Tainted Grail The Fall of Avalon ar1

Tainted Grail: The Fall of Avalon

29. 4. 2023
 

Každý zcela jistě někdy slyšel zmínku o bájném britském panovníku králi Artušovi (v angličtině King Arthur), který vedl obranu proti Sasům na konci 5. a začátku 6. století. I když se dle historiků jedná o literární postavu, převzatou z lidové tvořivosti, král Artuš a bájný hrad Kamelot, spolu s rytíři Kulatého stolu, patří mezi britské legendy. V temném fantasy RPG Tainted Grail: The Fall of Avalon s otevřeným světem se vydáte do temného světa krále Artuše, ve kterém budete muset bojovat o vlastní existenci.

Tainted Grail The Fall of Avalon 1

Oblíbený a moudrý panovník, nebo krutý tyran?

Podle mnoha legend byl král Artuš moudrý panovník a také velmi zdatný bojovník. V rukou třímal bájný a mocný meč Excalibur a nechal vybudovat hrad Kamelot, ve kterém byli rytíři Kulatého stolu. U něj si byl každý roven a nikdo neseděl v čele, každého hlas měl stejnou váhu.

Podle legend král Artuš zemřel, když se proti němu obrátil jeho syn (v některých verzích se uvádí synovec) jménem Mordred, který vytáhl do války proti Artušovi. V mnoha verzích legendy se Mordred uvádí jako syn Artuše a jeho nevlastní sestry. V jiných legendách pak byl Artuš omámen krásou tajemné ženy, která byla pomocí mocného kouzla přeměněna v neodolatelnou krásku. Artuše tak učarovala, že neodolal a zplodil s ní syna Mordreda, jenže toho se ujala královna temných kouzel Mab, která naučila čarovat i samotného Merlina (ten však spíše využíval pomoci a rad sestry Mab, Jezerní paní). Souboj Mordreda a Artuše byla pak vysoká a smrtonosná hra čarodějů Mab a Merlina.

Tainted Grail: The Fall of Avalon vás již tedy podle názvu zavede do univerza tohoto legendami opředeného krále a bájného ostrova Avalon. Pokud jste čekali, že se ujmete přímo samotného Artuše, v jehož kůži budete odolávat silám temna, můžete být lehce zklamáni.

Titul je momentálně ve fázi předběžného přístupu a stojí za ním vývojářské studio Questline, vydavatelem je pak Awaken Realms. Hra je inspirována a vychází z příběhu stejnojmenné deskové hry, kterou vytvořil Krzysztof Piskorski. Zároveň se jedná o Skyrim-like nebo lépe řečeno The Elder Scrolls-like titul a na hře je to opravdu znát.

Tento ostrov nebyl stvořen pro nás, přesto jsme si ho vzali

Před více než šesti sty lety král vedl Artuš velký útěk z domoviny, kde byla království zpustošena morem. Dovedl lid na legendami opředený ostrov Avalon, ráj, který měl být zemí zaslíbenou pro Artuše, rytíře Kulatého stolu a celou družinu s následovníky. Zahájil tak novou éru, éru dobývání, kde oni byli ti, co berou zem někoho jiného. Vzali jsme zemi původním obyvatelům. Použitím tajemné energie menhirů společně s mocným čarodějem Merlinem očistili zemi od mlhy Wyrdness, která deformuje vše, co pohltí. Prvotní síla chaosu a utrpení.

Nyní dlouho po králově smrti je Kamelot v troskách, Avalon se propadá do chaosu. Staré legendy a naděje jsou pryč. Wyrdness se opět vkrádá do domovů obyvatele a krvácející srdce moru začalo znovu bít. Nákaza Rudé Smrti se vrátila Vládci ostrovního útočiště a řádu Rudého kněze se tomu zoufale snaží zabránit. Jakýmikoliv prostředky. Čas se krátí a několik frakcí má s budoucností ostrova svůj vlastní plán. Jsou tu však také původní obyvatelé, které neřekli své poslední slovo.

