The Riftbreaker intro

The Riftbreaker: meziplanetární kolonizátor

21. 11. 2021

Lidstvo stále více využívá nerostných bohatství naší krásné planety. Jak dlouho ale toto drancování Země bude pokračovat, není jasné – zdroje totiž rapidně docházejí. To se nejen odráží na ceně některých potřebných surovin, ale také na provozu specifických odvětví. Ve hře The Riftbreaker jste vysláni na neprobádanou planetu s cílem její postupné kolonizace a zajištění zdrojů, které mohou pomoci zachránit Zemi.

Budovatelské survival hry zažívají v posledních letech velkou oblibu. Průlom v tomto žánru přišel s geniální a celosvětově oblíbenou hrou Factorio. která navíc pochází od českého studia Wube Software LTD. Factorio je velmi povedená hra, ale určité prvky, hlavně grafické zpracování, bezesporu neoslovily všechny hráče.

The Riftbreaker start

Silná ženský postava v mechanickém obleku

Tak jako u většiny her v tomto žánru, ani příběh The Riftbreaker není nijak zvlášť originální. Hra se odehrává v daleké budoucnosti, kdy lidstvu postupně docházejí potřebné zdroje. Jedinou nadějí na záchranu civilizace je důsledná kolonizace vhodných planet s cílem vytvořit meziplanetární portály. Tyto portály jsou schopny transportovat suroviny zpět na Zemi a následně i prohloubit kolonizaci jiných světů.

Ujmete se role kapitánky Ashley S. Nowak a jste Riftbreaker, elitní bojovník/vědec v mocném mechanickém obleku, který je vyslán jednosměrným portálem na planetu Galateu 37. Neprobádaná planeta se nachází na samotném okraji galaxie Mléčné dráhy. Vaším cílem je ji prozkoumat a vybudovat základnu, která umožní cestu zpět na Zemi a další následnou kolonizaci. Ashley však v tomto úkolu není osamocena, mecha-oblek je vybaven důmyslnou umělou inteligencí, která dává Ashley různé rady a komunikuje s ní. Některé rozhovory jsou i velmi vtipné, vzhledem k tomuto faktu říká Ashley svému mechanickému parťákovi „pan Riggs“. Krom důmyslné AI dokáže oblek odolat i těm nejdrsnějším podmínkám prostředí. Má celou řadu vybavení pro stavbu základny, těžbu surovin, sběr vzorků a samozřejmě je plně vybaven pro boj.

The Riftbreaker base start

The Riftbreaker kombinuje nejlepší prvky žánru

Vývojáři EXOR Studios rozhodně nepatří mezi nováčky v žánru tower defense, Jedná se o ostřílené studio, které stojí za kladně hodnoceným X-Morph: Defense. Zmíněná hra se však potýkala s jistými technickými specifiky, která rozhodně nepotěšila každého. Zejména pak rozhraní a samotná hratelnost dělaly některým hráčům problémy. Z toho se však autoři značně poučili, a tak v The Riftbreaker ambiciózně zkombinovali nejlepší prvky několika žánrů.

Jsou zde obsaženy prvky budování základny, tower defense a survival prvky, které se skládají ze sběru surovin a správy zdrojů. Vše je navíc obohaceno o velmi přátelský systém výroby a v neposlední řadě o RPG prvky s hutnou dávkou soubojů. Hra začíná vaším „vysazením“ na neprobádané planetě a následným stavěním základních budov. Musíte postavit elektrárny, těžební stanice, energetické uzly a samozřejmě i řídicí středisko. Hratelnost a celková kombinace různých prvků je opravdu působivá. V jeden okamžik stavíte elektrárny, hlídáte si potřebné zdroje a stavíte továrny na munici pro strážní věže ve stylu RTS. V další okamžik již odoláváte děsivému náporu místní fauny, která dokáže být opravdu agresivní vůči nezvaným kolonizátorům.

Ve hře vám nespadne do klína nic zadarmo. Musíte aktivně prohledávat okolí a nacházet vhodná ložiska surovin, na které je možné umístit těžební stanice. Ložiska jsou rozmístěna náhodně po velmi rozsáhlé a živé mapě.

V průběhu hraní kampaně dostáváte různé úkoly. Tyto úkoly se stupňují od těch lehčích, kdy máte nalézt vhodná ložiska surovin, prozkoumat určitou část mapy nebo postavit základní budovy. Těžšími úkoly jsou pak sestavení vyšší úrovně hlavního centra nebo zničení obrovského monstra (bosse), které produkuje potvory, jež na vás následně útočí. Občas to může být trochu zdrcující, ale výborně zpracovaná kampaň vás poučuje po malých soustech.

