SNKRX – úvodka

SNKRX – hra stejně dobrá jako její nevyslovitelný název

2. 11. 2021
Zdroj náhledu: a327ex

Všichni jsme hráli Hada na starých Nokiích, a navzdory jednoduchému ovládání to byla nejlepší mobilní hra, která se postupem času dokázala stát opravdu komplexní. Její historie sahá až do 70. let 20. století, a přestože je hra stará přibližně padesát let a její podoba se značně změnila, zůstala v podstatě stejná a oblíbená. Vývojáři jménem „a327ex“ se však podařilo vytvořit počítačovou hru a následně i hru pro mobilní zařízení, přičemž jde o kombinaci Snakea a Autobattleru. SNKRX je název, který neumím vyslovit. Jak má znít? Snik-Rex? Snake-arr-ex? Snkrks? No, nemám tušení, ale na tom nezáleží, protože je to překvapivě okouzlující hra, u které můžete strávit hodiny, aniž byste věděli jak. Tvůrce hru popsal jako arkádovou rogue-lite autobattlerovou střílečku, i když mnoho lidí by s tím nesouhlasilo a spíše by ji označilo za roguelike než rogue-lite.

Naverbuj, seřaď a hurá do boje

Váš had se skládá z týmu hrdinů, kteří proti nepřátelům válčí ve formaci. Na začátku SNKRX jste bez hrdinů, proto musíte nějaké naverbovat. Máte na výběr ze tří možností, přičemž nejlepší je zakoupit všechny. Ve všech úrovních provádí váš tým veškeré útoky automaticky a vaším jediným úkolem je kontrolovat směr jejich pohybu, jinak se samovolně pohybují v přímce. Začátek je neintuitivní, protože vítězství je téměř jisté bez jediného tahu. Vaším úkolem je udržet hada mimo nebezpečnou zónu, aby mohl zaútočit z dálky, nebo ho naopak udržet co nejblíže, když způsobuje plošné poškození. Za každé vítězství získáte odměnu v podobě mincí, za něž pak můžete naverbovat další bojovníky do své party, hada, nebo jakkoli jinak to nazvat. Každý hrdina má své vlastní speciální schopnosti – někteří střílejí šípy, jiní vytvářejí velké oblasti, jež způsobují poškození, případně je zde třeba doktor, jenž dává jiné bonusy.

Zdroj: a327ex

Kdo řekl, že had nemůže být třeba kouzelník či válečník

V Hero Shopu máte řadu úkolů. Nejprve je třeba získat více stejných jednotek, abyste mohli tři z nich spojit a zvýšit tak jejich úroveň. Pokud se vám podaří nasbírat devět stejných jednotek, postoupí na třetí úroveň a odemkne se jim speciální schopnost, která však nebude levná. Každý obchod nabízí pouze tři hrdiny, ale můžete použít dvě mince na obnovení obchodu a s trochou úspor si jich můžete koupit několik v jednom kole. Někteří hrdinové jsou běžní, například zvědové nebo šermíři, ale dražší hrdinové mohou být vzácní, a čím dále jste ve hře, tím je pravděpodobnější, že se objeví. Můžeme se setkat s pyromantem, který kolem hada vytvoří ohnivý kruh, nebo s barbarem, jenž zastaví nepřítele. Má to však háček: všechny jednotky mohou mít pouze sedm členů, takže volba vzácnějších hrdinů není vždy tou nejlepší volbou, protože jejich vylepšení trvá věčnost. Nejenže má každá jednotka svou vlastní speciální schopnost, ale ve spojení se svými společníky je ještě lepší a nad určitý počet může využívat nejrůznější bonusy. Pokud jsou v týmu tři válečníci, získají bonus k odolnosti, zatímco například dva zaklínači zvýší počet prokletých nepřátel.

Zdroj: a327ex

Obtížnost nemusí být pro všechny

Jednotlivé úrovně SNKRX jsou postupně obtížnější, dokud na vás nezaútočí závěrečný boss se svými přisluhovači. V tuto chvíli musíte správně ovládat pohyb hada a zabránit zbytečné smrti jednoho nebo více vašich hrdinů. Pokud v jednom kole přijdete o některé hrdiny, nevadí to, protože se vrátí v následujícím cyklu. Pokud však přijdete o všechny, hra pro vás končí a musíte začít znovu, ale můžete se pokusit sestavit tým z jiných hrdinů. Po dokončení všech pětadvaceti úrovní až po závěrečného bosse se naopak můžete rozhodnout, zda hru ukončíte, nebo budete pokračovat. Rozhodnete-li se hru dokončit, můžete začít znovu, ale s jednou malou změnou: do své party můžete přidat dalšího člena. Díky tomu můžete naverbovat až osm hrdinů, kteří dohromady tvoří ještě silnějšího hada než kdykoli předtím. Ale pozor, hra zvyšuje obtížnost, takže více hrdinů neznamená snadnější hru. Tím se hra zařadí do žánru rogue-lite. Pokud se rozhodnete pokračovat ve hře, vaše skupina se rozšíří o jednoho člena, a pokud zopakujete stejná rozhodnutí, můžete hrát dalších dvacet pět úrovní. Všimněte si, že i při vícenásobném opakování získáte po skončení hry pouze jednoho dalšího hrdinu.

Zdroj: a327ex

Nepřátelé jak ze zahrádky

Vaši nepřátelé jsou malé neškodně vypadající barevné fazolky, takže si budete připadat, jako by vás napadly jednobitové postavičky z Fall Guys. Nenechte se však zmást, tyto malé fazolky dokážou proměnit vaše poklidné hraní v peklo. Stejně jako hrdinové, i nepřátelé mají různé barvy. Jsou rozděleni do sedmi barev, například červení jsou normální a jen se na vás vrhají. Zelení po své smrti zrychlí okolní nepřátele a modří po smrti položí minu, která po chvíli exploduje. Bílí stojí opodál a střílejí projektily, zatímco oranžoví se připraví a dají vám headshot. Fialoví se po smrti rozdělí na čtyři až šest malých a žlutí mají vyšší počet životů a vrhají na vás další nepřátele.

Pokud jste fanoušky hadích nebo rogue-litových her, budete nadšeni. Přestože je SNKRX graficky jednoduchý, je to jedna z nejzábavnějších her, jež jsem v poslední době na telefonu hrál. Samotná hratelnost je zasazena do jednobitového prostředí a dokáže hráče zaujmout na překvapivě dlouhou dobu. Nikdy jsem si nemyslel, že hra, která oživuje Dotu Underlords a Snakea, může být tak zábavná v režimu pro jednoho hráče. Čím více hru hrajete, tím více jí rozumíte a více si ji užíváte. Není vůbec překvapivé, že si ji oblíbilo tolik lidí. Vzhledem k tomu, že je určena pro jednoho hráče, není náročné ji dokončit – navíc nejste omezeni časem. Nejlepší ze všeho je, že na platformách Steam, Google Play a Apple Store stojí hra pouhé tři dolary. Bylo by ode mě nezodpovědné, kdybych hru SNKRX nedoporučil.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Michael Pavlík.

• jednoduchá grafika a gameplay
  • velké množství postav