Song of Iron intro

Song of Iron – cesta za pomstou

27. 9. 2021
Zdroj náhledu: Resting Relic

Song of Iron v první řadě není jen hra, ale jedná se i v nadsázce o určité synonymum pro odhodlání a neutuchající touhu jít si za svým snem. Na této hře totiž kromě hudby pracoval, a i nadále pracuje pouze jeden člověk. Vývojářský „tým“ Resting Relic tvoří pouze Joe Winter, který během dvou let vytvořil akční plošinovku inspirovanou hrami Limbo a INSIDE. Tentokrát se však odehrává v severském světě za dob bouřných Vikingů.

Song of Iron start

Song of Iron vás zavede do různorodého prostředí

Song of Iron je příběh o vykonané pomstě a následné spravedlnosti v krásném severském světě plném mlžných lesů, vlhkých jeskyní a zasněžených hor a plání. Hned ze začátku si můžete vybrat, zda svůj příběh začnete jako bojovník, nebo bojovnice. Váš lid byl terčem útoků nepřátelského kmene, který téměř všechny bez milosti zavraždil. Na přání jednoho přeživšího se vydáváte na vrchol posvátné hory, kde prosíte bohy o přízeň a jejich sílu v boji, abyste mohli vykonat krvavou pomstu.

Nic však není, jak se na první pohled může zdát, tedy krom toho, že vaši milovaní jsou mrtví. Příběh, i když je vyprávěn silně lineárně, v určitých pasážích, nebo spíše hlavně v závěrečné pasáži, pěkně překvapí, převrátí se a vyhradí si poměrně nečekané překvapení. Příběh tak v závěrečné fázi zanechá určitý silný dojem, a rozhodně i otázku, co bude následovat a co se mohlo stát. To je rozhodně pozitivní, a to zejména pro případné pokračování.

Příběh i veškerá konverzace postav je podána formou dialogů v textových polích. Nicméně v průběhu hraní a v určitých pasážích můžete slyšet lehké mručení nebo mumlání a dole pod obrazem se vám v textovém poli napíše určitý text.

Song of Iron way of war

Běsnící berserkr, co zabije všechny, kdož se mu postaví do cesty

Song of Iron není však pouze o příběhu, ale také o hratelnosti. Jak jsem již psal v úvodu, hra si bere inspiraci z her Limbo a INSIDE, a to je také patrné na hratelnosti. Nicméně oproti zmíněným hrám je ve hře také boj. V tomto aspektu bych si dovolil ještě jednu malou inspiraci nebo prvek, který budou znát všichni hráči her série Dark Souls, tedy „roll“. Boj je v základu založen na principu horizontálně „rollující“ plošinovky.

V rámci boje budete tedy krom sekání, držení štítu, vrhání zbraní, střílení z luku a uskakování také dělat kotrmelce ve stylu této oblíbené série. V tomto ohledu se však opět nejedná o žádný negativní aspekt hry nebo otravující prvek, právě naopak. Rolování dělá celý soubojový systém trochu více strategickým, respektive v rámci různých soubojů se specifickými nepřáteli je kotrmelec více než na místě.

Hlavní hrdina (nebo hrdinka) je vybaven sekerou nebo mečem, případně doplněnými o štít, a také lukem a šípy. Nabídka pohybů pak zahrnuje klasický rychlý a silný úder, kop, kterým můžete nepřítele srazit na zem a následně ho dodělat štítem, hod zbraní, blokování štítem a již zmíněný kotoul, úskok a pak samotný skok, který však použijete spíše ke zdolávání různých překážek.

Kde se ti mizerové jen berou

V rámci cesty za pomstou se střetnete s poměrně pestrými druhy nepřátel. Budete bojovat s lidmi, různými monstry, skřety a jinými obludami, které jsou typické pro severskou mytologii. Hlavní rozdíly jsou pak v odolnosti, rychlosti, síle úderů a případně ve vybavení, co se týče lidských nepřátel.

Protivníci jsou poměrně agresivní a neváhají kombinovat rychlé útoky se silnými údery, případně se snaží o různé kombinace, aby provedli kombo. Nepřátelé na vás nabíhají buď klasicky čelně, zezadu, anebo můžete dokonce i vidět ve stylu INSIDE, jak na pozadí běží jakýsi stín, ze kterého se na vaší „lince“ stane aktivní nepřítel. Vypadá to rozhodně velice působivě, ať už na vás běží nepřátelský voják, netvor nebo divoký medvěd.

Hra vás od začátku určitým způsobem nutí k získání kusů brnění, které oplývá nadlidskou silou bohů. Čím více kusů brnění máte, tím jste v určitých aspektech silnější. V pokročilejší fázi můžete například zapálit zbraň, což má za následek silnější útoky, nebo třeba můžete i běhat rychleji a dělat delší skoky.

