Každý, kdo někdy jako dítě vlastnil více než jednu akční figurku, zná to nepsané pravidlo, že světy se mohou a musí propojovat. V našich fantaziích mohl Gundam bojovat po boku Mazingera a nikdo se nad tím nepozastavil. Byla to čistá radost z kombinování toho nejlepšího, co jsme znali. Přesně na tomto principu je již přes třicet let postavena série Super Robot Wars, tedy masivní a epická oslava všeho, co je na žánru mecha anime skvělé. A nejnovější díl, Super Robot Wars Y, v této tradici hrdě pokračuje. Je to videohra, která je z jedné části komplexní strategií a z druhé splněným snem každého fanouška obřích robotů, plná epických momentů a čisté fanouškovské radosti.
Originální příběh jako pojivo
Počin vás staví do role mužského či ženského protagonisty, člena tajné organizace s názvem NINJA (New Infinity Neuron Japanese Assassin), který je přidělen jako osobní strážce mladé a idealistické dívky jménem Echika. Ta ve svých čtrnácti letech nečekaně zdědí velení nad A. Advent, masivní mobilní městskou lodí, která se stane symbolem nezávislosti v politicky nestabilním světě. Tento originální příběh slouží jako hlavní nit, která elegantně proplétá a spojuje desítky různých světů a postav. Vaším úkolem je chránit A. Advent před invazemi mocichtivých organizací, útoky obřích monster kaiju a dalšími hrozbami, zatímco na své cestě potkáváte a rekrutujete legendární hrdiny z celého anime univerza.
Skutečná radost ze hry a pramení z interakcí mezi postavami z více než dvaceti různých anime sérií. Sledovat, jak arogantní veteráni z klasických sérií reagují na idealistické nováčky nebo jak piloti z různých Gundam světů komentují příjezd Suletty Mercury z Witch from Mercury s její nakažlivou energií, je pro fanoušky absolutní slast. Hra navíc odvádí skvělou práci v propojování sérií, které sdílejí podobná témata jako hrůzy války nebo boj za bezbranné. Díky tomu působí svět překvapivě soudržně a dialogy jsou plné humoru, dramatu a nečekaných přátelství, které by v žádném jiném médiu nemohly vzniknout. Když to řeknu takhle – jak často uvidíte Code Geass s SSSS:DYNAZENON? Chápete, tedy pokud jste fanoušci obřích robotů.
Ve svém jádru je Super Robot Wars Y klasické a léty prověřené tahové taktické RPG. Bitvy se odehrávají na přehledné mřížkové mapě, kde se střídají tahy vaše a vašeho nepřítele. Během své fáze pečlivě plánujete pohyb každé své jednotky, vybíráte cíle a volíte nejvhodnější útok z jejich arzenálu. Každý robot má omezený pohyb a různé typy útoků s odlišným dosahem, spotřebou energie a municí. Ačkoliv se to může zdát na první pohled jednoduché, pod povrchem se skrývá obrovské množství komplexních strategických systémů, jejichž zvládnutí je klíčem k vítězství v náročnějších misích a odlišuje dobrého velitele od skvělého.
Zdroj: IGDB.com
Super Robot Wars Y se koupe v detailech
Nebyla by to skvělá JRPG, kdyby v ní nebyly speciální schopnosti pilotů, které vám za cenu bodů „ducha“ (říkám many či energie) umožňují dočasně zvýšit poškození, zaručit stoprocentní zásah, vyléčit se nebo se pohnout dál. Dále je tu systém morálky, která se zvyšuje s úspěchy v boji a postupně odemyká ty nejsilnější útoky a super módy.
Navzdory své ohromující komplexnosti je herní smyčka překvapivě rychlá a plynulá. Počin nabízí několik možností, jak si přizpůsobit tempo, od zrychlení animací až po jejich úplné přeskočení, a díky bohu za to, občas se vše trošku táhne. Zároveň si ale můžete naplno vychutnat každou vteřinu velkolepé animace nového útoku, který jste právě odemkli. Tato flexibilita plně respektuje váš čas a činí i více než padesátihodinovou kampaň mnohem stravitelnější a vhodnější pro různé herní styly. Ano, i přes to, že je před vámi skutečně padesátihodinová kampaň. V mém případě, protože jsem nešika, šedesáti.
