The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – podmanivý svět

Sdílet
Sdílet
Sdílet
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom je pokračováním předchozího dílu The Legend of Zelda: Breath of the Wild, z jejíhož světa vychází. Je to podobné, ale vlastně jiné, celý svět postihly různé anomálie. Tears of the Kingdom si bere to nejlepší z celé historie této franšízy a vytváří něco nového, podmanivého a obohacujícího. Svět se rozšiřuje do tří vertikálních rovin a je plný různorodých nepřátel, úkolů a především všemožných věcí, které čekají, až je kreativně přetvoříte do nejrůznějších vynálezů. Otevřený svět je obrovský, lákající k průzkumu a nabitý aktivitami.

Zdroj: Nintendo

Kam zmizela Zelda?

Příběh začíná společným průzkumem Linka a Zeldy v podhradních sklepeních. Zelda objevuje nástěnné malby o bájné civilizaci Zonai a společně s Linkem postupují hlouběji. Brzy narazí na vysušenou mrtvolu Ganondorfa, který má v sobě zaraženou zářící paži, ta záhy odpadá a Ganondorf se probouzí. Link je zraněn, jeho mistrovský meč zlomen a Zelda se propadá kamsi do temnoty. Link se později probouzí bez Zeldy a místo své paže má onu zářící, napůl mechanickou. Zjišťuje, že hrad byl vymrštěn do oblak, vznikl celý nebeský svět a starobylá civilizace Zonai je skutečná. Vaším celoherním dlouhodobým hlavním úkolem je se pak znovu setkat se Zeldou. Budete ji následovat po celé mapě a hledat útržky, kde byla viděna naposledy. Přitom rozplétáte epické tajemství.

Stanete se experimentálním vynálezcem

Na začátku hry se tedy nacházíte na jednom z mnoha oblačných ostrovů světa Hyrule. Tento ostrov funguje jako tutoriál, jenž vás postupně seznámí s mechanikami a možnostmi tohoto otevřeného světa. Díky počátečnímu úkolu také získáte čtyři základní schopnosti, které vás budou téměř na každém kroku hrou The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom doprovázet. První z nich je Ultrahand, tedy schopnost pohybovat, přetáčet a spojovat téměř jakékoliv volné předměty a objekty. Díky tomu lze společně se zařízeními Zonai vyrábět nejrůznější vozidla, plavidla, letadla, mosty, katapult a vůbec cokoliv, co vás napadne a na co budete mít materiál, kreativitě se meze nekladou. Navíc tyto své vynálezy lze uložit do kapslí a nosit si je všude s sebou. Zmíněná zařízení Zonai jsou novinkou a jedná se o energií poháněné přístroje, například větráky, volanty nebo rakety, které vašim dopravním prostředkům dodají potřebný pohyb. Energie ale není nekonečná a budete si ji muset obstarávat a uchovávat. Nesmí tu však chybět ani klasická doprava pomocí pěškobusu či koně.
Druhou schopností je Fuse, ta vám umožní kombinovat různé věci se svými zbraněmi, štíty a šípy a tím vylepšovat například jejich odolnost a útok. I tentokrát mají zbraně dost omezenou životnost a s každým použitím se ničí. Zabíjením nepřeberných druhů nepřátel získáváte nejrůznější předměty, které byly původně jejich součástí, například různé rohy. Těmi pak lze váš gear vylepšovat. Opět se fantazii meze nekladou a jdou vymyslet naprosté šílenosti. Je potřeba postupně přicházet na to, co funguje. Můžete připevnit povalující se kámen jak na meč, tak na štít. Stejně tak jde nafúzovat bombu, a jakmile do ní někdo praští, oba vás to vystřelí. Lze zkombinovat dvě kopí a mít extrémně dlouhou zbraň nebo si můžete vyrobit něco jako plamenomet. Na šípy se pak dají připevňovat i různé rostliny a mít tak například výbušné a naváděné šípy či šípy způsobující zmatení nebo odhození zbraní nepřátel. Jednotlivé věci jdou po ostatních i házet. Ze začátku si na rozsáhlý inventář a jeho proklikávání v průběhu boje musíte zvykat. Stejně tak je přítomno vaření, tedy smíchávání různých komponent a vytváření elixírů vylepšujících vaši výdrž, život a odolnost proti chladu či teplu. Vše je v otevřeném světě dost komplexní.