Během souboje pak musíte sledovat základní atributy, kterými jsou zdraví a výdrž. Zdraví se pomalinku regeneruje samo, nicméně s výdrží je to lehce horší – musíte dávat pozor, kolik ji máte, a to zvláště pokud jste zvyklí uhýbat, uskakovat nebo dělat stále jen silné útoky. Boj však postrádá trochu větší hloubku; není vyloženě špatný, ale chtělo by to trochu více rozmanitosti. V určitých fázích, když neberete v potaz bosse, se totiž může jednat jen o pouhé bezmyšlenkovité sekání před sebe. Pokud také budete mít třeba luk nebo budete házet sekeru a budete se přitom nacházet na kopci, vaše postava nezaměří na nepřítele, ale automaticky hodí/střelí po horizontální ose.

Zdroj: igdb.com

Přes překážky za krví

Největším prvkem inspirace z her Limbo a INSIDE je však samotný systém plošinovky, respektive jeho vliv na zdolávání různých překážek a propastí. Kromě toho, že je potřeba přirazit dřevěný vůz k rozbořenému stavení, abyste přeskákali dál, je také potřeba vytvořit nový průchod nebo překonávat některé obtížnější úseky. Ty jsou plné houpajících se pastí, které vás dokáží zabít na jeden zásah. Zde je tedy styl Limba více než patrný, což celou hru značně oživuje, ale také znatelně ztěžuje. Kolikrát si různých pastí a nástrah všimnete až na poslední chvíli. Že se bude jednat o výzvu a zkoušku nervů je i patrné z jednoho achievementu na Steamu, který jasně říká „projděte celou hru až do konce bez smrti“.

Naštěstí jsou kontrolní body celkem dobře rozmístěny. Vaše pozice je tedy v určitých úsecích dobře zachována a vy nemusíte procházet dlouhé úseky znovu.

Tyto fáze plné nástrah jsou velmi šikovně rozmístěny a střídají tak počáteční lineární a bojové koridory. Podobné koridory jsou navíc s postupem času otevřené několika cestami, které je třeba prozkoumat, abyste aktivovali runové kameny. Ty slouží jako "klíče" k dalšímu průchodu, jenž chrání nový kus zbroje a odpovídající vylepšení.

Jestli se jedna věc nedá hře Song of Iron upřít, je to ta, že se snaží poměrně často měnit svou strukturu. Hráč se tedy nemusí bát, že by se nudil stále stejným prostředím, bojem s opakujícími se nepřáteli, anebo pouhým běžením ze strany na stranu.

Zdroj: igdb.com

Grafika a ozvučení

Song of Iron se může pyšnit příjemným grafickým zpracováním. Atmosféra severského světa je povedená, lesy, jeskyně, vaše vypálená osada i horské průchody jsou působivé, a navíc s velmi pěkně provedenými detailními kulisami. Když pak zpovzdálí sledujete. jak na vás nabíhají nepřátelé nebo rozzuřený medvěd, opravdu to vypadá dobře. Pohyby postav a jejich různorodost mají taktéž dobré zpracování. Kolikrát budete spíše sledovat krásné pozadí a scenérie než jen běhat rychle na konec mapy.

Atmosféru doplňuje navíc velmi povedený soundtrack, který má krásný severský nádech a můžete v něm slyšet podobný styl jako ze seriálu Vikingové. Zde už však Winter nechal pracovat odborníka na hudbu a tento tah se rozhodně vyplatil, Will Goss odvedl skvělou práci a jeho hudba dodala hře onen finální punc.

Hra nemá žádný dabing, jak jsem již zmínil, jedná se pouze o nespecifická mručení, šeptání a zvukové projevy útočících nepřátel. Zvuky zbraní a okolního prostředí jsou samozřejmě plně zpracované a zde se taktéž nedá hře nic vytknout.

Hru můžete sledovat zde

Song of Iron je velmi povedené dílo jednoho člověka, které přináší působivou akční plošinovku s kombinací průzkumu, boje a překonávání překážek. Hra má skvělou atmosféru a velmi povedený soundtrack, který, pokud jste fanoušky a líbil se vám třeba soundtrack u seriálu Vikingové, vás jistě nadchne. Bohužel je hra poměrně krátká a boj by potřeboval trochu větší hloubku nebo rozmanitost. Pokud máte rádi plošinovky se zdoláváním překážek a láká vás toulka velmi dobře zpracovaným severským světem, pak touto hrou rozhodně nešlápnete vedle.

Klady
  • zasazení hry
  • vynikající atmosféra
  • grafika
  • soundtrack
Zápory
  • poměrně krátké
  • boje by potřebovaly větší hloubku
Platforma PC
  • Datum vydání 31.08.2021
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.