Pokud vás někdy napadlo, jaké by to bylo postavit si vlastní vesmírnou loď a zároveň přežívat v nehostinném vesmíru, mohli jste si postesknout, že jste se narodili o několik stovek let napřed. Dnešní svět bohužel zatím neumožňuje létat do vesmíru jako na dovolenou k moři (tedy pokud nejste opravdu hooodně bohatí a slavní), následně stavět vlastní vesmírná plavidla a základny, jako když si na pláži plácáte bábovičky a přitom se kochat čistým pohledem na Mléčnou dráhu. Je tu však možná alternativa, která je rozhodně levnější, pohodlnější a bezpečnější. Řeč je o české hře Space Engineers, která v roce 2013 přinesla revoluci do světa sandboxových her. Prakticky ihned po svém vydání se toto dílo z rukou vývojářů Keen Software House stalo úspěšnou a oblíbenou hrou po celém světě. Možnost detailně konstruovat a spravovat vesmírné lodě, základny a další technologie jednoduše hráče nadchl. Toužebné pokračování s názvem Space Engineers 2 slibuje posunout celý zážitek ještě o metu výše. Je tomu ale skutečně tak?
zdroj: igdb.com
Když se dobře prospíte, podáváte lepší výsledky
Než začneme, tak je nutné zmínit, že Space Engineers 2, který byl uveden na trh 27. ledna 2025 se aktuálně nachází ve fázi předběžného přístupu. Z tohoto důvodu se některé prvky a mechaniky mohou ve finální verzi hry ještě zásadně lišit od aktuální verze. Dle předběžných spekulací by pak měla hra zůstat v předběžném přístupu zhruba necelé tři roky.
Kromě několika možných režimů bude mít hra také příběh, který vás zavede do nově objeveného hvězdného systému zvaném Almagest. Do tohoto systému doputujete po deseti tisících letech v kolonizační lodi s posádkou, která se po celou tu dobu oddávala kvalitnímu kryospánku.
Základ hry je na první pohled stejný jako v předchozím díle, nicméně na druhý pohled, mohou znalí hráči spatřit, v uvozovkách, malé rozdíly, které představují velké věci. Sluší se zmínit, že si titul ponechává jak pohled z první osoby, tak je možné využívat pohledu ze třetí osoby, který budete moci libovolně přepínat, a to jak při práci, tak střelbě, tak při pouhém kochání se vesmírem.
Než se pustím k samotným mechanikám, tak musím zmínit základní fakt, že je ve hře zatím nedostatečný průvodce nebo lépe řečeno tutoriál pro nováčky, kteří nemají s titulem žádné zkušenosti. Z hry je jednoznačně cítit, že počítá s vašimi zkušenostmi z předchozí hry nebo alespoň se znalostí základních principů.
zdroj: igdb.com
Space Engineers 2 pracuje s novým stavebním systémem
První, co vás (pokud máte zkušenosti s prvním dílem) na titulu zaujme a jednoznačně upoutá vaši pozornost je nový stavební systém. Tedy i v předchozí díle jste mohli vytvářet složité a impozantní struktury, nyní však vývojáři přináší revoluci v podobě jednotného systému mřížky o velikosti 25 cm.
Díky tomuto systému je možnost mnohem snadnějšího, plynulejšího a zároveň jemnějšího a preciznějšího propojení jednotlivých bloků při stavbě. To platí i v případě konstrukce menších vesmírných lodí. Bloky lze zároveň kombinovat od nejmenších po největší, bez ohledu na limitaci. Všechno do sebe jednoduše plynule zapadá. Tento aspekt pak dává sám o sobě více svobody při konstrukci. Navíc můžete stavět nejen lodě, ale i obrovské vesmírné stanice, komplexní základny, a to vše s mnohem větší precizností.
Zároveň, pokud máte už nějaký ten postup, je zde možnost si takový rozpracovaný postup uložit jako blueprint. Tedy konkrétně řečeno, můžete si pro uchování dílčího postupu uložit rozpracovaný grid jako blueprint. Což vám samozřejmě ušetří mnoho práce a času v budoucnu. „To ovšem není všechno Horste“. S kombinací uložených blueprintů můžete následně vytvářet složité kombinované gridy. Že nevíte, co je to grid? Ve Space Engineers znamená „grid“ základní strukturální jednotku, na které stavíte všechny konstrukce, ať už je to loď, stanice nebo jakékoli jiné stavby.
