Star Wars The Deckbuilding Game – náhledovka

Star Wars: The Deckbuilding Game – české vydání

11. 5. 2023

Kdysi dávno v jedné předaleké galaxii… Boj dobra a zla, světlá a temná strana Síly, souboj Jediů a Sithů, ale také pašeráků, lovců odměn a mnoha dalších. Nyní máte možnost zjistit, která strana Síly je ta silnější. Přímo ve svém pokoji se můžete vydat do světa Hvězdných válek a zjistit, koho nakonec opravdu provází Síla. Díky vydavatelství Blackfire si můžete vychutnat Star Wars: The Deckbuilding Game v kompletním českém vydání.

Karetní hra na principu LCG – Living Card Game

Designérem hry je Caleb Grace, výtvarníky pak jsou ve světě karetních a deskových her známá jména jako Jake Murray, David Ardila, Borja Pindado Arribas, Matt Bradbury a celá řada dalších známých osob. Vydavatelem je společnost Fantasy Flight Games, která je široce známá pro svůj populární žánr Living Card Games (LCG). Mezi úspěšné tituly tohoto žánru spadají hry jako Arkham Horror: Karetní hra či Marvel Champions. Star Wars: The Deckbuilding Game je dalším přírůstkem do této kategorie. Living Card Game (LCG) je termín, který je přímo chráněn ochrannou známkou společnosti Fantasy Flight Games. Jedná se o stejný princip jako TCG, s jedním zásadním rozdílem – balíčky karet nejsou náhodné. Pokud si tedy hráč koupí balíček LCG, přesně ví, jaké karty dostane. Jedná se o odpověď na problém s modelem sběratelských karetních her CCG, který se zpravidla točí kolem systému vzácnosti, takže některé karty je těžší získat než jiné.

Hráči pak tyto karty kupují v balíčcích booster pack, u nichž je určitá garance, že obsahují vzácnou kartu, ale nevíte přesně, kterou dostanete. Princip LCG se této náhody zcela zbavuje a vy přesně víte, jaké karty se v balíčku nachází. Jediný problém může znamenat, že pokud chcete mít kompletní sady karet na vytvoření dostatku balíčků, musíte získat více než jednu základní sadu.

Nyní však již k samotné hře. Star Wars: The Deckbuilding Game je určena pouze pro dva hráče, kteří hrají proti sobě. Doporučený věk je 12+ a jedna herní partie by vám měla zabrat kolem 30 minut. Z vlastní zkušenosti však mohu potvrdit, že pokud hrajete se zkušeným soupeřem, může se herní doba protáhnout i na dvojnásobek. Vzhledem k tomu, že se jedná o karetní hru, se sluší již ze začátku zmínit, co balení obsahuje. Vzhledem k absenci některých klíčových postav ze světa Star Wars je však silně pravděpodobné, že princip možného dokupování karet jako u jiných LCG bude v budoucnu i tady.

Nemusíte se strachovat anglického názvu Star Wars: The Deckbuilding Game – jak jsem již zmínil, hra je v kompletním českém vydání, za kterým stojí vydavatelství Blackfire, a to neponechává nic náhodě.

V balení naleznete:

• 10 startovních karet Impéria
  • 10 startovních karet povstalců
  • 90 galaktických karet
  • 10 karet pilotů z Vnějšího okraje
  • 20 karet základen
  • 1 ukazatel rovnováhy Síly
  • 50 kostek poškození
  • 20 kostek zdrojů
  • 1 těžiště Síly
  • 2 referenční karty
  • Pravidla

Hurá do světa Star Wars

Star Wars: The Deckbuilding Game se od ostatních karetních her tohoto žánru přece jen odlišuje. Ať už se rozhodnete, že budete hrát za povstalce, nebo za Impérium, budete oba začínat se stejnou základní sadou deseti karet a svůj jedinečný balíček si budete sestavovat až v průběhu hry. Již tento fakt má vliv na znovuhratelnost, protože každá hra se může od té předchozí znatelně lišit. Samozřejmě záleží na tom, jaké postupně máte karty, a na zvolené strategii.

