Stranded Alien Dawn náhled

Stranded: Alien Dawn – ztraceni v neznámu

7. 11. 2022

Někde uvnitř mají lidé zakořeněnou onu touhu objevovat a prozkoumávat neprobádaná tajemná místa. Díky tomu, že je člověk od přírody zvědavý (nemyslím tím vaši sousedku, která nemůže přijít na to, kde berete peníze na nový televizor), se lidé přesunuli z jeskyní do moderních domů. Objevovat, prozkoumávat a vynalézat je klíčem k pokroku a základem lidské evoluce. V daleké budoucnosti se počítá s průzkumem a kolonizací jiných planet, kam by se mohlo lidstvo po čase přesunout. Stranded: Alien Dawn vám dává možnost průzkumu a založení kolonie na neznámé planetě, kde bude vaším hlavním cílem přežít.

Zdroj: igdb.com

Zkušenosti se nezapřou

V rámci předběžného přístupu se mi dostala do rukou budovatelská strategie Stranded: Alien Dawn, za kterou stojí vývojáři ze studia Haemimont Games. Jedná se o tým zkušených profesionálů, kteří mají za sebou tituly jako Surviving Mars, Tropico 3–5, Victor Vran ARPG nebo Celtic Kings: Rage of War. Nutno zmínit, že zkušenost je na Stranded: Alien Dawn cítit již od prvního okamžiku.

Titul vám představí pouť vesmírných průzkumníků, kterým se porouchá jejich vesmírné plavidlo a jsou nuceni nouzově přistát na neznámé planetě. Ze začátku si můžete vybrat mezi tutorialem, který vás seznámí se základními principy a mechanismy, naučí vás vše potřebné a vývojáři jej rozhodně doporučují, nebo postupem rovnou do nové hry.

Při zvolení nové hry máte na výběr zatím z jednoho scénáře, kterým je nouzové přistání. Dále je možnost si zvolit region, momentálně Sobrius, nebo měsíc, prozatím pouze Concordia. V rámci vývoje je jasné, že v budoucnu přibude víc scénářů, regionů a měsíců. Můžete si zvolit také obtížnost, která se liší zejména zásobami do začátku, tedy počátečním stavebním materiálem, potravou, lékárničkami a také počtem laserových pistolí. Právě zmíněné lasery již od začátku naznačují, že ve hře bude boj. Tím tedy přichází určitá odlišnost od klasických survivalových budovatelských strategií, ale k tomu se ještě dostanu.

Zdroj:igdb.com

Silná čtyřka ve Stranded: Alien Dawn

Ze začátku si v rámci zvoleného scénáře musíte zvolit čtyři přeživší, kteří budou tvořit vaši skupinu dobrodruhů na neznámé planetě. Na první pohled se může jednat o banalitu, ve své podstatě však jde o zásadní prvek hratelnosti. Každá z dvaceti postav, ze kterých si můžete vybrat, má své vlastní vlastnosti, schopnosti, osobnost a vztahy, ale také i věci, ve kterých rozhodně nevyniká. U každé postavy je navíc i popisek, co ji v životě potkalo, odkud je a jak je na tom zdravotně po stránce fyzické i duševní.

Některé postavy jsou navíc provázané po stránce rodinné nebo vztahové. Například Anette je matkou Laary, Laara má vztah s Peterem, ten pro změnu nemá rád Viviene a Hanna atd. Pokud rozdělíte rodinu, případně dáte dohromady lidi, kteří se nesnášejí, kromě starostí o vlastní přežití budete muset zvládat i výkyvy nálad a různé citové problémy přeživších, které máte na starost. Je zde samozřejmě i možnost obětovat někoho zkušenějšího, který může na ostatní působit povýšenecky a s nímž nikdo nechce být, i když pak vaši šťastlivci stěží budou umět rozdělat oheň. Máte vůbec v partě někoho, kdo se nebojí riskovat a kdo umí bojovat? Je mezi čtyřmi přeživšími někdo, kdo zvládne šít oblečení, rozdělat oheň nebo se vyzná v inženýrských sítích, abyste mohli z tohoto prokletého místa odletět?

