Strategic Mind intro pacific

Strategic Mind: The Pacific – vládce oceánu

10. 9. 2021

O úspěšné sérii Strategic Mind jsme vás již dvakrát informovali v našich recenzích. Konkrétně se jednalo o hry Strategic Mind: Blitzkrieg, kde jste mohli okusit bleskovou válku na vlastní kůži, a pak Strategic Mind: Spectre of Communism, kde jste pro změnu bojovali na straně Rudé armády. Nyní přišel čas vrátit se k počátkům této série, a tedy se podívat blíže na hru Strategic Mind: The Pacific, která vyšla v roce 2019.

Na čí stranu se přidáte?

Tahová strategie Strategic Mind: The Pacific vás zavede do období 2. světové války, a to konkrétně do vod Tichého oceánu, kde probíhaly boje mezi USA a Japonským císařstvím. To je samo o sobě velmi lákavé téma, protože většina Evropanů pokládá největší bitvy druhé světové války mezi nacistickou Třetí říše a Rudou armádou na jedné straně a následně Třetí říší a spojenců na straně druhé. Krutá a krvavá vřava 2. světové války, které byla neméně důležitá, se však odehrávala právě v Tichém oceánu.

Ve hře si navíc budete moci zvolit, na čí stranu se postavíte. Vyberete si tedy, zda budete bojovat a vést své jednotky na straně USA, nebo budete oddáni Císaři a stanete se „novodobým samurajem“, pro kterého je čest na prvním místě a neúspěch je hanba, kterou lze očistit pouze spácháním seppuku.

Strategic Mind zero

Zdroj: igdb.com

Kánony, torpéda, letadla a tuhé bitvy

Strategic Mind: The Pacific je stejně jako jeho pokračování velmi komplexní hra, která vyžaduje od hráče značné úsilí, a to nejen taktické, ale také aby si zapamatoval všechny četné mechanismy, s nimiž hra operuje. K dispozici je naštěstí velmi (možná až dost) obsáhlý tutorial, který podrobně a přesně popisuje veškeré podrobnosti, které potřebujete znát k vašemu úspěšnému tažení. Tento tutoriál rozhodně doporučuji projit, tedy minimálně pokud nemáte se sérií Strategic Mind žádné zkušenosti. Pokud jste však již některou hru hráli, případně jste hráli Panzer Strategy, což je strategie od stejného vývojářského studia, pak se budete orientovat přeci jen lépe. Hra totiž běží na stejných principech jako Panzer Strategy.

Mezi jedním z velkých tahounů hry je bezpochyby historická přesnost. A to nejen prostředím, kde se vše odehrává, tedy mapami, ale také historickými postavami (které mají příšerný a neodpovídající dabing) a samozřejmě jednotkami.

Ve hře je opravdu široké spektrum dobových jednotek, které vlastnostmi věrně odpovídají historickým předlohám. Každá jednotka, ať už na souši, vodě nebo ve vzduchu, má řadu základních statistik, jedinečných schopností a slotů pro vybavení, přes které jí můžete přidělit specifické zbraně pro určité situace. To samozřejmě klade i důraz na myšlení a plánování dopředu, abyste efektivně mohli využít každou jednotku, kterou máte. Letadlo, může například nést zápalné bomby, které mají poškodit určité části lodi, torpéda, která se snaží poškrábat její trup, další různou munici atd. Vynásobte tuto rozmanitost počtem jednotek, které lze nasadit, a budete mít docela těžkou hlavu. To je však jen jedna z mnoha mechanik, které je třeba mít na paměti!

Jednotlivé typy jednotek pak mají také ještě navíc svou sadu vylepšení. Nemusíte se děsit nějakých superpancířů nebo laserových zbraní, opět jedeme čistě podle historických skutečností. Ona vylepšení se pak mohou skládat například z přídavné palivové nádrže apod.

Strategic Mind battle pacific

Zdroj: igdb.com

„Úspěch mise si vyžaduje naprostou disciplínu a oddanost“

Mise, které máte za úkol splnit, jsou poměrně dlouhé, a to jak za stranu Američanů, tak za stranu Japonska. Mise totiž nejsou přímočaré, ale skládají se z více cílů, jak hlavních, tak následně i vedlejších, které se „otevírají“ postupně, případně v návaznosti na dosažení pozice nebo splnění jiného úkolu.