Hlavním mechanismem hry je tedy stavba balíčku karet, do kterého budete v průběhu hry přidávat nové karty a tím jej posilovat. Vyhrává hráč, kterému se jako prvnímu podaří zničit tři a více planet, na kterých má protivník své základny. Zpočátku se doporučuje hrát právě pouze na tři základny. Až se do hry více ponoříte a seznámíte se s ní, můžete si určit vyšší počet základen. Maximální počet je deset, to se ale jedná opravdu už o extrém, u nějž za určitých okolností hrozí nedostatek vhodných karet pro další kola, a herní doba se opravdu protáhne.

Ikonické postavy a jednotky ze světa Star Wars

Nejdříve si vyberete frakci, za kterou budete hrát. Na výběr máte Povstaleckou alianci a Impérium. Síla a její ukazatel jsou rozděleny na světlou stranu Síly, která je s povstalci, a na temnou stranu Síly, která je s Impériem. Každá strana má svůj startovací balíček deseti karet a odpovídajících základen, které jsou na různých planetách. Všechno odpovídá univerzu Star Wars. Startovní balíčky obsahují prakticky identické karty, které se liší pouze líbivou ilustrací a popisem v rámci charakteristiky strany. Tento fakt tak dává každému stejný výchozí bod. Již od začátku zde ale hraje roli silný prvek náhody, protože v rámci pěti karet, které ze startovacího balíčku získáte, již musíte utvářet určitou strategii.

Když máte připraveny startovní balíčky a základny, vezmete velký balíček galaktických karet, který zamícháte, a vyložíte nabídku karet dle pravidel. V tomto velkém balíku karet se nachází karty jak pro Impérium, tak pro povstalce. Naleznete v něm dva typy karet v rámci jednotek: prvním typem jsou postavy, vozidla a další bojová technika. Druhým typem jsou velké bitevní lodě, které slouží k obraně základen.

Princip spočívá v tom, že některé karty jsou určené pouze pro Impérium a jiné jsou zas pouze pro povstalce. Když tedy hrajete za Impérium a je vyložena karta, která je pro povstalce, nakloní se hlavním popiskem k hráči, který za ně hraje, aby lépe viděl, co je na dané kartě. Vás jakožto Impérium poté bude zajímat menší text, směřovaný k vám, který značí, jakou mají obranu a co dostanete, když protivníka o danou kartu připravíte. Ve hře se vyskytují také neutrální karty, které může využít jak strana Impéria, tak strana povstalců. Jsou zde i karty pilotů z Vnějšího okraje galaxie, které představují další možnost, jak si vylepšit balíček.

Ilustrace karet je opravdu parádní, naleznete zde ikonické postavy, jako je Luke Skywalker, Darth Vader, princezna Leia, Han Solo nebo Boba Fett. V rámci bojových strojů a jednotek nechybí Stormtroopers, X-Wing, AT-AT, AT-ST a další prvky ze světa Star Wars.

Nechť nás provází Síla

Ukazatel Síly pak reaguje na vaše akce, s tím, že výchozí pozice Síly je vždy na straně povstalců, tedy na světlé straně Síly. Síla zde hraje podstatnou roli, protože v rámci hry se dostanete i ke kartám, které reagují na Sílu. Jedná se tedy o dodatečné efekty určitých karet, ačkoliv by se Síle mohl dát větší prostor. Mnoho efektů karet je navíc chytře tematicky přizpůsobeno samotné postavě.

Všechny karty, které se ve hře nachází, mají svou cenu, která je označena žlutým číslem v levém horním rohu. Tuto částku je třeba zaplatit, pokud danou kartu chcete získat. Pod cenou je pak uvedena síla útoku, případně generování zdrojů či generování Síly. Většina karet obsahuje často pouze dva tyto ukazatele, silnější karty však mohou označovat všechny zmíněné prvky. Určitý rozdíl zde je u kapitálních nebo respektive velkých bitevních lodí. Velké vesmírné lodě mají vyznačeno své celkové zdraví ve fialovém kolečku poblíž spodní části karty, podobně jako základny. Tyto karty jsou důležité, protože fungují jako obranná linie mezi vaší aktuálně aktivní základnou. Pokud by se soupeř rozhodl zaútočit na vaši základnu, která se nachází na dané planetě s takovouto lodí na orbitě, musí nejdříve zničit tuto vesmírnou loď a poté až může napadnout samotnou základnu.