Volba čtveřice přeživších má tedy zásadní dopad na celkovou hratelnost a průběh hry v rámci zvoleného scénáře. Postavy jsou opravdu propracované a nenajdete zde nikoho, kdo by zvládal všechno – každý prostě umí něco a vyniká v něčem jiném.

V rámci limitu pouhých čtyř osob se již od začátku musíte smířit s tím, že podmínky nebudou úplně ideální, protože i když vynaložíte opravdu velké úsilí na poskládání co nejlepšího týmu, vždy vám bude něco chybět. Otázkou tedy je, co nebo koho v rámci vašeho stylu a zaměření do party nedáte a jakou počáteční cestou se vydáte.

Zdroj: igdb.com

Průzkum a mikromanagement

Po nouzovém přistání se některé z vašich postav mohou poprvé psychicky zhroutit. Nastává tak první úkol, prozkoumat nejbližší okolí, zajistit zdroje a vybrat vhodné místo na stavbu přístřeší. Musíte také rozvrhnout priority a dát vašim svěřencům první úkoly.

Titul se řadí do kategorie survivalových budovatelských strategií, je zde však v rámci hratelnosti kladen poměrně silný důraz na mikromanagement, protože ihned po nouzovém přistání vstupují do hry charakteristiky a dovednosti jednotlivých členů vašeho týmu. Nejschopnější jedince pověříte budováním přístřešku, zbytek pošlete na průzkum okolí. Průzkum je zde důležitý, musíte důkladně prozkoumat místní flóru a faunu, protože teprve poté můžete začít místní zdroje plně využívat.

Jako u většiny her tohoto žánru, i zde je vaším hlavním úkolem co nejrychleji zajistit co nejvíce užitečných zdrojů a připravovat se na blížící se zimu. Střídání dne a noci, proměny počasí a změnu ročních období se rozhodně nevyplatí podceňovat. V rámci průzkumu a zajištění zdrojů se vám nyní již méně neznámá planeta pomalu mění v primitivní osadu. Vaším hlavním cílem však není zde zůstat, musíte také začít vědecky pracovat, připravit zásoby, plány a začít budovat plavidlo na cestu za vaším původním cílem.

Samotný průzkum a objevování funguje velice dobře. Faunu a flóru můžete pozorovat nebo spíše prozkoumávat do detailů. Důležitým prvkem však je, koho pošlete daná zvířátka nebo keříky prozkoumávat. Pokud tento úkol předáte někomu, kdo se na to úplně nehodí, můžete objevit pouze zajímavou skálu, vysoké travní keře, fialovou houbu, která se dá jíst, nebo nebezpečné zvíře s rohy. Když však úkol svěříte někomu inteligenčně nadanějšímu, může zjistit, že ona fialová houba se spíše než k jídlu hodí jako určitá náhražka látek a kůží. Další člen týmu v mezičase u výzkumné stanice začne objevovat způsob, jak využít tuto houbu k tvorbě oblečení, a třetí přeživší pak u pracovní stanice začne přeměňovat nasbírané kusy hub do něčeho použitelnějšího.

Tento postup se dá aplikovat téměř na všechno, tedy na veškerý materiál a různé zdroje, které vám přijdou pod ruku.

Zdroj: igdb.com

Nejen prací živ je člověk

Vaši osadníci však mají i své potřeby – z tohoto důvodu je nutné určit čas nejen na práci, jídlo a odpočinek, ale také zábavu. Stejně jako naši zaměstnavatelé, i vy byste určitě byli nejraději, kdyby vaši svěřenci neustále jen pracovali, objevovali a budovali. Je to zcela jistě lákavé, poslat všechny zúčastněné do okolí zkoumat svět a pak je okamžitě nahnat k výrobním linkám. Takto to „bohužel“ nefunguje, můžete to sice zkusit, ale z dlouhodobého hlediska vám to stejně nebude fungovat.