The Riftbreaker boss

Kombinace herních stylů a moře zábavy

Rozhraní a celková hratelnost jsou velmi přátelské a intuitivní. Vývojáři nicméně mysleli i na hráče, kteří se s tímto žánrem setkali poprvé. V hlavní nabídce můžete zvolit kromě klasické kampaně a survivalu také prologue, v němž se seznámíte s ovládáním a základními principy hry.

Kampaň má vlastnost vás neustále učit novým mechanikám a možnostem hry, zatímco jste vrháni proti stále nepřátelštějším tvorům a prostředím. Například specifická oblast má tak vysokou teplotu, že je prakticky nemožné zde cokoli postavit. Abyste zde mohli následně stavět, musíte si osvojit technologie kryo chlazení. Pouštní biom je pokrytý pohyblivými písky a žhavým slunečním světlem, které může spálit vaši základnu na uhel. Sopečný biom vám zastíní výhled mraky z popela a způsobí, že z nebe budou padat mohutné ohnivé balvany.

Každá oblast má své vlastní unikátní problémy a zdroje, které můžete těžit, abyste vylepšili své vybavení i obranu a dostali se o krok blíž k otevření portálu zpět na Zemi.

V průběhu vašeho průzkumu různých biomů bude budování základny a její správa, včetně získávání zdrojů, znatelně složitější. Nakonec budete pomocí místního portálu přeskakovat mezi jednotlivými základnami a biomy, abyste pomohli nejen se správou, ale hlavně s obranou. Toto množení základen a správa zdrojů je nesmírně obohacující, ale pro některé hráče silně stresující. V určité fázi hry se dostanete do stavu, kdy hraje roli i načasování různé výstavby, případně zvýšení budovy na vyšší úroveň.

The Riftbreaker však nabízí mnoho možností, jak si zážitek z hraní přizpůsobit, včetně změny četnosti a síly nepřátelských útoků, náhodných událostí, proměnlivosti počasí nebo a zvýšení množství zdrojů.

The Riftbreaker upgrade

Není to jen o budování a průzkumu

The Riftbreaker není rozhodně pouze o budování a průzkumu, tedy pokud si tak hru sami nenastavíte. Ve hře je i spousta bojů a akce, které rozhodně nejsou procházkou růžovou zahradou. Při vašem pohybu po mapě narazíte krom nijak neškodných potvůrek také na velmi agresivní nepřátele.

Jedná se o tamní faunu, která rozhodně není nadšená z faktu, že jste přišli vyplundrovat jejich domovinu. Setkáte se s malými ještěry, většími plazy, ale také velkými monstry. Každé stvoření má své unikátní zpracování a vlastnosti. Některá stvoření útočí pouze na blízko, jiná zase střílí ze svého hřbetu jedovaté koule. Jsou zde však i bytosti podobné golemům, kteří jsou imunní proti útokům zblízka běžnými zbraněmi apod. Pestrost nepřátel se také odvíjí v návaznosti na biomu a dané části, kde se nacházíte.

Krom lehkých potyček se tato stvoření dokáží i shlukovat do velkých hord, které představují opravdové nebezpečí. Nebudou totiž útočit pouze na vás, ale také na vaši základnu. I když budete moci budovat obranu, budete vždy přímo ovládat pouze mecha, kterého používáte ke stavbě, průzkumu a boji. Obranné bariéry a věže si poradí s menšími skupinami nepřátel útočících na vaši základnu. Obranné věže však někdy střílí příliš dlouho, čímž spotřebovávají zbytečně munici. Přímé zapojení vaší osoby je tak naprosto nezbytné, abyste přežili rozsáhlý útok bez větších následků.

The Riftbreaker defense

Vybavení pro každou příležitost

V návaznosti na souboje přichází otázka na vybavení a zbraní, kterými si vašeho mecha můžete vybavit. K dispozici je pestrá nabídka, která zahrnuje zbraně na blízko, jako je meč, kopí nebo velké kladivo. Nechybí samozřejmě ani zbraně na dálku, můžete tak použít kulomety, railgun, plasmový kanon, raketomet nebo působivý plamenomet. Každá zbraň má svoje výhody a nevýhody a hodí se na jiné nepřátele a různá použití.