Hned ze začátku si můžete vytvořit svého hrdinu, případně může zvolit z již předvytvořených postav. Jedná se pouze o kosmetické vytvoření, vlastnosti a atributy jsou ze začátku stejné, tedy na nejnižší úrovni. Stejně jako v inspiraci The Elder Scrolls: Skyrim nebo The Elder Scrolls: Oblivion, i zde jste ze začátku zbaveni svobody. Ocitáte se ve vlhké podzemní cele a strážný se vás snaží vyslechnout, kdo jste, odkud jste, co jste měli za lubem a ještě nějaké další názory. V rámci odpovědí, ze kterých máte na výběr, si vytvoříte počáteční atributy. Získáte nějaké body k používání jednoruční či obouručních zbraní, bloku, případně znalost základní znalost magie v podobě ohnivého orbu nebo bonusy k inteligenci, charismatu a další. Vše v závislosti na tom, jak jste odpovídali.

Tainted Grail: The Fall of Avalon jde po dobrých stopách The Elder Scrolls: Skyrim

Když se dostanete ze své cely, v rámci prvotních instrukcí a zorientování se ihned poznáte, že inspirace The Elder Scrolls: Skyrim je opravdu silná. Nejedná se výtku, protože koncept Skyrimu je opravdu povedený, a proč měnit něco, co funguje. Díky tomu máte hlavně velmi intuitivní hratelnost a ovládání, samozřejmě jsou zde ale rozdíly. Jedním z rozdílů je strom schopností a dovedností. Skilly se momentálně dělí podle hlavní charakteristiky v rámci atributů jako síla, obratnost nebo třeba spiritualita. Ty postupným získáváním zkušeností můžete různě navyšovat a zvyšovat si tak třeba zdraví, výdrž nebo zásobu many pro kouzlení. Zmíněné schopnosti, respektive skilly, naleznete rozděleny pod silou, obratností či spiritualitou. Zde si po dosažení určitého levelu a získání skill pointů můžete otevřít nové schopnosti v podobě posílených útoků, lepšího léčení a jiných specialit.

Následně jsou zde i dovednosti v podobě jednoručních zbraní, obouručních zbraní, lukostřelby, charismatu, krádeže nebo třeba alchymie, které zvyšujete prostým používáním daných věci či děláním daných činností. Budete bojovat hlavně jednoručními zbraněmi, pak se vám tato dovednost zlepší a budete posléze dávat i větší poškození. Budete často jednat s lidmi, pak se vám zlepší charisma a příště bude přesvědčování snazší. Budete se často plížit či páčit zámky, pak se vám bude zlepšovat zlodějna a plížení.

Zde navážu na soubojový systém, ten je prakticky stejný jako ve Skyrimu nebo Oblivionu, máte tedy klasický lehký útok, silný útok, blokaci, úskok, kouzlení, možnost vyčarování si magické zbraně, ale za mě zde chybí jeden zásadní prvek, a tím jsou soubojové sekvence a útoky ze stran. Tento fakt netahá soubojový systém nějak výrazně dolů a nemá vliv na hru, z určitého pohledu je ale velká škoda, že zde není možnost bočního seku/švihu jako u Skyrimu. Nejde se vybavit dvěma dýkami či dvěma jednoručními meči. Kvůli tomu samozřejmě není možné provádět ani různá komba, která jsou ve Skyrimu. Samotná plynulost soubojů v rámci bojů na blízko je však velmi dobrá. Souboje na dálku formou luků či kouzel jsou pak hratelně totožné jako ve Skyrimu.

Otevřený svět Avalonu

Samotný příběh, tedy kromě hlavních úkolů, jde ruku v ruce s otevřeným světem. Máte zde hlavní příběh a hlavní úkoly, spolu s velkým množstvím vedlejších úkolů. Příběh nebo respektive celkové pozadí světa, lore a univerza je pak z velké části vyprávěno, lépe řečeno prezentováno hlavně prostředím. Může se jednat o knihy, různé malby na zdech, runy na menhirech, případně i jiné zajímavé úkazy a obrazce. Pokud budete koukat po prostředí a nebudete jen běhat z místa A na místo B (v rámci většiny vedlejších úkolů, kde jste vysláni něco přinést, někoho/něco zabít nebo někoho najít), budete nadšeni, co vám vývojáři v tomto světě naservírovali.

Svět je celkově ponurý a temný, nejedná se o žádnou procházku růžovým sadem – oproti TES je zde opravdu ponurá drsná atmosféra, nikdo nevěří nikomu, každý se snaží vydělat a různá uskupení jsou nedůvěřivá. Ve světě jsou také dungeony, do těch se dostanete v rámci plnění vedlejších úkolů nebo i v rámci volného průzkumu. I když to nedělám často a snažím se nespoilerovat, zmíním zde jeden již velmi „profláknutý“ dungeon, který je poměrně známý, abych vám nastínil atmosféru a temnost světa.

