Spirit of Liberty AR1

Strategic Mind: Spirit of Liberty – Zimní válka

15. 10. 2023

Talvisota, v překladu Zimní válka, bylo krvavé vojenské střetnutí mezi Finskem a Sovětským svazem. Strategic Mind: Spirit of Liberty vám dává možnost okusit Zimní válku na vlastní kůži v historické tahové strategii, která vám nedá nic zadarmo.

Zákeřný Sovětský svaz, tak jak jej známe

Zimní válka začala 30. listopadu sovětskou ofenzivou bez vyhlášení války a skončila Moskevským mírem 13. března 1940. Konflikt měl na svědomí mnoho ztrát na obou stranách a zapříčinil vyloučení Sovětského svazu ze Společnosti národů 14. prosince 1939.

Za titulem stojí vývojářské studio Starni Games, které se zaměřuje na povedené a historicky přesné tahové strategie. Strategic Mind: Spirit of Liberty je dalším přírůstkem do série Strategic Mind, jejíž tituly vycházejí všechny ze stejného principu a mechanismu tahové strategie na mapě znázorněné hexovými poli. Jednotlivé díly celé série jsou ve své podstatě velmi podobné a jen nabízí pohled na boje druhé světové války z jiných stran, což je ostatně i případ Spirit of Liberty. Ničemu to nevadí, přesto se mohou objevit také názory, že vývojáři nevydali všechno v jedné rozsáhlé hře nebo proč nepřidali inovace navrhované komunitou.

Strategic Mind: Spirit of Liberty vás, jak jsem zmínil, zavede do období bojů Zimní války, ale také následné Pokračovací války, finsky Jatkosota, v rozmezí od června 1941 do září 1944. Nechybí ani Laponská válka, která probíhala mezi Finskem a Německem od září 1944 do dubna 1945.

Hra nabízí dvě kampaně, v nichž budete velitelem finských jednotek, které jsou oproti agresorům poněkud zastaralé, ale velmi dobře vycvičené a neuvěřitelně houževnaté. Historická kampaň zahrnuje celou řadu misí na časové ose 1939–1945 a obsahuje zmíněnou Zimní válku, Pokračovací válku a Laponskou válku. Zároveň se jedná o kampaň, která obsahuje operace menšího rozsahu s důrazem na historickou přesnost. Alternativní kampaň zahrnuje rozsáhlejší operace, které pracují s myšlenkou „co kdyby“. Mezi tyto operace patří například pomoc nacistickému Německu s dobytím Leningrad, odříznutí spojeneckých dodávek do SSSR, případně možnost vytvořit se Sověty obrannou alianci i přesto, že už vás dvakrát napadli, a další.

Strategic Mind: Spirit of Liberty pokračuje v zajetých kolejích

Titul navazuje hratelností na předchozí hry a z hlediska mechanik se jedná o klasické schéma. Jednotky, které jsou navrženy podle reálných předloh, se pohybují po mapě tvořené hexovými políčky. Své jednotky si musíte hýčkat a vaše péče se vám vrátí, protože jednotky můžete také vylepšovat a ztráta specialistů, kteří s vámi už nějaký ten pátek bojují, opravdu zabolí. Stejně jako v předchozích dílech série, i zde jsou jednotky založené na reálných předlohách a tomu odpovídá také následná možnost jejich vylepšení. Vylepšit můžete jak pasivní atributy, tak třeba morálku nebo přezbrojení jinou municí. To se týká všech jednotek.

Během hratelnosti je však znát, že se jede stále v zajetých kolejích, a to se všemi klady i zápory, které si s sebou tato série už nějakou dobu nese. Pokud patříte mezi její nováčky, jednoznačně vás zarazí uživatelské rozhraní, které vyžaduje určitý čas na zorientování a jeho plné zvládnutí. Lehce zastarale také působí výukové rozhraní. Při hraní se vám pak mohou stávat drobné nepříjemnosti při klikání na jednotky, kdy si myslíte, že již máte překliknuto na jinou jednotku, nebo zadáváte příkaz a jednotka nereaguje, aby následně udělala něco jiného. Jedná se prakticky o stejné věci jako v předchozích dílech. Celkovou hratelnost to sice vyloženě nenarušuje, dokáže to však lehce otrávit požitek ze hry.

Přesto se mnoho mechanismů podařilo přenést do nového titulu. Důraz na historicky přesné jednotky a poškození, které je uzpůsobeno pro hru, je stále dobré. Zpracování jen muselo být upraveno, protože jinak by některé tanky nebo dělostřelectvo byly schopny přestřelit celou mapu i několikrát.

Zachována byla také nutnost důkladně prozkoumat bojiště, zároveň je nutné znát své jednotky a umět je vhodně použít. Obrněné jednotky mohou těžit z palebné síly i své odolnosti, ale pokud je použijete v nepříznivých podmínkách, případně najedete těžkými tanky mezi zprvu maskované jednotky nepřátel, můžete se s nimi brzy rozloučit. Hra vybízí přímo k tomu, abyste vypracovali plán vhodný pro dosažení specifických cílů, ale zároveň byli i dostatečně flexibilní pro rychlé změny podmínek na bojišti, a to i v případě přidání sekundárních úkolů.

Zase ty cutscény

Přes výše zmíněné může titul nabídnout opravdu povedenou hratelnost, kterou milovníci žánru a fanoušci série v drtivé většině očekávají. Po vizuální stránce máte chvilkami pocit, že se jedná pouze o reskinovaný první díl série, a v některých případech je nutné tomuto poznatku dát opravdu za pravdu. V designu a grafice hra poměrně ztrácí, a to i s ohledem na aspekty znázornění terénu nebo zpracování jednotek, které je v pořádku, a jak jsem uvedl výše, více méně odpovídá historickým předlohám. Debatu samu po sebe pak opět víří hlavně cutscény. Postavy jsou sice podobné skutečným historickým osobnostem, avšak dabing ani neodpovídá jejich věku a pozici, ani moc neodráží vážnost situace. Ozvučení hry, tedy různé efekty a výbuchy, včetně soundtracku, je uspokojivé.

Strategic Mind: Spirit of Liberty je slušná tahová strategie, která si zakládá na historicky přesných aspektech a jednotkách, což je rozhodně jedním z největších tahounů hry. V rámci série se tak jedná o povedený přírůstek, který nadchne její fanoušky a milovníky žánru. Začátečníky a sváteční hráče však může lehce frustrovat.

• zasazení hry – zaměření na Finsko
  • pestré a reálné možnosti vybavení a vylepšení jednotek
  • široký seznam jednotek