Plamenomet je skvělý na likvidaci houfů slabších nepřátel na blízko, zatímco railgun způsobuje obrovské poškození na velkou vzdálenost. Kulomety se hodí na střední vzdálenost a středně odolná stvoření.

Velké kladivo je dobré na krátkou vzdálenost a proti velmi odolným nepřátelům, ovšem pokud narazíte na krystalové golemy, je naprosto k ničemu a kladivo se pouze odrazí. To je doplněno skvělým zvukovým efektem.

Každou zbraň lze navíc modifikovat různými efekty nebo bonusy a lze ji doplnit vybavitelnými dovednostmi a pohybovými schopnostmi. The Riftbreaker velmi elegantně ukazuje, která zbraň je podle statistik lepší oproti té právě nesené, již chcete nahradit.

Současně můžete být vybaveni celkem šesti zbraněmi. Zbraně jsou upevněny na rukou vašeho mecha s tím, že na každé ruce můžete mít celkem tři, mezi kterými můžete přepínat.

Taktéž můžete vašeho mecha vybavit různými specialitami, jakými jsou miny, rychlejší běh, odolnost pancíře nebo i mocné skoky, které ochromí okolní prostředí.

The Riftbreaker equipment

Ohromné stromy technologií

Zbraně, vybavení a některé budovy si zpřístupníte díky vyzkoumaným technologiím. Pro výzkum technologií musíte nejdříve postavit technologické centrum, které  vám následně zpřístupní možnost výzkumu v celkem třech technologických stromech. Tyto stromy jsou opravdu velmi rozsáhlé, každý obsahuje přes 70 položek.

Tyto technologie jsou navíc v některých případech propojeny s jinými technologiemi a stromy. Díky technologiím si tak můžete zpřístupnit kvalitnější a lepší vybavení, zbraně, nebo také stavby a jejich vyšší úrovně.

The Riftbreaker skill trees

Grafické zpracování a ozvučení

The Riftbreaker má velmi působivou a živou grafiku. Ve svém žánru se jedná opravdu o velmi povedené grafické dílo, které ochromí svou barevností, elegantností, efekty a hloubkou. Mapy jsou pestré, rozmanité a plné originální vegetace.

Většinu vegetace můžete různými druhy zničit, což je i žádoucí, abyste získali základní biomasu. Pustošení okolí má navíc i strategické prvky, zejména abyste si rozšířili obranný perimetr. V určitých biomech je totiž vegetace tak hustá, že potřebujete prostor jak pro stavbu, tak pro možnost lepšího zpozorování nepřátel.

V rámci biomu, ve kterém se momentálně nacházíte, jsou i adekvátní změny počasí včetně střídání dne a noci. Grafika patří jednoznačně mezi prvky, které táhnou hru nahoru. Perfektní grafika si bohužel vyžaduje i pokročilé vybavení, náročnost na HW je tedy o něco vyšší než u podobných her. V rámci působivých efektů se hra také při pravidelném autosavu na pár sekund lehce sekne. Stejně tak pokud se dostanete do fáze, kdy na vás útočí ze všech stran, je hra i na lepších PC sestavách chvilkami trhavá.

Ozvučení hry je na vysoké úrovni. Každý efekt, zbraň nebo fauna má svůj specifický zvuk. Dokážete tak rozeznat zvuky zbraní, ničení vegetace nebo i útoky různých potvor, kterým se vaše přítomnost nelíbí.

Hrou vás provází také dabing, který je příjemný. To, že se Mr. Riggs a Ashley kolikrát i velmi vtipně popichují, dodává hře určité osobité kouzlo.

Soundtrack je velmi povedený, hudební doprovod výborně doplňuje atmosféru. Hudba se skládá z povedeného střídání a propojení elektronických kláves, vážné hudby, chorálů a dalších efektů. Jednoznačně se dá poslouchat i mimo hru, protože si své posluchače bezpochyby najde.

The Riftbreaker je skvělou kombinací realtimové strategie, žánru tower defense a soubojů ve stylu bullet hell. Díky povedeným RPG prvkům, velkému množství vybavení a rozsáhlému technologickému stromu se jedná o velmi propracované dílo. The Riftbreaker se jednoznačně stane žroutem vašeho volného času, protože budete chtít stále víc. Hra má navíc velmi intuitivní hratelnost, skvělou grafiku, zvukové efekty a soundtrack. Uspokojení zde naleznou také fanoušci Factoria, kterým ve zmíněném titulu chyběla pořádná akce.

• hratelnost a intuitivnost
  • pestrost agresivní fauny
  • pestrá škála vybavení a zbraní