V rámci vašeho putování se dostanete do dříve hojně využívaného dolu, kde jsou stále horníci. Je na nich však cosi divného, jsou nazí, po svých tělech mají vyřezané různé obrazce a jsou bez rukou. Ano, čtete správně, došlo k tomu, že při určité situaci horníci něco našli, což je ovlivnilo natolik, že si uřezali ruce a někteří i nohy. A tuto scénu můžete pak v další pasáži také vidět, vše bez jediného slova, se skvělou hudbou, vrčením horníků a opravdu drsnou atmosférou. O to více na mě zapůsobilo, že když došlo k souboji, horníci, co ještě měli ruce, mi působili větší poškození než ti, co měli jen pahýl. Mohu vás ujistit, že tohle je pouze malá část z toho, co ve hře je, a patrně ještě v budoucnu bude přidáno.

Grafika, která příliš nepohladí

Po grafické stránce se jedná o na dnešní dobu slabší dílo. Nenajdete zde žádné high-tech efekty ani krásné skvosty pro oko. Jedná se o grafiku trochu hezčího Skyrimu, bez prvků Enchanted a grafických modů. Tedy není to nic, co by urazilo nebo kazilo skvělou hratelnost, ale grafiku AAA titulu zde prostě nečekejte. Těžko říct, zda dojde ještě k nějakému vylepšení, a jedná se pouze o grafiku předběžného přístupu, ale na dnešní dobu působí zastarale.

Ve hře je mnoho předmětů, ať už se jedná o různé suroviny, zbraně, jídlo a lektvary, nebo třeba i byliny po světě a kosti, prostě všechno jako v její inspiraci. Je zde také poměrně pestré spektrum zbraní a nepřátel, od lidských protivníků až po různá divoká zvířata, případně různá monstra nebo démony.

Zvuková stránka hry, která opravdu skvěle podtrhuje atmosféru, je povedená. Najdete zde ozvučené prostředí a lokace, samozřejmě i monstra, souboje, řinčení zbraní a dabing. Dabing musím opravdu vyzdvihnout, protože je velmi povedený, klíčové postavy jsou opravdu uvěřitelné a dávají punc atmosféře. Dialogy jsou v rámci textových oken a vaše postava je klasicky bez dabingu.

Atmosféru prohlubuje také skvělý soundtrack, který je kombinací klasické hudby a stylu, který je znám ze seriálu Vikingové, tedy nordského a keltského nádechu, nejlépe srovnatelného s Danheimem, dánským ambientním a severským folkovým hudebníkem. Tato kombinace opravdu skvěle funguje a atmosféra by se dala v různých situacích krájet.

V rámci předběžného přístupu jsou zde různé bugy, případně chyby v podobě „bílých“ předmětů, které ve hře sice již jsou, ale ještě jim bude přidána grafická stránka. Různé chyby jsou třeba i při soubojích, respektive po nich, když mi šíp, který jsem vystřelil, zůstal zapíchnutý v ruce apod. Závažnější bugy v podobě pádů či poklesu fps se zde nekonají. Vylepšit by také potřebovala umělá inteligence, protože nepřátelé moc rozumu nepobrali.

Tainted Grail The Fall of Avalon 2

Tainted Grail: The Fall of Avalon je povedeným RPG s otevřeným světem a inspirací skvělé deskové hry. Kombinace temného a drsného světa krále Artuše s hratelností Skyrimu se povedla a funguje dobře. Je zde v určitých situacích opravdu drsná atmosféra, která si vás jednoznačně získá. Pokud hře odpustíte lehké bugy, slabší grafiku a nepříliš chytré nepřátele, jedná se o povedený zážitek se skvělou hratelností, která si jednoznačně získá váš čas.

Klady
  • svět a zasazení hry
  • atmosféra
  • hratelnost a intuitivnost
  • pestrá paleta zbraní a předmětů
  • dabing a ozvučení
  • soundtrack
Zápory
  • lehké bugy
  • AI nepřátel by potřebovala vylepšit
  • vedlejší úkoly jsou z velké části jednotvárné
Platforma PC
  • Datum vydání 30.03.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.