Terárko náhled

Terárko – vítejte v říši terárií

29. 6. 2025
 

Když vám doma začne šmejdit šváb, obvykle to není důvod k radosti. Ale ve hře Terárko od vydavatelství Albi a ilustrátora i autora Michala Peichla může být i tenhle malý vetřelec klíčem k vítězství. Terárko navazuje na úspěšné Akvárko, se kterým sdílí jak základní principy draftovací karetní hry, tak i vizuální styl, díky němuž se vám živočichové derou přímo pod kůži. Zatímco Akvárko vás ponořilo do světa rybiček a vodních rostlin, Terárko vás zavede na suchozemskou expedici plnou plazů, švábů, kamenů a rostlin.

Suchozemská strategie na papíře

Ve hře Terárko si každý hráč postupně vytváří své vlastní terárium, přičemž si v každém kole vybírá jednu kartu ze své ruky a umisťuje ji do mřížky o velikosti čtyři krát pět. Hra má tedy dvacet kol rozdělených do tří fází, přičemž v každé fázi funguje předávání karet jinak. Jednou po levici, podruhé po pravici, a nakonec opět po levici. Je to elegantní způsob, jak narušit stereotyp a udržet hráče ve střehu. Hlavně se tím eliminuje případné „vyžírání“ stejných typů karet hráčem před vámi. Na konci každé fáze tak máte přehled o tom, co vám soupeři možná plánují nechat a co si raději ponechali pro sebe.

Karty se dělí na dva základní typy: živočichy a prostředí. Živočichové se dále rozlišují na hady, ještěry, želvy a šváby. Prostředí se pak dělí na suchozemské a vodní, přičemž každý typ karty má svou vlastní logiku bodování. Některé karty chtějí být obklopeny specifickými druhy sousedů, jiné se spokojí s určitou pozicí v mřížce a některé dávají body pouze za správný počet. Právě v těchto podmínkách spočívá hlavní krása hry. V její kombinatorice, plánování a pozorném sledování soupeřů.

Želvy, hadi, švábi a další bestie

Nečekejte však, že si své terárium jednoduše naplníte roztomilými tvory a vyhrajete. Hra vás nutí přemýšlet nad každým umístěním, protože každá karta může bodovat jinak v závislosti na tom, co ji obklopuje. Některé želvy potřebují sousední specifické prostředí, ještěři touží po rozmanitosti a Guzmánie, překvapivě náročná rostlina, chce sousedit s různými typy zvířat.

Švábi jsou pak kapitolou sami pro sebe. Pokud jich máte přesně jednoho nebo nejvíce ze všech, můžete získat cenných dvanáct bodů. Pokud jich máte více, ale ne nejvíce, nezískáte nic. Tady se opravdu vyplácí číst hru a odhadovat, kolik švábů se právě rojí u vašich soupeřů. Předem si pak rozmyslíte, zda se pouštět do své vlastní nové sbírky. Nikdy nevíte, zda vůbec další karty švábů přijdou do hry.

Kameny a duté kmeny zase bodují podle toho, co je obklopuje. Jeden chce sousedy z fauny, druhý z flóry. Tím vzniká síťový rébus, který se s postupující hrou komplikuje. V posledních kolech, kdy vám zbývá jen pár volných polí, je každý tah podroben vnitřní analýze a vnější nervozitě. Vyberete hada, který přinese čtyři body, nebo prostředí, které vylepší dvě sousední karty?

Plynulý draft s drápky

Draft jako hlavní mechanismus zajišťuje, že hra běží svižně. Není prostor na dlouhé přemýšlení, protože všichni hráči volí kartu zároveň a poté se ihned přesune balíček dál. To vytváří zajímavé napětí. Často váháte, zda si nechat kartu, která se hodí vám, nebo raději zablokovat soupeře. Terárko navíc umožňuje solidní míru kontroly, i když se pořád jedná o hru s náhodně rozdanými kartami.

Každá fáze přináší nové výzvy a nové možnosti. Mám dojem, že v první fázi si většinou stavíte základy, ve druhé začínáte plnit podmínky a ve třetí přichází těžká rozhodnutí, co splnit, co si rozbít a jak co nejlépe svou mřížku zoptimalizovat. Navíc hra trvá příjemných třicet minut, což z ní dělá ideální volbu pro rodinný večer nebo rozehřívací partii v herním klubu.