Je důležité zvolit rovnováhu mezi prací, odpočinkem a zábavou. Zajištění jídla, odpočinku i zábavy pro duševní pohodu je klíč k efektivnosti a práceschopnosti celého týmu. Jedná se tak i o základní pilíř k tomu, abyste se dostali z této planety pryč.

Zde si také můžete prvně začít všímat, jak se vám kolonie mění pod rukama. Ze začátku vašim svěřencům stačily skromné přístřešky a základní potraviny. Hygienické návyky zde zatím nejsou, tedy neřešíte znečištění nebo podobné věci. Následně stavíte lepší budovy, pěstujete různé plodiny a snažíte se místo ještě více zvelebit. Náhle stavíte společenskou místnost, kde jsou i různé uličky, vylepšíte kuchyni, pořídíte si první sudy na kvašení a výrobu lihovin a stále více a více se snažíte vytěžit z daných zdrojů maximum.

Místnosti vybavujete křesly, stoly, krbem nebo třeba šipkami. Zde jsem našel v rámci skvělého předběžného přístupu první technické problémy. V rámci vybavování místností nábytkem a jinými prvky dochází za určitých situací k lehkému problikávání textur. Párkrát se mi také stalo, že se postava o určité předměty, respektive vybavení místností, zasekla, naštěstí se jednalo o vteřinový problém. Crafting a samotná výroba předmětů jsou však velmi povedené a již v této fázi hry jsou na velmi vysoké úrovni.

Zdroj: igdb.com

Bojovat, nebo utéct?

V rámci mezilidských vztahů by se dal Stranded: Alien Dawn přirovnat k sérii The Sims, protože se neustále budují vztahy, musíte pořád hlídat aktivity vaší party a myslet na vhodné rozvržení úkolů. Naštěstí je zde možnost nechat vše řídit automat, což je docela příjemné, protože tento prvek funguje velice dobře, až na jeden zásadní problém, kterým je boj.

Ovládání vašich svěřenců je určitá otevřená debata, obzvláště když hra ještě není v plné verzi. Je znát touha vývojářů poskytnout hráčům maximální kontrolu v rozdělování úkolů a pohybu daných postav. Tento prvek funguje dobře, ovšem pouze v základu hry, tedy budování, objevování a přežití. Když dojde na boj, ani váš nejzkušenější ostřílený veterán z mnoha válek sám bojovat nezačne a buď uteče, nebo bude čekat, až ho velký ohavný brouk zabije. To je velmi zarážející, protože i když máte plné bojové vybavení, postavy prostě samy bojovat nebudou. Je tudíž nutnost při každém střetu s nebezpečnými stvořeními převzít kontrolu nad bojeschopnými lidmi a jasně zadat úkol, aby bránili tábor. Ve výsledku to působí opravdu silně kostrbatě.

V rámci zpracování je hra již v této fázi předběžného přístupu na velmi líbivé úrovni. Uživatelské rozhraní je příjemné a intuitivní, výstavba se provádí v rámci čtvercových polí, vše je přehledné a kromě pár zmíněných lehkých bugů se nedá nic vytknout. Při přiblížení kamery můžete vidět i různé detaily v podobě stínů od ohně apod.

Ozvučení hry je poměrně nevýrazné a určitým způsobem zapadá do jejího žánru. Při hraní vás doprovází ambientní hudba, která jej nijak nenarušuje a je zde spíše na klid a pohodu.

Stranded: Alien Dawn je velmi povedenou survivalovou budovatelskou strategií, která klade hlavní důraz na složení vaší party přeživších, jejich dovednosti a vhodné rozdělení úkolů. Je patrné, že vývoj hry stále probíhá, a to kvůli drobným technickým nedokonalostem. I přesto se však již v současné fázi předběžného přístupu jedná o velmi povedený titul, který rozhodně potěší každého fanouška tohoto žánru.

• princip průzkumu, výzkumu a výstavby
  • mezilidské vztahy jednotlivých kolonistů
  • hratelnost a uživatelské rozhraní