úplně jinou cestou a s lidmi se ty bytosti nikdy nesetkaly. Nebo ten náš svět, kde je jen „něco“ trochu jinak. Příběhy, které pobaví náctileté, ale i takové, které plně procítí jen ten, kdo již v životě něco prožil. Zkrátka čtrnáct odlišných pohledů na fantastiku a na to, jak krásně rozdílná může být. Úplný závěr knihy je pak věnován Deseti pilířům zlaté doby slovenské fantastiky, krátké eseji, ve které Martin Králik ukáže, jak se z devíti knih vydaných v roce 2001 se stalo knih šedesát v roce 2022. Tato esej je zároveň jednou z mých největších výtek, které ke knize mám. Uvítala bych ji mnohem delší a detailnější.

Zdroj: Epocha

Autoři se vážných témat nebojí

Svět fantastiky není plný jen akce, humoru a sexu, ačkoliv toho všeho je ve Slovenském nářezu přehršel. Autoři ale často zavítají i do temnějších vod života a ukazují tak fantastiku v její přemýšlivější podobě. V té, která nás donutí se zamyslet nad stavem současného světa.

Co je ochotný udělat otec, jehož dcera onemocněla jen obtížně vyléčitelnou chorobou? Co vyroste z kluka bez rodiny, který se v deseti letech stal sexuální obětí bohatého mecenáše? Pokud dostaneme druhou šanci, jsme schopni se polepšit? Jak společnost odvrhuje ty, co jsou vinou vlastní i cizí hendikepováni? A jak vlastně oni zavrhují sami sebe? To jsou témata, která ve Slovenském nářezu jednoznačně vyčnívají. Povídky jim věnované nejsou o nic méně čtivé, jen při nich kniha lehce zvolní z toho zběsilého tempa, které mají příběhy, jako je Krvavá grilovačka

Hlavně nevyčnívat

…to je heslo, kterým se tato kniha rozhodně neřídí. Už na první pohled vás zaujme parádní obálka s nádhernou ilustrací od Zuzany Droppové. Je trochu škoda, že v knize žádný kyberpunkový příběh nenajdeme, když nás na něj obálka tolik navnadí.

Ačkoliv velice oceňuji rozdílnost jednotlivých povídek, musím se přiznat, že jejich uspořádání v knize mě rušilo. Akční řežba, perverzní a fekální mýtus Cthulhu, dystopie, městská fantasy o znásilněném chlapci, kurvování a utržené končetiny, Šušeň, který je oškrabán až na jádro svojí duše, vznešená japonská fantasy, pohanští běsi, upírský incest, láska při cestování v čase, poetický příběh o touze létat a nakonec akční Kotleta. Povídky skáčou nejen v čase a mezi žánry, ale i emocemi, které se snaží vyvolat. Stejně tak jsou velice rozdílné úvodní příběhy o motivacích a múze autorů a jejich medailonky na konci knihy. V tomto směru bych uvítala větší koherenci.

Pochválit musím překlad Pavlíny Kajnarové. Překládat ze slovenštiny musí být hrozně nevděčné, ale odvedla skvělou práci. Někdo by mohl přemýšlet nad tím, zda bylo vůbec nutné texty překládat, ale osobně si myslím, že rozhodně ano. Řada lidí mladé generace slovensky nerozumí vůbec, a i mezi těmi staršími si myslím, že by z pohodlnosti řada čtenářů knihu odložila.

Je povídkám vůbec co vytknout?

Tak jako v každé jiné povídkové sbírce, i Slovenský nářez obsahuje takové příběhy, které vám sednou více, a takové, které méně. V některých povídkách jsem měla pocit, že násilí a nahota je zde jen samoúčelná. Například Incident ve vile Vistárii by bez všech těch chapadel zasunutých v intimních místech byl poněkud… suchý a s nepříliš zajímavou pointou. Osobně nemám ráda u povídek ani otevřené konce, kdy to vlastně nijak neskončí. V Manželském slibu pak bylo příliš mnoho deus ex machina okamžiků a obecně mi přišlo těžko uvěřitelné, že obézní právník zvládne několik dní v kuse běžet. Poslední výtku mám pak k povídce V zajetí času. Chápu, že láska je mocná čarodějka, ale zahodit celý svůj svět kvůli někomu, koho znám deset minut? U Krvavé grilovačky již mnoho let nejsem cílovým čtenářem. Ale byla jsem ráda, že jsem si žánr litRPG mohla vyzkoušet. Neváhejte si přečíst naše další recenze knih.

Slovenský nářez vás rychle a násilně vyvede z omylu, že na Slovensku mají jen jednoho autora fantastiky, a tím je Juraj Červenák. V této sbírce povídek se vám představuje dvanáct dalších autorů, jejichž texty jsou akční i poetické, různorodých žánrů, ale vždy čtivé a zábavné. A k tomu samozřejmě nádavkem jeden zatím v češtině nepublikovaný text od Juraje Červenáka. A jeden od pořádného Čecha, který je dle svých slov také trochu Slovákem. Národnosti stranou, pakliže máte rádi sbírky povídek rozličných žánrů, se Slovenským nářezem chybu neuděláte.

• čtrnáct povídek, čtrnáct žánrů
  • všechny povídky zábavné a čtivé
  • někteří autoři se věnovali i složitějším tématům
  • nádherná obálka
  • rušivé řazení povídek v knize
  • nejednotné medailonky autorů
  • zavádějící obálka, v knize není kyberpunk
  • Autoři Kolektiv autorů
  • Editoři Martin Králik, Leoš Kyša
  • Vydavatel Epocha
0.0

Dialogy

Humor

Náročnost

Vtažení do děje

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.