Ideální je i rozdělení obtížností. Zatímco úvodní mise jsou poměrně snadné a slouží k seznámení se systémy, postupně se výzva zvyšuje a hra vás nutí skutečně přemýšlet. Slepě se vrhat na nepřátele je jistá cesta k záhubě. Musíte pečlivě plánovat postup, zvažovat pozice svých jednotek, využívat terénní bonusy a správně načasovat útoky. Mise navíc často obsahují měnící se podmínky, nečekané vlny posil nebo specifické cíle, jako je ochrana zranitelné jednotky. Fajn oživení.
Zdroj: IGDB.com
Ach ty animace
Tím absolutně nejlepším, nejikoničtějším a nejvíce dechberoucím prvkem Super Robot Wars Y jsou bezpochyby bojové animace. Jakmile si vyberete útok, statická a jednoduchá mapa se přepne do neuvěřitelně detailní, plynulé a energické 2D animace. Sledovat, jak vaši oblíbení roboti provádějí své ikonické útoky se vší parádou z animované předlohy, je čistá, neředěná radost. Je to vizuální spektákl, který z každého souboje dělá malý svátek.
Tuto velkolepou podívanou doprovází fenomenální a rozsáhlý soundtrack, který je dle mého sám o sobě důvodem ke koupi. Každá jednotka má při útoku svou vlastní hudbu. Kupříkladu při útoku Wing Gundam Zero se rozezní ikonická melodie „White Reflection“ nebo se při super útoku Getter Robota spustí heroická znělka. Počin je doslova narvaný licencovanými i originálními skladbami, které perfektně dokreslují atmosféru, pumpují adrenalin a proměňují každou bitvu v osobní koncert těch nejlepších anime hitů. Hudební stránka je jedním slovem fantastická.
Bohužel je však vizuální kvalita hry extrémně nevyrovnaná. Zatímco bojové animace jsou naprosto špičkové, vše ostatní působí lacině, zastarale a bez nápadu. Příběhové pasáže jsou prezentovány jen jako statické portréty postav (prostě mluvící hlavy) s minimálními animacemi a výrazy, což nedokáže efektivně přenést drama, které se odehrává v textu. Samotné bojové mapy, ať už ve vesmíru nebo na povrchu planety, jsou vizuálně nudné, repetitivní a postrádají jakékoliv zajímavé detaily, slouží jen jako funkční pozadí pro mnohem zajímavější jednotky. Škoda.
Super Robot Wars Y vážně není růžový
Největším technickým a designovým prohřeškem je uživatelské rozhraní, které se tedy s aktualizacemi upravuje, ale vzhledem k době, kdy recenzi píšu, jej považuji za nepřehledné, neohrabané, vizuálně neelegantní a přeplněné informacemi. Menu jsou chaotická a najít specifickou statistiku nebo provést jednoduché vylepšení často znamená proklikávat se několika zbytečně komplikovanými a špatně navrženými obrazovkami. Celé rozhraní působí spíše jako prototyp z mobilní hry než jako plnohodnotný a uživatelsky přívětivý systém pro konzolový titul, což zbytečně kazí zážitek z vylepšování vaší armády.
Další věcí je čas mezi misemi strávený v hangáru, kde za získané kredity vylepšujete statistiky svých robotů a za body zkušeností vylepšujete dovednosti jejich pilotů. Systém je hluboký a nabízí obrovské množství voleb, ale vylepšení jsou velmi drahá. To vás často nepřímo nutí hrát vedlejší, generické mise, jejichž jediným účelem je grindování peněz a zkušeností. Tento prvek zbytečně natahuje už tak velmi dlouhou herní dobu a může působit jako umělé prodlužování hry, které narušuje tempo hlavní příběhové linky. Tuto část zmiňuji z toho důvodu, že ne každý je připravený nechat ve hře skutečně desítky hodin. Ne-li stovku na konci. Tohle není Zaklínač.
Super Robot Wars Y je fantastická a energická oslava mecha anime, která přesně ví, co fanoušci chtějí, a servíruje jim to v masivních dávkách. Ačkoliv trpí několika výraznými nedostatky, jako je špatné uživatelské rozhraní a nudná vizuální prezentace mimo souboje, vše je okamžitě odpuštěno a zapomenuto v momentě, kdy se na obrazovce rozzáří první bojová animace. Jádro hratelnosti je hluboké, návykové a překvapivě přístupné. Čistá radost z možnosti vidět své oblíbené roboty spolupracovat za doprovodu jejich ikonických písní je zkrátka zážitek, který v žádné jiné hře nenajdete a který spolehlivě přebije veškeré nedostatky. Jen těch hodin a grindu, achjo.