Still There – úvodka

Still There – tíha samoty v předalekém vesmíru

28. 11. 2021
Zdroj náhledu: GhostShark

Někdo moudrý kdysi řekl: „Neřeš minulost, stejně nevrátíš čas a nezměníš ji.“ Přesto si jizvy minulosti nosíme v sobě den co den a pomalu nás sžírají zevnitř. Člověk jako takový je velice zranitelné stvoření. To ovšem neplatí pouze pro naši vnější schránku, ale také pro naši vnitřní psychiku. Melancholická adventura Still There je plná osamělosti, výčitek, strachu, viny a smutku. Tyto pocity mají za cíl pouze jedno… vyvolat ve vás existenční otázky a ukázat na pomíjivost lidského života. I v té nejčernější temnotě však můžete spatřit smysl bytí.

Bordelář s černým svědomím

Hlavní hrdina titulu jménem Karl Hamba žil překrásný život společně se svou milující manželkou a jejich rozkošnou dcerkou. Jednoho dne však Karl zažil to, co byste nepřáli ani svému největšímu nepříteli. Udělal osudovou chybu, kvůli které sedmiletou dceru navždy ztratil. V ten moment započala spirála jeho nikdy nekončící viny, kterou si nepřestal vyčítat. Přidaly se noční můry, úzkost a deprese. Přestože se Karl snažil zapomenout a žít dál, vždy ho všechny výčitky opět dostaly do kolen. Nakonec se uchýlil k razantnímu řešení a přijal práci strážce majáku… vesmírného majáku. Daleko v nekonečném prostoru Karl doufal, že se mu tímto způsobem podaří uniknout ze svazujících pout minulosti.

Protože jde skutečně o vesmírný maják, kolem vás se sice bude rozléhat široký vesmír, ale uvnitř je velmi stísněný, až klaustrofobický. Možná tyto parametry byly něco, co Karl považoval za ideální útočiště jeho samoty. V jednom koutě malá postel, v dalším skromná kuchyňka, dále ještě skromnější koupelna s toaletou a čističkou na moč. Největší prostor je dán ovládacímu panelu s desítkami tlačítek, páček, kontrolek a všemožným dalším udělátkům. Musím říci, že si Karl za dva roky z vesmírného majáku udělal pravý nefalšovaný chlapecký pokoj. Za ten neskutečný nepořádek by se nemusel stydět ani dospívající teenager. Na druhou stranu chápu, že pokud neočekáváte návštěvy, vypadá podle toho také úklid… to znám z vlastní zkušenosti.

Zvrhlý počítač

Ač se může zdát, že je Karl odsouzen k úplné samotě, není tomu tak. Se Zemí pravidelně komunikuje skrze e-maily a denní reporty. Bohužel mu přímo ve vesmíru dělá společnost jedna otravná a dost zvrhlá umělá inteligence Gorky. Tento počítač skutečně nezná meze a neváhá použít vulgární výrazy, oplzlé narážky či lechtivé vtípky. Ne že by mi to vadilo, právě naopak. Rozhovory mezi ním a Karlem jsou dost podobné tomu, jak byste se bavili s blízkými přáteli. Jsou uvolněné, vtipné a tak nějak vyplývají ze situací. Still There je zcela němé, ale právě díky skvěle napsaným rozhovorům ani nepotřebujete dabing, protože si hlasy dokážete představit. Když někdo prožívá radost, ve své mysli slyšíte jeho veselý tón, a přesně naopak.

Začarovaný kruh denní rutiny

Dost už bylo blábolení, je na čase vrhnout se na denní úkoly. Karl prožívá každý den neustále dokola nudnou rutinu, ale právě ta mu pomáhá směřovat myšlenky na pracovní náplň, a ne na vzpomínky bolestivých událostí. Vstát, recyklovat svou moč, z ní si uvařit ranní kofeinový nakopávač, zkontrolovat rozpis úkolů na daný den, poslat report šéfovi, uvařit si večeři z prášku, píchnout si do žíly jakousi látku a jít spát. Další den se tato smyčka znovu opakuje s menšími výkyvy, když vám jednou za týden dorazí kapsle se zásobami nebo když nastane nečekaný problém. Dvouletý začarovaný kruh ovšem jednoho dne naruší volání o pomoc.

Jak by Karl mohl odmítnout pomoct zoufalé dívce v nouzi, která mu tak moc připomíná jeho zesnulou dceru? Sám však nic udělat nemůže, protože nehybný maják moc pomoci neposkytuje, a tak je zapotřebí zapátrat po dobrovolnících ve vesmíru. Dokážete zneužít dobroty jiných lidí proto, abyste zachránili cizího člověka?

