The House of Da Vinci - úvodka

The House of Da Vinci – po stopách renesančního génia

27. 8. 2025
Zdroj náhledu: Blue Brain Games

Ponořte se do světa, kde se historie prolíná s inovacemi a každý detail skrývá svůj vlastní příběh. Hra The House of Da Vinci se rychle stala jasnou volbou pro fanoušky hlavolamů v promyšleném prostředí plného mechanických zařízení, záhad a skrytých odkazů na jednoho z největších géniů období renesance. Připravte se na výzvu, která prověří vaši bystrost a trpělivost tam, kde nic není takové, jak se na první pohled zdá.

Starodávným detektivem

Hra slovenských vývojářů z Blue Brain Games vás postaví do role mladého učedníka geniálního umělce a vynálezce Leonarda Da Vinci. Vaším úkolem je vyřešit záhady a odhalit tajemství jeho náhlého zmizení.

Budete procházet rozsáhlým sídlem i dílnou a odhalovat, co, proč a kvůli komu mistr takříkajíc vzal do zaječích. Celá zápletka je na první pohled jednoduchá, ale díky atmosféře a postupnému odkrývání informací si dokáže udržet vaši pozornost. Neočekávejte žádný epický příběh plný zvratů, ale příjemný motivátor k postupu vpřed. Vyprávění probíhá skrze nalezené poznámky, dopisy a vzkazy, nebo pomocí nahlédnutí na stopy minulosti.

Vpřed minulosti

Dalo by se říct, že první díl z trilogie The House of Da Vinci je spíše point-and-click adventura kombinovaná s trojrozměrným prozkoumáváním. Ve zkratce by se hratelnost dala popsat jako pohyb po lokacích, v nichž hledáte skryté předměty, a ty následně využíváte k odemykání schránek či k řešení mechanických hádanek. Hlavolamy jsou inspirovány skutečnými Da Vinciho vynálezy od nenápadných konstrukcí až po velké válečné stroje. Postupné odhalování a kombinování předmětů je jádrem a zároveň hnacím motorem celé hry.

Někdy jsou však vodítka lidskému oku skrytá. Rukavice vám skrze vynález Oculi Tempus umožňují v určitých situacích nahlédnout do minulosti a odhalit tak jisté události či tajné kombinace. Oculi Infinitum zase slouží jako „rentgen“, díky čemuž spatříte vnitřní uspořádání mechanismu. Souhrou bystrého zraku, smyslu pro detail a spojením logiky s kreativitou vás nic nezastaví. Mějte však na paměti, že v domě nejste sami.

Záhady malované světlem

Už od prvních momentů vás The House of Da Vinci vtáhne do autenticky zpracované renesanční doby. Textury, modely a především hra světla se stíny přispívají k pocitu, že jste skutečně součástí velkého tajemství. Grafika se na svou dobu nemá za co stydět. Připočítejte příjemně nenápadnou podkresovou hudbu a zvukové efekty, jako je otevírání zámků, cvakání strojů či šustění papíru, a rázem máte doplněk posilující pocit autentičnosti.

České hráče jistě potěší česká lokalizace, která pomáhá lépe se orientovat v příběhu i v nápovědách. The House of Da Vinci není extrémně dlouhá záležitost. Na konec dojdete zhruba za 3–7 hodin. V každé úrovni se také nachází schovaný plánek Leonardova skutečného díla, který, když najdete, získáte za něj achievement. Modely si pak můžete samostatně prohlédnout a vyzkoušet jejich funkci.

Zuby v soukolí hratelnosti

Nejslabším místem The House of Da Vinci je ovládání a manipulace s předměty. Pohyb postavy pomocí klikání je často neohrabaný. Pokud se přesně netrefíte na konkrétní místo, budete muset zdlouhavě čekat, než se postava vrátí, abyste to zkusili znovu, což jen zbytečně zdržuje. Manipulace s objekty také není vždy plynulá. Je třeba klikat přesně. Zkratky zde neexistují.

Logické hry by neměly zapomínat na systém nápověd, který je v tomto případě často k ničemu. Mnohdy vám totiž nabídne jen informace, které už znáte, nebo naopak nic neříkající rady. Jakmile se dostanete do úzkých, budete tak muset čekat, až se po nějakém čase odemknou nové nápovědy, a doufat, že ta další už vám k něčemu bude. Nepomáhá tomu ani neintuitivní design, který ze smysluplného řešení většinou udělá frustrující hledání lehce přehlédnutého detailu. V některých situacích jednoduše není jasné, co máte udělat dál, zatímco jindy budete přesně vědět, kam a po čem sáhnout.

Brána do další kapitoly

První díl The House of Da Vinci je poctivou adventurou plnou pečlivě navržených mechanických hlavolamů. Prozkoumávání renesanční Florencie a dílny mistra Leonarda v autentickém vizuálním kabátu vás vtáhne do historické atmosféry a udrží v napětí. Příběh není žádná velká telenovela, ale skvěle funguje jako pohon pro skládání střípků událostí dohromady.

Hra není bez chyb, ale nebojte se. Máte-li trpělivost a rádi řešíte logické hádanky, nenechte se nedostatky odradit. The House of Da Vinci je příjemným počinem, který otevřel cestu pro pokračování série. The House of Da Vinci 2 a The House of Da Vinci 3 jsou jasným důkazem, že vývojáři svou vizi dokázali posunout ještě dál. Pokud vás tedy první díl zaujal, rozhodně stojí za to v této cestě pokračovat a vydat se dál po stopách geniálního mistra i jeho učedníka.

The House of Da Vinci působí jako pečlivě sestavený stroj, v němž každý ozubený kolík má své vlastní místo, a když zapadne správně, výsledkem je uspokojivý zážitek. Stejně jako mistr Leonardo dokázal spojit umění s vědou, také hra kombinuje skvělou historickou atmosféru s chytrými hlavolamy, které vás zavedou do hlubin renesančních tajemství.

Klady
  • zpracování renesanční doby
  • promyšlené hlavolamy
  • tajemná atmosféra
  • historický kontext
  • česká lokalizace
Zápory
  • neohrabané ovládání
  • systém nápověd
  • občas neintuitivní design hádanek
  • textový font je příliš ozdobný na úkor čitelnosti
Platforma PC
  • Datum vydání 24.11.2017
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Atmosféra

    Obtížnost

    Nikola Mrázová Erlebachová

    Indie a RPG videohry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na žlutých TV kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také po starších titulech, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem. Když zrovna nebojuje s bossy, nejspíše se ztrácí mezi stránkami knížek, nebo mazlí svou milovanou kočkovitou šelmu… ideálně obojí zároveň.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.