Umělá inteligence je na dobré, až někdy fanatické úrovni, a to i při normální obtížnosti. Navíc se často stane, že si trošku „ohne“ pravidla a pomůže si například neúměrně dlouhým doletem vlastních jednotek nebo až mistrovským odhalením těch vašich.

K vítězství vám postačí splnit hlavní úkoly, nicméně se tím okrádáte nejen o případný herní čas a zábavu, ale i doplňující body, které se vám budou hodit v přípravách na další mise. V rámci těch budete vybavovat jednotky, případně nakupovat nové.

Vítězství nemůže být z žádného důvodu Pyrrhovo, tedy rozhodně se nevyplatí obětovávat cíleně velké množství jednotek za cenu splnění mise. Jednotky ztracené v jedné bitvě nelze použít v další bitvě, takže scénář dokončený s mnoha ztrátami může nakonec ohrozit celou kampaň. Ve světle toho všeho se Strategic Mind: The Pacific jeví jako titul určený hlavně té skupině fanoušků tahových taktik, kteří mají velkou trpělivost a chuť studovat mnohá pravidla hry.

Den, noc liják i slunce

Ve hře se střídají základní povětrnostní podmínky, včetně dne a noci. To samozřejmě ovlivňuje viditelnost, maskování, dolet a jiné aspekty vaší armády. Hratelnost spočívá v rozdělení mapy na jednotlivá pole. Na tato políčka pak vaše jednotky jednotlivě přesouváte podle dojezdu, paliva a jejich dalších atributů. Velkou roli krom již zmíněných povětrnostních podmínek hraje také terén.

Hra však trochu trpí v rámci přehlednosti což může ovlivnit celkový zážitek z hraní. Různé statistiky a schopnosti jednotek se skrývají v různých nabídkách. V důsledku toho nabývají některé dynamické prvky poněkud mlhavého a prchavého charakteru, protože malá čísla, jimiž se řídí určité akce, nejsou vždy jasně viditelná. Po několika misích si na něj zvyknete, ale uživatelské rozhraní je stále neoptimální v porovnání s celkovým herním zážitkem.

Strategic Mind air units

Zdroj: igdb.com

Grafika a ozvučení

Graficky se jedná o velmi povedenou strategii, zejména je pak vidět kladený důraz na co nejlepší ztvárnění jednotek a jednotlivých jejich ukazatelů na mapě. Co bohužel je kámen úrazu, jsou postavy v cutscénách a jejich dabing. I když některé historické osobnosti jsou rozeznatelné, když promluví, tak nevíte, zda se máte smát, nebo plakat. Dabing se prostě nepovedl, a některé postavy už vůbec ne. Zde by se rozhodně hodilo celý tento aspekt vyškrtnout nebo udělat minimálně pouze textovou formou.

Někdy se objevují i lehké problémy s poměrně dlouhým čekáním mezi tahy. Umělá inteligence kolikrát vymýšlí svou strategii opravdu úctyhodnou dobu. Drobné chyby se objevují i ve grafice, a to zejména při pohybu jednotek, kdy zmizí určitá textura. Nejedná se však o nic kritického, co by narušilo gameplay.

Po zvukové stránce je hra doprovázena lehkými efekty jednotek a příjemným soundtrackem, který skvěle doplňuje atmosféru. Krom již zmíněného dabingu se v tomto ohledu nedá hře nic vytknout.

Strategic Mind: The Pacific je povedená tahová strategie, která si zakládá na historicky přesných aspektech a jednotkách, což je rozhodně jedním z největších tahounů hry. Nicméně určitě nebude pro každého a svátečního hráče může spíše frustrovat. Pokud však máte rádi tahové strategie, u kterých musíte opravdu přemýšlet a k tomu se starat ještě o svou armádu a jednotlivé jednotky, jedná se o velmi dobrou hru.

• zasazení hry
  • pestré a reálné možnosti vybavení a vylepšení jednotek
  • historická přesnost