Zpráva z budoucnosti

Still There je point-and-click logická adventura odehrávající se mezi čtyřmi stěnami. Jakmile obdržíte signál SOS, nastoupí do hry vzrušení a ukončí zajetý stereotyp. Od té chvíle se Karl bude moct rozloučit s poklidným způsobem života a bude muset začít řešit sérii neočekávaných komplikací. Ve snaze zachránit zoufalou dívku se do celé složité situace zaplete sám a úplné finále vás nejspíš překvapí a dojme zároveň. Nechci vám nic prozrazovat, ale já sama jsem po dohrání hry cítila zvláštní úzkost.

Hra není nikterak dlouhá. Její jádro v podstatě tvoří pár scén kratšího formátu, ale hratelnost značně natahují ony logické hádanky… konečně jsem se k nim dostala. Hned na úvod mohu říci, že u nich bohužel strávíte více času, než byste sami chtěli. Přeplněná ovládací deska v sobě nese velké množství tlačítek a dalších objektů k interakci. Když jsem ji viděla poprvé, říkala jsem si, že všechny ty čudlíky snad ani nebudu potřebovat. Omyl! Po celé vesmírné stanici se povalují nejrůznější předměty, které můžete sebrat a uložit si je do kapacitně dost omezeného inventáře. Bohužel mnoho předmětů za celou dobu nebudete vůbec k ničemu potřebovat, a právě proto je tak těžké rozlišit od sebe ty užitečné/nutné pro vyřešení hádanky, a naopak ty „na okrasu“.

Vzhůru do výšin obtížnosti

Co se týče logických úkolů, ani ty na tom nejsou o moc lépe. Jejich náročnost je poměrně vysoká, protože k vyřešení jedné úlohy je zapotřebí vykonat hned několik úkonů za sebou. S nápovědou moc nepočítejte. Gorky vás dokáže navést správným směrem, ale zbytek už je jen na vás. Stejně tak dostanete k ruce strohý manuál, ale ten vám bude užitečný pouze tehdy, přijdete-li na fungování mechanismů a pochopíte zašifrovaný klíč. Zorientovat se v té změti tlačítek, páček, kabelů a čipů, ty následně nastavit do správné polohy, zmáčknout ve správném pořadí nebo nastavit správné hodnoty je těžší, než se zdá.

Náročnost hádanek brzdí tempo hry na šnečí úroveň a protahuje hratelnost neskutečným způsobem. Někdy ani jejich řešení ve finále nedává moc smysl, takže zdravý rozum ne vždy pomůže. Připravte si pořádnou dávku trpělivosti, protože vás čeká bloudění, zmatení, mnoho nepovedených pokusů a nevěřícné kroucení hlavou. Určitě nejsem jediná, kdo by kromě možnosti přepnout určité hádanky na menší obtížnost ocenil spíše promyšlenější způsob nápovědy. Jen menší upozornění, pokud svolíte k menší náročnosti úkolu (a hra se vás sama zeptá), nedostanete za jeho vyřešení achievement.

Komická tragédie

Nemohu zapomenout alespoň odstavec věnovat také grafickému zpracování. Jak už jsem zmiňovala výše, celý příběh se odehrává pouze za zdmi vesmírného majáku (tedy to, co můžeme vidět). Vytvořit prostředí zmítané chaosem z těžko organizovaného nepořádku, a přesto věnovat tolik pozornosti detailům je nelehký úkol. Autoři dosáhli kreslenou grafikou a stylizací krásného výsledku vizuálně přitažlivého prostředí. Soundtrack skvěle dokresluje melancholickou náladu hlavního hrdiny a místo slov se vám dostane hromada rozmanitých zvuků kdykoli, když se něčeho dotknete. Připravte si kapesníčky, protože buď vám vyhrknou slzy ze smíchu osobitého humoru zvráceného počítače, nebo si naopak popláčete nad tragickými lidskými osudy.

Still There je adventura menšího formátu skrývající v sobě mnoho krás a tajemství. Emocionálně silný příběh se musí zákonitě dotknout i necitelných povah, protože setkat se s tak tragickými lidskými osudy jen tak nebudete mít jinde možnost. Kde se naopak titulu moc nedaří, je v náročnějších hádankách bez dostatku vodítek, které ve finále hru pouze zdlouhavě protahují. Hra určitě není nic pro netrpělivé hráče vyhledávající rychlou akci.

• příjemný vizuál s důrazem na detail
  • melancholická hudba
  • silně emoční příběh