Star Wars Bitva o Hoth - recenze deskové hry

Star Wars: Bitva o Hoth – rekonstrukce legendární bitvy

21. 9. 2025
 

Univerzum Star Wars je bezpochyby jedním z nejvlivnějších fenoménů popkultury, jehož vliv pronikl od ikonických filmů a seriálů přes stovky knih až po hračky a deskové hry. Star Wars: Bitva o Hoth přináší na herní stůl jednu z nejznámějších a nejepičtějších scén celé filmové ságy, a to zamrzlou planetu Hoth, na níž se odehrává osudová konfrontace mezi Galaktickým impériem a Povstaleckou aliancí. Tato desková hra, vydaná společností asmodee, je určena především pro dva hráče či dva týmy a každá hra trvá většinou okolo půl hodiny, což umožňuje rychlé a dynamické partie.

Pořádek v galaktickém chaosu

Hned po otevření krabice upoutá hráče bohaté množství detailně propracovaných miniatur a dobře zpracovaný insert, jenž umožňuje udržet všechny žetony, miniatury, karty i s jejich obaly v pevném a přehledném uspořádání. Díky tomu je příprava hry velmi rychlá a pohodlná. Mezi praktické doplňky patří i stojánky na karty, které usnadňují manipulaci během hry. Celkový vizuál hry je profesionálně dotažený. Plastové miniatury představují ikonické jednotky jako AT-AT, sněžné spídry, vojáky Impéria a Povstalců, všechny s bohatými detaily, které potěší každého fandu Hvězdných válek. Umělecké zpracování ilustrací na kartách a herním plánu dále umocňuje autentický filmový zážitek přímo na herním stole.

Rozkazy a terén rozhodují o osudu

Základem deskové hry Star Wars: Bitva o Hoth je herní plán, který znázorňuje zamrzlou planetu Hoth. Plán je rozdělen na tři sektory: levý, pravý a středový. Hráči si jej dále rozdělí na dvě strany konfliktu: Galaktické impérium a Povstaleckou alianci. Mechaniky hry jsou kombinací vykládání karet a pohybu miniatur, kdy každý hráč má svůj balíček karet představujících rozkazy, které zpravidla cílí na konkrétní typ jednotek v určitých sektorech. Kromě toho mohou hráči využívat karty velitelů, které poskytují speciální schopnosti a rozšiřují možnosti strategie. Mezi dostupnými postavami se samozřejmě objevují legendární ikony jako Luke Skywalker, Darth Vader, Leia Organa, Maximilian Veers, Han Solo či Firmus Piett. Karty rozkazů se pak hrají po jedné střídavě mezi soupeři.

Každá strana konfliktu má podle vybraného scénáře k dispozici až tři typy jednotek, které jsou rozděleny do kategorií pěchoty (Snowtroopeři a posádka Základny Echo), vozidel (AT-AT a sněžné spídry) a speciálních jednotek (průzkumní droidi a povstalecká artilerie). Tyto jednotky se liší počtem členů ve skupině, mají různá omezení co do pohybu, dostřelu i způsobu, jak je lze zničit. Základní rozestavení na mapě určuje konkrétní scénář, který také stanovuje cíl, kterým většinou ve výsledku je zničení určitého počtu nepřátelských jednotek. Součástí scénáře je i rozložení terénu, který může sloužit jako překážka, ale i strategická výhoda. Celkem Bitva o Hoth rozlišuje šest různých typů terénů, každý s unikátními vlastnostmi.

Bitva plná náhody i precizní taktiky

Po zahrání karty si hráč vybírá jednotky, na něž se rozkaz vztahuje, a s nimi může provést pohyb a případný útok, pokud je cíl v dohledu. Útoky se realizují hody speciálními kostkami, které mají pět různých symbolů. Pro úspěšný zásah je potřeba hodit symbol odpovídající cíli: pěchota, vozidlo nebo pro speciální detonace, přičemž detonace platí jako zásah i pro pěchotu a vozidla. Mezi nepříznivé symboly patří křížek znamenající neúspěch, symbol jiné jednotky. Posledním symbolem je ústup, který musí jednotka provést couváním směrem k základní linii. Pokud je zásah úspěšný, protivník musí odebrat figurky odpovídajícího počtu z dané jednotky. Počet hodů kostkou závisí na typu jednotky, terénních modifikátorech a vzdálenosti od cíle. Díky tomuto spojení náhody a taktického uvažování se každá partie stává napínavou a nepředvídatelnou.

Hra je překvapivě přístupná i dětem od osmi let. Všechny klíčové informace jsou stručně shrnuty na pomocných kartách, takže není nutné sahat po pravidlech. Star Wars: Bitva o Hoth je primárně koncipována jako hra pro dva hráče v režimu duelu, ale díky variantám pravidel lze hrát i v týmech až čtyř hráčů.

Zažijte Star Wars z obou stran konfliktu

Významnou součástí hry je také scénářová kniha, která obsahuje celkem 17 různých misí inspirovaných filmovou předlohou. Ty se rozprostírají od rychlých přestřelek až po větší bitvy s těžkými stroji, kde se kromě cílů mění i rozmístění jednotek. Hra taky nabízí dvě kampaňové varianty, v nichž jeden průběh mise ovlivňuje následující scénáře a rozložení sil, čímž vzniká větší hloubka a variabilita příběhu. Výrazným prvkem je asymetrie stran konfliktu. Impérium vsází na drtivou sílu a masivní stroje, zatímco Povstalci spoléhají na rychlé partyzánské taktiky, mobilitu a přesné údery, což znamená, že každá strana vyžaduje odlišný herní styl. Pokud si vyzkoušíte obě strany, zažijete bohatý a rozmanitý herní zážitek. Díky tomu a proměnlivosti balíčků karet s náhodnými hody kostkami je zaručena vysoká znovuhratelnost.

Pokud byste si rádi zahráli povedenou deskovku z předaleké galaxie, a Bitva o Hoth vám připadá náročnější, můžete omrknout naši recenzi karetky Star Wars: Bounty Hunters a recenzi závodů Star Wars Super Teams

Star Wars: Bitva o Hoth je ideální branou do světa válečných deskových her, kde se noví hráči naučí základy práce s terénem a rozsahem útoků bez přílišné komplexnosti. Partie jsou rychlé, jednoduché na vysvětlení a nechybí scénáře, které postupně přidávají nové herní prvky. Dvě propracované kampaně s příběhy doplňují tematickou hloubku hry. Hra staví na kombinaci rychlosti, krásných miniatur a vyšší znovuhratelnosti, kdy se střídají hráčské strategie s náhodou a nečekanými zvraty vyvolanými hody kostkou či riskantními taktickými manévry na poslední chvíli. Celková herní variabilita a tematický design tak společně osloví nejen začátečníky, ale i zkušenější hráče.

Klady
  • propojení tématu a mechanik
  • přístupná pravidla
  • variabilní scénáře a dvě kampaně
  • svižná herní doba bez prodlev
  • skvělý insert pro rychlou přípravu a úklid
  • asymetrie Impéria a Povstalců
Zápory
  • silný vliv náhody
  • menší variabilita jednotek
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Mozkovar index

Znovuhratelnost

Náhoda

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.