Během každého tahu můžete provádět celou řadu akcí, které vám umožní vaše karty, a to v libovolném pořadí. Mezi tyto akce patří zahrání karty z ruky, utracení zdrojů za nákup karet z Galaktického balíčku, použití schopnosti karet, samotný útok, a to jak na hráče, tedy na jeho základnu, nebo na zničení karet z Galaktického balíčku, které by jinak měl k dispozici soupeř. Můžete tak protivníka připravit o cenné karty, které by mohl použít proti vám.

Některé karty dokáží vytvořit přímo fenomenální kombo

Zde je však již nutno trochu taktizovat, zvláště v pozdější fázi hry. Některé karty spolu dokáží vytvořit i opravdu fenomenální kombinaci. Bez velkého spoileru si dovolím uvést příklad již známé kombinace Han Solo a Millennium Falcon. Když máte tyto karty pohromadě, získáte obrovskou výhodu, která se rovná téměř dalšímu tahu navíc. Dohromady mají obrovský útok, díky Hanu Solovi si můžete vzít další kartu z balíčku a v kombinaci s Millennium Falcon si vezmete karty dvě. Zároveň si díky Millennium Falcon ještě můžete ze své odhazovací hromádky vzít jednu unikátní kartu (označeno hvězdičkou) zpět do ruky. Těchto kombinací hra nabízí opravdu mnoho a je pouze na faktoru štěstí a na vás, jak dané karty zahrajete.

Karty, které vám zbyly v ruce, a vyložené jednotky se totiž na konci každého kola odhazují, takže se doporučuje zahrát všechno. Jediné karty, které neodhazujete, jsou karty základen a karty velkých lodí, které základnu chrání. Když vám dojde balíček karet, zamícháte odhazovací hromádku a vytvoříte si nový balíček. Na začátku budete míchat každých pár tahů, ale jak budete přidávat do balíčku, budete mít více možností, jak ho projít.

Hra se pak drží ve stabilním tempu střídání tahů, dokud jeden z hráčů nepřijde o všechny tři základny. Stejně jako u většiny karetních her je celkový zážitek ze hry velmi závislý na tahu a dostupnosti karet, které získáte. Díky tomu, že taháte ze svého balíčku, který se postupně rozrůstá, a také možnosti získat karty z hutného balíčku Galaktických karet, se situace a tempo hry dokáží rychle měnit. Aspekt štěstí však zůstává, někdy se prostě opravdu nedaří, ať se snažíte sebevíc. Naštěstí je zde možnost některé karty z vašeho balíčku nadobro odstranit, což se v určitých situacích dokáže hodit – ztenčení balíčku se tak může stát i určitým východiskem z nepříznivé situace osudu.

To je vlastně jeden z hlavních problémů celého konceptu. Princip společného balíčku, ze kterého můžete draftovat, nebo soupeři naopak ničit karty, které by mohl získat, je jedinečný a dává do hry akční prvek. Pokud se však jednomu z hráčů delší dobu neobjeví karty jeho frakce, případně karty, které by mohl dobře využít, může to působit opravdu svazujícím dojmem. Váš soupeř, který na rozdíl od vás svůj balíček efektivně posiluje, může v určitých situacích dokonce zcela ignorovat Galaktický balíček a přímo zaútočit na vaši základnu, zatímco vy se v duchu modlíte a prosíte Sílu, aby vám poslala lepší karty.

Star Wars: The Deckbuilding Game umožňuje snadné a plynulé sestavování balíčků během hry namísto používání již připravených balíčků karet. Třešničkou na dortu jsou pak specifické kombinace ikonických prvků ze světa Star Wars, které vytváří skvělá, až ničivá komba. Je zde však stejně jako u většiny karetních her kladen velký důraz na štěstí při dobírání karet, kvůli němuž se můžete dostat i do situace, že nemáte co smysluplného zahrát, zatímco vás soupeř ničí hlava nehlava.

• Star Wars
  • jednoduchá a přímá hratelnost
  • povedené kombinace specifických karet