Zdroj: Nintendo

Ovládni čas, hmota není překážkou

Další schopností je Recall, který umožňuje přetočení času ve smyslu pohybu objektů a věcí zpět. Toho lze využít jak v boji, tak při pokusech se někam dostat a překonat průrvu. V boji po vás nepřítel například hodí bombu, vy vyvoláte tuto schopnost a bomba už v zpětném pohybu letí zpátky na útočníka. Případně si díky ultrahandu přitáhnete plošinu, postavíte se na ni a pomocí recallu s ní pohnete zas zpět a hezky se svezete. Jak jsem zmínila na začátku, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom se odehrává ve třech vertikálních rovinách. Těmi je myšlen vzduch, země a rozsáhlé černočerné podzemní hlubiny. V souvislosti s touto schopností z nebe často padají kusy kamenů, na ty se lze postavit a recallem se dostat zpět do oblak. Kromě této schopnosti se napříč zemí vyskytují i věže Skyview sloužící nejen jako orientační body na mapě, ale také jako děla, která vás po aktivaci do oblak vystřelí. Využívat je můžete i pro krásný rozhled a objevování okolí.
Poslední schopností je pak Ascend, díky němuž jste schopni procházet směrem vzhůru skálou. Můžete si tím zjednodušit cesty, dostat se někam, kam by to jinak nebylo možné, anebo rychle utéct z nějaké jeskyně.

Svatyně, hlubiny a chrámy

Výše zmíněné schopnosti získáte ve svatyních, ve kterých předtím musíte překonat jednoduché logické hádanky nebo se propracovat souboji s nepřáteli. Po zisku prvotních schopností slouží další svatyně k vylepšování vašeho zdraví, výdrže anebo vylepšení akumulátoru pro napájení zařízení Zonai. Svatyní je celkem 152, nachází se jak v oblacích, tak na zemi, a slouží vedle věží Skyview také jako body rychlého cestování. V hlubinách svatyně nenajdete a musíte si vystačit s aktivací speciálních bioluminiscenčních rostlin, přebírajících možnost rychlého cestování.
Hlubiny se rozkládají pod celým Hyrule a skýtají spoustu překvapení a truhel s poklady. Jejich návštěva ale není úplně jednoduchá. Jelikož se jedná o podzemí, je tu pramálo světla a vy se tak musíte vybavit speciálními semínky Blightbloom, kterými si budete svítit na cestu. Dále jsou stěny i samotní nepřátelé pokrytí gloomem, ten vám při utržení poškození snižuje vaše maximální zdraví. V podzemí máte také možnost odemknout systém autobuildu, tedy možnosti uložit si vaše pravidelně sestavované vynálezy a pak je, pokud máte dostatek materiálu, postavit automaticky.
Po sestoupení z nebes se vám hlavní děj rozdělí na čtyři samostatné příběhové linie týkající se hlavních měst jednotlivých ras. V každém městě tak naleznete chrám představující dungeon k překonání. Plnit je můžete v libovolném pořadí a už v jejich průběhu vás čeká skvělá odměna v podobě nového společníka se speciální schopností, kterou pak můžete na zavolání využívat.

Zdroj: Nintendo

Grandiózní naplněný svět

Hyrule překypuje životem a aktivitou, víceméně kdekoliv si odskočíte z hlavní cesty nebo překonáte nějaký kopec, naskytne se vám příležitost k průzkumu či boji. V The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom je tolik co dělat, že je snadné strávit hodiny a hodiny plněním nejrůznějších úkolů, aniž byste se museli podívat, co tam máte dále. Ono je vůbec těžké se držet jednoho jasného cíle, protože na cestě k němu narazíte na dalších milion věcí, které vás budou nutit od něj odběhnout, ani se nenadějete a jste úplně někde jinde. K dispozici jsou desítky a desítky jeskyní, studní a oblačných ostrovů určených k prozkoumání.
Vzhledem k tomu, že se jedná o svobodný otevřený svět, se nezřídka stane, že se dostanete někam, kde neznáte správné technické řešení, nebo že váš protivník je příliš silný. Není pak nic jednoduššího než si místo na mapě označit (v nabídce je široká škála waypointů k umísťování a označování), pořádně se posílit nebo najít vhodné materiály a později se vrátit. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom se obecně soustředí na budování a experimentování s cílem překonat překážky vynalézavými způsoby. Díky tomu má většina problémů několik možných řešení. Jen na ně přijít. Je toho dohromady tolik a svět je tak moc pěkný, že je skoro škoda tuto hru hrát na tak málo výkonném zařízení, tedy na uzamčených 30 fps a nižším rozlišení. Každopádně si Zelda plynulost při daných fps zachovává a propad je cítit jen velmi zřídka.
GP uvozovky

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom nabízí obrovský svět plný aktivit nabádajících k průzkumu a objevování. Skvělým prvkem je možnost projevení své vlastní kreativity při tvorbě nejrůznějších vynálezů, vylepšování zbraní a řešení problémů, vše zastřešené vzrušujícím příběhem. Vaše možnosti jsou téměř neomezené a Nintendo posouvá Zeldu zase o kus dopředu.

Klady

rozsáhlý, pestrý otevřený svět
nepřeberné množství aktivit
velké množství úkolů
experimentální vynálezy
emocionální příběh

Zápory

málo přehledný inventář
9.5 / 10

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn