The Pedestrian – úvodka

The Pedestrian – aneb když cedule ožijí

29. 1. 2021

Znáte to, když máte den na nic a potřebujete se jakkoli odreagovat/zrelaxovat? Někdo poslouchá hudbu, jiný čte, další třeba jde na čerstvý vzduch. Co kdyby tu byla i jiná možnost, u které si navíc procvičíte i své mozkové závity… řeč je o The Pedestrian. Tento titul vám rozhodně dokáže zamotat myšlenkový tok – budete jen nevěřícně kroutit hlavou, jak moc je tato hra složitě jednoduchá. The Pedestrian je logická hra, po které sáhnou i ti, co tento žánr přímo nevyhledávají. Primitivní ovládání a okamžité porozumění, jak hra vlastně funguje, vás nikterak neodradí, právě naopak.

Z cedule na ceduli

Hned zprvu si můžete vybrat, jestli chcete hrát za mužskou či ženskou postavičku. Už v prvních vteřinách máte jasno, oč tu běží. Snažíte se dostat panáčka přes cedule až na konec, abyste se dostali dál. Cedule musíte všelijak přehazovat a propojovat mezi sebou cestičkami, aby se mezi nimi panáček mohl přemisťovat. Snažíte se tedy jednoduše dostat z bodu A do bodu B pouze skrze cedule. Že to nezní složitě? Ani není, dokud na cedulích nezačnou přibývat lasery, páky, cirkulárky, trampolíny a další překážky. Čím dále se dostáváte, tím je hra složitější a občas musíte být dost vychytralí. Ne vždy je to tak složité, jak se na první pohled zdá. Nedivte se potom, že u jednoho levelu strávíte několik minut a následně vám dojde, jak moc banální je dostat se k cíli. Vaše putování cedulemi vám navíc zpříjemní uklidňující jazzová hudba.

Zvyšující se obtížnost mají na svědomí postupně přibývající herní mechaniky, obzvláště v druhé polovině hry. Najednou musíte překonat nejen překážky na cedulích, ale i mimo ně, v trojrozměrném pozadí, převádět elektřinu nebo správně používat jakýsi zelený plyn. U těchto herních mechanik je většinou složitější pochopit, jak fungují, ale jakmile tomu přijdete na kloub, máte prakticky vystaráno.

Grafická stránka je unikátní tím, že kombinuje 3D a 2D prvky dohromady, a funguje to vážně skvěle. Zatímco jsou cedule 2D, okolní prostředí je tvořeno trojrozměrně. V pozadí tak můžete vidět park, stavbu, město aj. Krajina vypadá jako z nějaké pohádky od Disney. Vše je krásně barevné a zapadá to do sebe. K závěru se dokonce na chvíli vžijete do role neznámého člověka (uvidíte pouze jeho ruku) a přesunete se tak plně do 3D. Zatím si hru můžete zahrát pouze na PC, ale na tento rok je přislíbena i verze pro Playstation 4 a 5, tak uvidíme.

The Pedestrian je milá logická hra jako žádná jiná. Vyniká v několika ohledech, ať už to je vizuální zpracování, nebo jen samotný nápad hry. Pro mě je jediným minusem délka, ale závisí na každém z vás, za jak dlouho se se zapeklitými hádankami popere. Já sama jsem si tuto hru velmi užila, i když musím přiznat občasné záškuby nervů z toho, že jsem se na delší dobu zasekla na úplné prkotině.

• unikátní grafika
  • level design
  • hudba