Terárium plné emocí

Ilustrace Michala Peichla dodávají hře osobitý charakter. Karty jsou přehledné, výrazné, a přitom stále hezky stylizované. Každá karta má na sobě znázorněnou kategorii, do které spadá, podmínky bodování (lehčí i těžší variantu), vlastní obrázek a číslo označující, kolik karet daného druhu celá hra obsahuje. Bodovací blok je praktický a pravidla jsou jednoduchá na vysvětlení, což z Terárka dělá výbornou vstupní bránu do světa draftovacích her. Ačkoli jsou pravidla jednoduchá, bodovací podmínky jsou náročnější na správu mřížky.

S tím souvisí i to, že zkušenější hráči tu najdou dostatek hloubky. Herní variabilita je vysoká díky různým kombinacím karet a proměnlivému draftu. Každá partie je jiná, a přestože začátek může být vždy podobný, způsob, jakým si budujete své terárium, se vyvíjí podle toho, co vám dorazí a co jste ochotni obětovat.

Relax nebo výzva? Porovnání dvou karetních světů

Zatímco Akvárko od vydavatelství Albi sází na přímočarou a přístupnou draftovací zábavu, Terárko nabízí složitější herní zážitek s vyšší strategickou náročností. V Akvárku si hráči budují své podvodní království pomocí karet rybek a mořských tvorů, kteří bodují za jednoduché vzorce. Často za sousedství, počty nebo tvary. Hra je přehledná, tolerantní k chybám a díky možnosti otočit kartu na rostlinu i poměrně laskavá k méně zkušeným hráčům (ačkoli prvek otáčení karty zůstal i u Terárka zachován). Nabízí příjemnou atmosféru a prostor pro volné skládání mozaiky bez výrazného stresu z optimalizace.

Naopak Terárko přináší do známého formátu mřížky vyšší míru provázanosti a nutnost pečlivého plánování. Mnohé karty mají složité bodovací podmínky, které se vzájemně ovlivňují a často nutí hráče volit mezi několika neslučitelnými strategiemi. I malá chyba v pozici může mít výrazný dopad na skóre, a tak se partie stává taktickou výzvou s důrazem na kombení a efektivní využití každé karty. Terárko je tak ideální pro hráče, kteří chtějí ze svého herního večera vytěžit víc než jen pohodové draftování a klidně si u toho i trochu zapřemýšlet.

Terárko je promyšlená a zábavná karetní hra, která rozvíjí osvědčený systém z Akvárka a posouvá ho do světa suchozemských živočichů a o krok blíže ke složitějším titulům. Přináší svižný draft, chytré bodovací mechanismy a vysokou míru znovuhratelnosti. Nejvíce si ji užijí ti, kteří rádi přemýšlejí v omezeném prostoru a vytvářejí si své vlastní logické kombinace. Díky přístupným pravidlům ji můžete nabídnout i méně zkušeným hráčům, kteří tak mohou objevit radost z plánování, kombinování a malého teraristického vítězství.

Klady
  • přehledné a krásné ilustrace
  • svižný draft a krátká herní doba
  • zábavné a různorodé podmínky bodování
  • dobrá znovuhratelnost
  • vhodná i pro začátečníky
Zápory
  • v pozdější fázi může být volba karet omezující
  • náročnější na prostorový přehled (kartičky v mřížce na sebe nemusí zpočátku navazovat)
Infobox
  • Autor Michal Peichl
  • Vydavatel Albi
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Interakce

Strategie

Znovuhratelnost

Zpracování

Cena/výkon

Tereza Seidlová

Ubongo a Catan jsou hry, díky kterým kdysi propadla do světa deskových her. Dnes už se její sbírka rozšířila o komplexnější kousky jako Kutná Hora či Ztracený ostrov Arnak. U vystudované rybářky není žádným překvapením, že má slabost pro hry se zvířátky a přírodovědeckou tematikou. Na základní škole trávila spoustu hodin hraním videoher World of Tanks a War Thunder. Nyní se k PC hrám snaží opět najít cestu.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.