Když se vrátím k blueprintům, můžete si tak před vytvořit například chodby či jiné konstrukce do sebemenších detailů, a to v několika různých provedení a pak si jednoduše tyto návrhy přetáhnete do rychlého přístupu a následně jej stačí pouze aplikovat dle vašich preferencí. I když tento prvek nemusí na první pohled představovat nic světoborného, opak je pravdou. Ušetříte díky němu nejen čas, ale také budete mít jakýsi přehled o struktuře a odpadne vám všechno stále dělat znova.
Nové nástroje jako voxelový nástroj, možnosti pro symetrii a stavění po liniích či rovinách přidávají na flexibilitě a zároveň zpříjemňují proces stavění. Pro fanoušky původního dílu, kteří se orientovali v jeho starších mechanikách, může být přechod na nový systém trochu matoucí, také z tohoto důvodu jsem zmínil, že by to chtělo lepší tutoriál a průvodce, kterého by byla možnost vyvolat, když je potřeba. Všechno z výše uvedeného pak jasně vybízí k experimentování a k nutkání zkoušet stále nové a nové věci, což prohlubuje hratelnost. Atmosféru pak dále umocňuje volnost a svoboda, s kterou můžete pracovat v kombinaci s mechanikami hry.
zdroj: igdb.com
Stavět, přežít a hlavně se bavit!
Jak jsem již zmínil, titul je v současné době ve fázi předběžného přístupu, a tak ještě nenabízí všechny různé prvky a mechaniky, které vývojáři avizovali. To však neznamená, že by hra neměla co nabídnout. V současnosti se můžete vrhnout do Creative Mode, který vám umožňuje stavět prakticky bez omezení. Survival mód, který byl a stále je hráčskou komunitou považován za srdce původní hry zatím chybí, v plné verzi však bude k dispozici. Mezi další plánované aspekty bude plná podpora modifikací prostřednictvím Steam Workshopu, to znamená, že si komunita bude přidávat vlastní obsah a jedná se bezesporu o prvek, který stojí za zmínku. V plánu je také vylepšení multiplayerového režimu, kde budete moci spolupracovat s ostatními hráči, a dokonce NPC postavy, které by měly obohatit příběhovou část hry.
Vizuál nebo grafická stránka, chcete-li, plus fyzika patří bezesporu k jedním z největších vylepšení v porovnání s první hrou. Hra běží na novém VRAGE3 enginu, který přináší lepší zpracování světla, textur a fyziky. Díky ray tracingu, globálnímu osvětlení a tesselování terénu získává prostředí vesmíru úplně novou dimenzi. Realistické stíny a odrazy dodávají hře na autentičnosti a efekty při zničení objektů jsou více detailní a realistické než kdy předtím.
Pokud patříte mezi fanoušky destrukce, tak zde budete doslova ve svém živlu. Space Engineers 2 zvládá přepočítávat kolize v reálném čase v extrémní míře detailu a realismu. Nejedná se přitom o pár škrábanců nebo zakřivených nosníků, mám na mysli opravdové ničení a hlavně efekty, které je doprovází. Můžete zničit prakticky všechno, můžete poškodit vaši loď, rozstřílet různé objekty na kousky, budete svědky trhání se různých panelů, můžete dělat nálety kamikaze do asteroidů a spoustu dalšího. A když pak vidíte kusy a drobné úlomky toho, co předtím byla vaše loď, jak se potuluje coby vesmírný odpad ve vesmíru, budete mít v ústech jen jedno slovo „wow“, a to doslova. Detaily destrukce a celkový koncept modelingu je naprosto skvělý.
Nicméně, tak jako všechno, i tento prvek si vybírá svou daň, a to jsou nároky na PC sestavu, která je umocněna v důsledku problémů s optimalizací, někdy se vyskytujícími grafickými artefakty, razantní propady fps i na silných strojích a celkovými poklesy výkonu, zejména při stavbě složitých strukturálních objektů.
zdroj: igdb.com
Space Engineers 2 je bezesporu krok správným směrem pro všechny fanoušky vesmírného inženýrství, sandboxového hraní a technické kreativity. První titul přinesl svěží vítr do žánru a pokračování rozhodně nezůstává pozadu. Aktuálně titul sráží dolů nedostatky v důsledku vývoje a předběžného přístupu, přesto se však jedná o skvělou zábavu, která vám zabere desítky, ne-li spíše stovky hodin zábavy.